کد خبر : 1772772 | 15 مرداد 1400 ساعت 23:59 | 58.2K بازدید | 2 دیدگاه

مرور 12 فینال استقلال در جام حذفی؛

علی منصور دروازه بان شد، فرهاد مجیدی برکنار! (عکس)

استقلال متخصص رسیدن به فینال جام حذفی بوده و البته در این 43 سال روزهای تلخ و شیرینی را تجربه کرده است.

علی منصور دروازه بان شد، فرهاد مجیدی برکنار! (عکس)

به گزارش "ورزش سه" استقلال یکشنبه شب با فرهاد مجیدی در شرایطی در فینال جام حذفی و در استادیوم نقش جهان به مصاف فولاد تحت هدایت جواد نکونام می رود که در طول تاریخ با کسب هفت عنوان قهرمانی و پنج نایب قهرمانی، پرافتخارترین تیم این تورنمنت در فوتبال ایران محسوب می شود. آبی پوشان در این 12 فینال روزهایی خاطره انگیز، شکست های تلخ و برتری های بزرگی را تجربه کرده اند که در ادامه به اختصار مرور خواهیم کرد؛

 

12 تیر ماه 1356؛ فتح تنها عنوان قهرمانی پیش از انقلاب

 

اولین بار استقلال یک سال قبل از انقلاب و با هدایت ولادمیر جکیچ، سرمربی یوگسلاو خود موفق به فتح جام حذفی شد. سریال تقابل های آبی پوشان با ملوان در این تورنمنت از همان سال آغاز شد و استقلال در نیمه نهایی موفق شد این تیم شمالی را شکست دهد.

 

1631920

 

در دیدار فینال و در تاریخ 12 تیر ماه سال 1356، استقلال که ستاره هایی چون نراقی، مظلومی، اسکندریان دانایی فرد، مراغه چیان و نعلچگر را در ترکیب خود در اختیار داشت، با دو گل نراقی و پرویز مظلومی تیم هما، دیگر نماینده تهران در فینال را مغلوب کرده و برای اولین و آخرین بار پیش از انقلاب موفق به فتح جام حذفی گردید.

 

26 اسفند 1369؛ روزی که احمدرضا، عابدزاده نبود

 

استقلال برای رسیدن دوباره به فینال جام حذفی این بار 12 سال صبر کرد. تیم فوق العاده سال 69 با هدایت منصور پورحیدری که چند ماه قبل با برتری برابر پرسپولیس فاتح لیگ قدس و چند ماه بعد قهرمان آسیا شده بود، در نیمه نهایی و با درخشش احمدرضا عابدزاده جوان در ضربات پنالتی موفق به غلبه بر پاس و رسیدن به دیدار فینال شد.

 

1631926

 

از آن سوی دیگر ملوان نیز که در دهه 60 در جام حذفی عملکردی حیرت انگیز داشت، در نیمه نهایی پرسپولیس قدرتمند علی پروین را مغلوب کرد تا اجازه ندهد اولین دربی در تاریخ فینال جام حذفی شکل گیرد.

 

120 دقیقه تک دیدار فینال در استادیوم آزادی مملو از تماشاگر بین دو تیم استفلال و ملوان به تساوی بدون گل رسید تا مسابقه باز هم به ضربات پنالتی کشیده شود. استقلال که عابدزاده آماده و سرحال را در اختیار داشت، از کسب پیروزی مطمئن بود.

 

1631933

 

اما در اتفاقی عجیب، عقاب آسیا هر شش پنالتی را خلاف جهت رفت و ملوان تمام ضربات خود را تبدیل به گل کرد. برخورد ضربه شاهرخ بیانی به دیرک دروازه به منزله قهرمانی ملوان در آزادی و جلوگیری از رقم خوردن سه گانه برای استقلال شد.

