کد خبر : 1781855 | 03 مهر 1400 ساعت 15:43 | 218.1K بازدید | 60 دیدگاه

صعود نفسگیر در ضربات پنالتی؛

ایران 0 (4) اردن 0 (2)؛ سلام دختران ایران به جام ملت‌های آسیا

تیم ملی فوتبال زنان ایران برنده جدال حساس مقابل اردن شد و به جام ملت‌های آسیا 2022 هند صعود کرد

ایران 0 (4) اردن 0 (2)؛ سلام دختران ایران به جام ملت‌های آسیا

به گزارش "ورزش سه" پیروزی پنج گله در اولین مسابقه مقابل بنگلادش، باعث شده بود تا تیم‌های ملی فوتبال زنان ایران و اردن در شرایطی برابر پا به میدان مسابقه بگذراند؛ پیروزی برای هر یک از تیم‌ها جواز صعود به جام ملت‌ها را صادر می‌کرد و نتیجه تساوی در این بازی، کار را به ضربات پنالتی می‌کشید، چرا که دو تیم با تفاضل گل برابر و نتیجه مشابه به این بازی حساس رسیده بودند.

 

مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران هم دست به ترکیب برنده نزده بود و تنها با یک تغییر یاسمن فرمانی باتجربه را جایگزین ثنا صادقی کرده بود.

 

برخلاف تصورات تیم ملی فوتبال زنان ایران در نیمه اول آرایشی دفاعی داشت و بیشتر توپ و میدان در اختیار اردنی‌ها بود و در چند نوبت دروازه ایران را تهدید کردند که درخشش زهره کودایی در خط دروازه مانع از گلزنی مهاجم اردن از جمله میسا جباره شد؛ البته در نیمه نخست یک فرصت طلایی روی ارسال توپ از نقطه کرنر نصیب دختران ایران شد که ضربه ملیکا متولی از روی خط دروازه برگشت داده شد.

در نیمه دوم هم مالکیت توپ و میدان در اختیار اردنی‌ها بود و میسا جباره چند حمله به سوی دروازه ایران داشت که با درخشش خط دفاعی و دروازه‌بان آماده ایران توپ‌های جباره به گل تبدیل نشد و دروازه ایران در نیمه دوم بسته ماند؛ چند موقعیت گلزنی نصفه و نیمه هم نصیب شاگردان مریم ایراندوست شد که خط دفاعی اردن اجازه عبور توپ از خط دروازه را نداد تا بازی در 90 دقیقه بدون گل مساوی به پایان برسد.

براساس بند 7.3.2.7 ضوابط برگزاری مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا، تیم‌ها در صورت برابر بودن تفاضل گل و دیگر نتایج در جدول، باید در صورت تساوی، در ضربات پنالتی شرکت کنند و برنده ضربات پنالتی، برنده مسابقه خواهد شد و صدرنشینی گروه را به دست می‌آورد و به جام ملت‌های آسیا 2022 هند صعود می‌کند.

 

1647347

 

 

در ضربات پنالتی بهناز طاهرخانی، فاطمه عادلی، زهرا قنبری و ثنا صادقی برای ایران پشت ضربه ایستادند که همه ضربات آن‌ها به گل تبدیل شد؛ اما در طرف مقابل سنگربان تیم ملی فوتبال زنان ایران، زهره کودایی عملکردی استثنایی از خود به جای گذاشت و موفق به مهار دو ضربه پنالتی اردنی‌ها شد تا تیم ملی فوتبال زنان ایران با حساب 4-2 در ضربات پنالتی به پیروزی برسد.

 

دیدار سوم گروه G مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2022 هند
شنبه 1400/07/03 ساعت: 13:30
ورزشگاه: بنیادکار تاشکند
گروه داوری: داور: رانچیتا دوی (هند) کمک ها: کریستینا سردا (ازبکستان) و روبا زارکا (سوریه) داور چهارم: ادیتا میرآبادوف (ازبکستان) ناظر: چالاچا پیرومایا (تایلند)

 

 

ترکیب اولیه تیم ملی فوتبال زنان ایران:

زهره کودایی، غزاله بنی طالبی، گلنوش خسروی، بهناز طاهرخانی(کاپیتان)، ملیکا محمدی، یاسمن فرمانی (دقیقه 67 - ثنا صادقی)، ملیکا متولی، زهرا سربالی (دقیقه 93 - سارا ظهرابی‌نیا)، هاجر دباغی (دقیقه 87 - زهرا قنبری)، سمانه چهکندی (دقیقه 67 - مرضیه نیکخواه (دقیقه 87 - فاطمه عادلی)) و نگین زندی

 

 

کارت زرد:

زهره کودایی از ایران (دقیقه 12)

 

 

* دقایق حساس:

دقیقه 28: روی یک کار ترکیبی و نفوذ از سمت چپ، اردنی‌ها موقعیت خوب گلزنی را به دست آوردند اما پاس کات‌بک برای جبرین روی نقطه پنالتی با دفع عالی مدافعان ایران همراه شد تا فرصت عالی گلزنی خوبی برای اردنی‌ها از دست برود.
دقیقه 28: در ضد حمله و رو همکاری ملی‌پوشان ایرانی منجر به خلق موقعیت جدی روی دروازه اردن شد اما در گام آخر سمانه چهکندی به توپ نرسید و دفاع اردن به سرعت اقدام به دفع توپ کرد.

دقیقه 30: فرار عالی از پشت دفاع برای میسا جباره او را در موقعیت تک به تک با زهره کودایی قرار داد اما خروج به موقع کودایی، یک فرصت عالی گلزنی را از اردنی‌ها گرفت.

دقیقه 38: فرصت ایده‌آل گلزنی برای ایران روی ارسال کرنر که در پس از عبور توپ از بالای دستان دروازه‌بان اردن، در چند برخورد سرانجام توپ به ملیکا متولی رسید که ضربه او به شکل عجیبی توسط فهریج از روی خط دروازه برگشت داده شد.

 

 

1647330

 

دقیقه 45+1: بار دیگر اردنی‌ها با پاس در عمق پشت خط دفاع ایران خلق موقعیت کردند که در موقعیت تک به تک، زهره کودایی به خوبی موقعیت اردنی‌ها را دفع کرد و اجازه باز شدن دروازه تیم ملی فوتبال زنان ایران را نداد.

دقیقه 47: روی کار تیمی زیبا، از جناح چپ اردنی‌ها اقدام به سانتر کردند که روی غفلت ملیکا متولی توپ به میسا جباره رسید و ضربه او به شکل خطرناکی از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه 57: روی اشتباه یاسمن فرمانی در میانه زمین، اردنی‌ها صاحب فرصت خوب گلزنی شدند که بازهم جباره در گلزنی ناکام بود و ضربه او به کرنر رفت.

دقیقه 62: توپ‌گیری عالی نگین زندی و چرخش او پشت محوطه جریمه اردن باعث خلق موقعیت برای تیم ملی فوتبال زنان ایران شد اما شوت زندی با اختلاف کم از دروازه اردن به بیرون رفت و راهی به دروازه نیافت.

دقیقه 73: فرصت گلزنی دیگری روی ارسال ضربه ایستگاهی برای اردن به دست آمد که کودایی بار دیگر با خروج موفق خود مانع از گلزنی میسا جباره شد.

دقیقه 81: میسا جباره کاپیتان باتجربه اردن بار دیگر درون محوطه جریمه صاحب فرصت گلزنی شد که ضربه خطرناک او با اختلاف کم از بالای دروازه به بیرون رفت.

 

 

1647332

 

دقیقه 90+1: روی پاس زهرا قنبری درون محوطه جریمه اردن، نگین زندی صاحب توپ شد که ضربه او از زاویه بسته با واکنش دروازه‌بان اردن همراه شد و به گل تبدیل نشد.

 

 

ضربات پنالتی:

پنالتی اول ایران - بهناز طاهرخانی (ایران 1 - اردن 0): کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان ایران پنالتی را به سمت وسط دروازه کوبید که علی‌رغم تشخیص درست دروازه‌بان اردن، توپ به گل تبدیل شد.

پنالتی اول اردن - آیه مجالی (ایران 1 - اردن 1): مدافع اردنی‌ها برخلاف جهت زهره کودایی توپ را به سمت راست دروازه زد و به گل تبدیل شد.

پنالتی دوم ایران - فاطمه عادلی (ایران 2 - اردن 1): این‌بار هم به رغم تشخیص درست دروازه‌بان اردن، ضربه فاطمه عادلی از بین دستان دروازه‌بان اردن عبور کرد و به گل تبدیل شد.

پنالتی دوم اردن - بانه البیظار (ایران 2 - اردن 1): ضربه پنالتی مهاجم اردنی‌ها را زهره کودایی دروازه‌بان ایران با تشخیص درست به سمت چپ مهار کرد تا ایران در پنالتی‌ها پیش بیفتد.

پنالتی سوم ایران - زهرا قنبری (ایران 3 - اردن 1): زهرا قنبری مهاجم باتجربه تیم ملی فوتبال زنان ایران به زیبایی ضربه خود را به سمت راست دروازه اردن نواخت و به گل سوم ایران تبدیل شد.

پنالتی سوم اردن - روزبهان فریج (ایران 3 - اردن 2): مهاجم اردنی‌ها به رغم تشخیص درست کودایی، توپ را توانست به گل تبدیل کند.

پنالتی چهارم ایران - ثنا صادق (ایران 4 - اردن 2): ثنا صادقی به زیبایی توپ را به گل تبدیل کرد و بار اختلاف دو تیم را به عدد 2 رساند.

پنالتی چهارم اردن - لونا مصری (ایران 4 - اردن 2): بازهم انتخاب اردنی‌ها سمت چپ دروازه ایران بود که زهره کودایی با تشخیص عالی خود موفق به مهار ضربه پنالتی شد و اردنی‌ها بازنده این مسابقه حساس شدند.

 

 

1647348

 

1647383

 

1647385

 

1647384

 

حاشیه‌ها:

* در دقیقه 38 گلنوش خسروی مدافع پیش‌تاخته ایران روی ارسال کرنر درون محوطه اردنی‌ها جریمه سرنگون شد که داور اعتقادی به پنالتی نداشت.
* برخلاف اعلام قبلی فدراسیون فوتبال ایران، امروز ملی‌پوشان با لباس اول خود (رنگ سفید) وارد زمین شدند؛ در حالی‌که اعلام شده بود با رنگ قرمز بازی خواهند کرد.


* در دقیقه 12 بازی، تک خطرناک زهره کودایی با کارت زرد داور مسابقه همراه شد تا دروازه‌بان ایران با احتیاط بیشتری بازی را دنبال کند.
* در نیمه اول، تک فرصت گلزنی خوبی نصیب ملی‌پوشان ایران شد که از روی خط دروازه جباره توپ را برگشت داد و مهاجم باتجربه اردنی‌ها مانع گلزنی ایران شد.


* میسا جباره چهارمین گلزن برتر تیم ملی فوتبال زنان ایران بارها موقعیت‌سازی کرد اما در گلزنی ناکام بود و تعداد گل‌های ملی او روی عدد 120 باقی ماند.
* در اوقات تلف شده نیمه دوم، مریم ایراندوست با تعویض و میدان دادن به بازیکنانی مثل زهرا قنبری و فاطمه عادلی، تیمش را برای ضربات پنالتی آماده کرد.
* برخلاف تصورات فرصت بازی به مریم یکتایی در رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا نرسید.


* ورزشگاه بنیادکار تاشکند، حالا برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران، با یک خاطره شیرین و تاریخی به یادگار ماند.

 

دیدگاه‌ها