کد خبر : 1779765 | 23 شهریور 1400 ساعت 12:43 | 19.1K بازدید | 4 دیدگاه

الهلال و کیفیت تعیین کننده شیر فرانسوی! (عکس)

مهاجم فرانسوی تیم فوتبال الهلال از پیشروی استقلال در نیمه اول بهترین استفاده را برد و با به ثمررساندن 72 گلش برای الهلال نشان دهد یک ماشین گلزنی برای این تیم به شمار می‌رود.

الهلال و کیفیت تعیین کننده شیر فرانسوی! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، موج خوش‌بینی که پیش از دیدار دو استقلال و الهلال عربستان در فضای مجازی ایجادشده بود به‌یک‌باره با انتشار ترکیب دو تیم تا حدی تحت تأثیر قرار گرفت.

 

ازیک‌طرف تیم بسیار جوان فرهاد مجیدی بدون حتی یک بازی رسمی در فصل جدید و از سوی دیگر مهره‌های میلیون دلاری "لئوناردو" که هیچ هدفی جز قهرمانی در آسیا نمی‌توانند داشته باشند. درواقع مالک این باشگاه با توجه به نفراتی که در این فصل به خدمت گرفته و تغییراتی که در کادر فنی ایجاد کرده، نشان داد که تنها به دنبال قهرمانی در آسیا است، چراکه الهلال فصل گذشته بدون این سرمربی فرانسوی و بازیکنانی مثل "موسی مارگا" و "ماتئوس پریرا" هم موفق به قهرمانی در لیگ عربستان شده بود.

 


بازی که آغاز شد مطابق انتظار بازیکنان الهلال مالکیت بازی را در اختیار گرفتند و سعی داشتند تا با گردش توپ در تمام نقاط زمینِ استقلال روزنه‌ای را برای حمله به سمت دروازه استقلال پیدا کنند. این شیوه بازی با توجه به شناختی که از الهلال در این چند بازی گذشته دیدیم کاملاً طبیعی و قابل‌انتظار بود، به‌طوری‌که الهلال در اکثر بازی‌هایی که تحت هدایت "ژاردیم" به میدان رفته است با اختلاف بسیار زیاد مالکیت توپ را در اختیار داشت و کادر فنی استقلال با تشخیص درست از شکل بازی این تیم از همان ابتدا توپ را به رقیب سپردند و زمین را در اختیار گرفتند.


در این لحظات از بازی که تقریباً تا دقیقه 20 نیمه اول ادامه داشت عملاً ما شاهد خطر مهلکی روی دروازه استقلال نبودیم و می‌توان گفت آن ترسی که از این تیم با دیدن نفراتش به وجود آمده بود به‌نوعی ریخته بود.


استقلال در این لحظات از زمان بازی، با تمرکز بالا و هوشیاری لازم به‌خوبی در خط دفاع خودش جمع شده بود، به‌این‌ترتیب که سه مدافع مرکزی به همراه وریا غفوری و جعفر سلمانی در راست و چپ زمین، تمام فضاهای لازم را بسته بودند و عملاً فرصتی برای عرض‌اندام سه مهاجم فوق‌العاده خطرناک الهلال ایجاد نمی‌شد.

 

 

 با نگاه مجدد این دیدار به‌خوبی می‌توان دید که در این شکل از بازی "بافتیمی گومیس"، "موسی مارگا" و "ماتئوس پریرا" فضایی برای حرکت ندارند و این در حالی است که برخلاف آن‌ها بازیکنان استقلال با استفاده از حرکات پا به توپ امیرحسین حسین زاده و گرفتن خطا در نقاط خطرناک به دنبال باز کردن دروازه حریف قدرتمندشان الهلال بودند. ضربه سر خطرناک سیاوش یزدانی و همچنین نفوذ به‌موقع وریا غفوری و ارسال او به داخل محوطه جریمه و ضربه ارسلان، مهم‌ترین حملات بازی پیش از به ثمر رسیدن گل اول بازی بودند.


به نظر می‌رسد "لئوناردو ژاردیم" با تحلیل درستش از شکل بازی تصمیم گرفت مقداری عقب‌نشینی کند تا حریف ایرانی‌اش قدری از این لاک دفاعی خوبی که طراحی کرده بود خارج شود. از همین رو شهرانی و بریکی در دو سمت خط دفاعی الهلال به‌جای نفوذ و از دست رفتن توپ عقب‌نشینی کردند تا با جلو کشیدن استقلال فضای لازم برای مثلث هجومی الهلال ایجاد شود.


این تصمیم شاید به‌نوعی نقطه عطف این بازی بود چراکه پس‌ازاین دیدیم که دُز خطر حملات الهلال لحظه‌به‌لحظه بیشتر می‌شود و این دقیقاً همان چیزی بود که "بافتیمی گومیس" یارانش به دنبالش بودند.

 


کافی است چند دقیقه پیش از به ثمر رسیدن گل اول این مهاجم فرانسوی الهلال را ببینید تا دیگر به‌خوبی متوجه روزنه ایجادشده در قلب خط دفاعی استقلال شوید. آنجا که هافبک دفاعی استقلال قدری پیشروی کرده و همین کافی بود تا گومیس بانفوذ به عمق خط دفاعی به گل اول دست پیدا کند، اما خروج هوشیارانه سید حسین حسینی که بازی را به‌خوبی دنبال می‌کرد مانع از رسیدن الهلال به گل اول شد.


اما شرایط بازی بازهم به آن‌ها این اجازه را داد تا یک‌بار دیگر از خلاء به وجود آمده در مقابل مدافعین استقلال نهایت استفاده را ببرند و این دفعه "ماتئوس پریرا" با دقت بیشتری گومیس را در موقعیتی ایده ال صاحب توپ می‌کند تا این مهاجم 36 ساله با خونسردی هرچه‌تمام‌تر 72 گل خود را در 89 بازی برای الهلال در بهترین زمان ممکن به ثمر برساند و تیمش را برنده به رختکن بفرستد. 


شاید اگر استقلال همان فرم اولیه بازی خودش را ادامه می‌داد می‌توانست در نیمه دوم با توجه به حضور "امین قاسمی نژاد" و یا حتی "آرمان رمضانی" بتواند خط دفاع متزلزل الهلال را بشکند و به گل برسد.

 

 

برای اثبات این ادعا می‌توانیم به آخرین دیدار الهلال در لیگ داخلی رجوع کنیم جایی که این تیم با 79 درصد مالکیت و شوت و 512 پاس در زمین خودی نتوانست درنهایت دروازه تیم "البتین" را در ورزشگاه خانگی باز کند، درحالی‌که حتی علاوه بر تمامی این بازیکنانی که شب گذشته در زمین بودند، آنها از وجود "آندره کاریو" پرویی هم بهره می‌بردند.


درمجموع می‌پذیریم که در پایان هر بازی می‌توان نظرات مختلفی را ارائه داد و نقدهای زیادی را نسبت به یک شکست وارد دانست که شاید منصفانه نباشد، اما درواقع نمی‌توان ارزش‌های مهاجمانی مثل "گومیس" را نادیده گرفت. مهاجمانی که باتجربه بالا در بهترین لیگ‌های دنیا در کلاس به‌مراتب بالاتری از آسیا قرار دارند و هر تیمی را به خاطر کوچک‌ترین اشتباهات مجازات می‌کنند.
او به ثمر رساندن 238 گل برای تیم‌هایی مثل سنت اتین، لیون، سوانسی، مارسی و گالاتاسرای و الهلال می‌تواند هر مدافعی را به‌اشتباه وادار کند و تفاوت‌ها را رقم بزند.

دیدگاه‌ها