کد خبر : 1785928 | 24 مهر 1400 ساعت 18:32 | 20.4K بازدید | 3 دیدگاه

توپ را روی بند کفش‌هایت می‌اندازم

آزمون-طارمی؛ فراتر از یک زوج رویایی

طارمی و آزمون در خط حمله تیم ملی و در 12 بازی اخیر، روی 28 گل مؤثر بوده‌اند.

آزمون-طارمی؛ فراتر از یک زوج رویایی

به گزارش ورزش سه، شاید اگر از هر فوتبال‌دوست و یا کارشناسی درباره نقطه قوت فعلی تیم ملی ایران سؤال کنید، بدون شک از خط حمله مخوف و قدرتمند ایران نام می‌برد و نام سردار آزمون و مهدی طارمی را به زبان می‌آورد. دو مهاجمی که البته هیچ‌گاه دوست ندارند با زوج رویایی خداداد عزیزی و علی دایی مقایسه شوند اما قیاس می‌شوند و آن هم به دلیل عملکرد فوق‌العاده آنها در سال‌های اخیر است. دو مهاجمی که به خوبی یکدیگر را تکمیل می‌کنند و می‌توانند هر خط دفاعی را در قاره آسیا به هم بریزند.


سردار نخستین بار، یکی دو ماه قبل از سفر تیم ملی به جام جهانی 2014 توسط کارلوس کی‌روش به تیم ملی دعوت شد اما او آن زمان که جوانی 18 ساله بود، نتوانست همراه سایر بازیکنان راهی برزیل شود. خودش بعدها گفت حقش نبود که به جام جهانی 2014 برود. سردار اما بلافاصله بعد از پایان جام جهانی، دوباره به اردو دعوت شد و البته این بار با توپ پر برگشت. او در جام ملت‌های آسیای 2015 به مهاجم اصلی تیم ملی بدل شد و آهسته آهسته از رضا قوچان‌نژاد سبقت گرفت. آن گل دیدنی سردار به قطر نیز در همین جام ملت‌ها به ثمر رسید.


در سال‌های اخیر هم آزمون به مهاجم اصلی تیم ملی بدل شده و 37 گل ملی نیز وارد دروازه حریفان کرده. آماری شگفت‌انگیز از مهاجمی که این روزها یک مهره کلیدی در ترکیب زنیت نیز محسوب می‌شود. سردار البته در بازی‌های اخیر تیم ملی نیز نقش خود را تغییر داده و بدل به یک پاسور قهار شده. او برابر عراق، با پاسی تماشایی مهدی طارمی را در موقعیت گلزنی قرار داد و او هم با کنترلی مطمئن و ضربه‌ای تمام‌کننده دروازه حریف را گشود.


 برابر امارات هم سردار با پاسی به موقع توانست طارمی را در موقعیت گل قرار بدهد و مهاجم پورتو هم توانست دروازه میزبان را باز کند. هت‌تریک سردار در پاس گل، این بار برابر کره‌جنوبی رقم خورد و او از توپی مرده، پاس گلی برای علیرضا جهانبخش ساخت تا او گل تساوی را به ثمر برساند.


مهدی طارمی نیز برای نخستین بار بعد از جام ملت‌های آسیا در سال 2015 و زمانی که بازی‌هایش در پرسپولیس گل کرده بود، به تیم ملی دعوت شد و از آن به بعد رفته رفته در ترکیب جا افتاد. او در زمان مربیگری کارلوس کی‌روش بیشتر به عنوان بال چپ در ترکیب حضور داشت اما در دوران مارک ویلموتس و دراگان اسکوچیچ تبدیل به زوج سردار آزمون شده و نشان داده که چه مکمل خوبی برای مهاجم زنیت است.


اگر به 12 بازی اخیر تیم ملی که سردار و طارمی با هم در ترکیب تیم ملی بوده‌اند، نگاهی بیندازیم به عملکرد خیره‌کننده آنها پی می‌بریم. سردار در 12 بازی اخیر تیم ملی، 9 گل زده و 5 پاس گل داده. یعنی او روی 14 گل تیم ملی نقش داشته و تأثیر مستقیم گذاشته. طارمی هم در این مدت 7 بار دروازه رقبا را باز کرده، 5 پاس گل داده و 2 پنالتی هم گرفته. آماری جالب برای مهاجمی که همین چند هفته قبل دروازه لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا را هم گشود.


طارمی و آزمون در خط حمله تیم ملی و در 12 بازی اخیر، روی 28 گل مؤثر بوده‌اند و این نشان از آمادگی بالای آنها و همچنین درک متقابل از توانایی‌های یکدیگر است. به قول معروف آنها به زمین می‌روند و به هم می‌گویند توپ را روی بند کفش‌هایم بینداز تا گل بزنم. اتفاقی که امیدواریم در بازی‌های آینده نیز رخ بدهد و این دو همچنان بتوانند دروازه حریفان را با هماهنگی بالایی که دارند، باز کنند.

دیدگاه‌ها