کد خبر : 1774489 | 26 مرداد 1400 ساعت 13:30 | 45.2K بازدید | 4 دیدگاه

استادیوم وطنی قائمشهر؛ خداحافظ چمن مصنوعی (عکس)

یک اشتباه بزرگ؛ چمن بیشتر استادیوم های شمال کشور مصنوعی شده اند. از استادیوم شهید وطنی در قائمشهر گرفته تا استادیوم وحدت در شهر آستارا.

به گزارش "ورزش سه"، این حکایت در سرسبزترین نقطه کشور دردناک است به این خاطر که هم از زیبایی فوتبال می کاهد و هم موجب مصدومیت پی در پی بازیکنان تیم میزبان و میهمان می شود. به خصوص تیمی که همه بازی های خانگی خود را در چمن مصنوعی برگزار می کند. ریکاوری بازیکنانی که در چمن مصنوعی بازی می کنند سخت تر از بازیکنانی است که در چمن طبیعی بازی می کنند. این به خاطر زیرسازی متفاوت چمن مصنوعی و طبیعی است.

 

رویش چمن در شمال کشور به خاطر آب و هوای معتدل سهل تر از دیگر نقاط کشور است اما با توجه به بارش های فصلی طبیعتا برای نگهداری آن باید اقدامات موثری انجام داد که با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی این کار تبدیل به کار آسانی شده. نمونه اش را می بینید در جزیره بریتانیا با وجود بارندگی های شدید به خصوص در فصل زمستان چمن استادیوم های آن بهترین کیفیت را دارد. اما متاسفانه در شمال کشور سال های سال است که صورت مسئله پاک شده و مدیران ورزشی به بهانه هزینه های بالای نگهداری چمن طبیعی، چمن مصنوعی در استادیوم ها فرش کرده اند! نتیجه آن کاهش زیبایی های مسابقاتی است که در این منطقه برگزار می شود و از سویی در سال های اخیر به دفعات شاهد مصدومیت های شدید بازیکنان در این استادیوم ها هستیم.

 

1635038

 

به ظاهر قرار است این بدعت غلط پاک شود. استارتش را مدیران ورزشی در استان مازندران و شهر قائمشهر زده اند. چمن مصنوعی استادیوم شهید وطنی قائمشهر که البته کیفیت خوبی نداشت و در روزهای بارندگی موجب تجمیع آب در وسط زمین می شد جمع شده است تا چمن طبیعی در این استادیوم خاطره انگیز کاشته شود. هر چند خیلی دیر اما باز جای شکرش باقی است که تصمیم غلط در حال تصحیح شدن است. بدون شک یکی از دلایل زیبایی فوتبال در قاره سبز به خاطر کیفیت چمن هاست و هیچ گاه فوتبالی که در زمین طبیعی بازی می شود در زمین مصنوعی قابل نمایش نیست. به طور مثال در فصلی که گذشت بیشتر شکست های نساجی در چمن مصنوعی رقم خورده در حالی که این تیم در بازی های متعددی در خارج از استان برنده بوده است. مصدومیت پی در پی بازیکنان این تیم هم بیشتر به خاطر بازی در چمن مصنوعی بوده. امیدواریم دیگر شهرهای شمال به تبعیت از قائمشهر تصمیم درست بگیرند و با برداشتن چمن مصنوعی چمن طبیعی در استادیوم های خود کاشت کنند. هزینه نگهداری چمن طبیعی در سال اگر درست از آن استفاده و بهره برداری شود آن قدر زیاد نیست که باشگاه ها قادر به تامین آن نباشند یا تامین آن از عهده توسعه و تجهیز اماکن ورزشی خارج باشد. در عوض همه از فوتبالی که در این زمین ها بازی می شود لذت خواهند برد.

 

دیدگاه‌ها