کد خبر : 1785864 | 24 مهر 1400 ساعت 13:33 | 35K بازدید | 20 دیدگاه

هدف مشترک دایی، دنیزلی، برانکو و یحیی؛

الهلال، قربانی یک طلسم بزرگ در پرسپولیس (گزارش)

یحیی گل‌محمدی در حالی به مصاف الهلال می‌رود که از آخرین حضور پرسپولیس در عربستان بیش از شش سال گذشته و امروز برای جبران نتایج قبل بازی خواهند کرد.

الهلال، قربانی یک طلسم بزرگ در پرسپولیس (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، یکی از نکات مثبتی که در پرسپولیس وجود دارد، حضور مداوم در پنج سال اخیر لیگ قهرمانان آسیاست و حالا سرخ‌ها به پای ثابت ACL تبدیل شده اند؛ تیمی که توانسته‌ خود را در قامت یک مدعی به تیم‌های متمول حاشیه خلیج فارس معرفی کند و دوبار فینالیست شود.

 

سرخ‌ها اما پیش از شروع دوران طلایی با برانکو علاوه بر حضور چندسال در میان در آسیا نتایج پر نوسانی در این مسابقات گرفته و از مرحله یک هشتم بالاتر نمی‌رفتند. در سال 2011 پرسپولیس پس از سه سال با علی دایی در لیگ قهرمان آسیا شرکت کرد و در همان بازی اول دور گروهی در جده و مقابل الاتحاد سه بر یک بازنده شد. تک گل پرسپولیس را مازیار زارع زد. پرسپولیس در آن فصل با پنج امتیاز در گروهش چهارم شد.

 

در سال 2012 نیز پرسپولیس با قهرمانی در جام حذفی جواز حضور در آسیا را به دست آورد و در اولین بازی به مصاف الهلال در ریاض رفت و آخرین گل پرسپولیس در عربستان با چیپ علی کریمی به ثمر رسید. آن بازی یک بر یک مساوی شد. پرسپولیس آن سال اوضاع و احوال خوبی نداشت اما در مرحله گروهی پس از الهلال به مرحله یک هشتم صعود کرد. سرخ‌ها با هدایت دنیزلی بازهم مسافر عربستان شدند و در ورزشگاه امیرفیصل باز هم سه گل از الاتحاد خوردند و حذف تلخی را تجربه کردند.

 

1654452

 

پرسپولیس بعد از سال 2012 دو فصل در آسیا غیبت داشت و در سال 2015 با درخشان و برانکو در مسابقات شرکت کرد. سرخ‌ها بازهم با یک تیم عربستانی هم‌گروه شدند و این بار نوبت النصر بود که در ریاض با سه گل پرسپولیس حمید درخشان را شکست دهد. در ادامه پرسپولیس با 12 امتیاز بالاتر از النصر دوم شد و صعود کرد. در مرحله حذفی آن سال پرسپولیس در آزادی با یک گل پیروز شد اما سفر قرمزها به عربستان دوباره یک باخت سه گله و بد را برای نماینده ایران به همراه داشت. پرسپولیس برانکو با سه گل در ریاض شکست خورد تا وداع تلخی از جام داشته باشد.

 

این آمار نشان می‌دهد پرسپولیس در پنج سفر اخیرش که طی یک دهه انجام شده چهار باخت سنگین سه گله را تجربه کرده که سه تای آخری پشت سر هم و با نتایج سه بر صفر رقم خورده است. پرسپولیس پس از سال 2015 بارها به نمایندگان عربستان و همین الهلال برخورد کرده اما بازی‌ها در زمین بی طرف برگزار می‌شد تا پیروزی‌های پرسپولیس مقابل عرب‌ها در خاک این کشور نباشد.

 

1654455

 

 

حال همه چیز فرق کرده، پرسپولیس با شخصیت و ذهنیت برنده و در شرایطی که پنج فصل اخیر لیگ ایران را فتح کرده و سال قبل فینالیست آسیا بود به عربستان سفر کرده است. اگر قرار بر ترسیدن باشد الهلالی‌ها دلایل بیشتری دارند چرا که ممکن است تیم‌شان که حساب ویژه‌ای روی توانایی‌های فردی ستاره‌های گران قیمت‌شان باز کرده است مقابل یحیی گل محمدی که بازی تیمش وابسته به هر یازده بازیکن زمین بوده و به معنای واقعی تیم هستند شکست بخورد. سرخ‌ها در شرایطی که تیم‌شان نزدیک به یک دهه پیش در خاک عربستان آخرین خوشحالی گلش را برپا کرده پا به این مسابقه می‌گذارند و باید تمام طلسم‌ها و آمارهای منفی را با شکست تیم قدرتمند الهلال در خاک این کشور و در شرایطی که از حمایت کامل هواداران برخوردارند، از بین ببرند.

 

1654454

 

 

پرسپولیس در سال‌های اخیر خاطرات خوبی مقابل تیم‌های عربستانی داشته و در سال 2017 در یک بازی به یاد ماندنی در حالی که ده نفره بودند سه بر یک از سد الاهلی گذشته و به نیمه نهایی صعود کرده بودند. همچنین یحیی نیز تا به حال باختی در دوران مربیگری‌اش با پرسپولیس به عربستانی‌ها نداشته و در فصل گذشته دوبار در مرحله گروهی التعاون را شکست داد و در نیمه نهایی هم با پیروزی برابر النصر فینالیست شد تا جشن بزرگی با پیروزی برابر نماینده‌های عربستان برپا کرده باشد. جالب اینکه پرسپولیس در سالهای بد و سختش همیشه به عربستان می‌رفت اما در دوران اوج با برانکو و سپس یحیی مناقشات سیاسی و کرونا باعث شد که قرمزها 4 بازی خانگی جلوی عربستان را از دست بدهند و رکورد منفی عربستان باقی بماند.

 

حال تیم سرسخت یحیی تا ساعاتی دیگر علیه تمام آمارهای منفی و تلخ‌کامی‌ها در ریاض به صف می‌شوند و امیدواریم یک بازی فراموش نشدنی با صعود نماینده ایران به یک چهارم ببینیم. سرخ‌ها در صورت پیروزی از عربستان برنمی‌گردند و باید سه روز بعد در نیمه نهایی بازی کنند. این به این معناست که یحیی فرصت دارد یک تنه شیرین ترین روزهای پرسپولیس در عربستان را رقم بزند.

 

*حسین بزرگی

دیدگاه‌ها