کد خبر : 1772793 | 16 مرداد 1400 ساعت 09:27 | 55.7K بازدید | 12 دیدگاه

همراه با فاتح همیشگی لیگ خلیج فارس

در گذر زمان؛ قهرمانی خوش‌تیپ‌ترین سیدجلالِ تاریخ!

از لیگ ششم تا لیگ بیستم، سیدجلال همیشه در قامت مدافعی قهرمان‌ساز مطرح بوده و حالا در 40 سالگی آماده دهمین قهرمانی خود می‌شود.

در گذر زمان؛ قهرمانی خوش‌تیپ‌ترین سیدجلالِ تاریخ!

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس یک بار دیگر قهرمان لیگ برتر شد و این سیدجلال حسینی بود که جام را بالای سر برد. کسی که 9 قهرمانی (5 لیگ، 4 سوپرجام و 1 حذفی) را با این تیم بالای سر برده و رکورددار قهرمانی جام‌های رسمی به عنوان کاپیتان محسوب می‌شود.

 

اما آنچه سیدجلال را به بازیکنی برجسته در فوتبال ایران تبدیل کرده، تعداد قهرمانی او در لیگ برتر است. او حالا با 9 قهرمانی لیگ برتر، پرافتخارترین بازیکن این مسابقات محسوب می‌شود و از در مقایسه با موزه باشگاه پرسپولیس، 3 مدال طلای این رقابت‌ها را بیشتر دارد و 3 برابر استقلال قهرمان لیگ برتر شده است.


 
حسینی پس از ثبت اولین قهرمانی، سه فصل با سایپا از عنوان نخست ناکام ماند، دو فصل با پرسپولیس و یک فصل با نفت تهران. نکته جالب اینکه او هر سه سالی که در سپاهان بود قهرمان شد و از زمان بازگشت به پرسپولیس نیز همیشه فصل را به عنوان قهرمان به پایان رسانده است.

 

یک آمار جالب درباره سیدجلال که کمتر گفته می‌شود، این است که او در اکثریت فصل‌هایی که در لیگ برتر بازی کرده، قهرمان شده. کاپیتان سرخپوشان 17 فصل با ملوان، سایپا، سپاهان، نفت و پرسپولیس در سطح اول فوتبال ایران حضور داشته و 9 قهرمانی کسب کرده که آماری بی نظیر محسوب می‌شود.

 

اولین بار در 25 سالگی با سایپا جام لیگ برتر را بالای سر برد و دومین بار در 29 سالگی با سپاهان و حالا در 39 سالگی سیری ناپذیر این روند را ادامه می‌دهد. اما چهره سیدجلال در تمام این سالها تقریبا بدون تغییر بوده و شاید بتوان ادعا کرد که حالا حتی خوش‌تیپ‌تر هم شده! باورش آسان نیست اما گذری بر زمان شاید موید این ادعا باشد:

 

1. قهرمانی لیگ ششم با سایپا در فصل 85-86
در فصلی که تمام چشم‌ها به پرسپولیسِ دنیزلی بود تا طلسم 5 فصل ناکامی سرخپوشان پایتخت شکسته شود، سایپا با شگفتی سازی باورنکردنی موفق به قهرمانی در لیگ برتر شد. سایپا در آن فصل سومین خط دفاعی برتر لیگ را تشکیل داد و در حضور عناصر دفاعی نظیر مرحوم غلامنژاد، حمیدرضا فرزانه، علی عشوری زاد و البته سیدجلال حسینی به عنوان قهرمانی رسید. سیدجلال در آن فصل 26 بازی انجام داد و 3 گل هم به ثمر رساند که یکی برابر استقلال بود و زمینه ساز پیروزی شیرین 3-1 شد.

 

1631973

از این تیم فقط سیدجلال حسینی در مستطیل سبز باقی مانده است.

