کد خبر : 1787056 | 29 مهر 1400 ساعت 23:16 | 42.1K بازدید | 11 دیدگاه

وقتی سرمربی نبودم خیلی خوش می‌گذشت

نویدکیا:فوتبالیست‌های ایران در تاکتیک مشکل دارند

سرمربی تیم فوتبال سپاهان در گفتگویی اختصاصی با ورزش سه به سوالات مختلفی پیرامون سپاهان و شرایط فوتبال ایران پاسخ داده است.

نویدکیا:فوتبالیست‌های ایران در تاکتیک مشکل دارند

 

به گزارش "ورزش‌سه"، هواداران اصفهانی از اولین فصل حضور محرم نویدکیا خاطرات بسیار خوشی دارند و اگرچه قهرمان نشدند، اما کسب 65 امتیاز که در هفده دوره لیگ برتر می‌توانست موجب قهرمانی شود، نشان از قدرت طلایی‌پوشان اصفهانی داشت و حالا آنها امیدوارند در دومین سال حضور محرم نویدکیا و در شرایطی که تیم نسبت به سال گذشته تقویت هم شده، بتواند پس از 5 سال به سلطه پرسپولیس خاتمه دهد و قهرمانی لیگ بیست و یکم را از آن خود کند. دیدار افتتاحیه لیگ نیز برای آنها به خوبی پیش رفت و با دو گل موفق به شکست مس رفسنجان شدند.


محرم نویدکیا برای پشت سر گذاشتن دوره A  مربیگری برای دومین مرتبه تیمش را به اردوی تهران آورده بود و در آخرین ساعاتی که این مربی در تهران حضور داشت، فرصت پیدا کردیم با او گفتگویی مفصل در مورد مسائل مختلف پیرامون سپاهان و همینطور شرایط فوتبال ایران داشته باشیم.

 

این گفتگوی جذاب را در ادامه می‌خوانید ...

 

*آقای نویدکیا پیش از هر چیزی در مورد حضورتان در تهران بگویید و کلاس‌های مربیگری. آیا این کلاس‌ها می‌تواند دستاوردی برای مربیان ایرانی به همراه داشته باشد؟
نویدکیا- واقعیت این است که کلاس خیلی خوبی است و اساتید خیلی خوبی هم داریم؛ آقای اقبالی و آقای امیری. بزرگترین حسن این کلاس‌ها این است که اغلب شرکت کننده‌ها در کلاس مربیگری که 23 نفر هستند، اکثریتشان یعنی چیزی حدود 21 ، 22 نفر از آنها در لیگ برتر ایران فوتبال بازی کرده‌اند. شش هفت‌ تای آنها بازیکنانی هستند که در تیم ملی بازی کرده‌اند. علاوه بر مسائل فنی و تاکتیکی و بحث های خود مربیگری و مدیریتش و مسائل ریز و درشت فوتبال که اساتید در موردش صحبت می‌کنند، یک حسن خیلی بزرگ دارد و آن هم اینکه چون بچه‌ها بازیکنان تیم ملی و لیگ برتر هستند، دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به فوتبال دارند و با هم بحث می‌کنیم و برای من این بحث در مورد مسائل فوتبالی و اختلاف سلیقه‌هایی که میان بازیکنان سابق فوتبال ایران وجود دارد، برایم خیلی جذاب است و خیلی چیزها یاد می‎‌گیرم که قطعا فکر می‌کنم در آینده به کمکم خواهد آمد.

 

 

 

 

 

 

*من هم می‌خواستم در همین مورد با شما صحبت کنم. در دیدار پرسپولیس و الهلال یحیی گل‌محمدی مقابل ژاردیم قرار گرفت که سابقه پیروزی مقابل گوآردیولا را هم دارد. سوال من به طور ویژه این است که آیا این کلاس‌ها می‌تواند برای مربیان ایرانی در چنین سطحی در آسیا راهگشا باشد؟
نویدکیا-این کلاس‌ها به نظرم خیلی خوب است ولی فکر می‌کنم اگر ما بتوانیم در کلاس‌های اروپایی هم شرکت کنیم، خیلی بهتر می‌‎شود. ما باید این واقعیت را قبول کنیم که اروپایی‌ها در مسائل تاکتیکی حرف اول را می‌زنند. ما باید این واقعیت را قبول کنیم، وقتی برمی‌گردیم و به کشوری مثل آرژانتین و برزیل نگاه می‌کنیم، بازیکنان این دو کشور تا وقتی در کشورهای خودشان هستند، بازیکنان خیلی معمولی‌ای هستند که پتانسیل خوب شدن را دارند. اما بازیکنانی معمولی هستند که وقتی به اروپا می‎‌آیند، تازه تاکتیک را یاد می‌گیرند و تاکتیک‌پذیر می‌شوند. می‌فهمند باید در خدمت تیم و مربی باشند و فکر می‌کنم این چیزها را در اروپا یاد می‌گیرند. من فکر می‌کنم ما هر چقدر هم در کشور خودمان از لحاظ فنی قوی باشیم، باید قبول کنیم که نسبت به اروپایی‌های از نظر فنی یک مقدار پایین‌تر هستیم. امیدوارم شرایطی فراهم شود که بتوانیم کلاس‌های اروپایی را هم ببینیم. دیدگاه‌های مربیان بزرگ دنیا، اختلاف سلیقه‌هایی که دارند، نوع مدیریت مربیان در تیم‌های مختلف را ببینیم و اگر این‌ها را به چشم از نزدیک ببینیم، می‌توانیم با مربیان تراز اول این رقابت را بهتر پیش ببریم.

بخش بعدی صحبت‌های محرم نویدکیا اشاره به شکست پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی مقابل الهلال و ژاردیم مربی پرتغالی‌اش بود و در این زمینه تاکید کرد:« حالا در مورد پرسپولیس گفتید، حالا ممکن است یک بازی این اتفاق بیفتد. این دلیل نمی‎‌شود که آقای گل‌محمدی از فلان مربی ضعیف‌تر است. همین آقای گل‌محمدی تیمش را سال قبل تا فینال آسیا برده و این همه مربی تراز اول پرتغالی، برزیلی و ... را برده است. تیم السد را برد که ژاوی سرمربی آن است و کاندید سرمربیگری تیم فوتبال بارسلونا است؛ پس اینطوری نمی‌توان قضاوت کرد که با یک بازی بردن بگوییم آنها از ما بهترند یا ما با یک برد بگوییم از آنها بهتریم. فکر می‌کنم اگر سطح کلاس اروپا را هم ببینیم، آن زمان می‌توانیم یک قیاسی بین خودمان و آنها انجام بدهیم و دیدگاه‌های خودمان را دیدگاه‌های آنها مقایسه کنیم و آن زمان است که می‌توانیم به نتیجه برسیم که می‌توانیم از آنها بهتر باشیم یا خیر.

 


*اگر بخواهیم بیشتر و فنی‌تر در مورد دیدار پرسپولیس و الهلال صحبت کنیم، به نظر شما این شکست چه پیامدی برای فوتبال ایران داشت؟ پرسپولیس بدون انجام بازی دوستانه به عربستان رفت و در هنگام پرواز هم یک روز معطل شدند. البته شما لطف کردید و یک بازی دوستانه با این تیم برگزار کردید. 
نویدکیا- ببینید ما رقیب هستیم و من خیلی نمی‌‎توانم در مورد پرسپولیس حرف بزنم و شاید از نظر حرفه‌ای هم خیلی درست نباشد. تنها چیزی که می‌‍توانم بگویم اینکه نمی‌توان با یک باخت یک بازیکن یا مربی را قضاوت کرد و با یک برد هم مثلا بگوییم فلان بازیکن یا فلان مربی فوق‌العاده است. نه اینطور نیست. زمان این ها را مشخص می شد. یا گذشته‌اش یا آینده‌اش این چیزها را ثابت می‌کند. من فکر می کنم روی سابقه‌ای که دیده‌ام، تیم‌های آقای گل‌محمدی همیشه خوب فوتبال بازی کرده‌اند و حالا در فوتبال یک روز هم ممکن است تیمت خوب بازی نکند. برای من هم یک سال بیشتر تجربه این کار را ندارم، روزهایی بوده که تیمم فوق العاده بازی کرده و روزهایی هم بوده که تیمم کاملا معمولی بوده است؛ با اینکه سرمربی سپاهان بوده‌ام و تیمم یکی از بهترین تیم‌های ایران است، ولی شاید یک زمان مقابل تیم‌هایی که در جدول رتبه‌های پایین داشته‌اند، بازی بدی انجام داده ایم و به نظرم اینطور اصلا نمی‌شود قضاوت کرد.

 

