کد خبر : 1785391 | 21 مهر 1400 ساعت 12:49 | 207.9K بازدید | 8 دیدگاه

با محمدعلی در پاریس دو طلا می‌گیریم؛ 

راز بی‌خیالی ستاره کشتی ایران بعد از طلای حماسی

کشتی‌گیر وزن 67 کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی ایران علی‌رغم کسب دو طلا، قاطعانه از انگیزه‌اش برای کسب موفقیت‌ در المپیک پاریس به همراه برادرش حرف می‌زند.

راز بی‌خیالی ستاره کشتی ایران بعد از طلای حماسی

به گزارش "ورزش سه"، محمدرضا گرایی با همان صورت سنگی‌اش 67 روز پس از کسب مدال طلای المپیک توانست یک طلای ارزشمند دیگر به افتخاراتش اضافه کند و حالا خودش را به عنوان یکی از ترسناک‌ترین کشتی‌گیران وزن 67 کیلوگرم در جهان معرفی کرده است.


با این کشتی گیر که شب گذشته به ایران بازگشته گفتگویی در مورد تمام اتفاقات و حواشی پیرامون جام جهانی کشتی نروژ داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

*قبل از هر چیزی در مورد فاصله طلای المپیک و طلای جهان برایمان صحبت کن و اینکه این بازه زمانی برای شما چطور رقم خورد؟
 خب ما تلاشمان را در اردوهای تیم ملی انجام دادیم و در این فاصله دو ماهه تمام سعی‌مان این بود که بدنمان را حفظ کرده باشیم تا با آمادگی کامل وارد مسابقات جهانی شویم.

 

*با کشتی اول شروع کنیم. در مقابل کشتی‌گیر ژاپنی با نتیجه 6 بر 1 عقب افتاده بودید ولی به یکباره با یک فن کمر همه چیز را تمام کردید و به مرحله بعدی رفتید..
کشتی گیر ژاپنی قهرمان آسیا در سال 2020 بود و دور اول با او کشتی گرفتم. خدا را شکر که این کشتی را در لحظات آخر توانستم دربیارم. کشتی گیر ژاپنی کشتی‌هایم را آنالیز کرده بود و آمده بود که شکستم بدهد. چند امتیاز در خاک دادم و عقب افتادم. خدا را شکر توانستم کشتی‌گیر ژاپنی را با کمرگیری ضربه فنی کنم. کشتی‌گیر ژاپنی هم در سالن گرم کردن که بودیم به من گفت که آخرین مسابقاتی است که شرکت کرده و بعد می‌خواهد خداحافظی کند و به همین دلیل با تمام وجود می‌جنگید. با کشتی هم خداحافظی کرد.

 

1653731

 

*لحظه‌هایی که با نتیجه 6 بر 1 عقب افتاده بودی، چه چیزهایی در ذهنت بود؟
 لحظه‌ای که عقب افتاده بودم، داشتم برای او تله‌گذاری می‎‌کردم تا کمرگیری کنم. مایه فیتو را دادم به کشتی‌گیر ژاپنی و کمر او را گرفتم. در واقع داشتم به این فکر می‌کردم که چطور برای کشتی‌‎گیر ژاپنی تله‌گذاری کنم و کمرش را بگیرم، چون 5 نمره فنی از او عقب بودم.

 

*در مورد مسیری بگو که تا رسیدن به فینال و کسب طلای طی کردی؟
خب کشتی اول کشتی گیر ژاپنی بود که قهرمان آسیا بود و کشتی دوم هم با آذبایجان بود که قهرمان جوانان جهان شده بود و کشتی بعدی با کشتی‌گیر گرجستانی بود که یکی از سخت‌ترین کشتی‌هایم بود. عقب افتادم و توانستم در یک ثانیه مانده به پایان کشتی را به نفع خودم تمام کردم. کشتی‌گیر گرجستانی همان کشتی‌گیری بود که در نیمه نهایی المپیک هم با او کشتی گرفته بودم و خدا را شکر که توانستم یک ثانیه مانده به پایان نتیجه را به نفع خودم کنم. این سخت‌ترین کشتی‌ام بود. در فینال هم کشتی‌گیر روس بود و همه پیشینه این کشور را می‌دانند و خدا را شکر که توانستم با یک کشتی حساب شده قهرمان جهان شوم.

 

*سوالی در مورد خودت بپرسم. چرا وقتی برده بودی، اصلا عین خیالت هم نبود؟! انگار اینطوری بود که مدال جهانی خیلی برایت مهم نبوده است؟
نه اتفاقا برایم خیلی مهم است. شخصیت من طوری است که زیاد نمی‎‌توانم حس درونی خود را بیان کنم. طبیعتا خوشحال بودم. قهرمان جهان شده بودم. دو ماه قبل قهرمان المپیک شده بودم. یکی از بهترین سال‌های زندگی ورزشی خودم بود. خدا را شکر که توانستم امسال هم قهرمان المپیک بشوم و هم قهرمان جهان و توانستم ذره‌ای از زحمات خودم و کسانی که برایم زحمت کشیده‌اند را جبران کنم.

 

1653733

 

*پس از پایان زمان کشتی بیشتر از اینکه به فکر خوشحالی باشی، به فکر عبدالله‌اف بودی که خیلی ناراحت هم به نظر می‌رسید.
فینال جهانی بود و قهرمانی را از دست داده بود و من هم سعی کردم یک مقدار تسکین درد برایم باشم. همان موقع بغلش کردم و گفتم ان شاالله موفقیت‌های بعدی. بعد هم جشن قهرمانی خودم را گرفتم و نهایت هم اینکه با پرچم کشورم خودم دور افتخار زدم و سرود کشورم در سالن طنین‌انداز شد.


*پس از این قهرمانی استابلر که یکی از کشتی‌گیران مطرح جهان است، پیامی برایت گذاشت و از تو و عملکردت تمجید کرد. در مورد این کشتی گیر آلمانی صحبت کن که پس از المپیک توکیو و کسب مدال برنز از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کرد ...
بله دیدم که در فضای مجازی استابلر که چندین و چند مدال جهانی و المپیک را دارد، پیامی برای من گذاشته است. جا دارد همینجا از محبت ایشان تشکر کنم. پستی برایم گذاشته بودند و نوشته بودند که بهترین کشتی‌گیر این وزن هستم. خب طبیعتا من برای مدال طلا به هر مسابقه‌ای می‌روم و برای قهرمانی می‌جنگم. کشتی‌گیر آلمانی هم خوشحال بود. او که خداحافظی کرده و رفته است. امیدوارم ولی مردم ما را دعا کنند و بتوانیم در مسابقات بعدی هم مدال طلا بگیریم.

 

*دو مدال طلای جهانی و المپیک در فاصله دو ماه آیا انگیزه‌های محمدرضا گرایی را برای کسب موفقیت‌های بعدی کم کرده است؟
نه. من 25 سال سن دارم و باید در سال‌های آتی هم برای کشورم افتخارآفرینی کنم و پرچم کشورم را در میادین بین‌المللی بالا ببرم. تا جایی که در توان داشته باشم، تمرین می کنم و کار می کنم تا بتوانم دل مردم را شاد کنم.

 

*به طور کلی در رابطه با عملکرد کشتی فرنگی صحبت کن. 
طبیعتا ما باید با 4 طلا قهرمان می‌شدیم. اما روسیه با یک طلا اول شد و ما نایب قهرمان. پیش بینی ما این بود که می‌توانیم قهرمان جهان بشویم. تیم یکدست و خوبی داشتیم. حالا خب نکاتی در مورد برخی کشتی‌ها بود و برخی از کشتی‌گیران نکاتی که کادر فنی گفته بود را رعایت نکردند و نتوانستیم به عنوان قهرمانی تیمی برسیم. با این حال در مجموع کشتی فرنگی و کشتی آزاد 7 مدال کسب کردیم که از نظر کسب مدال طلا بهترین تیم شدیم.


*در مورد محمد بنا و نقش او در این موفقیت صحبت کن. به هر حال کشتی فرنگی ما از کسب مقام یازدهمی طی سال های اخیر به مقام نایب قهرمانی رسیده و آن هم با کسب 4 مدال طلا که رکوردی تاریخی و ماندگار است. 
محمد بنا نه تنها اسطوره کشتی فرنگی که اسطوره کشتی است. آقای خاص کشتی ما. خوشحالیم که در زمانی کشتی می‌گیریم که آقای خاص در کنار ماست. به وجود ایشان افتخار می‌کنیم و ان شاالله بتوانیم جواب زحمات ایشان را داده باشیم. بعد از المپیک لندن که سه مدال طلا گرفتیم، دوباره رکورد زدیم و 4 مدال طلا و 2 مدال برنز گرفتیم. امیدوارم موفقیت های کشتی فرنگی و همینطور کشتی آزاد ادامه دار باشد و در مسابقات المپیک 2024 بتوانیم پرچم کشور را با تعداد بالای مدال های طلا بالا ببریم.

 

1653735

 

*مسابقات جهانی نروژ برای کشتی ایران به نوعی تورنمنتی برای رکورد شکنی بود. از شکست طلسم تیلور تا کسب چهار مدال طلا و قهرمانی دو سنگین وزن کشتی آزاد و فرنگی .. البته فکر نمی کنم که مثل مسابقات جهانی تیلور را ملاقات کرده باشی..
روز آخر کشتی فرنگی بودم و آقای یزدانی روز اول کشتی آزاد و ما آنجا نبودیم. خدا را شکر که آقای یزدانی بالاخره انتقام را گرفت و موجب شادی و غرور یک ملت شد. من هم از صمیم قلب از این موضوع خوشحال شدم و امیدوارم در مسابقات بعدی هم این موضوع ادامه‌دار باشد. شاهد رکوردهای زیادی بودیم. اکبر یوسفی برای اولین مرتبه مدال سنگین وزن گرفت. من و هادی ساروی توانستیم موفقیت المپیک را تکرار کنیم. میثم دلخانی توانست برای مرتبه اول قهرمان جهان بشود. امیرحسین زارع توانست با شکست دو تا از غول‌های کشتی جهان قهرمان شود. کامران قاسم‌پور در یک وزن بالاتر قهرمان دنیا شد. خدا را شکر ورزش کشتی در حال بازگشت به روزهای اوجش است و برای ما خیلی ارزشمند است که توانستیم موجب شادی مردم ایران در سراسر دنیا شویم.

 

*بله همانطور که گفتید کشتی بار دیگر میان مردم اهمیت زیادی پیدا کرده و در طول روزهای اخیر دغدغه ذهنی بسیاری از آنها شده بود.
واقعا زحمات دکتر دبیر در سه چهار ساله اخیر همراه با آقای سوریان تاثیر زیادی داشته است. آنها شبانه‌روز در حال تلاش هستند تا پرچم کشتی بالا باشد. پرچم کشتی هم که بالا باشد، موجب شادی مردم می‌شود. جا دارد تشکر کنم از زحمات زیاد جناب آقای دبیر و سوریان که برای ورزش کشتی می‌کشند. امیدوارم سایه آنها همیشه بالای سر کشتی باشد تا ما هم بتوانیم بدون دغدغه کشتی بگیریم و ان شاالله پرچم کشور را در میادین مختلف بالا ببریم.

 

*به نظرت چرا محمدعلی گرایی که یکی از فنی‌ترین کشتی‌گیران جهان است، نتوانست در مسابقات المپیک و بعد مسابقات جهانی به مدال طلا که شایسته اوست دست پیدا کند؟
وزن 77 یکی از سخت‌ترین وزن‌های دنیاست. در مسابقات المپیک محمدعلی یک مقدار آسیب‌دیدگی داشت. از نظر روحی هم شرایط خوبی نداشت. خدا را شکر توانست در این مسابقات خودش را جمع کند. در کشتی با ولاسوف که دو مرتبه قهرمان المپیک شده است، کشتی از دست محمدعلی در رفت. بعد از آن مسابقه مشاهده کردید که کشتی‌گیر مجارستانی موفق شده بود که ولاسوف را در تورنمتی شکست دهد. خب محمدعلی هم زیر دو دقیقه کشتی‌گیر مجارستانی را شکست داد و نشان داد دوباره در حال بازگشت به روزهای اوجش است. ان شاالله موفقیت‌ها تداوم داشته باشد و هم من و هم محمدعلی بتوانیم پرچم کشورمان را در پاریس بالا ببریم و دو مدال طلا بگیریم.

 

1653135

 

*برخی از کارشناسان عقیده داشتند که محمدعلی به دلیل اینکه هیجانی کشتی می‌گیرد، برخی مسابقات را علی‌رغم توانایی‌های زیادی که دارد، به راحتی به حریفان می‌دهد. این موضوع را اصلا قبول داری یا نه؟
این ها بحث های فنی است. کشتی محمدعلی رو به جلو است و هر کشتی گیری سبک خودش را دارد. کشتی‌هایی که محمدعلی می گیرد، کشتی‌های زیبایی می‌شود. همینطور که مشاهده می‌کنید، اتحادیه جهانی هم تصاویر کشتی و فن‌های محمدعلی را همیشه منتشر می‌کند. کشتی‌های بسیار زیبایی می‌گیرد. تکنیک زیبایی دارد و باعث شده کشتی فرنگی رونق بگیرد. در مجموع کشتی‌گیر نمی‌تواند با نظر کارشناسان خیلی هماهنگ باشد و هر کشتی گیر سبک خاص و مهارت مخصوص به خودش را دارد.

 

*چه صحبتی با مسئولین داری که موفقیت‌های رشته کشتی در مسابقات آینده نیز ادامه داشته باشد؟
خب مسئولین برای کشتی‌‎گیران و مدال آوران پیام تبریک فرستادند که خیلی ارزشمند بود. پیام تبریک رهبر عزیز را که دیدیم خیلی خوشحال شدیم. پیام رئیس جمهوری و وزیر ورزش موجب شادی و دلگرمی ما شد. باید محکم‌‎تر به کار ادامه بدهیم و پرچم را دوباره بالا ببریم. مسئولین هم امیدوارم یک نگاه ویژه داشته باشند و شرایط را برای موفقیت‌های بعدی مهیا کنند تا ما بتوانیم بدون دغدغه کشتی بگیریم.

 

*من شغلی ندارم و راه‌درآمدی هم نداریم 
در بخش پایانی این مصاحبه با اشاره به صحبت‌های پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد که اعلام کرد حقوقی 4، 5 میلیونی دارد که آن را هم نگرفته، از گرایی خواستیم تا در مورد شرایط مالی صحبت کند، اما او به گفتن یک جمله قناعت کرد و حرف‌هایش را در این مصاحبه اینطور خاتمه داد:« من شغلی ندارم و هیچ درآمدی هم نداریم.»

 

 

مصاحبه از احمدرضا خلیلی

دیدگاه‌ها