کد خبر : 1786244 | 26 مهر 1400 ساعت 10:37 | 30.2K بازدید | 6 دیدگاه

خداداد افشاریان – رییس کمیته داوران 

مربی 20 میلیارد می گیرد 2 تا تاکتیک یاد نمی دهد

خداداد افشاریان – رییس کمیته داوران ازحملاتی که به داوران در بازی های لیگ برتر و لیگ یک می شود سخت گله مند است و در فصل جدید از برخورد شدید با مربیان خبر داد.

مربی 20 میلیارد می گیرد 2 تا تاکتیک یاد نمی دهد 

به گزارش "ورزش سه"، او در این باره در برنامه زنده شبکه 3 گفت: در فصل جدید ما در این زمینه به کمیته انضباطی گزارش جدی خواهیم داد و شک نکنید کمیته انضباطی هم در برخورد با مربیانی که به داوران توهین می کنند جدی است. پیش از شرع فصل ما جلسات آموزشی خوبی را برای داوران برگزار کردیم.دستمزد داوران هم افزایش پیدا کرده است و از هر نظر آماده هستیم که بازی های فصل جدید لیگ برتر را به خوبی آغاز کنیم. کمیته انضباطی هم در این زمینه به طور جدی با مربیانی که به داور توهین می کنند برخورد خواهد کرد و هیچ مربی ای برای ما تفاوت ندارد. به طور مثال سعید اخباری مربی تیم سایپا در هفته اول لیگ یک مصاحبه ای علیه داوران داشته است. من هنوز گزارش داوری این مسابقه را نخوانده ام اما نامه ای به دبیر کل نوشته ام تا ایشان به کمیته انضباطی بیاید و در مورد حرف هایی که زده توضیح دهد. ایشان گفته وضعیت داوری در بازی های لیگ یک اگر قرار باشد اینطور پیش رود افتضاح خواهد بود. به هر صورت سیاست ما این است که همه از فوتبال لذت ببرند. البته تلاش همه داوران باید بر این اساس باشد که حقی از تیمی ضایع نشود. داور در قبال دستمزدی که دریافت می کند باید خدماتی ارایه دهد و شعار ما این است که در هر شرایطی باید حرمت داوران حفظ شود. 

 

او در پاسخ به این سوال که نمی شود داوری که اشتباه می کند همانند بازیکن محرومیتش از سوی کمیته انضباطی اعلام شود؟ گفت: فیفا در این باره استانداردهایی تعریف کرده است. محرومیت داور نباید از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شود. ما با اشتباه داور برخورد می کنیم. کسی که با هوش باشد براحتی متوجه می شود که داور به خاطر اشتباهی که داشته 5 یا 6 هفته محروم شده است. داوری که اشتباه می کند و محروم می شود باید به صحنه قضاوت برگردد و شاید اگر ما حتی یک خط در مورد محرومیت او حرف بزنیم موجب شود که این داور را از نظر روحی و روانی از دست دهیم. نمی شود همه چیز در این باره گفت. داور هم اشتباه می کند. مربی است 20 میلیارد تومان یا 10 میلیارد تومان دستمزد دریافت می کند اما دو تا تاکتیک هم به تیم آموزش نمی دهد. باید قبول کنیم تا زمان اجرایی شدن کمک داور وید ئویی در بازی های لیگ برتر این اشتباهات وجود خواهد داشت. همه تلاش ها بر این است این اشتباهات کم شود. 

 

بخش بعدی صحبت های افشاریان در مورد رد شدن داوران در تست های آمادگی پیش از فصل بود. داورانی چون سید مهدی سید علی – محمد حسین زاهدیفرد – عباس راکی – حمید حاج ملک – اشکان خورشیدی و .. نتوانستند این تست ها را پاس کنند. رییس کمیته داوران در این باره گفت: ما از داورانی که در تست پیش از فصل مردود شدند یک بار دیگر تست می گیریم و در صورتی که در شرایط ایده آلی باشند در هفته هشتم به لیست داوران در لیگ برتر اضافه می شوند و یک فورجه هم درنیم فصل به آنها داده خواهد شد. در لیگ یک هم نزدیک به 34 تا 35 داور نتوانستند تست را پاس کنند و به این ها هم در فرصت بعدی فورجه داده خواهد شد که به لیست برگردند. ما به وجود این داوران در ادامه بازی ها نیاز داریم و به گونه ای سیاست گذاری خواهیم کرد که فرصت برای بازگشت آنها مهیا شود. از سویی شرط بازگشت این داوران به جمع داوران قضاوت کننده قبولی در تست است. در یکی دو فصل اخیر به خاطر کرونا میزان آمادگی داوران شاید کمی کاهش پیدا کرده است و از سویی فرصتی برای تست گیری نبوده است. ضمن اینکه ما در فصل اخیر تعداد داوران را کاهش دادیم. درفصل گذشته نزدیک به 175 داور برای بازی های لیگ برتر وجود داشت. به همین تعداد برای لیگ یک و دوبرابر آن برای لیگ های پایین تر. ما اکنون تعداد داوران در لیگ برتر را به 84 داور کاهش دادیم. هر چند استاندارد جهانی 24 داور وسط و 48 داور کمک است. به یکباره نمی توانستیم تعداد داوران حاضر در لیگ برتر را بنا به استانداردهای جهانی کاهش دهیم. این یک فرصت دو ساله می خواهد. طی 10 تا 15 روز برای اینکه تعداد داوران در فصل جدید را کاهش دهم و شرایط داوری در فوتبال ایران را به استانداردهای جهانی نزدیک کنم خودزنی کردم. به هر صورت همه هدف ما نزدیک شدن به استانداردهای جهانی است.

دیدگاه‌ها