کد خبر : 1785729 | 23 مهر 1400 ساعت 15:18 | 96.9K بازدید | 19 دیدگاه

ایران و آرژانتین در یک روز مسافر قطر می‌شوند؟

نوامبر محبوب لئو مسی و علی جهانبخش!

در فیفا دی بعدی که در آبان ماه برگزار می شود، 8 تیم اروپایی به همراه برزیل می توانند صعود خود به جام جهانی 2022 قطر را قطعی کنند.

نوامبر محبوب لئو مسی و علی جهانبخش!

به گزارش "ورزش سه"، نزدیک به 27 روز دیگر مسابقات مقدماتی جام جهانی در قاره های آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی از سر گرفته می شود و تیم ها می توانند راهی قطر شوند. شانس برزیل برای صعود به عنوان سومین تیم بسیار بالاست.

 

 

* آلمان و دانمارک، مسافران قطعی قطر


تاکنون صعود تیم های آلمان و دانمارک به رقابت های جام جهانی قطر مسجل شده است. شاگردان فلیک پس از پیروزی 4 بر صفر برابر مقدونیه، اختلاف خود را با تیم رده دوم جدول یعنی رومانی به 8 امتیاز رساندند تا در فاصله 2 هفته تا پایان دور مقدماتی، صعود خود را قطعی کنند. دانمارک نیز به فاصله 24 ساعت پس از آلمان، توانست با برتری یک بر صفر مقابل اتریش و اختلاف 6 امتیازی با اسکاتلند و عملکرد بهتر در نتایج رو در رو با این تیم، راهی جام جهانی 2022 قطر شود.

 


* برزیل بلیط دوحه را رزرو می کند؟


دو دور پایانی این پیکارها نیز از 20 آبان ماه آغاز می شود و 25 آبان نیز به پایان می رسد. اما ادامه رقابت های مقدماتی جام جهانی در منطقه آمریکای جنوبی زودتر از اروپا برگزار می شود در نتیجه برزیل این شانس را دارد تا به عنوان سومین تیم، راهی رقابت های جام جهانی شود.

 

شاگردان تیته امروز موفق شدند در یک دیدار کاملا برتر، با نتیجه 4 بر یک از سد اروگوئه عبور کنند. هر چند که هنوز ساعت دقیق برگزاری این بازی مشخص نشده اما آنها احتمالا در ساعات بامدادی تاریخ 12 نوامبر (21 آبان) باید به مصاف کلمبیا بروند. برتری سلسلئو در این مسابقه، تضمین کننده صعود آنها به جام جهانی است. در این صورت امتیازات برزیل به عدد 34 می رسد. حتی اگر اروگوئه موفق شود در بازی همزمان آرژانتین را شکست دهد، آنگاه آنها 19 امتیازی می شوند و 15 امتیاز با برزیل اختلاف دارند و با توجه به اینکه اروگوئه 5 بازی دیگر پیش رو دارد، نمی تواند برزیل را تهدید کند.

 

تنها در یک صورت صعود برزیل به خطر می افتد که این تیم 6 بازی باقیمانده اش را با تفاضل گل بالا ببازد و اروگوئه نیز تمامی دیدارهایش را با فاصله برنده شود که امری بسیار بعید به نظر می رسد و توقف اروگوئه برابر آرژانتین در 21 آبان و پیروزی برزیل مقابل کلمبیا، حکم به صعود سلسائو به قطر را می دهد.

 


* خروس ها و شیاطین اروپا، یک گام تا صعود


پس از برزیل، این فرانسه خواهد بود که می تواند صعود خود را قطعی کند. شاگردان دشامپ 22 آبان و از ساعت 23:15 به وقت تهران در استاد د فرانس با قزاقستان دیدار می کنند و کسب 3 امتیاز این بازی، به منزله صعود آنها به قطر خواهد بود. حتی اگر فنلاند نتواند در خانه بوسنی و هرزگوین به برتری برسد، کسب یک نتیجه تساوی برابر قزاقستان نیز راهیابی خروس ها به جام جهانی را قطعی می کند.

 

بلژیک نیز وضعیت مشابهی با فرانسه دارد. شاگردان روبرتو مارتینز دو شکست بد را در لیگ ملت های اروپا مقابل فرانسه و ایتالیا متحمل شدند و حالا در پی فراموشی خاطرات تلخ خود هستند. آنها نیز 22 آبان از ساعت 23:15 باید با استونی دیدار کنند. مسابقه ای که در استادیوم کینگ بودوئن برگزار می شود و برتری شیاطین اروپا صعود آنها به جام جهانی را قطعی می کند.

