کد خبر : 1783384 | 11 مهر 1400 ساعت 22:24 | 798.5K بازدید | 110 دیدگاه

4 فینالیست و دو طلای شیرین؛ از این بهتر نمی شد

شب تاریخی در اسلو؛ کشتی ایران حریف می‌طلبد!

بعد از راهیابی چهار آزادکار جوان ایرانی به فینال، حسن یزدانی و امیرحسین زارع هم طلایی شدند.

شب تاریخی در اسلو؛ کشتی ایران حریف می‌طلبد!

به گزارش "ورزش سه"، در 4 وزن دوم مسابقات جهانی کشتی آزاد که امروز مراحل مقدماتی اش برگزار شد، علیرضا سرلک، امیرمحمد یزدانی، محمد نخودی و کامران قاسمپور، 4 آزادکار جوان ایرانی اتفاق بزرگی را رقم زدند و 4 فینالیست دیگر را به کشتی ایران تحویل دادند. روز دوم مسابقات برای ایران رویایی پیش رفت و همه رقبا برابر آزادکاران ایرانی بازنده بودند.


این پایان اتفاقات خوب و خوش کشتی ایران در روز دوم نبود. حسن یزدانی توانست در فینال وزن 86 کیلوگرم بالاخره طلسم دیوید تیلور را شکسته و به سومین طلای جهانی خود دست پیدا کند.


امیرحسین زارع نیز اتفاق بزرگی را در فینال وزن 125 کیلوگرم رقم زد و با شکست گنو پتریاشویلی دومین طلای ایران را دشت کرد.

 

 

در ادامه لحظه به لحظه با نتایج آزادکاران ایرانی در روز دوم مسابقات جهانی همراه باشید: 

 

 

57 کیلوگرم: 


* در وزن 57 کیلوگرم علیرضا سرلک پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 11 بر صفرجوزپه ویلارو از اکوادور را مغلوب کرد و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. سرلک کار دشواری برابر این کشتی گیر اکوادوری نداشت و بعد از خاک کردن او، با اجرای فن بارانداز امتیازات را به صورت متوالی کسب کرد. وی در دور بعد به مصاف برنده کشتی گیران بلاروس و مغولستان می رود.

 

1650238

 

* علیرضا سرلک در یک چهارم نهایی یک نبرد جذاب و تماشایی را برابر حریف بلاروسی برگزار کرد. او بعد از کسب یک امتیاز، با فن کمری که از سوی آریان تسیوترین اجرا شد، 4 بر یک عقب افتاد. کسب دو امتیاز دیگر توسط کشتی گیر بلاروسی در ابتدای تایم دوم، امیدها را برای پیروزی سرلک کمرنگ کرد. با این حال موتور کشتی گیر جوان ایرانی روشن شد و او دو امتیاز را با بیرون بردن پای حریف جبران کرد. در ادامه هم خاک کردن آریان تسیوترین و به پل زدن او باعث شد سرلک در ثانیه های پایانی 7 بر 6 پیش بیفتد. بدین ترتیب سرلک با یک بازگشت رویایی به نیمه نهایی راه پیدا کرد.

 

* علیرضا سرلک در مرحله نیمه نهایی مقابل سلیمان آتلی دارنده مدال نقره جهان از ترکیه قرار گرفت. با اینکه سرلک اولین تجربه جهانی خود را سپری می کند، اما در وقت اول خیلی خوب کشتی را مدیریت کرد. هم اخطار داوران و هم اجرای بارانداز از سوی کشتی گیر ترکیه ای باعث شد نتیجه کشتی در فاصله 30 ثانیه مانده به پایان 4 بر یک شود. علیرضا سرلک که در مرحله قبلی هم در ثانیه های پایانی کامبک زده بود، به زیبایی توانست حریفش را خاک کند و یک بارانداز نیز روی او اجرا کند. حتی در فاصله 4 ثانیه به پایان هم یک بار دیگر سرلک به پشت حریف رفت تا 7 بر 4 برنده این مسابقه شود و به فینال راه پیدا کند.

 

* علیرضا سرلک فردا شب در دیدار فینال به مصاف توماس گیلیمان دارنده مدال برنز المپیک و نقره جهان از آمریکا می رود.

 

 

 

65 کیلوگرم: 


* در وزن 65 کیلوگرم امیرمحمد یزدانی در دور اول به مصاف گابریل جاناتچ از اتریش رفت. این آزادکار جوان ایرانی که دومین تجربه جهانی خود را سپری می کند، مقتدرانه کار را آغاز کرد و با یک زیر دوخم حریف را در خاک خود نشاند. امیرمحمد یزدانی حتی روی زیرگیری حریف هم غافلگیر نشد و کنده کشتی گیر اتریشی را بالا کشید و در نهایت با اجرای چند بارانداز 10 بر صفر برنده شد. یزدانی در دور یک هشتم نهایی به مصاف ماکسیم ساکولتان از مولداوی می رود.