 

2. قهرمانی لیگ نهم با سپاهان در فصل 88-89
پس از سه قهرمانی متوالی پایتخت‌نشینان، سپاهان با سرمربی تیم قهرمان یعنی امیر قلعه نویی به صورت فعال وارد نقل و انتقالات شد و با خرید ستارگانی چون سیدمهدی رحمتی، ابراهیم توره و سیدجلال حسینی پای به لیگ برتر گذاشت و با کسب 67 امتیاز، قهرمان لیگ برتر شد. این بیشترین میزان امتیاز در تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شود که البته در لیگ 18 تیمی رقم خورد و حالا پرسپولیس آمار بهتری دارد. سپاهان در آن فصل 30 گل خورد و دومین خط دفاعی برتر لیگ نهم را داشت. سیدجلال آن فصل 31 بازی انجام داد و یک گل هم زد.

 

1631977

حسینی با شماره شش در ترکیب سپاهان؛ زمانی که پیراهن شماره 4 به نام نویدکیا سند خورده بود.

 

3. قهرمانی لیگ دهم با سپاهان در فصل 89-90
سپاهان دوباره با هدایت امیر قلعه نویی پای به لیگ برتر گذاشت و تیمی پرستاره تر را در اختیار گرفت؛ تیمی که امید ابراهیمی، خسرو حیدری، برونو سزار، احسان حاج صفی و البته سیدجلال حسینی را در اختیار داشت. مدافع ملی پوشی که در سپاهان به خاطر حضور نویدکیا پیراهن شماره شش را برتن داشت و آرام آرام می‌رفت که راه قهرمانی هایش را پیدا کند. رقیب این بار سپاهان استقلال بود اما طلایی پوشان در پایان فصل 66 امتیاز گرفتند و با یک امتیاز بیشتر، قهرمان شدند. آمار گل خورده سپاهان هم کاهش یافت روی عدد 29 قرار گرفت. در لیگ دهم سیدجلال تنها یک بازی را از دست داد.

 

1631981

سیدجلال بین امید ابراهیمی و خسرو حیدری در جشن قهرمانی سپاهان لیگ دهم.

 

4. قهرمانی لیگ یازدهم با سپاهان در فصل 90-91
جدایی امیر قلعه نویی و حضور در تراکتور با ورود زلاتکو کرانچار کروات همراه شد. او ترکیب کلی سپاهان را هم حفظ کرد و طلایی پوشان با بازیکنان باتجربه خود وارد میدانی شدند که در آن استقلال و تراکتور اصلی ترین رقیبان محسوب می‌شدند. سیدجلال حسینی 31 ساله نیز با تجربه سه قهرمانی و سه حضور در لیگ قهرمانان آسیا، مدافع اصلی این تیم اصفهانی بود و مورد اعتماد کرانچار نیز قرار داشت و با محسن بنگر زوج خط دفاع را تشکیل می‌داد. سپاهان دوباره 67 امتیاز به دست آورد و با یک امتیاز بیشتر از تراکتور قهرمان لیگ برتر شد. سیدجلال 30 بازی انجام داد و در پایان فصل از جمع سپاهانی ها جدا شد به پرسپولیس پیوست.

 

1631980

حسینی با مشت‌های گره کرده و با پیراهن سپاهان؛ تصویری غریب از کاپیتان کنونی پرسپولیس.


5. قهرمانی لیگ شانزدهم با پرسپولیس در فصل 95-96
بین چهارمین و پنجمین قهرمانی سیدجلال، فاصله ای نسبتا طولانی افتاد. هواداران پرسپولیس به خاطر دارند که در تابستان پیش از لیگ شانزدهم، چه اتفاقاتی رخ داد و در شرایطی که برانکو چندان تمایلی به خرید سیدجلال نداشت و احساس می‌کرد که باتوجه به توافق مدیرعامل قبلی (نژادفلاح) با سیدجلال یک فصل قبل برای لیگ پانزدهم، حالا جذب او فضای تیم را تغییر خواهد داد و حتی شایعاتی وجود داشت که برانکو به خاطر علاقه به بازیسازی از دفاع، سیدجلال را نمی‌خواهد اما حسینی با ورودش به تیم، روی تمام این حرف و حدیث ها خط قرمز کشید و پرسپولیس را صاحب بهترین خط دفاعی لیگ کرد. تصویر ویژه از اولین قهرمانی اش با پرسپولیس؟ نجات دروازه در بازی قهرمانی مقابل پدیده با یک تکل استثنایی، زمانی که قهرمانی قطعی بود اما کاپیتان نشان داد که هر لحظه باید از دروازه دفاع کرد.