 


* جدال مرگ و زندگی پرتغال و اسپانیا


در تاریخ 23 آبان یک دیدار فوق العاده حساس میان پرتغال و صربستان در استادیوم خوزه آلوالاده لیسبون برگزار می شود. هم اکنون صربستان با یک بازی بیشتر و 17 امتیاز در صدر قرار دارد و پرتغال باید ابتدا در تاریخ 20 آبان در ایرلند به مصاف این تیم برود و سپس در بازی خانگی مقابل صربستان قرار گیرد. یاران رونالدو اکنون 16 امتیازی هستند و اگر ایرلند را شکست دهند، آنگاه در روز آخر نیازمند کسب یک تساوی برابر صربستان خواهند بود. بدین ترتیب هر دو تیم در روز پایانی شانس صعود به جام جهانی را دارند.

 

وضعیتی که در بالا ذکر شد، دقیقا مصداق حال سوئد و اسپانیاست. در این گروه سوئد با 15 امتیاز و اسپانیا با 13 امتیاز در رده های اول و دوم قرار دارند. سوئد باید ابتدا 20 آبان راهی گرجستان شده تا با این تیم دیدار کند و از آنجا به سویا سفر می کند تا در استادیوم ده لا کارتوخا به مصاف اسپانیا برود. شاگردان لوئیس انریکه نیز ابتدا 20 آبان با یونان در استادیوم المپیک آتن بازی می کنند و 23 آبان میزبان سوئد خواهند بود. تساوی اسپانیا و پیروزی سوئد، به منزله صعود هموطنان زلاتان به جام جهانی خواهد بود. پیروزی دو تیم یا توقف همزمان نیز کار را به روز آخر می کشاند. اگر هم سوئد متوقف شود و اسپانیا از س یونان عبور کند، آنگاه لاروخا در روز پایانی نیازمند یک تساوی است. به هر شکل یکی از تیم های سوئد یا اسپانیا در تاریخ 23 آبان صعودشان به جام جهانی را قطعی می کنند.

 

پیچیدگی گروه بالا در گروه H مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا نیز حکم فرماست. روسیه و کرواسی ابتدا 20 آبان به ترتیب به مصاف قبرس و مالت دیدار می کنند. دو پیروزی راحت در انتظار دو تیم است تا نبرد نهایی دو تیم در شهر اشپلیت کرواسی تکلیف تیم صعود کننده را مشخص کند. اکنون روسیه با 19 امتیاز صدرنشین است و کرواسی نیز با 17 امتیاز در تعقیب آنهاست. اگر دو تیم در 20 آبان قبرس و مالت را شکست دهند، دیدار 23 آبان تکلیف نهایی را مشخص می کند. در آن حالت کرواسی نیازمند کسب پیروزی در بازی خانگی است و روسیه با یک تساوی نیز مسافر قطر می شود.

 


* کار دشوار قهرمان اروپا در المپیکوی رم


دیدار 21 آبان ایتالیا و سوئیس می تواند تا حدود زیادی تکلیف تیم راه یافته به جام جهانی را مشخص کند اما باز هم هیچ چیزی قطعی نخواهد بود. در گروه C، قهرمان اروپا به همراه سوئیس 14 امتیازی است. این دو تیم 21 آبان در استادیوم المپیکوی شهر رم به مصاف هم می روند. برتری هر تیم، طی کردن 99 درصد راه صعود به جام جهانی خواهد بود. اما از آنجایی که تفاضل گل دو تیم نیز نزدیک است، تیم بازنده حداقل روی کاغذ شانس صعود خواهد داشت در نتیجه کار به روز پایانی در 24 آبان کشیده می شود. جایی که ایتالیا باید در خانه ایرلند شمالی به میدان برود و سوئیس نیز پذیرای بلغارستان خواهد بود. در صورت تساوی ایتالیا و سوئیس، آنگاه دو تیم باید در روز پایانی برنده از زمین خارج شوند. اکنون تفاضل ایتالیا +11 و تفاضل سوئیس نیز +9 است. باید دید از میان این دو تیم، سرانجام کدامیک در تاریخ 24 آبان راهی جام جهانی می شود.