 

18 تیر 75؛ آخرین جام ژنرال در روز دروازه بانی علی منصور

 

در فصل قهرمانی مقتدرانه پرسپولیس با استانکو در جام آزادگان، استقلال تحت هدایت پورحیدری برای فتح عنوان قهرمانی جام حذفی برق شیراز را در مقابل داشت. صمد مرفاوی که بعد از چهار سال لباس استقلال را به تن کرده بود، در دیدار رفت در شیراز درخشش فوق العاده ای داشت تا استقلال با کسب برتری 1-3 تقریبا قهرمانی خود را قطعی سازد.

 

1631912

 

اما در همان نیمه اول دیدار برگشت در آزادی بود که امیر قلعه نویی از سمت راست محوطه تک به تک شده و دروازه برق را باز کرد. تیم نارنجی پوش در نیمه دوم یک پنالتی هم از دست داد، اما ژنرال از همین مسیر و از روی نقطه پنالتی دروازه حریف را باز کرد تا استقلال با دبل قلعه نویی و با اقتدار قهرمانی را جشن بگیرد.

 

1631909

 

اما در دقایق پایانی غلامپور از زمین اخراج شد و استقلالی که سه تعویض خود را کرده بود، شاهد حضور علرضا منصوریان با لباس دروازه بانی برای دقایقی کوتاه درون دروازه بود؛ اتفاقی که سالها بعد و در دربی سال 95 با اخراج مهدی رحمتی هم برای مجید حسینی رخ داد.

 

1631929

 

12 تیتر 1378؛ تماشای دبل رقیب دیرینه در آزادی

 

استقلال بعد از تقدیم قهرمانی لیگ به پرسپولیس، برای فتح فینال جام حرفی باید به مصاف این تیم قرمزپوش می رفت. پرسپولیس در همان دقایق ابتدایی و با تیزهوشی ادموند بزیک صاحب یک ضربه پنالتی شد تا مهدی هاشمی نسب برای سومین بار طی 9 ماه دروازه پرویز برومند را باز کند.

 

1631918

 

در دقایق ابتدایی نیمه دوم و روی ارسال سیروی دین محمدی از سمت راست بود که سهراب بختیاری زاده در دهانه دروازه با ضربه سر موفق به گلزنی شد. بعد از زدن گل تساوی، استقلال تحت هدایت سکوموروخوف چند موقعیت گلزنی عالی داشت که علی لطیفی و فرهاد مجیدی بی دقت عمل کرده و آن فرصت های طلایی را از دست دادند.

 

1631934

 

اما در دقایق پایانی و روی ارسال تماشایی پایان رافت از سمت چپ، افشین پیروانی پیش تاخته با ضربه سر دروازه استقلال را باز کرد تا جشن قهرمانی و فتح دبل پرسپولیس در مقابل چشم هواداران مغموم استقلال برگزار شود.

 

27 خرداد 1379؛ فداکاری منصورخان جواب داد

 

در سال های که تماشای قهرمانی های متوالی پرسپولیس در لیگ هواداران استقلال را مستاصل کرده بود، مرحوم پورحیدری در حرکتی فراموش نشدنی هدایت تیم ملی ایران را رها کرده و سرمربی استقلال شد تا یکی از مقتدرترین تیم های تاریخ این باشگاه را بنا کند.

 

1631924

 

استقلال در یک چهارم ایرسوتر و در نیمه نهایی سایپا را با درخشش داریوش یزدانی مغلوب کرد تا حریف بهمن در فینال جام حذفی شود. آبی پوشان در فینال نیز کار دشواری نداشتند و دبل محمد نوازی و تک گل علی لطیفی در مقابل تنها گل تماشایی رضا جباری به زیر طاق در لحظات پایانی، برتری 1-3 استقلال را رقم زد.

 

1631916

 

این آخرین مسابقه تاریخ حیات باشگاه بهمن بود و آنها از سال بعد تا امروز با نام پیکان در لیگ شرکت می کنند. رضا جباری نیز با تکیه بر همین گل فوق العاده، چند هفته بعد لباس پرسپولیس را به تن کرد.

