کد خبر : 1779719 | 23 شهریور 1400 ساعت 09:20 | 16.3K بازدید | 5 دیدگاه

از اظهارات نماینده ورزقان تا درخواست حمایت نماینده میانه 

سرنوشت امروز تراکتور را دولتی‌ها رقم زدند؟

اظهارات الهویردی دهقانی در حمایت از انتقال مالکیت باشگاه تراکتور مورد استقبال پرشورها قرار نگرفته است.

سرنوشت  امروز تراکتور را دولتی‌ها رقم زدند؟

به گزارش ورزش سه ، نظر نمایندگان مجلس درباره انتقال مالکیت تراکتور به تندی اظهارات نماینده ورزقان نیست؛ به عنوان مثال در همین رابطه مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ورزش۳، خواهان حل مشکلات مالک فعلی باشگاه تراکتور و حمایت همه جانبه دولت از این تیم پرطرفدار شده است.

 

»» چرا حمایت خصوصی‌سازی یک ضرورت است؟

در حالت کلی ورود بخش خصوصی به فوتبال و باشگاه‌داری غیردولتی اتفاق مثبتی است که اگر به شکل تخصصی و حرفه‌ای پیش برود، نتایج قابل توجهی را در بر خواهد داشت. کارشناسان متعدد ورزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هم سالهاست که تاکید می‌کنند به خصوصی‌سازی فوتبال در ایران به دلیل ظرفیت‌ها و چالش‌های خاصی که وجود دارد، نباید تنها به عنوان فرصت نگاه کرد؛ بلکه این اتفاق یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.


خصوصی‌سازی اصولی باشگاه‌های فوتبال می‌تواند سطح بهره‌وری اقتصادی و اجتماعی صنعت فوتبال را به شکل قابل توجهی افزایش دهد؛ اما در صورتی که در مدت‌زمان معقول، سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به منافع مادی و بازده اقتصادی مناسب برسند.
در این حالت علاوه بر حل مشکلات عمده بخش‌های دولتی در اداره باشگاه‌ها و تیم‌های فوتبال، کمک بزرگی به افزایش مشارکت گسترده مردم، افزایش رقابت سالم، سودآوری باشگاه‌های فوتبال و رونق اقتصادی صنعت فوتبال در کشور خواهد شد. 

 

»» حمایت یک نماینده مجلس از حل مشکلات 
گرچه این روزها تراکتور اوضاع چندان مساعدی ندارد اما واگذاری آن به عنوان یک باشگاه فوتبال پرطرفدار ایرانی به بخش خصوصی تحت مالکیت و با سرمایه‌گذاری محمدرضا زنوزی مطلق از این منظر اتفاق مثبتی به حساب می‌آید.در همین رابطه مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ورزش۳، خواهان حل مشکلات مالک فعلی باشگاه تراکتور و حمایت همه جانبه دولت از این تیم پرطرفدار شده است.


این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تراکتور در آستانه یک بازی حساس با نماینده کشور عربستان قرار دارد، می‌گوید: «مشکلات اخیر تراکتور را می‌دانم و اخبار این باشگاه پرطرفدار را همیشه دنبال می‌کنم؛ هواداران پرشور تراکتور از اتفاقات فعلی ناراحت هستند. اما باید بررسی کنیم ببینیم ریشه اصلی مشکلات فعلی کجاست؟ ما در مجلس و دولت نباید مشکلات را عمیق‌تر کنیم.»

 

1642567

 

»» نیاز سرمایه‌گذار فوتبالی در رسیدن به بهره‌وری

اگر منصفانه به عقب برگردیم، سالی که محمدرضا زنوزی مطلق داوطلبانه و با هزینه شخصی، سرمایه‌گذاری در باشگاه فوتبال تراکتور را بر عهده گرفت، این تیم اوضاع چندان مناسبی نداشت. در آن زمان مالکان دولتی تراکتور دیگر از عهده هزینه‌های سنگین باشگاه‌داری بر نمی‌آمدند و ورود زنوزی به این عرصه او را بین هواداران پرشور تراکتور به محبوبیت بسیار بالایی رساند. 
با وجود تمامی اشتباهات مدیریتی که خود زنوزی هم به بعضی از آنها اعتراف کرده است، این محبوبیت تا پس از قهرمانی تراکتور در جام حذفی در سطح بالا قرار داشت. اما عملکرد نه چندان موفق تراکتور از فصل گذشته به خصوص شکست‌های متوالی در برابر رقبای اصلی و عدم حفظ یا جذب ستاره‌های محبوب، تا حد قابل توجهی از محبوبیت زنوزی کاسته است.


