کد خبر : 1776621 | 07 شهریور 1400 ساعت 13:12 | 45.5K بازدید | 0 دیدگاه

یک استعداد متحیرکننده

تروریستی با 84 سال حبس در استخر پارالمپیک!

در روز دوم شنای بخش 4 در 50 متر آزاد در مجموعه آبی توکیو، مردی 64 ساله که زمانی به عنوان تروریست متهم شده و به 84 سال حبس در زندان محکوم شده بود در خط ششم وارد آب شد.

تروریستی  با 84 سال حبس در استخر پارالمپیک!

به گزارش "ورزش سه"پارالمپیک پر از استعدادهای متحیرکننده است اما داستان سباستین رودریگز، شناگر اسپانیایی، که در چندین مسابقه هشت مدال طلا کسب کرده توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. گذشته تاریکی پشت لبخند گرم او پنهان شده است.
رودریگز به سایت پارالمپیک گفت:« من مثالی از این موضوع هستم که اشتباه می‌تواند دستاوردهایی را برای شما به همراه داشته باشد و به دیگران کمک کند که مرتکب همین اشتباهات نشوند. من وانمود نمی‌کنم که سرمشق و نمونه هستم بلکه فقط از گذشته یاد گرفتم، در حال زندگی می‌کنم و برای آینده کار می‌کنم.»


رودریگز که تنها چند متر با اعضای تیم شنای استرالیا فاصله دارد، به هیچ یک از ورزشکاران حاضر در این مسابقات شبیه نیست.  هر ورزشکار روایت خاص خودش را دارد اما شما باید کمی عمیق‌تر شوید تا متوجه شوید که رودریگز چطور به ژاپن راه پیدا کرده و در مسابقات حضور دارد.


رودریگز در دهه 1980 عضو گروه تروریستی نظامی چپ در اسپانیا به نام GRAPO بود که مخفف اسپانیایی گروه مقاومت ضد فاشیست اول اکتبر است. این گروه از سوی اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت چرا که تیراندازی، بمب گذاری و سایر حملات در اسپانیا در طول چند دهه بر عهده آنها بود. رودریگز به دست داشتن در قتل رافائل پادورا، تاجر بزرگ اهل سویل، در کتابفروشی در سال 1984 و همکاری در چندین بمب گذاری سازماندهی شده از سوی این گروه متهم بود. او در سال 1985 بازداشت و به 84 سال حبس محکوم شد. او تمام آزادی‌اش را از دست داد.

 

1638434


اما رودریگز در سال 1990 دست به اعتصاب غذایی زد که 432 روز طول کشید. او می‌خواست اعضای گروه در همان زندانی باشند که او قرار داشت. آسیبی که در اثر عدم مصرف غذا به بدن او رسید چنان شدید بود که هر دو پایش را از دست داد. رودریگز در سال 1994 با عفو مشروط قانون اسپانیا برای افرادی با شدت بیماری بالا از زندان آزاد شد و به محض آزادی شروع به بازسازی زندگی‌اش کرد.


او توجه خود را معطوف شنا – و کمی بسکتبال با ویلچر – کرد و در عرض شش سال به پارالمپیک 2000 سیدنی راه پیدا کرده و پنج مدال طلا کسب کرد. جنجال زیادی پیرامون حضور رودریگز در سیدنی پدید آمد چرا که او به مقامات اسپانیایی دروغ گفته و مدعی شده بود که ناتوانی‌اش بر اثر تصادف ماشین ایجاد شده است. درخواست‌ها برای بازپس گیری مدال‌های او از سوی کمیته بین المللی پارالمپیک رد شد چون آنها به این نتیجه رسیدند که هیچ قانونی زیر پا گذاشته نشده است.


رودریگز که علاقه‌ای به صحبت درباره گذشته ندارد بارها درباره زندگی سابقش اظهارنظر کرده است. او در پارالمپیک 2004 آتن به خبرنگاران گفت:« همه می‌توانند هرطور می‌خواهند من را مورد قضاوت قرار دهند. گذشته اینجاست و نمی‌توان آن را حذف کرد.»
رودریگز در مصاحبه با بی بی سی در سال 2012 مدعی شد که تغییر کرده است. او گفت:« من در طول زندگی‌ام متوجه شدم که اشتباه کردم. من سعی کردم اصلاح شوم و روی آن کار کردم. نمی‌توانم برای گذشته کاری انجام دهم. کاری که می‌توانم بکنم این است که آینده متفاوتی بسازم.»

دیدگاه‌ها