کد خبر : 1781748 | 02 مهر 1400 ساعت 20:15 | 50.8K بازدید | 7 دیدگاه

خبر شوک آور؛ دیگر خبری از قویترین مرد المپیک نیست؟

وزنه برداری در آستانه خداحافظی همیشگی با المپیک!

دارن کین، مدیر کمیته نظارت و اصلاح فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری، معتقد است که با توجه به تصمیمات گرفته شده در کنگره اصلاحات اساسنامه فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری احتمال حذف این رشته از المپیک وجود دارد.

وزنه برداری در آستانه خداحافظی همیشگی با المپیک!

به گزارش "ورزش سه"، دارن کین که حدود یک سال است به عنوان یکی از مدیران ارشد وزنه‌برداری در فدراسیون بین المللی این رشته حضور دارد، از شرایط فعلی این ورزش ابراز نگرانی کرده و با انتشار مطلبی در سیدنی مورنینگ هرالد مدعی شده که دیگر مدیران این فدراسیون می‌توانند با حضور در کنگره پیش روی وزنه‌برداری در قطر تاثیر سرنوشت‌سازی در آینده این ورزش ایفا کنند. 


وزنه‌برداری ورزشی پر خطر است و این واقعیت ناراحت کننده بارها از سوی بسیاری از مدیران ارشد و افراد حاضر در این رشته نیز مطرح شده است. رای‌های آگاهانه در کنگره اصلاحات اساسنامه فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری برای اتخاذ تصمیمات اشتباه در دوحه ممکن است جایگاه این رشته در مسابقات المپیک را به خطر بیاندازد. 


ورزش وزنه‌برداری و افرادی که مدیریت آن را در سطح بین المللی بر عهده دارند در روزهای آینده مجبور هستند که بین بلندپروازی‌های شخصی افراد از یک سو و محافظت از آینده و شرایط این ورزش از سوی دیگر انتخاب کنند که بسیار بزرگتر و مهم‌تر از هر فردی است که دراین ورزش دخیل است. 


شاید طرح این ادعا از سوی من چندان خاص نباشد، چه کسی از آینده خبر دارد؟ با این حال من چنین ادعایی را با تکیه بر جایگاهم به عنوان مدیر کمیته نظارت و اصلاح فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری مطرح می‌کنم که حداقل اعتبار کمی را به بیانیه من اضافه خواهد کرد. 


من از اکتبر 2020 در این سمت حضور دارم. این من هستم که کمیته 10 نفره از سراسر جهان را گرد یکدیگر آوردم تا مدل مدیریتی وزنه‌برداری جهانی را تغییر داده و سپس شکل بهتری به آن ببخشند. 


این من هستم که قوانین و اساسنامه جدید مطرح شده 132 صفحه‌ای فدراسیون جهانی وزنه‌برداری را جمع‌آوری کردم که حالا باید مورد بررسی کنگره‌ای متشکل از 180 کشور یا بیشتر قرار بگیرد و اگر همه با آن موافق باشند در جلسه برگزار شده در قطر طی روزهای آتی مطرح شود. 


تمام آینده این ورزش در دست کسانی است که در این کنگره حق رای دارند. هیچ راهی کوتاه‌تر یا در واقع دقیق‌تری برای خلاصه شرایط موجود نیست. فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری و مدیران حاکم بر این ورزش خود را در جایگاهی متزلزل می‌بینند.


در صد و سی و هشتمین جلسه برگزار شده در ژاپن پس از پایان مسابقات المپیک، کمیته بین المللی المپیک به اصلاح قوانین این مسابقات را داد. این کمیته حالا آماده است تا ورزشی را که هیئت رییسه فدراسیون جهانی آن نتواند به درستی به سیاست‌های ضد دوپینگ عمل کند از این مسابقات کنار بگذارد. 


کمیته بین المللی المپیک همچنین قصد دارد قدرت مشابهی را در شرایطی به کار بگیرد که هیئت رییسه فدراسیون جهانی حاضر به پذیرش تصمیمات این کمیته نباشد یا به شکلی رفتار کند که شهرت مسابقات المپیک را لکه‌دار کند. 