با این حال هنوز بسیاری از طرفداران پرشور این باشگاه امید و اعتقاد دارند که زنوزی با رفع موانع و جذب ستاره‌ها می‌تواند تراکتور را به روزهای اوج خود برگرداند.


همانطور که اشاره شد اگر باشگاه‌داری خصوصی را از منظر حرفه‌ای بررسی کنیم، محمدرضا زنوزی مطلق به عنوان سرمایه‌گذار نیاز داشت که در مدت زمان معقول به بهره‌وری و کسب منافع مادی برسد تا با انگیزه بیشتر این سرمایه‌گذاری را ادامه دهد. اما تا کنون با وجود مشکلات متعدد زیرساختی در فوتبال کشور، نتیجه مناسبی را برای این سرمایه‌گذاری چه از نظر اقتصادی و چه اجتماعی رقم نزده است. 


زنوزی در کسب درآمدهای اقتصادی با مشکلاتی همچون عدم تخصیص درآمدهای پخش زنده تلویزیونی، چالش‌های ورود به بورس و کمبود نیروی مدیریتی ورزشی-اقتصادی در کشور برای ارزش‌افزایی و درآمدزایی مواجه بوده است.
از طرفی تاکنون دولت به جای رفع موانع موجود، با تخصیص بودجه‌های سنگین در باشگاه‌های تحت مالکیت خود توانی برای رقابت بخش خصوصی نگذاشته است.

 

مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه در همین زمینه می‌گوید: «تیم‌های دولتی از بودجه‌های دولتی رقم‌های سنگین هزینه می‌کنند و بدین ترتیب برای بخش خصوصی توان رقابت باقی نمی ماند؛ لذا در راستای اصل مهم عدالت نباید اجازه داده ازخزانه بیت المال تنها به بخش خاصی بهره برداری کرد.»

 

»» رفع موانع و حل مشکلات به جای اعمال قدرت حاکمیتی

در تازه‌ترین اتفاق عجیب، الهویردی دهقانی نماینده مردم شریف ورزقان در مجلس نیز به جای حمایت حرفه‌ای و حل مشکلات و رفع موانع موجود به دنبال این است که با زور و اعمال قدرت حاکمیتی مالکیت تراکتور را تغییر دهد. این درحالیست که تجربه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد دولت‌ها به جای اینکه کل یا بخش عمده هزینه باشگاه‌ها را بپردازند، می‌توانند برای درآمدزایی و ازرش‌آفرینی اقتصادی فوتبال بسترسازی و رفع موانع کنند. 
یا حتی مثل تجربه موفق ترکیه وام‌های کلان با بازپرداخت بلندمدت به باشگاه‌های خصوصی پرداخت شود تا آنها ساختار باشگاهی برای خود به وجود بیاورند و کم کم درآمدزا شوند و برای بازپرداخت وام‌ها اقدام کنند. نتیجه این اتفاق در ترکیه طوری شده است که امروزه باشگاه‌های فوتبال در این کشور دارایی‌های بسیار زیادی دارند و علاوه بر تامین نیازهای خود به دولت ترکیه نیز مالیات می‌پردازند.


در هر صورت پرشورها اعتقاد دارند موج‌سواری از نام و برند تراکتور در شان نمایندگان محترم مجلس نیست و آنها دوست دارند با حل مشکلات و رفع موانع، دورباره در ثبات و آرامش شاهد موفقیت تیمشان باشند.


در همین خصوص مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدیریت بخش خصوصی در فوتبال و باشگاه‌داری در ایران نباید تحت تاثیر تصمیمات نادرست برخی مدیران بالادستی باشد، می‌گوید: «دولت به جای دخالت قهرآمیز نخست باید بارفع موانع پیش رو سازوکارهای درآمدزایی باشگاه‌های خصوصی را فراهم کند و ازآنجایی که تیم فوتبال تراکتور نه تنها محبوب آذربایجانی ها بلکه طرفداران گسترده درکشور و حتی جهان دارد بنابراین لازم است مسوولان ودست اندرکاران حمایت‌های شایسته و موثری از این تیم پرطرفدار و باغیرت به عمل آورند.»


وی ادامه می‌دهد: «همه طرفداران فوتبال در سراسر کشور برای ما نمایندگان مجلس،  عزیز و محترم هستند اما انصاف نیست که در این بین تیم‌های خصوصی مثل تراکتور که طرفداران فراوان و پر شوری در سراسر کشور هم دارد، متضرر شوند.»

گزارش از: عباس خاراباف

دیدگاه‌ها