کد خبر : 1780894 | 29 شهریور 1400 ساعت 11:11 | 190.7K بازدید | 73 دیدگاه

توصیه‌های مهم لوچنکو به گل‌محمدی

پرسپولیس چگونه برد بزرگ استقلال را تکرار کند؟

ویتالی لوچنکو سرمربی استقلال تاجیکستان در گفتگو با ورزش سه به یک سوال مهم پاسخ داده؛ پرسپولیس چگونه می‌تواند الهلال را شکست دهد؟

پرسپولیس چگونه برد بزرگ استقلال را تکرار کند؟

به گزارش "ورزش سه"، متولد لنین آباد در دوره‌ای که تاجیکستان در اشغال ارتش سرخ شوروی بود و حالا سرمربی استقلال دوشنبه در سی امین سالگرد استقلال تاجیکستان. کسی که اولین سرمربی این تیم در لیگ قهرمانان لقب گرفت و موفق شد با استقلال به مرحله حذفی صعود کند اما تقابل پرسپولیس، چیزی جز شکست برای قرمزهای پایتخت تاجیکستان نداشت.

 

همین تقابل با پرسپولیس سبب شد تا به سراغ ویتالی لوچنکو برویم و گفتگویی با او انجام دهیم. وی باوجود تولد و زندگی در تاجیکستان، بر زبان فارسی مسلط نیست و البته علاقه دارد تا هرچه زودتر این زبان را بیاموزد.

 

گفتگو با لوچنکو از دیدار مقابل پرسپولیس آغاز شد و به ستاره‌های این تیم رسید و سپس یک سوال مهم؛ آیا از نظر او، پرسپولیس خوش‌شانس بود که به پیروزی رسید و از میان سرخپوشان ایران و آبی پوشان عربستان، چه تیمی شایستگی بیشتری برای قهرمانی در آسیا دارد؟

 

* تیمتان عملکرد درخشانی در مقابل پرسپولیس داشت. درباره این بازی صحبت کنید.
پرسپولیس تیم بسیار خوبی است و نایب قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا. علی رغم مشکلات مالی متعدد این تیم و جدایی سه بازیکن تاثیرگذار، آنها همچنان پرستاره و قدرتمند هستند. تقابل با این تیم برایم جذاب بود.

 

* از نظر فنی و به عنوان یک سرمربی، پرسپولیس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در پرسپولیس، شما با بازیکنانی مواجه هستید که می‌توانند کارهای ترکیبی را به خوبی انجام دهند. اگر بخواهم نظرم را دقیق تر توضیح بدهم باید بگویم بازیکنان پرسپولیس از نظر تاکتیکی آموزش خیلی خوبی دیده‌اند. آنها از پاسهای کوتاه استفاده می‌کنند، به سرعت از دفاع به حمله تغییر می‌کنند و بالعکس. پرسپولیس از کناره‌ها به بهترین شکل استفاده می‌کند؛ بازی برای این تیم با سیستم ۱-۴-۴-۲ آغاز می‌شود و هنگام حمله به ۱-۲-۳-۳-۲ می‌رسد و گاها به ۱-۴-۳-۳. این نشان می‌دهد که پرسپولیس تا چه حد انعطاف پذیری تاکتیکی دارد.

 

1644246

 

* به نظر می‌رسد شناخت بسیار زیادی از پرسپولیس دارید!
بله، من اطلاعات بسیار زیادی را از پرسپولیس گردآوری کردم؛ هم از بازی‌های لیگ قهرمانان و هم لیگ داخلی. ما تمرین را بر این اساس طراحی کردیم که اجازه ندهیم پرسپولیس قدرت همیشگی‌اش را نشان بدهد و اجازه ندادیم نمایش قدرتمندی را ارائه دهد. ما اجازه حملات سریع را به این تیم ندادیم چون همه حالتهای بازی پرسپولیس را مطالعه کرده بودیم؛ در موقعیت استاندارد، کرنرها، ضربات ایستگاهی و... . عملا این بازی برای پرسپولیس چند لحظه داشت و گل آنها هم گلی منطقی نبود.