 

30 خرداد سال 1381؛ آغاز دوران حکومت ژنرال

 

سال 81 به بدترین شکل ممکن برای استقلال آغاز شد. آنها که شب عید بخت شماره یک فتح سه گانه بودند، فردای 13 به در و در باتلاق آزادی در نیمه نهایی آسیا مقابل آنیانگ مغلوب شده و شانس قهرمانی در آسیا را از دست دادند. هفتم خرداد اما شکست عجیب در انزلی برابر ملوان رقم خورد تا پرسپولیس فاتح اولین دوره لیگ برتر شده و پورحیدری هم از سمت خود برکنار شود.

 

1631919

 

امیر قلعه نویی جوان در خرداد 81 و در بحبوحه برگزاری جام جهانی 2002، ابتدا ذوب آهن را شکست داد تا در نیمه نهایی به مصاف سپاهان برود. استقلال در دیدار رفت و در روزی فراموش نشدنی در نقش جهان اصفهان تا دقیقه 55 چهار گل برابر سپاهان خورده و 10 نفره هم شد. اما تعویض های درخشان قلعه نویی باعث شد آبی پوشان در نهایت اصفهان را با شکست 2-4 ترک کرده و با کسب پیروزی 1-3 در آزادی، در عین ناباوری راهی فینال شوند.

 

1631913

 

استقلال در دیدار رفت فینال در شیراز 1-2 فجر تحت هدایت شاغلام را مغلوب کرد و در استادیوم تختی تهران نیز گرچه دروازه اش خیلی زود توسط بابک خرمزی باز شد، اما با درخشش علی موسوی به نتیجه 2-2 رسیده و به قهرمانی دست یافت تا بازیکنان و کادر فنی شبانه با جام قهرمانی راهی خانه پورحیدری شوند. فصلی که استقلال لباسی شبیه لورکوزن می پوشید و سرنوشتی تقریبا مشابه این تیم پیدا کرد.

 

1631930

 

17 تیر 1383- کابوس استقلال را یک نام عجیب رقم زد؛ کمیل سوسکو

 

استقلال هجومی و تماشایی قلعه نویی بعد از ناکامی در روزهای پایانی در فتح لیگ و تقدیم آن به پاس، به فینال جام حذفی رسید و در دیدار رفت این سپاهان بود که در دیداری تماشایی و با گل مرتضی هاشمی زاده در دقیقه 87 موفق به کسب برتری 2-3 در اصفهان شد.

 

1631902

 

در آزادی اما 100 هزار هوادر استقلال برابر دو هزار اصفهانی مستقر در جایگاه 36 و در ظل گرمای تیر ماه، به دنبال جشن گرفتن قهرمانی استقلال بودند. سید مهدی سید صالحی در دقیقه 25 دروازه وحید طالب لو را باز کرد و در دقیقه 27 این کمیل سوسکو، دروازه بان سپاهان یا ظاهری متفاوت بود که ضربه پنالتی یدالله اکبری را مهار کرد.

 

1631904

 

در ادامه بازی و تا دقیقه 90 کمیل سوسکو بارها با عکس العمل های تماشایی و درخشان خود دروازه تیمش را حفظ کرد. بی تردید تصاویر چهره مستاصل و عصبانی رضا عنایتی در مقابل درخشش کم سابقه این دروازه بان تا ابد در ذهن فوتبالدوستان خواهد ماند. در نهایت سید صالحی در دقیقه 68 باز هم موفق به باز کردن دروازه حریف شد تا استقلالی در روزی که موقعیت های بسیاری را از دست داد، جام را در آزادی به سپاهان تقدیم کند.

