کد خبر : 1785321 | 21 مهر 1400 ساعت 08:37 | 69.2K بازدید | 26 دیدگاه

آنالیز؛ چگونه از کره جنوبی گل خوردیم؟

تیم ملی در یک غافلگیری در برابر کره جنوبی گل خورد. همه چیز در عرض چند ثانیه رخ داد. روی یک حمله سریع. چیزی که تخصص کره ای ها است.

به گزارش "ورزش سه"، بدون شک زمانی که تیم گل می خورد تنها یک بازیکن مقصر است. یک تیم کارش را خوب انجام نمی دهد که گل می خورد. 

 

در صحنه منجر به گل کره ای ها، آنها بعد از توپ گیری با فضای خوبی در میانه زمین برای تدارک یک حمله سریع مواجه می شوند. بازیکنی که نزدیک ترین یار به پاسور بود خط پاس فرضی بازیکن کره را نبسته. طبیعتا بر اساس اصول دفاع یک در برابر یک باید خیلی زود رودرروی او قرار می گرفت و خط پاسش را می بست و او را مجبور می کرد در عرض حرکت کند و اگر موفق به توپ گیری نمی شد باید همان جا با یک خطا فنی به کار پایان می داد. کاری که به خوبی می بینیم در بازی های بزرگ رخ می دهد. به خصوص تیم هایی که سه دفاعه بازی می کنند. وقتی توپ در حمله از دست می رود نزدیک ترین یار به بازیکن تیمی که توپ گیری می کند نزدیک می شود و بدون اینکه با او وارد درگیری فیزیکی شود بازی تاخیری ایجاد می کند. با بستن خط فرضی پاس و اجازه ندادن به او برای تصمیم گیری و در نهایت اگر نتواند مانع از حرکت او شود خطا می کند. 

 

هیچ یک از این اتفاقات در شروع حمله رخ نداد. در ادامه مدافعان ما جایگیری اشان کاملا اشتباه است. در فوتبال روز دنیا فاصله با مهاجم وجود ندارد؛ در همه نقاط زمین. و حتی شاهد هستید وقتی مدافع میانی با یار حرکت می کند بازیکن دیگری فضای او را پوشش می دهد تا بازیکنی که حرکت کرده صاحب توپ نشود و توپ را آزاد نکند. برتری عددی با تیم  ملی فوتبال ایران است. دو بازیکن کره در حمله هستند. تصور کنید دو مدافع ما با دو مهاجم کره یارگیری می کردند و یک مدافع دیگر فضا را پوشش می داد. در این صورت چه اتفاقی رخ می داد؟ 

 

1653644

 

1653645

 

1653646

 

1653647

 

1653648

 

صادق محرمی به عنوان مدافع راست به درستی به سمت مدافع میانی جمع شده اما فاصله او با مدافع میانی بغل راست زیاد است و بازیکن کره در همان لایه پاس می دهد. صادق بدنش تقریبا به درستی نیم تیغ است اما فضای پشت سر خود را نمی بیند و بازیکن کره که در نهایت موفق به گلزنی می شود چون رو به توپ است در کورس صادق را می گیرد. اصلا نمی شود در این صحنه این گونه قضاوت کرد سرعت بازیکن کره ای بیشتر از صادق محرمی است. او به این دلیل در کورس از محرمی جلو زد که او رو به دروازه است و صادق نیم تیغ و در چنین کورسی بازیکنی زودتر به توپ می رسد که رو به دروازه است. اگر جای این دو بازیکن را به هم عوض کنید محرمی زودتر به توپ می رسد. صادق اگر پیش از پاس پشت خود را می دید خط پاس فرضی را به درستی قطع می کرد. در ادامه علیرضا بیرانوند مردد است که به سمت دروازه برگردد یا فضا را پوشش دهد. همه این ها در کسری از ثانیه رخ می دهد. اما از بازیکنان تیم ملی که در تیم های خارجی توپ می زنند انتظار می روند خیلی سریع تغییر حالت دهند. علیرضا بیرانوند یا باید به عنوان مدافع آخر فضای پشت صادق را پوشش می داد یا به سرعت به سمت دروازه برمی گشت به خصوص در حالتی که مهاجم با مدافع کورس می گذارد توصیه به دروازه بان این است خروج نکند و دروازه بان زمانی خروج می کند که توپ پشت مدافع می افتد و مدافع به توپ نمی رسد، در حالی که در این صحنه صادق محرمی و بازیکن کره جنوبی با هم به سمت دروازه حرکت می کردند. یکی برای حمله و یکی برای دفاع. 

 

و این گل نشان می دهد تیم ملی باید روی تغییر حالت از حمله به دفاع بیشتر کار کند. زمانی که تیم ملی کره جنوبی در دفاع توپ گیری می کند تا زمانی که گل می زند تنها در چند ثانیه رخ می دهد. فوتبال بازی لحظه هاست و یک اشتباه محاسباتی می تواند منجر به گل از سوی حریف شود.

دیدگاه‌ها