 

* امیرمحمد یزدانی در یک هشتم نهایی وزن 65 کیلوگرم مقابل سباستین ریورا از پورتوریکو قرار گرفت. با اینکه در تایم اول یزدانی کمی برابر این کشتی گیر به مشکل برخورده بود و 4 بر 2 پیروز شد، اما در تایم دوم، آزادکار ایرانی توانست با زیرگیری و اجرای فنون مختلف امتیازات را یکی پس از دیگری به حساب خود واریز کند و در نهایت با نتیجه 13 بر 3 به پیروزی رسید و‌ راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. یزدانی در این مرحله به مصاف کرزیستوف بینکوفسکی از لهستان می رود.

 

1650210

 

 

* در مرحله یک چهارم نهایی وزن 65 کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی مقابل کرزیستوف بینکوفسکی از لهستان قرار گرفت. امیرمحمد که با یک زیرگیری خوب و یک اخطار از حریف، سه امتیاز پیش افتاده بود، در فاصله یک دقیقه مانده به پایان توانست نتیجه را 4 بر صفر کند. با این حال یزدانی در یک غافلگیری در خاک حریف نشست و دو امتیاز را از دست داد. در لحظات پایانی هم نزدیک بود که کشتی گیر ایرانی در خاک حریف بنشیند و پیروزی را از دست بدهد، اما به خوبی دفاع کرد و 4 بر 2 برنده شد. بدین ترتیب یزدانی به مرحله نیمه نهایی رسید.

 

* امیرمحمد یزدانی در نیمه نهایی وزن 65 کیلوگرم مقابل علیبک عثمان اف از قرقیزستان قرار گرفت و در حالی که در تایم اول با اقتدار از حریف پیش افتاد، در وقت دوم اسیر آمادگی بالای بدنی حریف شد. یزدانی که دومین تجربه جهانی خود را سپری می کند، بعد از ثبت نتیجه 4 بر 4 می دانست به خاطر دادن امتیاز آخر بازنده است. تلاش او در ثانیه های پایانی به ثمر نشست و او با بیرون بردن حریف یک امتیاز گرفت تا 5 بر 4 برنده این نبرد جذاب لقب بگیرد. 


* این آزادکار وزن 65 کیلوگرم ایران فردا شب در دیدار فینال با ژاگیر شاکیف از روسیه مبارزه می کند.

 

 

 

79 کیلوگرم: 


* در این وزن محمد نخودی در دور اول به مصاف کانوا از ایتالیا رفت. نخودی که سابقه قهرمانی در جوانان جهان را دارد، در این مبارزه کار دشواری برای پیروزی نداشت و به سرعت با خاک کردن حریف و اجرای چند بارانداز 11 بر صفر پیروز شد. در این میان اعتراض مربی حریف هم باعث شد یک امتیاز به حساب نخودی واریز شود. کشتی در یک دقیقه و 30 ثانیه به پایان رسید تا نخودی در دور بعدی به مصاف مبارزه میان رستم راسویف از اوکراین و آرمان آواگایان از ارمنستان برود.

 

1650226

 

* محمد نخودی در یک هشتم نهایی وزن 79 کیلوگرم مقابل آرمان آواگایان از ارمنستان قرار گرفت و با وجود اینکه شدیدا از سوی حریف تحت فشار بود، به خوبی توانست فنون خود را اجرا کند و 8 بر صفر پیش بیفتد. کنده کشی کشتی گیر ارمنستانی باعث کاهش اختلاف شد، اما نخودی توانست کشتی را مدیریت کرده و در نهایت 8 بر 4 به پیروزی برسد. او مرحله یک چهارم نهایی به مصاف سیف الدین آلکما از فرانسه می رود.

 

* در یک چهارم نهایی وزن 79 کیلوگرم محمد نخودی مقابل سیف الدین آلکما از فرانسه قرار گرفت و با یک نمایش تماشایی و با اقتدار به پیروزی دست یافت. محمد نخودی با خاک کردن حریف و اجرای بارانداز 9 بر صفر تایم اول را به سود خود ثبت کرد و در همان ثانیه های ابتدایی تایم دوم کشتی را 11 بر صفر کرد و پیروز شد. بدین ترتیب نخودی هم مثل سه کشتی گیر دیگر ایرانی 4 وزن دوم به نیمه نهایی رسید.

* محمد نخودی در نیمه نهایی وزن 79 کیلوگرم به مصاف نیکا کنتچادزه دارنده مدال طلای زیر 23 سال جهان از گرجستان رفت. نخودی در این کشتی پر کش و قوس در حالی که پیش افتاده بود و تا یک دقیقه به پایان 4 بر 2 پیش بود، در خاک حریف نشست و با 4 بر 4 شدن نتیجه، بازنده محسوب می شد. محمد نخودی در فاصله سی ثانیه به پایان به آب و آتش زد و یک امتیاز از داوران گرفت؛ در حالی که مربی حریف به این موضوع اعتراض کرد. این اعتراض هم مورد قبول واقع نشد و یک امتیاز دیگر هم نخودی در ثانیه های آخر گرفت و حتی فرار او از حریف هم باعث نشد بازنده شود. در نهایت کشتی 6 بر 5 به سود نخودی به پایان رسید تا او نیز به فینال راه پیدا کند.