 

27 خرداد سال 1387؛ قهرمانی در روز خداحافظی داشعلی

 

در فصل کابوس وار استقلال با هدایت مرحوم ناصر حجازی و در ادامه فیروز کریمی و قرار گرفتن در رتبه سیزدهم لیک، دوباره امیر قلعه نویی در نقش منجی ظاهر شد. استقلال برای راضی کردن هواداران خود چاره ای جز فتح جام حذفی نداشت و این بار و بر خلاف دیدار ایران و کره جنوبی در جام ملت های سال 2007، طالب لو موفق به نجات قلعه نویی شد.

 

1631910

 

استقلال در یک چهارم و نیمه نهایی با درخشش فوق العاده و پنالتی گرفتن های متوالی طالب لو موفق به غلبه بر راه آهن و فولاد در ضربات پنالتی شد تا در فینال در مقابل پگاه گیلان قرار گیرد. دیدار رفت در زمین گل آلود عضدی با تک گل آگوستین گیلائوری تمام شد و 100 هزار هوادار در آزادی در انتظار قهرمانی استقلال در مسابقه برگشت بودند.

 

1631907

 

امیر آبادی خیلی زود دروازه را باز کرد و مجتبی جباری در روزی که خبر نداشت پدرش فوت کرده، در اوقات اضافی گل دوم را به ثمر رساند. در ادامه آرش برهانی که در آن فصل کابوس هواداران استقلال شده بود هم موفق به گلزنی شد تا جشن خداحافظی علیرضا منصوریان، یکی از محبوب ترین بازیکنان تاریخ استقلال به باشکوه ترین شکل ممکن و با فتح یک جام برگزار شود.

 

1631925

 

25 اسفند 1390؛ درخشش رحمتی با لباس حجازی

 

تیم کهکشانی پرویز مظلومی که در پایان فصل به شکلی عجیب قهرمانی را از دست داد، شب عید و در بوشهر به مقام قهرمانی جام حذفی رسید. آن استقلال پرستاره بعد از فتح مقتدرانه دربی برابر پرسپولیس با سه گل و برتری برابر شهرداری یاسوج در نیمه نهایی، در فینال مقابل شاهین بوشهر صف آرایی کرد.

 

1631906

 

اما جنگ بزرگ درون دروازه ها و بین رحمتی  در استقلال و طالب لو در ترکیب شاهین بود. سید مهدی لباس معروف ناصر حجازی در پیونگ یانگ را به تن کرده و در طول 120 دقیقه دروازه تیمش را بسته نگه داشت. در ضربات پنالتی نیز استقلال هر چهار پنالتی خود را تبدیل به گل کرد، اما در ترکیب شاهین تنها مرحوم علی انصاریان موفق به گلزنی شد تا تیم مظلومی عنوان قهرمانی را جشن بگیرد.

 

1631905

 

اما استقلال در آن فصل به قدری پرستاره بود که ناکامی در فتح عنوان قهرمانی لیگ برتر و البته آن شکست عجیب در دربی برگشت با هت تریک ایمون زاید، در نهایت باعث برکناری پرویز مظلومی شد و این قهرمانی نیز نتوانست نیمکت استقلال را برای او حفظ بکند.

 

1631921

 

9 خرداد 1395؛ خداخافظی با فصل تلخ و البته مظلومی

 

استقلال تحت هدایت پرویز مظلومی که تا هفته های پایانی از شانس بالایی برای فتح لیگ برتر برخوردار بود، در نهایت به عنوان سوم رسید و در دربی برگشت نیز با نتیجه 2-4 برابر رقیب دیرینه شکست خورد.

 

1631900

 

اما آبی پوشان بعد از برتری برابر تراکتور امیر قلعه نویی در تبریز به فینال رسیده و آنجا آماده مصاف با ذوب آهن تحت هدایت یحیی گل محدی بودند. اگرچه گل به خودی رحمتی را امید ابراهیمی در دقیقه 57 و از روی نقطه پنالتی جبران کرد، اما در ضربات پنالتی فرجام خوشی در انتظار استقلال نبود. علیرضا رمضانی پنالتی خود را تقدیم رشید مظاهری کرد تا ذوب آهن با تبدیل به گل کردن هر پنج پنالتی خود در خرمشهر جشن قهرمانی را برپا کند.

