کد خبر : 1781433 | 31 شهریور 1400 ساعت 20:25 | 5.5K بازدید | 0 دیدگاه

همه چیز در مورد لیورکاپ؛ ضیافت ستارگان

چهارمین دوره مسابقات لیورکاپ با یک سال وقفه به‌خاطر پاندمی کرونا، از جمعه شب در بوستون اغاز می‌شود.

به گزارش "ورزش‌سه" ، پس از آنکه مسابقات ازاد فرانسه در سال ۲۰۲۰ به دلیل کرونا به بعد از رقابت‌های یواس اوپن موکول شد، همزمانی آن با تقویم در نظر گرفته شده برای لیورکاپ، منجر به لغو این مسابقات مهیج شد تا بعد از یک سال تاخیر، چهارمین دوره این مسابقات از جمعه شب در پارک تی‌دی ایالت بوستون اغاز ‌گردد که به همین مناسبت به معرفی این تورنومنت پرهزینه و جذاب می‌پردازیم. 

 

1646638

 


ایده شکل‌گیری تورنومنت


راجر فدرر اسطوره سوییسی دنیای تنیس که همیشه تحت تاثیر مسابقات گلف رایدرکاپ قرار داشت که در آن تیمی منتخب از گلف بازان ایالت متحده در برابر تیمی منتخب از اروپا قرار می‌گیرند، ایده برگزاری مسابقاتی مشابه در تنیس را به تیم مدیریت برنامه‌های خود (  Team8 ) داد که در نهایت با مشارکت فدراسیون تنیس استرالیا و پائولو لمان، تنیسور و تاجر برزیلی، این مسابقات با نام لیورکاپ شکل گرفت. نام لیور برگرفته از نام خانوادگی راد لیور، یکی از بزرگ‌ترین تنیسورهای تاریخ می‌باشد که به پاس احترام به دستاوردها و تاثیراتش بر تنیس روی این مسابقات نهادینه شد.

 

1646643



نحوه برگزاری


هرساله شش تن از برترین تنیسورهای قاره اروپا در برابر شش تنیسور برتر قاره‌های دیگر قرار می‌گیرند تا در رقابتی جذاب و در بالاترین سطح ممکن، قهرمان مشخص شود. مسابقات در سه روز برگزار می‌شود و در هرروز چهار مسابقه شامل سه رقابت انفرادی و یک رقابت دونفره انجام می‌شود به طوریکه بازی‌های روز نخست یک امتیاز، روز دوم دو امتیاز و روز اخر سه امتیاز دارند و در نهایت تیمی که زودتر به امتیاز ۱۳ برسد قهرمان مسابقات لقب می‌گیرد.

 

1646644


جوایز و کاپیتان‌ها


مسابقات لیورکاپ ابتدا خارج از تقویم ای تی پی برگزار می‌شد اما از سال ۲۰۱۹ وارد تقویم رسمی مسابقات ای تی پی شد و بازیکنان تیم قهرمان هرکدام ۲۵۰ هزار دلار جایزه نقدی دریافت می‌کنند. لیورکاپ هرساله در یکی از کشورهای اروپا یا امریکا به طور چرخشی برگزار می‌شود و هر تیم دو کاپیتان از قهرمانان پیشین دارد که رهبری تیم جهان برعهده جان مکنرو اسطوره امریکایی دنیای تنیس است و در آن سو  بیورن برگ یکی از بزرگترین تنیسورهای تاریخ از سوئد، رهبر تیم اروپا است.

 

1646645


دوره‌های پیشین


اولین دوره مسابقات در سال ۲۰۱۷ در شهر پراگ برگزار شد که در آن دوره تیم اروپا با بهره‌بردن از حضور سوپراستار‌هایی چون فدرر و نادال به راحتی تیم جهان را شکست داد و قهرمان شد. حضور همزمان نادال و فدرر در باکس تیم اروپا و تشویق‌هایشان برای یکدیگر یکی از خاطره‌انگیز ترین اتفاقات این دوره بود.

 

1646639

 


در دوره دوم مسابقات در سال ۲۰۱۸ که در شیکاگو برگزار می‌شد، این بار نواک جوکوویچ جای نادال را گرفت و در کنار فدرر و زورف به قهرمانی تیم اروپا کمک کردند. تیم دوبل جوکوویچ و فدرر یکی از پرافتخارترین ترکیب‌هایی بود که تاریخ تنیس در یک مسابقه رسمی به خود می‌دید.

 

1646641


در سومین و اخرین دوره از لیورکاپ که در ژنو سوییس برگزار می‌شد، فدال در کنار منتخبی از نسل جدید شامل دومنیک تیم، ساشا زورف و سیتسیپاس به مصاف حریفان خود در تیم منتخب جهان رفتند و در رقابتی بسیار نزدیک و تماشایی با نتیجه ۱۱-۱۳ به برتری رسیدند. صحنه‌های شادی فدرر و نادال در کنار نسل اینده تنیس از لحظات به‌یادماندنی این مسابقات بود.

 

1646640


اما چهارمین دوره مسابقات لیورکاپ در حالی از جمعه شب در بوستون اغاژ می‌شود که در غیاب ستارگانی چون فدرر و نادال و دومنیک تیم به علت مصدومیت و جوکوویچ به دلیل استراحت، تیم اروپا با ترکیبی تازه به مصاف تیم جهان می‌رود. در این دوره دنیل مدودف، استفانوس سیتسیپاس، ساشا زورف، اندره روبلف، متیو برتینی و کسپر رود تیم اروپا را به رهبری بورن برگ افسانه ای تشکیل می‌دهند و در سوی دیگر، دنیس شاپووالوف، فلیکس اوژه الیاسیم، رایلی اوپلکا، جان ایزنر، دیگو شوارتزمن و نیک کریوس به کاپیتانی مکنرو در تیم منتخب جهان قرار دارند تا یکی از جذاب‌ترین مسابقات تنیس را در سال ۲۰۲۱ برگزار کنند.
 

 

 

1646642

دیدگاه‌ها