کد خبر : 1780531 | 27 شهریور 1400 ساعت 17:58 | 19.7K بازدید | 2 دیدگاه

میاتوویچ، آغازگر دشمنی

چگونه جدال والنسیا-رئال، جنجالی و پرتنش شد؟

فردا در مستایا والنسیا میزبان رئال مادرید است. صدرنشینان لالیگا جدالی داغ و حساس را پیش رو دارند که احتمالا پرحاشیه نیز خواهد بود.

چگونه جدال والنسیا-رئال، جنجالی و پرتنش شد؟

به گزارش "ورزش سه"، رئال و والنسیا دو باشگاه موفق اسپانیایی، 25 سال است که دیدارهای شان جزو مهیج ترین مسابقات لالیگا سانتاندر بوده است.
این یکشنبه آنها در مستایا به عنوان صدرنشینان مشترک 10 امتیازی، به مصاف هم خواهند رفت.


این معمولا یکی از برجسته ترین بازی های هر فصل فوتبال اسپانیاست و رقابت تاریخی بین اولین و سومین شهر بزرگ اسپانیا چه داخل و چه در بیرون زمین، همیشه پرتنش بوده است. آنها دو ورزشگاه از بزرگترین و نمادین ترین ورزشگاه های اسپانیا را هم در اختیار دارند و هواداران لوس چه و لوس بلانکوس به خصوص از زمانی که پدراگ میاتوویچ در سال 1996 پس از سه فصل موفقیت آمیز در والنسیا به رئال مادرید پیوست، نگاهی ویژه تر به این بازی دارند و سه امتیازش را همیشه طلب می کنند.

 

 

گل تاریخی رئال به یووه آفساید نبود! :: ورزش سه

 

 

میاتوویچ تبدیل به یک نماد در رئال و یک بازیکن مهم در تاریخ این باشگاه شد و البته سبب گشت تا رقابت بین رئال و والنسیا نیز پرتنش تر شود.

انتقال پدراگ میاتوویچ تنها مبادله بازیکنان بین یک باشگاه و باشگاه دیگر در تاریخ نبود، اگرچه هیچ کدام تنش چندانی در فوتبال اسپانیا ایجاد نکردند. بسیاری از بازیکنان در طول این سال ها پیراهن سفید هر دو باشگاه را بر تن کرده اند بدون اینکه اتفاق خاصی رخ دهد.

 

 

1432385

 


فوتبالیست هایی که برای هر دو تیم بازی کردند

در دهه 30 میلادی، سیمون لکو بازیکن تیم ملی اسپانیا در سال 1936 با مادرید قهرمان کوپا دل ری و با والنسیا قهرمان لالیگا 1943/44 شد.

بازیکنانی که با یکی یا هر دو تیم جام قهرمانی لالیگا را بالای سر بردند، عبارتند از کیکه سانچز فلورس(سال 1994 از والنسیا به مادرید نقل مکان کرد که امروزه بیشتر بخاطر دوران مربیگری موفقش در والنسیا و اتلتیکو مادرید مشهور است) و سانتی کانیزارس که سال 1998 از رئال راهی والنسیا شد.

آلفردو دی استفانو اسطوره مادرید یکی از معدود افرادی است که سرمربیگری دو تیم را نیز بر عهده داشته است و پس از کسب هشت عنوان قهرمانی خود در لالیگا در برنابئو با کسب عنوان قهرمانی 71-1970 در اولین فصل خود در مستایا به قهرمانی رسید.

 

 

1630164

 

 

در ترکیب فعلی کارلو آنچلوتی و خوزه بوردالس(مربی والنسیا)، سه فوتبالیست را می بینیم که برای هر دو تیم بازی می کردند. یکی از آنها دنیس چریشف ، عضو آکادمی جوانان رئال مادرید در لا فابریکا که اولین بازی خود در لالیگا را برای لس بلانکوس در پیروزی 1-0 مقابل گرانادا CF در سپتامبر 2015 انجام داد. این بازیکن ملی پوش روسیه همچنین برای سویا و ویارئال نیز بازی کرده است.

سپس به ایسکو می رسیم که در سال 2006 در سن 14 سالگی به جوانان والنسیا پیوست و در نوجوانی به سرعت در رده های سنی بالا رفت و به یک ستاره بزرگ برای تیم جوانان باشگاه والنسیا مستایا تبدیل شد. فصل 11-2010 او به والنسیا مستایا کمک کرد تا به دسته دوم اسپانیا صعود کند. اولین بازی ایسکو در لالیگا برای تیم بزرگسالان والنسیا در نوامبر 2010 در سن 18 سالگی بود و او در پیروزی 2-0 مقابل ختافه از نیمکت به زمین رفت. ایسکو قبل از حضور در برنابئو در سال 2013 در باشگاه شهر زادگاهش مالاگا عضویت داشت داشت.

و سرانجام هوگو دورو ، مهاجم 21 ساله رئال مادرید که به تازگی به صورت قرضی به والنسیا پیوسته است. فصل گذشته او به صورت قرضی به تیم ذدوم رئال مادرید رفت اما زین الدین زیدان پس از نمایش چشمگیر دورو او را به تیم اصلی آورد. سرمربی فعلی والنسیا خوزه بوردالس، او را از زمان حضورش در ختافه به خوبی می شناسد و او را برای والنسیا به خدمت گرفت.

