کد خبر : 1777627 | 12 شهریور 1400 ساعت 12:37 | 20.1K بازدید | 2 دیدگاه

اشتباهات دفاعی ما نباید تکرار شود

الهویی:نبود سردار علیه مهدی طارمی است

سعید الهویی از پیشرفت‌های ایران و نقاط ضعف و قوت تیم اسکوچیچ از دید فنی سخن می‌گوید.

 الهویی:نبود سردار علیه مهدی طارمی است

 

به گزارش"ورزش سه" تیم ملی فوتبال ایران در اولین بازی خود در دور نهایی انتخابی جام جهانی با نتیجه یک بر صفر موفق شد سوریه را در ورزشگاه آزادی شکست دهد. سعید الهویی دستیار اول قلعه‌نویی و کارشناس فوتبال درباره‌ی عملکرد و وضعیت تیم ملی با "ورزش سه"، گفت‌ و گو کرد.

 

 

*ایران زمان کافی برای آماده سازی نداشت


چالش اولی که تیم ملی ایران قبل بازی سوریه با آن مواجه بود، عدم زمان مناسب برای آماده سازی تیم جهت این دیدار بود. درست است که یک مینی کمپ برگزار شد اما بازیکنانی که در مینی کمپ حضور داشتند اسکلت اصلی تیم را تشکیل نمی‌دادند. بازیکنانی که به تیم اضافه شدند متاسفانه در زمان های قبلی فیفا دی شرایط برگزاری بازی دوستانه نبود. شرایط برگزاری تمرین تیم با حضور همه بازیکنان به خصوص آن اسکلت اصلی تیم در واقع آن ترکیب دوازده سیزده نفره اصلی که می‌توانستند ترکیب اصلی تیم باشند وجود نداشت. به همین دلیل چالش اصلی عدم وجود زمان مناسب جهت آماده سازی تیم بود. خیلی سخت است شما بتوانید در زمان کوتاه این سطح از هماهنگی را ایجاد کنید‌.

 

 

*نقطه قوت ایران زوج سردار-طارمی است


 عراق که توانست کره جنوبی را در کره متوقف کند، اردوی دراز مدتی داشته و سوریه هم اردو طولانی مدتی داشت ولی تیم ملی ایران فاقد این شرایط بود و به همین دلیل چالش اول به نظر من عدم زمان مناسب برای برگزاری تمرینات تاکتیکی و همچنین دیدار دوستانه جهت هماهنگی کافی بود‌ ولی فکر می‌کنم از این چالش تیم ملی سربلند بیرون آمد؛ هرچند کیفیت تیم خیلی مطلوب نبود و به آن سطح بالا که انتظار داشتیم نرسیدیم اما برای پیروزی در مقابل سوریه کافی بود‌.

 

 

سه امتیاز در قدم اول با وجود این چالش بزرگ اتفاق مثبتی است. نباید فراموش کنیم که ایران با چالش دومی هم مواجه بود و آن نبود سردار آزمون بود. تیم ملی ایران ترکیب خیلی خوبی دارد و می‌شود گفت که ترکیب یازده نفره و حتی فراتر از آن پانزده یا شانزده نفره تیم ملی بازیکنان بسیار با کیفیتی در سطح آسیا هستند ولی بزرگترین امتیاز تیم ملی ایران در آسیا نسبت به رقبا خط حمله‌اش در جلوی زمین یعنی زوج سردار آزمون و مهدی طارمی است. من می‌توانم چالش دوم در دیدار با سوریه را عدم حضور سردار آزمون نام ببرم. بخشی از کیفیت مهدی طارمی در خط حمله بستگی به حضور سردار آزمون دارد. طبیعتا برای دفاع تیم‌های آسیایی در مقابل ایران مواجه شدن همزمان سردار آزمون و مهدی طارمی یک چالش بزرگ خواهد بود.

 

این نه فقط برای تیم ملی سوریه که حتی برای تیم ملی کره جنوبی هم چالش بزرگی است. به همین دلیل نبود سردار آزمون به دلیل محرومیت یک چالش بزرگ بود. خوشحالیم که این چالش هم مانع کسب سه امتیاز نشد. هر چند ایران به دلیل این دو چالش نسبت به دیدارهای قبلی موقعیت‌های کمتری ایجاد کرد اما توانست از یک موقعیت خوب یا شاید تک موقعیت خوبی که ایجاد کرد به گل برسد و از دو چالش اول سربلند بیرون بیاید و سه امتیاز را کسب کند. امیدوارم این دو چالش در بازی با عراق رفع شود، دومی که مطمئنا برطرف خواهد شد اولی هم در روزهای باقی‌مانده زمان مناسب برای تمرینات تاکتیکی و نزدیک شدن به آن گیم پلن که مد نظر اسکوچیچ سرمربی تیم است وجود دارد.

 


*ایران دو پیشرفت چشمگیر داشت

 


 دو پیشرفت خوب را در تیم ملی شاهد بودیم.


اولین پیشرفت، سرعت بالا در حملات بود. تیم خیلی ورتیکال بازی می‌کرد و تعداد پاس‌هایی که به خط جلو به صورت مستقیم و باسرعت زیاد داده می‌شد نسبت به بازی‌های قبل افزایش پیدا کرد‌. این ورتیکال بازی کردن، نیازمند بازیکنان با کیفیت است چون همان‌قدر که بازیکنان جلوی زمین باید کیفیت کنترل و حفظ توپ را زیر فشار داشته‌ باشند، به همان نسبت بازیکنان عقب زمین باید کیفیت و مهارت این را داشته باشند که با سرعت فاصله‌شان را با توپ کم کنند برای حمایت و یا برای لحظه‌ای که توپ از دست می‌رود؛ یعنی لحظه انتقال از حمله به دفاع.

 

در این بخش تیم ملی ایران حداقل در حمله خوب بود هرچند که در انتقال توپ در مواردی دچار ضعف و اشکال شد و منجر به چند ضدحمله برای تیم سوریه شد اما در کل طولی بازی کردن تیم ایران و طولی بازی کردن هدفمند و حمایت‌ها روی بازیکنی که پشت به دفاع حریف صاحب توپ می‌شود و در کل بازی‌های ترکیبی آنجا خوب شکل گرفت که این یک امتیاز و یک پیشرفت نسبت به بازی‌های قبل بود.

 

 پیشرفت دوم را می‌شود در بیشتر شدن عمق ترکیب تیم دانست. نبود صادق محرمی که خودش هم می‌توانست یک چالش باشد برای تیم ایران در نیمه اول باعث شد دفاع راست ایران خیلی عملکرد خوبی نداشته باشد ولی یک بازیکن جوان مثل حردانی در اولین حضورش در تیم ملی عملکرد خیلی خوبی داشت و تصمیمش روی گل ایران بسیار تصمیم تاکتیکی و خوبی بود. انتخاب پاس خوب کمک کرد که یک موقعیت پنجاه درصد به یک موقعیت صددرصد تبدیل شود‌ با پاس رو به عقبی که داد و دوباره پاسی که داخل هجده قدم به مهدی طارمی رسید. اضافه شدن بازیکنانی مثل حردانی عمق ترکیب ایران را بیشتر کرد و فکر می‌کنم، برای مربی‌ای مثل دراگان که مربی گیم پلن باز است زیاد شدن عمق ترکیب ایران یک امتیاز مثبت و یک پیشرفت مثبت است. امیدوارم بازیکنان باکیفیت دیگری که در لیگ هستند هم بتوانند خودشان را به این ترکیب پانزده یا شانزده نفره نزدیک کنند و عمق تیم ایران را بیشتر کنند.

 

 

*اشتباهات فردی خط دفاعی باید رفع شوند


یک ترس در این بازی برای ما ایجاد شد و اینکه اشتباهات فردی در خط دفاع درواقع در یونیت دفاعی وجود داشت؛ چند اشتباه در دفع توپ و چند اشتباه در قطع پاس که در زمان‌هایی منجر به ایجاد موقعیت‌هایی تقریبا نصفه و نیمه و ایجاد ضربات ایستگاهی، که در بازی‌های ملی خیلی موقعیت‌های خطرناکی است برای تیم سوریه شد. این اشتباهات باید در خط دفاع و در یونیت دفاعی ایران به حداقل برسد چون در بازی برابر عراق و یا در بازی‌های بعدی که در فیفا دی بعدی اتفاق می‌افتد برابر کره جنوبی باید با کمترین اشتباه دفاعی کار کنیم چون این بازی‌های ملی به دلیل عدم هماهنگی کافی تیم‌ها، بازی‌هایی است که حتی یک اشتباه منجر به یک ضربه ایستگاهی می‌تواند تبدیل به یک موقعیت صددرصدی گل برای تیم حریف شود. ترسی که از این بازی ایجاد شد اشتباهات فردی دفاعی بود که امیدوارم این اشتباهات در بازی با عراق و بازی‌های بعدی به حداقل برسد و با تمرکز بیشتر و کم اشتباه تر بازیکنان تیم درنیمه عقب زمین حاضر بشوند.

 

 

*بازی با عراق به مراتب سخت تر خواهد بود


شرایطی که این بازی وجود داشت و تغییری که در مدل بازی ایران ایجاد شده بود و با فرم مهدی طارمی و اضافه شدن سردار آزمون برای بازی با عراق خوشبین هستیم. هر چند که بازی با عراق بسیار دشوارتر از بازی با سوریه است. با تیم باکیفیت تر و با تیمی که ساختار منظم تری دارد مواجه خواهیم بود و تیمی که ستاره‌‌های بهتری در زمینش حضور دارند، ساختار دفاعی کم اشتباه، بازی ورتیکال تر و عدم درگیر شدن در بازی‌های روانی و ذهنی تیم عراق می‌تواند ما را به پیروزی در برابر عراق خوشبین کند؛ چون ما یک زوج خیلی خوب در خط حمله داریم که می‌توانند هر خط دفاعی را بشکنند و موقعیت ایجاد کنند. وینگر‌های چپ و راستی داریم که می‌توانند از مهارت‌شان استفاده کنند و ترکیب این نکات امیدوار کننده و کم شدن ترس در عقب زمین می‌تواند ما را در بازی برابر عراق امیدوار کند و یک پیروزی دیگر با حداقل گل و کسب شش امتیاز در دو بازی اول که می‌تواند یک گام خیلی بلند برای رسیدن به جام جهانی قطر باشد.

دیدگاه‌ها