کد خبر : 1776836 | 08 شهریور 1400 ساعت 12:02 | 3.3K بازدید | 0 دیدگاه

باید با ذره‌بین دوومیدانی‌کار پیدا کنیم

کاوه موسوی: استعدادیابی در ورزش ایران صفر است

قهرمان سابق پرتاب چکش ایران می‌گوید استعدادیابی وظیفه آموزش و پرورش است و هر فدراسیونی که در این زمینه هزینه کند، پول خود را دور ریخته است.

کاوه موسوی: استعدادیابی در ورزش ایران صفر است

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، کاوه موسوی در مورد وضعیت ورزشکاران دوومیدانی بیان کرد: در دوومیدانی باید با ذره بین دنبال ورزشکاری باشیم که برای آینده کشور مدال کسب کند چون خالی از ورزشکار شده است. در ورزشی مثل دوومیدانی حدود ۱۵ سال طول می‌شد که کسی در قهرمانی آسیا و جهان مدال بگیرد و در این مقطع هم هزار فراز و نشیب وجود دارد که ممکن است خداحافظی کند، بنابراین باید همیشه پشتوانه داشته باشیم.

 

او افزود: پشتوانه باعث می‌شود ورزشکاری که جایگاه بالاتری دارد، ترس از افت داشته باشد وسعی کند همیشه خود را بالاتر ببرد. از طرفی ورزشکاری هم که پایین‌تر است با بهتر از خود رقابت می‌کند و این باعث پیشرفت می‌شود. پشتوانه داشتن باعث می‌شود که ورزشکار بداند شرایط حضورش در تیم ملی در خطر است، بنابراین در زندگی شخصی خود نظم ورزشی خواهد داشت،  اما الان در هر رده‌ای یک ورزشکار داریم و آنها می‌بینند تک و تنها هستند، پس هر جور دوست داشته باشند تمرین می‌کنند.

 

این کارشناس دوومیدانی در مورد استعدادیابی در ورزش گفت: مسئول استعدادیابی آذربایجان غربی در پایگاه قهرمانی هستم و بنا بر پستم می‌گویم مقوله استعدادیابی در تمامی رشته‌های کشور ما صفر است. اساسا این کار به عهده آموزش و پرورش است نه حوزه قهرمانی و هر فدراسیونی که در این حوزه سرمایه گذاری کند بسیار اشتباه کرده است.

 

او افزود: وزارت ورزش استعدادیابی را برعهده ما گذاشته اما کار ما نیست و فدراسیون دوومیدانی نباید در این بخش هزینه کند چون دور ریختن پول است. استعدادیابی در تمام دنیا برعهده ورزش دانش آموزی است که نفرات را شناسایی و  تحویل هیات‌ها می دهند. هیات‌ها هم ورزشکاران را غربالگری می‌کند و در ادامه فدراسیون وظیفه حفظ و نگهداری آنها را دارد.

 

موسوی با بیان اینکه با داشتن چند استعداد محدود نمی‌توان به بهبود وضعیت دوومیدانی امید داشت، ادامه داد: ما از قدیم همیشه در رشته‌های پرتاب‌ها موفق بوده‌ایم یعنی پتانسیل ما این است و می‌توانیم در آسیا مدال بگیریم اما با داشتن یکی دو ورزشکار در هر رشته موفق نمی‌شویم. مثلا یک نفر بیشتر در پرتاب چکش جوانان و یک نفر در نوجوانان نداریم که هیچ وقت به حدی نمی‌رسد که مدال بگیرد. باید تعداد ورزشکاران زیاد باشد. با این شرایط آینده ای نمی‌بینم.

دیدگاه‌ها