هیچ شکی وجود ندارد که هدف اصلی کمیته بین المللی المپیک در ایجاد چنین تغییراتی در این مسابقات کاملا به فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری و این ورزش مربوط است. ادامه حضور وزنه‌برداری در برنامه‌های المپیک برای پاریس 2024 و پس از آن مشخصا به تصمیم بعدی این فدراسیون بستگی دارد. 


شکی در جدیت تهدیدی که فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری با آن روبروست وجود ندارد و این در حالی است که ظرفیت این ورزش به حدی زیاد است که در تمامی مسابقات مدرن برگزار شده از سال 1896 حضور داشته است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که پیش از این هیچ ورزشی به صورت کامل بر اساس ارزیابی تهدیدی که ممکن است به شهرت المپیک وارد کند از این مسابقات حذف نشده است. 


 من در انجام نقشم به عنوان مدیر کمیته نظارت و اصلاح فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری مات و متحیر شده‌ام. خبرهای متعددی از سوی سازمان‌هایی مانند آژانس جهانی ضد دوپینگ و خود فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری منتشر شده تا فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری را به عنوان فدراسیون ورزشی نشان دهد که با فریبکاری و به شکلی ناپسند اداره می‌شود. 


فدارسیون بین المللی وزنه‌برداری تحت هدایت مدیری ظالم و قدرتمند که به مدت چهار دهه از آوریل 2020 در این فدراسیون حضور داشت ویژگی‌های کامل یک حکومت توتالیتر را داشت: رسوایی رای‌گیری، رشوه‌گیری رایج و رفت و آمد میلیون‌ها یورو پول کثیف از منابع دیپلماتیک.


تحثقیقات آژانس جهانی ضد دوپینگ پرده از تکنیک‌های دوپینگ هدفمندی برداشت که مثالش در هیچ ورزش دیگری دیده نمی‌شد:میلیون‌ها دلار رشوه برای تغییر نتایج مثبت دوپینگ پرداخت شده و فریب ماموران کنترل دوپینگ جز تخلفات این فدراسیون به حساب می‌آمد. 


اما به همان اندازه که من از این مسائل مبهوت هستم، از سرسختی وشکیبایی افراد نجیبی که از سراسر دنیا در این ورزش حاضر هستند و برای منابع آن تلاش می‌کنند نیز متحیر هستم. افرادی که حالا به این باور رسیده‌اند که بهترین موقعیت برای کشیدن خطی واضح بین خودشان و دیگران فراهم آمده است تا از این به بعد همه چیز به وضوح مشخص باشد. 


من از زمینه حمایت خوب برای تغییرات اساسی و همیشگی در زمینه مدیریت بین المللی وزنه‌برداری نیز شگفت‌زده هستم؛ نحوه مدیریت این ورزش در تمامی سطوح و نحوه برخورد و اولویت‌دهی به وزنه‌برداران نیز در نظر گرفته شده چرا که اگر این ورزش اول و بیشتر از همه متعلق به ورزشکاران نباشد، پس دلیل انجام آن چیست؟


بر اساس کاری که در یک سال گذشته انجام داده‌ام، به وضوح برای من مشخص است که افراد بسیاری در مدیریت وزنه‌برداری در سطح بین المللی دخیل هستند که به دلایلی کاملا اشتباه برای این سمت انتخاب شده‌اند. 


این افراد و اعضای فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری که کنترل آن را برعهده دارند و از قدرت زیادی برخوردار هستند حالا باید بین تغییر دائمی قوانینی که بلندپروازی‌های شخصی آنها را متمایز می‌کند و آینده بدون المپیک این ورزش بزرگ که اساسا دیگر هیچ چشم انداز روشنی در آن دیده نخواهد شد انتخاب کنند. 


من نمی‌توانم صریح‌تر از این حرف بزنم: اگر کنگره فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری در روزهای آتی هر تصمیمی به جز پذیرش کامل اساسی‌ترین تغییرات مدیریتی ورزشی که در سطح بین المللی دیده شده بگیرد، پس لاشا تالاخادزه، وزنه‌بردار سنگین وزن گرجستانی، احتمالا آخرین قهرمان این رشته در مسابقات المپیک خواهد بود. 


این نتیجه‌ای ناخوشایند برای وزنه‌برداری خواهد بود که از حالا تا پنج دهه بعد هرکس که از آخرین قهرمان این رشته در مسابقات المپیک بپرسد، پاسخ تالاخادزه باشد.

دیدگاه‌ها