کد خبر : 1781796 | 03 مهر 1400 ساعت 11:11 | 82.6K بازدید | 40 دیدگاه

برای 75 سالگی علی پروین؛

مهم ترین نام تاریخ پرسپولیس! (عکس)

سلطانی با آن تبخال خاص گوشه لب، کسی که قواعد کار کردن در فوتبال ایران را خوب بلد بود و در محبوبیت نظیر نداشت؛ علی پروین.

مهم ترین نام تاریخ پرسپولیس! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، جذبه، ابهت، محبوبیت، بلد بودن قواعد و البته هوش بی بدیل در وسط زمین و در ادامه روی نیمکت؛ این تعاریفی از علی پروین، ستاره و مرد اول فوتبال ایران برای سه دهه هستند.

 

جز یک دهه اخیر شاید صفحه ای در دفتر فوتبال ایران و تاریخ باشگاه پرسپولیس نباشد که نامی از علی پروین در آن دیده نشود. سلطان محبوب پرسپولیسی ها در دهه 50، 60 و 70، نقش مهمی برای دوام آوردن این باشگاه در تاریخ ایفا کرده و اسمش مترادف با نام پرسپولیس است؛ شاید جمله ای کلیشه ای باشد، اما علی پروین، شناسنامه این باشگاه امروز 75 ساله شده است.

 

 

هافبک خلاق و طراح دهه 50 یه یکباره و در بحبوحه اتفاقات اوایل انقلاب، تبدیل به مرد اول پرسپولیس شده و به قول خودش این باشگاه را در صندوق عقب ماشین خود اداره کرد. روزهای تلخ و شیرین زیادی را دید و زیرکانه بلد بود چگونه سال ها نام خودش را در صدر نگه دارد.

 

ستاره بااستعداد فوتبال ایران در رده ملی و باشگاهی به اغلب افتخارات ممکن دست یافت. سبک و ادبیات خاص خودش را در مربیگری داشت و به قول خودش پیشنهاد 500 هزار دلاری کریستال پالاس را رد کرد، چون علاقه ای به غربت نشینی نداشت.

 

فقط کیفیت فنی اولویت علی پروین برای قرار گرفتن در ترکیب ثابت نبود و در واقع بازیکن باید به دل سلطان می نشست. منظورم این است که مثلا ممکن بود کوروش برمک، علی باغمیشه دو آقای گل اواسط دهه 70 در کنار بهنام سراج هر سه روی نیمکت مشغول تماشای قرار گرفتن پایان رافت در ترکیب ثابت باشند. یا با همین تئوری وحید قلیچ پرسابقه ترین دروازه بان اتریخ پرسپولیس لقب بگیرد.

 

چشمانش موقع عصبانیت کاسه خون می شد و کسی جرات چشم در چشم شدن با سلطان را نداشت. مثلا یک بار هواداران پرسپولیس در حال تشویق بهروز رهبری فرد نیمکت نشین بودند که این کار به مذاق علی پروین خوش نیامد؛ پس وسط بازی بلند شده، به سمت جایگاه شماره یک پشت نیمکت خود رفته و دست به کمر و چپ چپ برای لحظاتی به هواداران نگاه کرد؛ باور کنید اغراق نمی کنم اما دیگر صدا از دیوار هم درنیامد.

 

استاد پرورش دادن ستاره بود؛ در دهه 60 با هنرنمایی فوق ستاره هایی چون فرشاد پیوس، ناصر محمدخانی، مجتبی محرمی، حمید درخشان و .... به تمامی افتخارات ممکن دست یافته و پرسپولیسی بی نظیر و فراموش نشدنی برای هواداران ساخت.

 

اما قواعد بازی را خوب بلد بود؛ به سرعت خود را با شرایط جامعه تطبیق داده و بعد از انقلاب کم کم تبدیل به نفر اول پرسپولیس شد. اینقدر محبوب بود که برکنار شدنش مصادف شد با آتش بازی در استادیوم آزادی. اما دفعه دوم و بعد از ناکامی در تیم ملی به یکباره و برای چند سال از فوتبال محو شد.

 

1647220

 

مرد شماره یک هواداران بود؛ وقتی سال 77 وقتی بعد از پنج سال هدایت پرسپولیس را به عهده گرفت، استادیوم کارگران اندازه یک بازی رسمی تماشاگر به چشم خود دید. کسی جرات سرشاخ شدن با علی پروین را نداشت و اگر هم می شد عاقبت خوبی نداشت. محمد مایلی کهن یک بار در تابستان سال 79 مدعی شد رفاقت با سلطان اتوبان یک طرفه است و به سرعت پاسخ این مصاحبه جنجالی را روی سکوهای آزادی تماشا کرد.

 

محبوبیت کسی بیشتر از خودش را بر نمی تافت. کافی بود نامت از علی پروین بیشتر روی سکوها شنیده شود و این مصادف با پایان کارَت در فوتبال ایران یا حداقل پرسپولیس بود. ستاره های بزرگ و محبوبی چون احمدرضا عابدزاده، علی دایی و مهدی هاشمی نسب خوب می دانند چه می گویم.

 

در 36 سالگی آقای گل فوتبال ایران شد و پوکر می کرد. اولین افتخار فوتبال ایران بعد از انقلاب با هدایت علی پروین در پکن رقم خورد و او طی چند ماه ایران را قهرمان آسیا و پرسپولیس را قهرمان جام در جام کرد. تنها حسرت بزرگ سلطان اما شاید ناکامی در فتح جام باشگاه های آسیا با پرسپولیس بود، افتخاری که بارها تا آستانه آن پیش رفت و در نهایت ناکام ماند.

 

در یک دو دهه اخیر نام چندانی از علی پروین در فوتبال شنیده نشده است. تقلای بی نتیجه برای بازگشت به پرسپولیس حتی دیگر از سر سلطان هم افتاده و خودش هم می داند دیگر امکان حضور روی نیمکت یا در ترکیب هیئت مدیره وجود ندارد.

 

پس شاید در 75 سالگی، علی پروین امروز در حال مرور خاطرات درخشان خود یا تماشای جام های بی شمارش باشد. ستاره تیم ملی ایران در دهه 50، سرمربی موفق پرسپولیس و تیم ملی در دهه 60 و 70 و یکی از مهم ترین نام های تاریخ فوتبال ایران. کلکسیون افتخارات سلطان بی مانند است و البته او میلی به اهدای جام های باشگاه به پرسپولیس نداشته و دلش می خواهد در خانه خودش نگه دارد؛ دلیلش؟ چون علی پروین است.

 

 

 

پرسپولیس سال 65 با هدایت علی پروین و البته درخشش او در میانه میدان؛ سال هایی که هم در مربیگری بی رقیب بود و هم در طراحی حملات.

 

1647206

 

ستاره ای که دلباخته مامان نصرت بود؛ علی پروین هنوز هم در صحبت هایش از مادر خود نام برده و از او یاد می کند.

 

1647202

 

1647200

 

نسل فوق العاده فوتبال ایران در دهه 50؛ علی پروین نقش مهمی در قهرمانی های متوالی تیم ملی در آسیا ایفا می کرد و اوج درخشش او نیز با نواختن آن ایستگاهی فوق العاده برابر کویت رقم خورد.

 

1647214

 

تصویری خاص در کنار مرحوم غلامحسن مطلومی، ستاره سرزن استقلال؛ دو ستاره ای که بعد از انقلاب سرنوشت متفاوتی داشتند.

 

1647196

 

سبیل هایی که قبل از انقلاب مد شده بود و علی پروین هم حداقل برای مدت کوتاهی از سیل بازیکنان و هنرپیشه هایی با این استایل جانماند.

 

1647194

 

سفر به نیوزلند و در تمرین در استادیوم ونت ورث پارک، علی پروین علاقه فراوانی به بازی والیبال داشته و از هر فرصتی برای درخشش روی تور هم استفاده می کرد.

 

1647197

 

بازی مرحله مقدماتی جام جهانی بین ایران و کره جنوبی در تاریخ 13 نوامبر 1977 و علی پروین با همان استایل خاص خود وسط زمین.

 

1647201

 

16 اگوست 1973؛ سفر علی پروین به همراه کاروان تیم ملی به استرالیا و البته تیم پرستاره ای که موفق به راهیابی به جام جهانی نشد.

 

 

تا 40 سالگی بازی کرد و انصافا هم در ترکیب پرسپولیس رقیب نداشت. خودش خودش را تعویض می کرد و اغلب با ماموریت نجات پرسپولیس به زمین می آمد؛ ماموریتی که اغلب هم موفقیت آمیز رقم می خورد.

 

 

پرسپولیس اوایل انقلاب و بازی در کنار محمد دادکان، محمد پنجعلی و محمد مایلی کهن؛ مثلثی که در اواخر دهه 50 و با حرکت انتحاری خود، نقش مهمی در جدایی محراب شاهرخی در سرمربی شدن سلطان ایفا کردند.

 

1647205

 

حضور روی نیمکت فلزی و خاص پرسپولیس در دهه 60؛ علی پروین یک تنه باشگاه داری کرده و سال به سال هم فصل درو کردن جام فرا می رسید.

 

1647203

 

مراسم انتخاب بهترین های ایران و حضور در کنار صفر ایرانپاک و حسین کلانی؛ علی پروین از همان اول راه نشستن روی تاج و تخت سریع تر از دیگران را بلد بود.

 

1647199

 

اولین قهرمانی ایران پس از انقلاب و بعد از روزهای تلخ جنگ؛ علی پروین به خوبی راه مدیریت ستاره های آن نسل فوتبال ایران را بلد بود.

 

1647204

 

مثل یک سلطان راه خود را از وسط زمین به سمت  نیمکت می گرفت و با نهایت جذبه، هر چند ثانیه یک بار هم دستی برای تشکر بابت آن تشویق های کرکننده تکان می داد.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها