کد خبر : 1785855 | 24 مهر 1400 ساعت 12:47 | 80.6K بازدید | 24 دیدگاه

90 دقیقه‌های طولانی ریاض؛

مقاومت تاریخی پرسپولیس مقابل الهلال (عکس)

22 سال پیش پرسپولیس با حفظ دروازه برابر الهلال راهی نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا شد.

مقاومت تاریخی پرسپولیس مقابل الهلال (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، اواخر بهمن ماه سال 78 پرسپولیس در شرایطی تقریبا مشابه امروز در ریاض مهمان الهلال بود. البته در آن مقطع دور یک چهارم نهایی جام باشگاه های آسیا به صورت گروهی و متمرکز در یک شهر برگزار می شد و دو تیم از هر سمت این قاره راهی مرحله نیمه نهایی می شدند.

 

پرسپولیس مقتدر در لیگ اما نشانی از یک تیم آماده در آسیا نداشت. در اولین دیدار تیم علی پروین با شاهکار عابدزاده و دبل سیو فوق العاده او در شش قدم (حیف که فیلم و تصاویر چندانی از درخشش ستاره های فوتبال ایران در آن مقطع در دسترس نیست) برابر پلیس عراق به تساوی بدون گل دست یافت. آن شب بازی پرسپولیس- پلیس با تاخیری دو ساعته و در ساعت 12 شب پخش شد و فردا صبح روزنامه صبح ورزش تیتر زد؛ ایران شاهکار عابدزاده را ندید.

 

در دومین دیدار اما کار پرسپولیس باز هم مقابل ایرتیش قزاقستان گره خورد. اخبار دیر به تهران مخابره می شد، اما به نظر می رسید درگیری شدیدی در اردوی این تیم رخ داده است. شوخی چند بازیکن پرسپولیس با وحید قلیچ، مربی دروازه بان این تیم به درگیری کشیده و علی پروین حکم به نیمکت نشینی بهترین بازیکن خود یعنی مهدی هاشمی نسب داد.

 

70 دقیقه حملات بی برنامه و مبتنی بر ارسال های مکرر پرسپولیس بی نتیجه ماند و در نهایت علی پروین چاره ای جز استفاده از ستاره گلزن خود در ترکیب نداشت. مهدی هاشمی نسب اما لحظاتی بعد از ورود به میدان ارسال هادی مهدوی کیا را تبدیل به گل کرد و پرسپولیس با یک گل برنده شد. هاشمی نسب که در پست مدافع وسط بازی می کرد، آن فصل بدشانس بود که کورس آقای گلی لیگ را به مهند المهدی، مهاجم عراقی نفت آبادان واگذار کرد.

 

کار به بازی سوم و نبرد برابر الهلال پرستاره با محمد الدعایه، سامی الجابر، نواف التمیاط، محمد الشلهوب و ... کشید. حریف آبی پوش با کسب شش امتیاز از دو بازی ابتدایی صعود خود را قطعی کرده بود، اما یوردانسکو، سرمربی الهلال قبل از دیدار مقابل پرسپولیس تاکید کرد با تمامی ستاره ها و برای شکست پرسپولیس بازی خواهد کرد. علی کریمی بعد از سپری کردن محرومیت یک ساله از این مقطع در ترکیب ثابت قرار گرفته و از معدود مهره های هجومی پرسپولیس لقب گرفت.

 

علی پروین از هر چه نیروی دفاعی ممکن بود در این دیدار بهره برد. در نهایت و در شبی که پرسپولیس شاید حتی در عبور دادن توپ از خط نیمه هم عاجز بود، به تساوی بدون گل دست یافته و راهی نیمه نهایی شد. دیداری که بی شباهت به مسابقه برگشت بارسلونا مقابل اینتر در نیمه نهایی لیگ قهرمانان سال 2010 نبود و تیم علی پروین مورینیویی موفق به کسب نتیجه دلخواه و صعود به جمع چهار تیم برتر آسیا شد.  اما درگیری های آن مقطع و در نهایت جدایی مهدی هاشمی نسب باعث شد تیم مقتدر پرسپولیس رو به زوال رفته و در ادامه بدترین دوران تاریخ خود را سپری کند.

 

در مرحله نیمه نهایی 84/85 جام یوفا، دو تیم رئال مادرید و اینترمیلان به مصاف یکدیگر رفتند و در دیدار رفت نماینده پرافتخار اسپانیا در ورزشگاه سن سیرو با نتیجه 0-3 شکست خورد. پس از اتمام بازی، خوانیتو، اسطوره رئال مادرید به سمت جوزپه برگومی رفته، برای دیدار برگشت خط و نشان کشیده و یکی از معروف ترین و نمادین ترین نقل قول های تاریخ باشگاه رئال مادرید را بیان کرد؛ 90 دقیقه های برنابئو خیلی طولانی است.

 

اما 90 دقیقه های ریاض نیز همیشه برای فوتبال ایران طولانی بوده است. گاهی در ثانیه های پایانی خالد الموالید دروازه تیم ملی ایران را باز کرده، بعضی اوقات پرسپولیس به خوبی مقاومت کرده و حتی گاهی مواقع آرش برهانی در دقایق واپسین کار را تمام کرده است. اما امشب پرسپولیس برای حفظ جان خود در عربستان به مقاومتی بی نظیر مانند تیم 22 سال قبل نیاز دارد.

 

 

پرسپولیس با این گل مهدی هاشمی نسب در دومین دیدار مقابل ایرتیش و خوشحالی معنادار او به سمت نیمکت، در مجموع در 270 دقیقه با زدن تنها همین یک گل و سه کلین شیت متوالی راهی چهار تیم برتر شد.

 

 

پیش از شروع این دیدار باشگاه الهلال مهمانی مفصلی ترتیب داده و از باشگاه پرسپولیس پذیرایی کرده بود؛ این سه تفنگدار نیز از کنار هم تکان نمی خوردند.

 

 

تمرین ستاره های پرسپولیس در استادیوم ملک فهد؛ سناریوی جدایی مهدی هاشمی نسب از جمع قرمزپوشان در چنین روزهایی کلید خورد

 

 

علی پروین، محمود خوردبین، ناصر محمدخانی و ناصر ابراهیمی؛ سلطان کت و شلواری پیش ار شروع بازی به سمت نیمکت می رود.

 

 

پرسپولیس با این ترکیب به مصاف الهلال رفت؛ ایستاده از راست: احمدرضا عابدزاده- رضا شاهرودی- علی انصاریان- بهنام سراج- افشین پیروانی

نشسته از راست: علی کریمی- بهروز رهبری فرد- اسماعیل حلالی- حمید استیلی- حامد کاویانپور- علیرضا امامی فر

 

 

ترکیب پرسپولیس به قدری دفاعی بود که ادموند بزیک جایی در 11 نفر اصلی نداشت و در کنار سرطلایی مغضوب، از روی نیمکت بازی را تماشا می کرد

 

 

نیمکت پرسپولیس پیش از دیدار حساس مقابل الهلال؛ قرمزپوشان با کسب یک تساوی بدون گل راهی دور نیمه نهایی شدند

 

 

90 دقیقه مقاومت در ریاض برابر ستاره های بزرگ عربستانی؛ پرسپولیس حالا هم مثل آن شب 23 بهمن 78 در ریاض فرصت اشتباه ندارد.​​​​​​

 

 

اخلاق خاص احمدرضا عابدزاده و شوخی های همیشگی؛ این بار عقاب آسیا محمد الشلهوب ریزنقش را گیر انداخته است.

 

1654287

 

ستاره های پرسپولیس، سرخوش از صعود به نیمه نهایی و خوش و بش با معدود ایرانی های حاضر در استادیوم ملک فهد

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها