کد خبر : 1782026 | 04 مهر 1400 ساعت 10:48 | 13.8K بازدید | 3 دیدگاه

قلعه‌نویی بدون اتوبوس به دنبال انسجام دفاعی؛

چرا گل‌گهر نسخه 21 قدرتمند از نسخه 20 است؟

نمایشی که گل‌گهر مقابل سپاهان ارائه کرد، نشان از افزایش قدرت این تیم داشت، اما چه تغییراتی در این تیم رقم خورده که باعث بهبود شرایط تیم شده است؟

چرا گل‌گهر نسخه 21 قدرتمند از نسخه 20 است؟

به گزارش "ورزش سه"، یک بازی کاملا دفاعی و دل بستن به ضدحملات ترفندی بود که آبی‌پوشان سیرجانی پس از صعود به لیگ برتر در دستور کار داشتند، اما ماحصل این روند اخراج زودهنگام وینکو بگوویچ بود و مجید جلالی هم با همین روش تا آستانه اخراج پیش رفت؛ با این حال در هفته‌های پایانی تصمیم به ابقای او گرفتند و گل‌گهر موفق شد در هفته پایانی با شکست سبزپوشان اصفهانی در لیگ برتر ماندنی شود و به لیگ بیستم برسد.
یکی از اصلی‌ترین بمب‌های نقل و انتقالاتی لیگ بیستم، انتقال قلعه‌نویی از اصفهان به سیرجان بود و این مربی که خیلی زود این تصمیم را گرفته بود، فرصت کافی برای شناخت نفراتش را داشت و توانست با بازیکنانی که در قسمت‎‌های مختلف زمین به خدمت گرفت، گل‌گهر را از یک تیم قعر جدولی به تیمی مدعی کسب سهمیه آسیایی بدل کند و با کسب رتبه پنجم فصل تمام شد؛ اما در این فصل طولانی آبی‌های سیرجانی نقاط ضعفی هم داشتند که پیش فصل لیگ 21 زمانِ مناسبی برای برطرف کردن آنها بود.


در واقع گل‌گهر با امیرقلعه‌نویی توانست با تغییر سبک بازی، از نظر ارائه بازی مالکانه چهارمین تیم لیگ باشد و در میان چند تیم بالایی جدول از نظر ساختار تهاجمی قرار گرفت؛  کسب رتبه پنجمین خط حمله لیگ نیز همین موضوع را اثبات می‌کند. در ایجاد موقعیت هم آبی‌ها طبق آمار دومین تیم جدول بودند، ولی نرخ تبدیل شانس‌های گلزنی به گل پایین بود تا یکی از دغدغه‌های کادر فنی در پیش فصل پیدا کردن راه حلی برای همین مسئله باشد.

 


این‌ها البته نقاط قوت تیم امیرقلعه‌نویی بودند؛ هر چند بهبود ساختار تهاجمی هم یکی از اهداف کادر فنی گل‌گهر در لیگ 21 است، اما مشکل این تیم در بخش دفاعی نمایان ‌شد و دریافت 32 گل که این تیم را به عنوان ضعیف‌ترین تیم در میان 6 تیم برتر لیگ برتر داد، موید همین موضوع است؛ پس امیرقلعه‌‎نویی برای تغییر این شرایط دست به کار شد و خیلی زود نفرات مورد نظرش را برای تغییر ساختار دفاعی جذب تیم کرد.
در فصلی که گذشت گل‌گهر در چندین مسابقه نظیر دیدار برابر پیکان و فولاد خوزستان نتایج را با اشتباهات گلرهایش از دست داد و تغییر کلی در خط دروازه چیزی بود که محتمل به نظر می‌رسید و این کار با جذب فروزان و منادی به عنوان دو گلر خوب فصل گذشته عملی شد. در خط دفاعی نیز امیرقلعه‎‌نویی اگرچه نفرات خوبی در اختیار داشت، اما با جذب مسیح زاهدی و محمدرضا خانزاده سعی کرد قلب خط دفاعی تیمش را نیز تقویت کند. شایان مصلح هم آخرین خرید گل‌گهر بوده که دست کادر فنی را در سمت چپ زمین بازتر خواهد کرد؛ فصل گذشته میلاد زکی‌پور در این بخش از زمین بازی می‌کرد و در اواخر فصل نیز گاهی از احمدرضا زنده‌روح استفاده شد. اما شاید یکی از مهم‌ترین خریدهای فصل امیرقلعه‌نویی اضافه شدن مهدی تیکدری بازیکن سابق تراکتور بود؛ بازیکنی که توانایی برداشتن بازیکن مقابلیش را دارد و به کادر فنی توانایی تغییر سیستم داده است. درنهایت اضافه شدن حسین نخودکار و ساسان حسینی گامی در جهت تقویت بخش تهاجمی تیم بوده است. مجموع این تغییرات نشان می‌دهد که عمده نگرانی کادر فنی گل‌گهر انسجام بخشیدن به خط دفاعی و بهبود عملکرد در این بخش بوده که با جذب چندین بازیکن این ماموریت انجام شده است.

 


امیرقلعه‌نویی در سپاهان اغلب با سیستم 3-3-4 تیمش را به میدان می‌فرستاد، اما با حضور در گل‌گهر این سرمربی سیستمی که در گذشته مورد علاقه‌اش بود و نتایج بسیار خوبی با آن گرفته بود را امتحان کرد و از آرایش 2-4-4 برای چینش بازیکنانش بهره برد. با این حال در بازی‌های انتهایی فصل بود که چندین مرتبه از دفاع سه نفره استفاده شد و حالا شروع بازی‌های پیش فصل لیگ بیست و یکم با سیستم 2-5-3 و 1-3-2-4 نشان می‌دهد که شاید شاهد ارائه مدل جدیدی از تیم گل‌گهر در فصل جدید باشیم.

 

 

البته که با توجه به جدایی گادوین منشا هنوز احتمال اضافه شدن یک بازیکن خارجی در بخش تهاجمی آبی‌پوشان سیرجانی وجود دارد، اما ماحصل تغییراتی که اتفاق افتاد، در بازی‌های دوستانه امیرقلعه‌‎نویی و دستیارانش را دلگرم کرده است و نمایشی که آنها مقابل سپاهان داشتند، همین موضوع را نشان می‌دهد. در این مسابقه علی‌رغم تیم منسجمی که سپاهان دارد و در آخرین بازی دوستانه موفق به شکست 4 بر 1 نساجی مازندران شده بود، شاهد دوئل‌های نفر به نفر زیادی بودیم که اجازه ایجاد موقعیت آنچنانی به هیچ یک از دو تیم را نداد و در واقع این مهم‌ترین هدفی بود که امیرقلعه نویی در دیدار دوستانه با سپاهان به دنبال آن بود و نشان داد که پیش فصل پرفشاری که سیرجانی‌‎ها پشت سر گذاشته‌اند، استانداردهای بدنی این تیم را بالا برده و کمک کرده تا آنها به تیمی که خط هجومی قدرتمندی دارد، اجازه ایجاد موقعیت ندهند.
گل‌گهر البته با تمام این تفاسیر کار سختی در لیگ پیش رو خواهد داشت؛ آنها در شرایطی وارد سومین فصل تاریخ خود در لیگ برتر می‌شوند که انتظارات از تیم بالا رفته و کسب سهمیه آسیایی به عنوان یکی از اهداف اصلی این تیم دنبال می‌شود. بی‌شک امیرقلعه‌نویی و کادرش هم با نتیجه‌ای غیر از رسیدن به آسیا راضی نخواهند شد و باید دید تغییراتی که انجام شده در طول فصل در راستای رسیدن به این هدف حرکت می‌کنند یا اتفاقات دیگری در راه است.

 

1647666

استفاده از ترکیب 3-5-2 همانطور که در متن اشاره شد یکی از تغییرات احتمالی امیرقلعه نویی در لیگ بیست و یکم خواهد بود؛ آرایشی کلاسیک از بازیکنان که برخی مربیان مطرح فوتبال دنیا نظیر کونته و گرت ساوتگیت هم علاقه ویژه‌ای به آن دارند.

 

1647669

دیگر سیستمی که در گل‌گهر در تمرینات پیش فصل مورد استفاده قرار داده، 1-3-2-4 است که با توجه به نفرات در دسترس امیرقلعه‌نویی، روش خوبی برای پیاده کردن تفکرات امیرقلعه نویی باشد. سرمربی گل‌‎گهر در سپاهان نیز با سیستم مشابه این بازی می کرد.

 

نکته:
*بازیکنانی که با ستاره نمایش داده شده‌اند، گزینه‌های احتمالی امیرقلعه نویی در همان پست به شمار می‌‍‌روند و البته قرار نداشتن آنها د ترکیب اصلی صرفا حدسیات است و بی شک کادر فنی گل گهر با توجه به آمادگی بازیکنانی که در اختیار دارد، اقدام به انتخاب آنها برای ترکیب اصلی می کند.
*به نظر می رسد کار گل گهر با خرید یک مهاجم خارجی در بازار تمام شود و در این صورت شرایط کادر فنی آبی پوشان سیرجانی دست بازتری برای انتخاب ترکیب خواهد داشت.

دیدگاه‌ها