کد خبر : 1774182 | 25 مرداد 1400 ساعت 00:30 | 170.9K بازدید | 74 دیدگاه

فرمانده ماندنی شد؛

پرسپولیس و حفظ یک ستاره موثر برای سه دهه (عکس)

فارغ از حواشی پنجره تابستانی، ماندن کریم باقری در پرسپولیس نشانه مثبتی برای هواداران این تیم در مسیر استمرار روند موفقیت است.

پرسپولیس و حفظ یک ستاره موثر برای سه دهه (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، در سال های ابتدایی دوران "پسا علی پروین"، امیر عابدینی در تلاش برای ساختن پرسپولیسی رویایی و کهکشانی بود و ستاره های بزرگی در آن مقطع از جمله احمدرضا عابدزاده، علی دایی، افشین پیروانی، مهرداد میناوند، نیما نکیسا و ... لباس پرسپولیس را به تن کردند. اما در این میان شاید یکی از مهم ترین تصمیمات گروه مدیریتی این باشگاه در آن مقطع، نهایی کردن انتقال کریم باقری از کشاورز به پرسپولیس بود.

 

1634531

 

انتقال به کشاورز بعد از درخشش در تراکتورسازی و قدعلم کردن کنار ستاره هایی چون قایقران، مرفاوی، پرورشخواه، دلیخون و ... کریم از همان ابتدا در قامت یک فرمانده بود.

 

اولین بار نام کریم باقری را با درخشش در لباس تراکتور در دیدار مقابل استقلال در تبریز و تنها در سن 17 سالگی شنیدیم و در ادامه او به یکی از مهم ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد. مدافع- هافبک قدبلند و چند پسته اهل تبریز، بعد از درخشش در تراکتور راهی تهران و البته باشگاه کشاورز، تیم زردپوش و متمول آن سال های لیگ ایران شد.

 

علیرغم حضور ستاره های نامداری مانند سیروس قایقران، بهروز پرورشخواه و افتخاری و ... در خط میانی کشاورز، باقری از همان ابتدا با اعتماد به نفس مثال زذنی خود نشان داد آینده ای درخشان در پیش دارد.

 

1634536

 

دوران تحول در رختکن تیم ملی ایران در ابتدای دهه 70 با اضافه شدن بازیکنانی مانند کریم باقری و علی دایی به ترکیب آغاز شد.

 

کریم باقری در همان لباس کشاورز و در بازی های تلخ مقدماتی جام 1994 چشم علی پروین را گرفته و لباس تیم ملی ایران را به تن کرده بود، اما ادامه روند درخشان در لیگ باعث شد پرسپولیس دست به قماری بزرگ برای جذب این هافبک 21 ساله بزند. جالب اینجاست کریم در اولین بازی ملی خود در سال 72 و در جام اکو برابر پاکستان موفق به گلزنی شده و در ادامه گلزن ترین هافبک تاریخ فوتبال ایران نیز لقب گرفت.

 

حمید درخشان که بعد از جدایی علی پروین نفقش مهمی در کنار عابدینی در تصمیمات کلان پرسپولیس ایفا می کرد، برای جلب رضایت باشگاه کشاورز نزد صفی زاده، مدیر این باشگاه رفت و برای خرید کریم باقری با او به توافق رسید.

 

1634530

 

پرواز بلند در دیدار زمستان سال 74 مقابل پرسپولیس و در برابر علی دایی؛ کریم همیشه از همه یک قدم بالاتر می پرید.

 

گرچه عابدینی خودش ادعا می کند در نهایت با رقم 10 میلیون ( که رقم هنگفتی در سال 75 محسوب می شد) برای انتقال این ستاره جوان با کشاورز به توافق رسیده، اما نشریات آن زمان رقم این انتقال در مجموع را 22 میلیون اعلام کردند که گران قیمت ترین انتقال تاریخ فوتیال ایران نیز محسوب می شد.

 

کریم باقری مصداق بارز هافبک "باکس تو باکس" بود. ستاره ای تکل زن، پاسور، با خصوصیات دفاعی مطمئن و تخصص در شرکت در حملات و حتی گلزنی، از محوطه جریمه خودی تا حریف را به خوبی پوشش داده و حتی در بسیاری از روزهای دوران ورزشی خود در پست مدافع جلوزن و دفاع آخر نیز به میدان رفت.

 

1634533

 

انتقال به پرسپولیس رویایی سال 75؛ حضور یک ساله کریم باقری با شماره 15 در جمع قرمزپوشان و در ادامه مهاجرت به فوتبال آلمان

 

کریم باقری در همان یک سال حضور در پرسپولیس به قدری درخشان ظاهر شد که در کنار علی دایی راهی لیگ آلمان شده و لباس بیلفلد را به تن کرد. حضور در فوتبال آلمان، امارات، انگلیس و قطر چند سالی باعث دوری کریم از پرسپولیس شد و بالاخره بعد از چند تابستان شایعه بازگشت به پرسپولیس، در سال 81 و در کنار یحیی گل محمدی دوباره لباس این تیم را به تن کرد.

 

1634529

 

حضور همزمان مثلث موفقیت های پرسپولیس در سال های اخیر در ترکیب این تیم در دربی خرداد سال 81 که با گلزنی یحیی و برتری قرمزپوشان همراه شد.

 

کریم باقری پس از بازگشت به فوتبال ایران از سال 81 تا 89 در لیگ برتر با لباس پرسپولیس به میدان رفت و از سال 84 و بعد از جدایی بهروز رهبری فرد تبدیل به کاپیتان اول این تیم نیز شد. اگرچه پرسپولیس در دهه 80 بدترین سال های تاریخ خود را سپری کرد، اما کریم باقری عملکردی به یادماندنی از خود به نمایش گذاشته و به خصوص در قهرمانی دراماتیک تیم افشین قطبی در سال 87 نقش مهمی ایفا کرد.

 

1634539

 

حضور کریم باقری در تمرینات پیش فصل پرسپولیس هر سال باعث رقم خوردن شایعه بازگشت او می شد و در نهایت در سال 81 این اتفاق رخ داد

 

حتی خداحافظی توام با بی مهری در سال 89 باعث جدایی همیشگی نام دوست داشتنی کریم باقری از پرسپولیس نشد. او در شش سال اخیر اگرچه با نام اداری "دستیار" در کادر فنی پرسپولیس فعالیت می کند، اما بارها تمام اعضای مدیریتی، فنی و بازیکنان این باشگاه از نقش مهم کریم باقری در رقم خوردن این موفقیت های پیاپی پرده برداشته اند.

 

1634535

 

سپری کردن هشت سال فوق العاده در دوره دوم حضور در پرسپولیس با این جشن شادی های منحصر به فرد و خاطره انگیز

 

با هر متر و معیاری قطعا نام کریم باقری در بین تیم منتخب تاریخ فوتبال ایران جای دارد. این ستاره پرافتخار اما متواضعانه در سال های اخیر به ایفای نقش خود به بهترین شکل ممکن پرداخته و هرگز به دنبال سهم خواهی های عجیب، دلبری در مقابل دوربیین و افزایش فالوئر در شبکه های مجازی نبوده است.

1634528

 

پرواز در آغوش احمدرضا عابدزاده بعد از گلزنی در لباس پرسپولیس؛ دو ستاره محبوبی که هنوز و بعد از سه دهه رابطه بسیار خوبی با یکدیگر دارند.

 

به جز ابعاد فنی، اهمیت بالای کریم باقری در کنترل حواشی، حفظ آرامش رختکن و ایجاد رابطه مناسبی بین کادر فنی و بازیکنان در قهرمانی های فصول اخیر پرسپولیس غیر قابل انکار بوده است.

 

کریم باقری واقعی همانی است که دیروز در باشگاه پرسپولیس مشاهده کردیم؛ بی سر و صدا و جنجال به دعوت مدیران پاسخ مثبت داده، بی هیاهو توافق کرده و به دوران طلایی خود در این باشگاه ادامه می دهد.

 

1634541

 

شاید شیرین ترین لحظه کریم باقری در طول یک دهه بازی در پرسپولیس؛ طلسم تساوی های 1-1 دربی با این شلیک خیره کننده شکست.

 

کریم باقری از معدود بازیکنانی بود که حتی یک بار هم مورد عتاب هواداران رقیب قرار نگرفت و اینقدر بزرگوار بود که بعد از گلزنی در دقیقه 88 دربی سال 88 از هواداران استقلال که ناراحت شان کرده بود در برنامه نود دلجویی کرد.

 

1634534

 

حضوری پرحرارت، تاثیرگذار و همیشگی کریم باقری لب خط؛ پرسپولیس باز هم به این همکاری درخشان با ستاره نجیب خود ادامه خواهد داد.

 

25 سال پیش دوران درخشان کریم باقری در پرسپولیس آغاز شد و حالا این روند به مدت دو سال دیگر نیز تمدید شده است. شاید یکی از اقدامات مهم پرسپولیس در این بازار پرهیاهوی تابستانی، ستاره ای باشد که حضورش روی نیمکت در سال های اخیر تبدیل به قوت قلب هواداران شده است.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها