کد خبر : 1773081 | 17 مرداد 1400 ساعت 16:59 | 31.8K بازدید | 1 دیدگاه

از زبان سهیل مهدی

شرایط ورود بازیکنان خارجی به لیگ برتر

این موضوع در حال حاضر در قالب پیش‌نویس تهیه شده و قطعی بودن آن تا زمانی که در هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال تصویب نشود، مشخص نخواهد شد

شرایط ورود بازیکنان خارجی به لیگ برتر

به گزارش ورزش سه ، اجرای قانون ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی در لیگ برتر یکساله شد و حالا در آستانه فصل بیست‌و‌یکم هنوز هیچ تصمیم رسمی مبنی بر لغو این قانون از سوی فدراسیون فوتبال اعلام نشده است. نقل‌و‌انتقالات تابستانی تیم‌ها از 25 مردادماه آغاز می‌شود و نزدیکی این تاریخ و مذاکراتی که باشگاه‌هایی مثل تراکتور با مربیان خارجی آغاز کرده‌اند، سردرگمی باشگاه‌ها درباره صدور مجوز عقد این قراردادها را بیشتر کرده است.


هیأت‌رئیسه سازمان لیگ فوتبال در هفته‌ای که گذشت مصوبه‌ای را درباره شروط لازم برای باشگاه‌ها در عقد قرارداد با بازیکن یا مربی خارجی داشته است که هنوز به تصویب هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال نرسیده است. پیش‌نویسی که در این رابطه تهیه شده است در حال حاضر در اتاق فکری متشکل از کمیته نقل‌و‌انتقالات، کمیته بین‌الملل و رئیس سازمان لیگ در حال بررسی است تا پس از کامل شدن در جلسه هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ارائه شود.


آنچه تا کنون درباره این پیش‌نویس مشخص است اینکه تنها باشگاه‌هایی می‌توانند بازیکن یا مربی خارجی بگیرند که بدهی مالی نداشته باشند. احتمالاً موضوع ارائه ضمانت‌نامه بانکی باشگاه‌ها به مبلغی معادل مبلغ قرارداد بازیکن یا مربی خارجی هم به‌صورت جدی مطرح خواهد شد. علاوه بر این در این پیش‌نویس مشخصات و محدودیت‌هایی هم برای بازیکنان یا مربیانی که با آنها قرارداد بسته می‌شود در نظر گرفته شده است؛ شرایطی مانند تعداد بازی‌های ملی برای بازیکنان یا حذف برخی لیگ‌های فوتبال از لیست لیگ‌های مجازی که باشگاه‌ها می‌توانند برای جذب بازیکن به سراغ‌شان بروند.


سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات لیگ برتر با تأیید این موارد به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در تلاش هستیم روند جذب بازیکن و مربی خارجی چارچوب‌مدارتر شود. نمی‌توان گفت به یکباره همه چیز عالی‌تر از قبل می‌شود اما نسبت به قبل خیلی بهتر خواهد شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در دستورالعمل جدید قرار است در نظر گرفته شود، تعهدات مالی گذشته باشگاه‌هاست. البته هنوز درباره شکل اجرای این کار بحث می‌شود. اینکه این موضوع با چه سقف و مکانیزمی کنترل شود، در حال بحث و بررسی است اما آنچه مسلم است اینکه بدهی قبلی باشگاه‌ها کنترل خواهد شد.»


رئیس کمیته مسابقات لیگ برتر همچنین به سایر مواردی که در پیش‌نویس لغو قانون ممنوعیت جذب خارجی‌ها آمده، اشاره می‌کند: «احتمال دارد در ادامه به بحث تعهد باشگاه‌ها هم برسیم و معادل مبلغ قرارداد بازیکن یا مربی و یا بخشی از مبلغ قرارداد از باشگاه وثیقه یا تعهد گرفته شود.»


علاوه بر اینها او به شرایطی هم اشاره می‌کند که برای خارجی‌های مجاز برای ورود به فوتبال ایران در نظر گرفته شده است: «کشورها و لیگ‌هایی که فاقد کیفیت بودند، جابه‌جا می‌شوند و به‌طور کلی سطحی از کیفیت برای خارجی‌هایی در نظر گرفته می‌شود که باعث افزونگی لیگ شود.»


با همه این شرایط و پیش‌نویس‌های تهیه‌شده، آیا باشگاه‌ها می‌توانند به لغو قانون ممنوعیت جذب خارجی‌ها برای فصل بیست‌و‌یکم امیدوار باشند؟ مهدی در پاسخ به این سؤال به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «این موضوع در حال حاضر در قالب پیش‌نویس تهیه شده و قطعی بودن آن تا زمانی که در هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال تصویب نشود، مشخص نخواهد شد. تنها می‌توانم بگویم تلاش می‌کنند تا به این موضوع نزدیک شوند.»


در صورتی که شرایط در نظر گرفته‌شده برای جذب خارجی‌ها در لیگ برتر به تصویب نهایی برسد و باشگاه‌ها ملزم باشند که دقیقاً در چارچوب تعیین‌شده اقدام به جذب بازیکن و مربی خارجی کنند، در وضعیت فعلی لیگ ایران و با وجود باشگاه‌های ورشکسته کمتر باشگاهی شرایط جذب بازیکن و مربی خارجی را خواهد داشت؛ باشگاهی که هیچ بدهی مالی نداشته باشد و علاوه بر آن بتواند معادل مبلغ قرارداد بازیکن یا مربی خارجی وثیقه یا تعهدنامه ارائه دهد. دیگر بگذریم از اینکه با این پیش‌نویس و حذف برخی لیگ‌های بی‌کیفیت، حالا دیگر مشخص خواهد شد توان باشگاه‌ها در جذب باکیفیت‌های خارجی چقدر است؟

 

منبع:ایران ورزشی

دیدگاه‌ها