 

* البته شاید کادرفنی و هواداران پرسپولیس با نظر شما مخالف باشند. اما بگذریم؛ بین دو نیمه، زمانی که دروازه‌تان را بسته نگه داشته بودید، به بازیکنانتان چه گفتید؟
گفتم باید همین راهی که رفتیم را ادامه دهیم. همچنین تاکید کردم که برای رسیدن به پیروزی کافی است از تک لحظه‌ها استفاده کنیم، لحظه‌هایی که در آن موقعیت ساختیم.

 

* فکر می‌کنید بهترین بازیکن پرسپولیس چه کسی بود؟
در این بازی به نظرم بهترین بازیکن پرسپولیس دروازه‌بان این تیم بود. کسی که نمایش درخشانی را در چند مرحله ارائه کرد و نگذاشت دروازه‌اش باز شود.

 

* حدس می‌زدم به گلزن پرسپولیس اشاره کنید. فکر می‌کنید گل مهدی ترابی شانسی بود؟
من گفتم که گل منطقی نبود، اما نمی‌خواهم آن را زیر سوال ببرم.

 

* شاید بهتر باشد سوالم را اینطور بپرسم: از نظر شما پرسپولیس خوش شانس بود که در این بازی نزدیک پیروز شد؟
من فکر می‌کنم بازی مساوی بود، خوش‌به‌حال آنهایی که خوش شانس هستند(با خنده)! من پیروزی پرسپولیس را تبریک می‌گویم و برای آنها در بازی‌های بعدی آرزوی موفقیت دارم.

 

1645795

«الهلال تیمی است که بر اساس توانایی‌های فردی بازیکنانش ساخته شده است. شما اگر بتوانید ویژگی ستاره‌های این تیم را کنترل کنید، الهلال را شکست خواهید داد.»

 

* یحیی گل‌محمدی هم برای شما آرزوی موفقیت داشت و تیمتان را تحسین کرد.
او به من لطف بسیار زیادی داشت و از او ممنونم. یک مربی بزرگ و محترم. برایم ارزشمند است که همکارم چنین نظری داشته.

 

* حدس دومم این بود که نام سیدجلال حسینی را بگویید و بعد نظرتان را درباره این کاپیتان ۳۹ ساله بپرسم!
جلال نمایش بی نقصی در خط دفاعی داشت و هم‌تیمی‌هایش را بیمه کرده بود. او رهبری قابل اعتماد برای پرسپولیس است.

 

* دوست داشتم درباره فوتبال تاجیکستان و روند پیشرفتش هم صحبت کنید.
اینجا فوتبال در حال پیشرفت و توسعه است. البته، ما دوست داریم که این پیشرفت در پروسه سریع‌تری دنبال شود و بازدهی بیشتری داشته باشد. ما فوتبالیست‌های آینده دار و جوان زیادی داریم که آینده فوتبال تاجیکستان را خواهند ساخت.

 

1645799

«ساخت پرسپولیس بازی هرچه بیشتر بر اساس یک تیم است، تیمی با بازیکنان منضبط و منظم. کسانی که حداکثر توان خود را برای تیم می‌گذارند و در این قالب حرکت می‌کنند.»

 

* حالا که به تاجیکستان رسیدیم، دوست دارم درباره برخورد تاجیکها نسبت به پرسپولیس بپرسم.
مردم با پرسپولیس بسیار مهربانانه و محترمانه برخورد کردند چون هر دو طرف به یک زبان یعنی فارسی حرف می‌زنند. من فکر میکنم اینجا مثل خانه پرسپولیس بود و آنها احساس غریبی نکردند.

 

* پرسپولیس با الهلال روبرو خواهد شد. آنها چگونه می‌توانند حریف را شکست بدهند؟
ساختار پرسپولیس بازی هرچه بیشتر بر اساس یک تیم است، تیمی با بازیکنان منضبط و منظم. کسانی که حداکثر توان خود را برای تیم می‌گذارند و در این قالب حرکت می‌کنند. اما الهلال تیمی است که بر اساس توانایی‌های فردی بازیکنانش ساخته شده است. شما اگر بتوانید ویژگی ستاره‌های این تیم را کنترل کنید، الهلال را شکست خواهید داد.

مصاحبه: محمد همتی

دیدگاه‌ها