 

مسابقه های به یاد ماندنی بین رئال مادرید و والنسیا CF

 

 

1645105

 

 

در اینجا پنج مورد از دیدنی ترین و مهمترین بازی های مادرید و والنسیا در سال های گذشته می پردازیم:

 

25 دسامبر 1932: رئال مادرید 6-0 والنسیا

اولین دیدار لالیگا بین این دو باشگاه در روز کریسمس 1932 انجام شد.

تیم رئال مادرید شامل ستاره هایی چون دروازه بان افسانه ای ریکاردو زامورا  بود و به لطف گل های خوان هیلاریو (2 بار)، مانوئل اولیوارس(2بار) ، لوئیس رگرو و هیلاریو برنده شد. رئال در آن فصل اولین قهرمانی خود در لالیگا را به دست آورد و اولیوارس به عنوان بهترین گلزن انتخاب شد.

یک نکته جالب: هر دو مربی آن روز انگلیسی بودند: روبرت فرث برای رئال مادرید و راندولف گالووی برای والنسیا.

 

 

1645103

 

 

13 آوریل 1947: رئال مادرید 2-4 والنسیا

والنسیا با پیروزی بر رئال توانست در بالاترین رتبه لالیگا قرار بگیرد. آنها در آوریل 1947 در خارج از خانه مقابل رئال مادرید به یک پیروزی بسیار مهم دست یافتند . پیروزی 2-4 در بازی ماقبل پایانی که بزرگترین برد دور از خانه فصل این تیم بود.

هت تریک مهاجم ویسنته مورا و گلی دیگری از سیلوستره ایگوا حکم به برتری والنسیا دادند. لوئیس مولونی و پرودنسیو "پرودن" سانچز از رئال نیز تنها دو گل را پاسخ دادند.

فقط یک هفته بعد والنسیا روی تفاضل گل بهتر از تیم اتلتیک پیشی گرفت و جام لالیگا را برای سومین بار در پنج فصل برد. این اولین دوران طلایی والنسیا بود.

 

12 سپتامبر 1970: رئال مادرید 2-0 والنسیا

بازی افتتاحیه فصل 71-19710 یک رویداد به یاد ماندنی بود و آلفردو دی استفانو اسطوره مادرید به عنوان مربی والنسیا به برنابئو بازگشت.

دی استفانو در 11 فصل حضورش در مادرید 5 بار قهرمان اروپا و 8 بار قهرمان لالیگا شده بود. پس از خروج از باشگاه، او به وطنش آرژانتین بازگشت و مربی بوکاجونیورز شد.

بازگشت دی استفانو به برنابئو ناامیدکننده بود و رئال با دو گل "پیری"، هم تیمی سابق دی استفانو برنده شد. والنسیا اما در بازی برگشت 1-0 پیروز شد و همان فصل در نهایت عنوان قهرمانی را کسب کرد.

 

 

1645111

 

 

سوم ژانویه 2016: والنسیا 2-2 رئال مادرید

بازی ژانویه 2016 ابستن حوادث زیادی بود. رئال مادرید با هدایت رافا بنیتس و با گل فوق العاده کریم بنزما خیلی زود پیش افتاد اما دنی پاره خو ، بازیکن سابق رئال درست قبل از نیمه اول از روی نقطه پنالتی کار را 1-1 کرد.

 

 

1645112

 

 

نیمه دوم کند پیش می رفت و بلافاصله پس از رد شدن ادعای پنالتی کریستیانو رونالدو، متئو کوواچیچ  هافبک میهمان به دلیل تکل خطرناک روی ژوائو کانسلو در 22 دقیقه به پایان، کارت قرمز دریافت کرد. به نظر می رسید ضربه سر گرت بیل روی سانتر تونی کروس رئال 10 نفره را به سه امتیاز بازی خواهد رساند ولی یک دقیقه بعد پاکو آلکاسر روی پاس رودریگو موره نو گل تساوی را زد و بازی 2-2 مساوی شد.

 

27 آگوست 2017: رئال مادرید 2-2 والنسیا

 

 

1645108

 

 

اولین بازی خانگی رئال پس از فتح لالیگای 17-2016 خوش یمن نبود. مارسلینو به عنوان مربی والنسیا در این بازی نشان داد که تیمش یکی از مدعیان فصل است و مارکو آسنسیو هم ثابت کرد که یک پدیده بزرگ در فوتبال اسپانیا محسوب می شود.

رئال با گل آسنسیو پیش افتاد ولی کارلوس سولر حساب کار را برابر کرد. نیمه دوم و پس از دو بخت خوب گلزنی که بیل و بنزما از دست دادند، والنسیا توسط جفری کندوگبیا خرید جدید خود از رئال پیش افتاد ولی آسنسیو هفت دقیقه به پایان کار را برابر کرد.

چیزی نمانده بود رئال برنده شود اما نتو گلر برزیلی والنسیا به کمک تیر دروازه اجازه نداد ضربه سر بنزما به گل تبدیل شود.

 

 

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگا
This Content Is Provided By LaLiga In Partnership With Varzesh3

دیدگاه‌ها