کد خبر : 1779557 | 22 شهریور 1400 ساعت 12:03 | 7.6K بازدید | 0 دیدگاه

نامه بازیکنان به فیفا:

قوانین تبغیض آمیز فوتسال زنان را تغییر دهید

بازیکنان برجسته فوتسال زنان با ارسال نامه‌ای از فیفا خواستند که قوانین شدیدا تبعیض آمیز علیه آنها را تغییر دهد.

قوانین تبغیض آمیز فوتسال زنان را تغییر دهید

به گزارش "ورزش سه"، در نامه‌ای که خطاب به جیانی اینفانتینو، رییس فیفا، ارسال شده، بازیکنان از «رفتار نادرست و بی‌توجهی عمومی» نسبت به این ورزش ابراز نگرانی کرده و مدعی شده‌اند که تحریم رقابت زنان شدیدا تبعیض آمیز بوده و برخلاف سیاست‌های برابری جنسیتی است. 


این نامه همزمان با برگزاری جام جهانی فوتسال مردان در لیتوانی ارسال شد که با حضور آرژانتین، برزیل و اسپانیا به عنوان مدعیان اصلی همراه است. فیفا در سال 2018 برای برگزاری مسابقات فوتسال زنان به عنوان بخش از استراتژی گسترش فوتبال بانوان متعهد شده بود. با این حال تنها 55 کشور از 211 کشور عضو فیفا، تیم فوتسال بانوان دارند و این در حالی است که حدود دو سوم آنها (140 کشور) از تیم فوتسال مردان بهره می‌برند. اتحادیه فوتبال انگلیس نتوانست به وعده خود برای راه اندازی تیم فوتسال زنان کشورش عمل کند و در این میان پس از شیوع جهانی ویروس کرونا و به بهانه کاهش هزینه‌ها، تیم فوتسال مردان خود را نیز به حالت تعلیق درآورد.


همزمان با ارسال این نامه، چندین نفر از بازیکنان شناخته شده فوتسال جهان نیز اقدام به راه اندازی کمپینی در شبکه‌های اجتماعی کردند تا حمایت خود را نشان داده و توجه عموم را نیز به این موضوع جلب کنند. در میان این افراد نام فرشته کریمی از ایران نیز دیده می‌شود. او در این باره به گاردین گفت:« این بزرگترین نقطه ضعف برای فیفا است. من امیدوارم که این تبعیض جنسیتی در فوتبال خیلی زود از میان برداشته شود و ما زنان فوتسالیست بتوانم به رویاهای خودمان دست پیدا کنیم.»


ناتالی اوریو، بازیکن دسته اول فوتسال زنان در اسپانیا و رییس اتحادیه فوتسال این کشور، که نویسنده اصلی این نامه نیز به حساب می‌آید، درباره شرایط به وجود آمده به گاردین گفت:« این بسیار غیرمنصفانه است. هیچکس پاسخ درستی به ما نمی‌دهد. اما این شرایط برخلاف قوانین خود آنها و اصولی اخلاقی مدیریتی نیز است. آنها در استراتژی فیفا برای فوتبال زنان از برابری و عدم تفاوت بین مردان و زنان حرف زده‌اند. اما فوتسال را فراموش کردند. بدون این که هیچ توضیحی به ما ارائه کنند.»

دیدگاه‌ها