 


* همه چیز در دستان انگلیس و هلند


در گروه نهم این پیکارها ، انگلیس می تواند در تاریخ 21 آبان با پیروزی یا تساوی برابر آلبانی و تساوی یا شکست لهستان مقابل آندورا، راهی جام جهانی شود اما بسیار بعید به نظر می رسد که آندورا قادر به متوقف کردن لهستان باشد در نتیجه تکلیف این گروه به دیدارهای روز 24 آبان کشیده می شود. با فرض اینکه انگلیس که 20 امتیاز دارد ابتدا آلبانی را شکست دهد و لهستان نیز که 17 امتیازی است از سد آندورا عبور کند، آنگاه در روز پایانی شاگردان ساوت گیت با یک پیروزی برابر سان مارینو مسافر قطر می شوند. لهستان تنها در صورت حداقل یک تساوی و یک شکست انگلیس در این دو بازی و پیروزی برابر آندورا و مجارستان، می تواند راهی جام جهانی شود. در نتیجه می توان انتظار داشت که انگلیس نیز 24 آبان جزو تیم های صعود کننده باشد.

 

در گروه G هلند با 19 امتیاز و نروژ با 17 امتیاز شانس های نخست صعود به جام جهانی هستند. در تاریخ 22 آبان، لاله های نارنجی باید با مونته نگرو دیدار کنند و نروژ نیز به مصاف لتونی می رود. با فرض پیروزی دو تیم در این دو مسابقه، آنگاه جدال رو در روی هلند و نروژ در تاریخ 25 آبان تکلیف دهمین تیم اروپایی راه یافته به جام جهانی را مشخص می کند. مسابقه ای که در استادیوم دی کویپ ورزشگاه خانگی فاینورد برگزار می شود تکلیف این گروه را مشخص می کند. هلند با پیروزی برابر مونته نگرو، با یک تساوی در روز آخر برابر نروژ نیز راهی قطر می شود اما نروژ باید هر دو بازی خود را پیروز شود.

 


* نه ایران و نه عربستان؛ در آسیا هیچ چیز قطعی نیست


هیچ کدام از تیم های آسیایی نمی توانند در فیفا دی بعدی به صورت قطعی راهی جام جهانی شوند اما اگر یک سری نتایج خاص رخ دهد، ایران و عربستان می توانند تا 99 درصد از راه صعود را طی کنند. رخ دادن تمامی این اتفاقات سخت به نظر می رسد اما به هر شکل روی کاغذ احتمال به وقوع پیوستن آنها وجود دارد. با این وجود دیدارهای بهمن ماه تکلیف تیم های صعود کننده را مشخص می کند.

 

 با فرض اینکه تیم ملی ایران دو بازی خود مقابل لبنان و سوریه را در تاریخ های 20 و 25 آبان برنده شود، راه اصلی صعود را طی می کند. در این صورت، شاگردان اسکوچیچ 16 امتیازی می شوند و اگر کره جنوبی هر دو تیم امارات و عراق را شکست دهد یا حداقل مقابل آنها مغلوب نشود و همچنین دیدار عراق با سوریه و همچنین لبنان با امارات نیز با نتیجه تساوی به پایان برسد. در آن صورت، ایران 16 امتیازی می شود، کره جنوبی 14 امتیاز کسب می کند، لبنان نیز 6 امتیازی خواهد شد، امارات و عراق هم 4 امتیاز خواهند داشت و سوریه نیز 2 امتیازی می شود. در این صورت، هر کدام از تیم ها 4 بازی دیگر پیش روی دارند که ایران می تواند با یک تساوی خانگی مقابل عراق در تاریخ 7 بهمن، مسافر قطر شود چرا که لبنان و کره جنوبی در آن روز به مصاف هم می روند و تیم ها به شکل قطعی امتیاز از دست خواهند داد.


عربستان نیز اگر استرالیا و ویتنام را مغلوب کند، 18 امتیازی می شود و منتظر دیدار عمان و ژاپن خواهد نشست. حتی نتیجه تساوی نیز صعود عربستان را قطعی نمی کند چرا که دو تیم 7 امتیازی می شوند و صرف نظر اینکه این دو تیم برابر چین و ویتنام چه نتیجه ای کسب می کنند، باز هم راهیابی سعودی ها به جام جهانی را قطعی نخواهد کرد و تیم های آسیایی باید تا دیدارهای بهمن ماه منتظر بمانند.

 

این اتفاق برای قاره آمریکا نیز رخ خواهد داد. با فرض اینکه آرژانتین در دو بازی بعدی خود برابر اروگوئه و برزیل نیز پیروز شود، باز هم روی کاغذ باید برای فیفا دی بهمن ماه منتظر بماند. جایی که یاران مسی به مصاف شیلی می روند و احتمال می رود که ایران و آرژانتین در یک تایملاین زمانی راهی جام جهانی شوند.

دیدگاه‌ها