کد خبر : 1778068 | 14 شهریور 1400 ساعت 14:53 | 115.2K بازدید | 7 دیدگاه

رکوردهایی که در تاریخ المپیک بی نظیر هستند

رقابت تیم والیبال نشسته ایران با ستاره های NBA

تیم ملی والیبال نشسته ایران از نظر افتخارات در تاریخ المپیک و پارالمپیک پشت سر تیم هایی همچون بسکتبال آمریکا و هاکی روی چمن هند قرار گرفته است.

رقابت تیم والیبال نشسته ایران با ستاره های NBA

 

به گزارش "ورزش سه"، بعد از قهرمانی مقتدرانه تیم ملی والیبال نشسته ایران در پارالمپیک توکیو 2020، آن هم فقط با واگذار کردن یک ست در کل مسابقات، خیلی ها این جرات را به خود دادند تا نه تنها از این تیم به عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ ورزش ایران نام ببرند، بلکه آن را "بهترین تیم تاریخ ورزش جهان" بدانند. البته که برای اعطای این عنوان به تیمی که 7 بار قهرمان پارالمپیک و دو بار نایب قهرمان این مسابقات شده، شاید هنوز هم کمی زود باشد.


همین یک ماه قبل بود تیم ملی بسکتبال آمریکا با وجود تمامی صحبت هایی که مبنی بر افت ستاره هایش و البته غیبت برخی از سوپراستارها در ترکیبش وجود داشت، توانست برای شانزدهمین بار قهرمانی المپیک را جشن بگیرد. این قطعا یک رکورد بی نظیر در تمام ورزش دنیا به شمار می رود که بسکتبالیست های آمریکایی با کمترین فراز و نشیب توانستند آن را به جای بگذارند. البته که بعید نیست تیم ملی والیبال نشسته ایران نیز در دوره های بعدی المپیک با همین روندی که پیش می رود، به چنین رکوردی دست پیدا کند.


بسکتبال آمریکا؛ 16 طلا در 85 سال
از سال 1936 که رشته بسکتبال به رشته های المپیکی اضافه شده، آمریکا اقتدار خود را در این رشته حسابی نشان داده. فقط به جز سه دوره در سال های 1972، 1988 و 2004 که آمریکا یک نقره و دو برنز کسب کرده، در باقی دوره ها مدال طلا بر گردن بسکتبالیست های آمریکایی بوده و این تیم اجازه خودنمایی به هیچ تیمی را نداده است. همین باعث شده تا تیم ملی بسکتبال آمریکا در تاریخ المپیک رکورد فوق العاده 16 طلا، یک نقره و دو برنز را از خود به جای بگذارد؛ رکوردی که به نظر می رسد به این زودی ها دست یافتنی نباشد.


البته تیم ملی بسکتبال زنان آمریکا نیز چنین اقتداری را در چند دهه اخیر تجربه کرده و توانسته 7 دوره متوالی و 9 دوره در مجموع عنوان قهرمانی المپیک و مدال طلای این رویداد را از آن خود کند.

 

1640804

 


شاید بد نباشد بدانید تیم ملی هاکی روی چمن هند نیز که در دوره های ابتدایی المپیک قهرمان بلامنازع این رقابت ها بود و از سال 1928 تا 1960 مدال طلا را کسب می کرد، یکی از تیم های پرافتخار تاریخ المپیک با 8 مدال طلا به شمار می رود.

 


والیبال نشسته ایران؛ کاش زودتر وارد می شدیم!
از آنجایی که کاروان ورزش ایران برای اولین بار در پارالمپیک 1988 حاضر شد و تیم ملی والیبال نشسته نیز از همان دوره در دل کاروان ایران خودش را جای داده بود، پیش از آن در سه دوره ای که پارالمپیک برگزار می شد، تیم های دیگری به جز ایران قهرمانی را در این رشته جشن گرفته بودند. با ورود ایران اما اوضاع کاملا تغییر کرد. از المپیک 1988 سئول تا 2020 توکیو، تیم ملی والیبال نشسته ایران پای ثابت فینال پارالمپیک بوده و فقط در دوره 2004 آتن و 2012 لندن با شکست در فینال به مدال نقره رسیده است. این یعنی رکورد کسب 7 مدال طلا و 2 نقره که یک تیم تاریخ ساز و فوق العاده را برای ورزش ایران رقم زده و در تاریخ پارالمپیک هم ماندگار شده است. با استعدادهای نابی که ایران در این رشته دارد و روندی که هر 4 سال یک بار طی می شود، امیدواریم نوار قهرمانی های والیبال نشسته ایران قطع نشود و این رکورد در هر دوره رویایی تر از قبل باشد.

 

1640803

دیدگاه‌ها