کد خبر : 1781844 | 03 مهر 1400 ساعت 12:30 | 77.3K بازدید | 16 دیدگاه

تصاویری از علی پروین که کمتر دیده بودید

تولد کاپیتان ایران مقابل فرانسه پرستاره (عکس)

سوم مهر سالروز تولد یکی از مهمترین و محبوب‌ترین چهره‌های تاریخ فوتبال ایران است؛ علی پروین

تولد کاپیتان ایران مقابل فرانسه پرستاره (عکس)

به گزارش ورزش سه، علی پروین امروز ۷۵ ساله می‌شود. مردی که بخش‌های مهمی از تاریخ فوتبال ایران با نام او گره خورده است. مردی که نامش حتی در غیبت پنج ساله‌اش بین سال‌های ۷۲ تا ۷۷ باز هم در گوشه‌ای از استادیوم بنرهایی را در حمایت از خود به ورزشگاه می‌کشاند و نامش در هر بازی خانگی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی بارها از سوی سکوها به صدا در می‌آمد.

 

پروین حتی به گواه اندک فیلم‌های باقیمانده از روزهای پایانی بازی‌اش در فوتبال، یک اعجوبه‌ی به تمام معنا بود. کسی که با آن اضافه وزن مشهود و بدون دوندگی زیاد می‌توانست با توپ هر کاری که دلش بخواهد انجام دهد و با هر دو پا ایستگاهی‌ها را گل کند.

 

محبوبیت افسانه‌ای او در دهه‌ی شصت را چه بسا هیچ فوتبالیستی در تاریخ این مملکت تجربه نکرده باشد. هرچند او در دهه‌ی هفتاد با اوج‌گیری فوتبال ایران رقبایی همچون عابدزاده و دایی پیدا کرد اما هر دوی این چهره‌های محبوب هم با همه محبوبیت خود نتوانستند سلطان را از اریکه‌ی سلطنتش در پرسپولیس پایین بکشند و آنچه در نهایت او را از نیمکت پرسپولیس دور کرد، عدم توفیق در تکرار قهرمانی‌هایش با این تیم بود.

 

در ادامه بخشی از خاطرات حضور او در فوتبال ایران را مرور می‌کنیم.

حجت شفیعی

 

1647279

راست پایی که با چپ هم ایستگاهی را گل می‌کرد. کدام بازیکن تاریخ ایران را به یاد دارید که با هر دو پا ایستگاهی گل کند؟!

 

1647281

فتح جام ملت‌های آسیا با گل زیبای او از روی ضربه ایستگاهی مقابل کویت محقق شد. در کنار پرویز قلیچ‌خانی که همواره یکی از رقیبان او برای کسب عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران بوده است.

 

1647277

پیشاپیش ناصر حجازی و بازیکنان تیم ملی در اولین گام برای صعود به جام جهانی ۱۹۷۸ و بازی مقابل کره‌جنوبی. کاپیتانی که میانه‌ی میدان مال او بود و تا سال‌ها و قبل از علی دایی رکورددار بازی ملی بود. مردی با ۷۷ بازی ملی که سه تای آن با بازوبند کاپیتانی در جام جهانی بود.

 

1647276

در کنار شاگردان استقلالی خود پس از فتح بازی‌های آسیایی پکن. مهمترین افتخار مربیگری علی پروین. اما اوضاع او در تیم ملی در ادامه با حذف از جام ملت‌ها و عدم صعود به جام جهانی ۱۹۹۴ به خوبی پکن پیش نرفت.

 

1647275

در کنار شاگردانش پس از فتح لیگ آزادگان سال ۷۹-۷۸ برای دومین بار متوالی. بین سال‌های ۷۷ تا ۸۴ و طی شش فصل سرمربیگری در پرسپولیس او سه قهرمانی در لیگ و یک قهرمانی در جام حذفی به دست آورد.

 

1647283

سخت‌ترین روز مربیگری علی پروین. روزی که از روی نیمکت بلند شد تا تیمش را برای شصت دقیقه نبرد ۹ نفره با استقلال تهییج کند. اتفاقی که باعث شد او برای اولین بار در تاریخ مربیگری‌اش به کنار زمین بیاید و در نهایت هم بازیکنانش او را سربلند کنند.

 

1647280

عصبانی‌ترین پروین تاریخ! روزی که پس از باخت به ملوان در ورزشگاه تختی کل زمین را برای ادب کردن جلال مرادی داور، طی کرد و کل نیروهای امنیتی برای آرام کردن او بسیج شدند!

 

1647272

روی همین نیمکت و با همین شمایل پنج قهرمانی پیاپی با پرسپولیس در باشگاه‌های تهران کسب کرد. هر جا هم که کار تیم گره می‌خورد گرم نکرده به زمین می‌رفت و کار را در می‌آورد.

 

1647282

در دهه‌ی شصت کشاندن پروین به یکی از زمین خاکی‌های تهران یک موفقیت بزرگ برای اهالی آن محله محسوب می‌شد. روزگاری که او پایش را هر کجا که می‌گذاشت گاو و گوسفند بود که جلوی پایش به زمین زده می‌شد.

 

1647278

اولین قهرمانی با پرسپولیس پس از انقلاب و بالا بردن اولین جام به عنوان کاپیتان در جام شهید اسپندی سال ۵۸. روزگاری که هنوز سرمربی پرسپولیس نشده بود.

 

1647273

کاپیتان تیم رویایی حشمت مهاجرانی. در بازی دوستانه مقابل فرانسه قبل از جام جهانی ۱۹۷۸

 

1647284

در تقابل با کارو حق وردیان در یکی از دربی‌های قبل از انقلاب. پروین یک بار در دربی‌ها گلزنی کرد و آن یک گل را هم به ناصر حجازی زد

 

1647274

پس از پنج سال دوری از فوتبال، امیر عابدینی مجوز حضور مجدد او در فوتبال را گرفت و ابتدا به عنوان مدیر فنی پرسپولیس در سال ۷۷ انتخاب شد و بعد از پنج هفته خود سرمربی شد تا رکورد ۱۴ برد پیاپی در لیگ را به نام خود ثبت کند.

دیدگاه‌ها