* حریف نخودی در دیدار فینال جردن باروز قهرمان المپیک و جهان از آمریکا است.

 

 

 

92 کیلوگرم: 


* در وزن 92 کیلوگرم کامران قاسم پور پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 7 بر صفر از سد آندریل ولاسوف از اوکراین گذشت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. کشتی برای کامران چندان راحت پیش نرفت و او به سختی و با زیرگیری های دیدنی و اخطارهای داوران توانست از ولاسوف عبور کند. وی در دور بعد به مصاف برنده کشتی گیران بلغارستان و گرجستان می رود.

 

* کامران قاسمپور در مرحله یک چهارم نهایی مقابل کشتی گیر گرجستانی قرار گرفت که دست و پا بسته هم نبود. در همان لحظات ابتدایی کامران با یک فن 4 امتیازی از حریف پیش افتاد، اما در ادامه بیشتر سعی کرد کشتی را مدیریت کند. قاسمپور در یک دقیقه پایانی به خوبی به حملات حریف خود پاسخ داد و روی ضد حمله ها زیرگیری کرد و امتیاز گرفت. در نهایت قاسمپور با حساب 10 بر یک پیروز شد و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.


* قاسمپور باید برای رسیدن به فینال عصر امروز به مصاف جی دن کاکس، کشتی گیر پرافتخار آمریکایی برود.

 

1650237

 

* جی دن کاکس، رقیب اصلی کامران قاسمپور برای کسب مدال طلا در اولین مبارزه خود با اقتدار 13 بر 2 رقیب مغولستانی خود را شکست داد.

* جی دن کاکس، مدافع عنوان قهرمانی در وزن 92 کیلوگرم در مبارزه دوم خود نیز مقتدرانه رقیب ایتالیایی را با نتیجه 10 بر صفر شکست داد.

 

* در نیمه نهایی داغ و فوق حساس وزن 92 کیلوگرم کامران قاسمپور به مصاف جی دن کاکس آمریکایی رفت و با وجود اینکه حریفش به سختی برای زیرگیری راه می داد، توانست دو امتیاز را به سختی از خاک کردن او بگیرد. در تایم دوم کاکس با استفاده از اخطاری که داوران به قاسمپور دادند یک امتیاز گرفت. بیرون بردن کاکس هم یک امتیاز برای آزادکار ایرانی داشت. با این حال کاکس که نمی خواست بازنده کشتی لقب بگیرد، در ثانیه های پایانی به دنبال جبران نتیجه 3 بر یک بود. او توانست با رای داوران و به شکلی نه چندان واضح دو امتیاز بگیرد، اما بازهم به خاطر اخطاری که دریافت کرده بود، بازنده شد. قاسمپور 3 بر 3 برنده این کشتی شد تا بالاخره طلسم کاکس شکسته شود و کامران به فینال برسد.


* قاسمپور فردا در دیدار پایانی به مصاف ماگومد کوربانوف قهرمان اروپا از روسیه می رود.

 

 

وزن 86 کیلوگرم: 

 


* فینال مهیج وزن 86 کیلوگرم که نگاه همه دنیا را به خود جلب کرده بود، بین حسن یزدانی و دیوید تیلور برگزار شد. حسن بازهم خیلی خوب این دوئل را آغاز کرد و تایم اول را دو بر صفر برنده شد. تیلور در وقت دوم توفانی آغاز کرد، اما بازهم حسن یزدانی بود که توانست به پشت حریف برود و 4 بر صفر پیش بیفتد. کسب دو امتیاز از سوی دیوید تیلور در فاصله یک دقیقه مانده به پایان باعث شد تا حساسیت در فینال به اوج خود برسد. هجوم های تیلور نه تنها سودی برایش نداشت، بلکه با هوشمندی حسن یزدانی دو امتیاز دیگر به حساب ستاره کشتی ایران واریز کرد. در نهایت یزدانی 6 بر 2 برنده فینال شد تا بالاخره طلسم تیلور در چهارمین دوئل شکسته شود و یزدانی یک طلای شیرین را به ارمغان بیاورد.

 

 

1650577

 

125 کیلوگرم

 

* امیرحسین زارع در فینال وزن 125 کیلوگرم و در یک جدال انتقامی برابر گنو پتریاشویلی که او را در نیمه نهایی المپیک توکیو شکست داده بود، قرار گرفت. هرکول آملی از همان ابتدای کشتی با اقتدار و نترس روی تشک حاضر شد و امتیازات را با وجود حملات پتریاشویلی یکی پس از دیگری به حساب خودش واریز کرد. در تایم دوم هم زارع به خوبی از خستگی حریف استفاده کرد و توانست در نهایت با اقتدار قهرمان جهان را 9 بر 2 شکست دهد و دومین طلای ایران را به نام خود ثبت کند.

دیدگاه‌ها