 

1631915

 

استقلال در آن فصل علیرغم مدعی بودن در لیگ تا هفته پایانی و البته رسیدن به فینال جام حذفی، سبکی دلنواز و تماشایی نداشت و در نهایت عدم رضایت هواداران از عملکرد پرویز مظلومی باعث شد فینال حذفی برابر ذوب آهن، آخرین تجربه او از حضور در باشگاه استقلال به عنوان سرمربی لقب بگیرد.

 

13 اردیبهشت 1397؛ روزهای شیرین با شفر و تیام

 

استقلال که با هدایت علیرضا منصوریان فصل را خوب آغاز نکرده بود، در ادامه سکان مربیگری را به دست وینفرد شفر سپرده و به شکل عجییی متحول شد. شاید اگر این سرمربی آلمانی از ابتدای فصل هدایت آبی پوشان را به عهده داشت، آنها جلوی دبل پرسپولیس در فتح لیگ برتر را نیز می گرفتند.

 

1631901

 

استقلال سرخوش از برتری در دربی برگشت با تک گل وریا غفوری، در نیمه نهایی و در دیداری جنجالی نفت را در آبادان مغلوب کرد تا به فینال راه یابد. از آن سو خونه به خونه نیز با هدایت دراگان اسکوچیچ به فینال رسید تا دو تیم در اردیبهشت 97 در خرمشهر به مصاف هم بروند.

 

 

1631927

 

استقلال در طول 90 دقیقه تیم برتر زمین بود، در دقیقه 37 و با ارسال دقیق خسرو حیدری و ضربه تمام کننده مامه تیام به تک گل پیروزی دست یافته و قهرمانی را جشن گرفت. یک ماه بعد استقلال با غلبه بر ذوب آهن در آزادی راهی یک چهارم آسیا نیز شد، اما چیز زیادی از آن تیم پرستاره شفر باقی نماند و ستاره های جایگزین نیز عملکرد درخشانی نداشتند تا این تیم درخشان برای همیشه در خاطر هواداران استقلال ثبت شود.

 

1631931

 

13 شهریور 1399؛ جدایی فرهاد در شب اشتباهات عجیب

 

استقلال بعد از اینکه فرصت قهرمانی در لیگ را از دست داد، در نیمه نهایی پرسپولیس را در دیداری حساس و در ضربات پنالتی مغلوب کرد تا حریف تراکتور در مسابقه فینال شود. احمد سعادتمند، مدیر وقت استقلال پیش از دیدار فینال از احتمال بازگشت استراماچونی به نیمکت این تیم صحبت کرده و به شدت اوضاع روحی کادر فنی و البته بازیکنان استفلال را بهم ریخت.

 

1631911

 

این آشفتگی به قدری در بازی استقلال در فینال مبرهن بود که در همان نیمه اول و در شب بد سید حسین حسینی، سه بار دروازه آبی پوشان باز شد تا بازگشت به جریان مسابقه به شدت دشوار شود. علیرغم گلزنی مهدی قایدی و ارسلان مظهری در نیمه دوم، استقلال در نهایت 2-3 در فینال مغلوب شد تا فرهاد مجیدی فرصت اولین قهرمانی خود روی نیمکت این تیم را از دست داده و همانجا به صورت موقت با این تیم وداع کند. 

 

1631917

 

تیمی که به زعم بسیاری از هواداران استقلال اگر در ابتدای این فصل هم حفظ می شد، این تیم در هفته پایانی در کنار پرسپولیس و سپاهان برای فتح عنوان قهرمانی در لیگ برتر مبارزه می کرد، اما حالا به دنبال فتح جام حذفی است.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها