کد خبر : 1778469 | 16 شهریور 1400 ساعت 13:46 | 40.4K بازدید | 2 دیدگاه

نقش بلندقدترین ورزشکار تاریخ پارالمپیک در قهرمانی ایران

مرتضی مهرزاد، بلند قامت‌ترین ورزشکار تاریخ پارالمپیک، نقش موثری در کسب مدال طلای پارالمپیک توکیو توسط تیم ملی والیبال نشسته ایران ایفا کرد.

نقش بلندقدترین ورزشکار تاریخ پارالمپیک در قهرمانی ایران

به گزارش "ورزش سه"، مرتضی مهرزاد با دو متر و 46 سانتی‌متر سلاح چندان پنهانی برای تیم ملی والیبال نشسته ایران به حساب نمی‌آید. بلندقامت‌ترین ورزشکار تاریخ پارالمپیک و دومین مرد بلند قامت جهان به طور مشترک به ایران کمک کرد تا روز شنبه با نتیجه 1-3 برابر کمیته پارالمپیک روسیه به پیروزی رسیده و از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.


تیم ملی ایران از سال 1988 تا به حال هفت مدال طلا به دست آورده و با این قهرمانی سلطه خود بر این رشته را بیش از پیش مستحکم کرد. مهرزاد که پنج سال قبل عضو تیم قهرمان پارالمپیک ریو بود، رکورد 25 آبشار، دو دفاع و یک امتیاز سرویس را در مسابقه فینال برابر روسیه به ثبت رساند. این در حالی بود که روسیه تنها تیمی در کل مسابقات بود که موفق شد یک ست از ایران بگیرد. او با کسب 28 امتیاز، امتیازآورترین بازیکن ایران بود و پس از او میثم علیپور با 17 امتیاز قرار داشت. ویکتور میلنین نیز 30 امتیاز برای روسیه به دست آورد.


مهرزاد 33 ساله شش ماه پیش از مسابقات ریو وارد رشته والیبال نشسته شد و پیش از دیدار فینال به این نکته اشاره کرد که این ورزش چطور زندگی او را تغییر داده است. او پس از پیروزی برابر بوسنی و هرزگوین در دیدار نیمه نهایی به خبرنگاران گفت:« پیش از ورود به رشته والیبال نشسته، من خانه نشین بودم چون از قدم خجالت می‌کشیدم. پس از حضور در یک برنامه تلویزیونی، مسئولان این تیم از من خواستند که به آنها ملحق شوم و این شبیه به جادو بود. این اتفاق زندگی من را تغییر داد.»
مهرزاد در حالت نشسته روی زمین و با دستان بالا گرفته به ارتفاع 190 سانتیمتر می‌رسد و همین او را به دارایی بسیار گرانبها در زمین والیبال تبدیل کرده است. با این حال او مدعی شد که دریافت این حجم از توجه در مقایسه با سایر هم تیمی‌هایش باعث می‌شود که معذب باشد. مهرزاد که به بیماری آکرومگالی، رشد بی‌رویه هورمون رشد، مبتلاست در این باره گفت:« این موضوع برای من بسیار دشوار است.» او در نوجوانی با دوچرخه تصادف کرد و همین باعث شد که رشد پای راستش متوقف شده و حدود 15 سانتیمتر از پای چپش کوتاه‌تر باشد.


او اضافه کرد:« من فقط بلندتر از سایر اعضای تیم هستم اما تمام بازیکنان از اهمیت خاصی برخوردار هستند. آنها هرکدام نقش خود را به بهترین شکل ایفا می‌کنند. من فقط یکی از اعضای تیم هستم و من هم تمام تلاشم را به کار می‌گیرم... بله، شرایط فیزیکی من برای والیبال نشسته بسیار خوب است. من فقط از پتانسیلم استفاده می‌کنم.»


ایران پیش از رویارویی با روسیه در فینال، موفق شد برابر آلمان، برزیل، چین و بوسنی و هرزگووین به پیروزی برسد. این پنجمین پیروزی آنها در این رقابت‌ها بود و به این معناست که آنها هفت مدال طلا و دو مدال نقره در 9 دوره قبلی پارالمپیک در رشته والیبال نشسته به دست آورده‌اند.


داوود علیپوریان، کاپیتان تیم ملی ایران، گفت:« من توانستم پیش از حضور در این بازی با همسر، پسر و دخترم صحبت کنم و به آنها گفتم که نباید خیلی نگران باشند. من به آنها گفتم به این موضوع اطمینان داشته باشند که ما امروز مدال طلا را کسب خواهیم کرد چون هیچ تیم دیگری بیشتر از ما شایستگی کسب این مدال را ندارد.»


روسیه مدال نقره را از آن خود کرد و بوسنی و هرزگووین به عنوان دارنده مدال طلای پارالمپیک 2004 و 2012 با پیروزی برابر برزیل به مدال برنز این مسابقات دست پیدا کرد.

دیدگاه‌ها