 

1631979

سیدجلال با بکگراند عدد چهار - روزی که پرسپولیس برای دهمین بار بر بام فوتبال ایران ایستاد.

 

6. قهرمانی با پرسپولیس در لیگ هفدهم در فصل 96-97
تکرار قهرمانی در تاریخ پرسپولیس بی نظیر نبود اما برای هواداران جوان‌تر این تیم باورنکردنی به نظر می‌رسید. سیدجلال در فصل دوم، 10 بازی را به دلیل مصدومیت و محرومیت از روی نیمکت سپری کرد اما همچنان مهره ای موثر بود و در پایان فصل هم برای سومین سال متوالی برترین دفاع فصل انتخاب شد. در لیگ هفدهم پرسپولیس تنها 15 گل خورد؛ نصف تعداد گل خورده تیم نایب قهرمان یعنی ذوب آهن. شکی نیست که بدون حضور سیدجلال چنین آماری رقم نمی‌خورد.

 

1631978

ششمین قهرمانی حسینی با پرسپولیس؛ شبی که «هانی» کاپیتان سرخپوشان شد.

 

7. قهرمانی با پرسپولیس در لیگ هجدهم در فصل 97-98
تصویر ویژه از این فصل در جشن قهرمانی بود؛ جایی که یکی از هواداران پرسپولیس خود را به سیدجلال رساند و تلاش کرد تا بوسه ای بر پای او بزند و این چنین علاقه اش را به کاپیتان تیم نشان دهد. سیدجلال حالا در سومین فصل، جایگاهی بسیار ویژه و مهم در تیم پیدا کرده بود و در 37 سالگی، همچنان می‌درخشید. این شاید بهترین فصل سیدجلال حسینی بود چرا که در آن 29 بازی انجام داد و همچنین در خلال مسابقات آسیایی یک گل بسیار مهم را در بازی با الدحیل زد. قهرمانی لیگ برتر با فتح جام حذفی نیز همراه شد تا جای خالی موزه افتخارات کاپیتان حسینی پر شود.

 

1631974

ابراز علاقه بی نظیر یک هوادار به کاپیتان حسینی در جشن هت تریک قهرمانی.

 

8. قهرمانی با پرسپولیس در لیگ نوزدهم در فصل 98-99
در این فصل زوج اصلی خط دفاعی پرسپولیس را کنعانی و شجاع تشکیل دادند اما سیدجلال از هفته سوم وارد ترکیب شد و در ترکیب گابریل کالدرون و سپس یحیی گل‌محمدی نقشی کلیدی ایفا کرد و 18 بار هم به میدان رفت. در این فصل نقش سیدجلال به خصوص در دوره تعطیلات کرونا و پس از آن مشخص شد؛ زمانی که پرسپولیس به اتحاد رساتر احتیاج داشت و به کوشش بیشتر در تمرینات. الگوی دیگر بازیکنان سیدجلال بود؛ بازیکنی که حضورش، کار سرمربی برای انتقال انگیزه به بازیکنان را راحت تر می‌کرد.

 

1631975

جشن قهرمانی در میان پاندمی کرونا؛ هشتمین قهرمانی سیدجلال.

 

* قهرمانی با پرسپولیس در لیگ بیستم در فصل 99-00
شاید اگر سیدجلال در جشن قهرمانی لیگ بیستم با لیگ ششم را مقایسه کنید، به این نتیجه برسید که حسینی حالا خوش‌تیپ‌تر شده و چهره‌ای جذاب‌تر برای فوتبال دوستان محسوب می‌شود. حسینی این فصل 25 بازی انجام داد و در غیاب شجاع خلیل زاده، اجازه نداد تا تیم پرسپولیس مشکلی در خط دفاعی احساس کند. اگر مصدومیت پایان فصل نبود، بدون تردید او در 39 سالگی می‌توانست رکوردشکنی کند. پرسپولیس در این فصل فقط 14 گل خورد؛ یعنی بهترین رکورد تاریخ باشگاه.

 

1631976

قلعه حسن خان، جدیدترین محلی که سیدجلال در آن قهرمان شد.

دیدگاه‌ها