*پس به تیم خودتان برسیم. یک سری بازیکنان نظیر پیام نیازمند، احسان حاج صفی و محمد محبی که جزو بازیکنان شاخص تیم شما بوده‌اند، از سپاهان جدا شده اند و یک سری بازیکن جدید نیز به تیم اضافه شده‌‍اند نظیر شهریار مغانلو، مسعود ریگی و ... الان از شرایط تیمتان در آستانه شروع رقابت‌های لیگ برتر رضایت دارید؟ 
نویدکیا- من راضی هستم، چون فکر می‌کنم نفراتی که به تیم اضافه کرده‌ام، فوق العاده بازیکنان با کیفیتی هستند، اما باید یک واقعیت را هم قبول کنم، و آن اینکه بازیکنانی که از تیم جدا شده‌اند، یکسال با تیم من کار کردند. دیدگاه من را می‌دانند. نوع نگرش من را در مورد فوتبال می‌دانند. می‌دانند که من در زمین از آنها چه می‌خواهم و برایم هم خیلی خوب بازی می‌کردند. با جدا شدن این بچه‌ها، باید نفرات جدید را خیلی خوب جذب کنم و اینکه من بازیکن خوب گرفتم، صرفا دلیل نمی‌شود که من حتما در سال جدید تیم خوبی هم وارد مسابقات می‌‎کنم. اینکه چطور برنامه‌ریزی کرده باشیم، اینکه چطور از نظر تاکتیکی بچه‌های قدیم و جدید را هماهنگ کرده باشیم و ... این‌ها مشکلاتی است که من به همراه کادر فنی‌ام با آنها مواجه هستیم و اگر بتوانیم بازیکنان قدیمی و جدید را طوری به هماهنگی برسانیم که نوع بازی‌ای که ارائه می‌کنیم به مشکل نخورد، فکر می‌کنم به مرور زمان تیم خوبی خواهیم شد؛ اما اگر نتوانیم به این جمع‌بندی برسیم، قطعا کار ساختی هم نمی‌توانیم انجام بدهیم.

 


*در ترکیب سپاهان در حال حاضر یک ابهام وجود دارد و آن هم مربوط به جانشین پیام نیازمند است. به هر حال سپاهان سه سال فوق العاده را با پیام نیازمند در پست دروازه‌ پشت سر گذاشته است و خیلی‌ها از همین نقطه به عنوان پاشنه آشیل احتمالی سپاهان یاد می‌کنند. سوال من به طور خاص این است که چهار دروازه بان شما که علی‌ کی‌خسروی، حجت صدقی، نیما میرزازاد و کریستوفر کنت هستند، آیا توانسته‌اند جای خالی پیام نیازمند را در در تمرینات و بازی‌های دوستانه پیش فصل پر کنند؟
نویدکیا- واقعیت این است که پیام دروازه‌بان تیم ملی بود و جایگزین کردن یک دروازه‌بانی که در سطح ملی است، خب خیلی سخت است. ما با گلرهای دیگری هم صحبت کردیم و بدمان هم نمی‌آمد که جذبشان کنیم، چون در مورد یکی از آنها هم کمی سوء تفاهم پیش آمد ولی در هر صورت با گلرهای داخلی که تراز اول بودند یا در سطح ملی بودند، به توافق نرسیدیم. تنها گلری که فکر می‌کردم ارزش سرمایه‌گذاری دارد، نیما میرزاد دروازه‌بان نساجی مازندران بود. با توجه به بازی‌هایی که از او دیده بودم و تحقیقاتی که انجام دادم، حس کردم دروازه‌بان خوبی است و می‌توانم برای آینده سپاهان خیلی خوب روی او سرمایه‌گذاری کنم. با پیشنهاداتی که من شد و فیلم‌هایی که دیدم، من کریستوفر را در لیگ یونان دیدم و حس کردم آن چیزهایی که من می‌خواهم را در تیمش انجام می‌دهد، چون هر کسی یک دیدی برای دروازه‌بانی دارد. من خیلی اعتقادی به اینکه یک دروازه‌بان خوب باید شیرجه خوب بزند یا پنالتی خوب بگیرد یا تک به تک بگیرد، ندارم. این‌ها جزئیات است و برای من کلیات مهم است؛ اینکه دروازه‌بان من بتواند پشت مدافعین را خوب جمع کند، چون تیم من از عقب بازیسازی را انجام می‌دهد، دلم می‌خواهد بتواند خوب بازیسازی کند و بازی با پای خوبی داشته باشد. روی همین حساب کریستوفر را انتخاب کردم و به تیم اضافه شد و تا الان هم فکر می‌کنم در بازی‌های دوستانه چیزهایی که می‌خواهم را خیلی خوب انجام داده است. امیدوارم ادامه داشته باشد و از لحاظ فوتبالی به فرهنگ   کشورم و سپاهان بخورد و خودش را با ما وفق بدهد و به ما کمک کند.

 

 

 

 

 

*پس می‌توان اینطور گفت که کمی ترس در کادر فنی نسبت به عملکرد گلر تیم وجود دارد؟
نویدکیا- نه چون در بازی‌های دوستانه چهار گلری که من دارم، خیلی خوب کار کرده‌‍اند. حالا دو نفر دیگر یعنی کی‌خسروی و حجت صدقی می‌دانند که من چه می‌خواهم و کارشان را هم خیلی خوب انجام می‌دهند و خیالم از بابت آنها راحت است. دو دروازه‌بان دیگر هم در بازی‌های دوستانه نشان دادند، کاری که من می‌خواهم را خیلی خوب انجام دادند و فکر نمی‌‎کنم مشکل خاصی وجود داشته باشد.

 

*شما به قاسم حدادی‌فر برای حضور در سپاهان پیشنهاد داده‌اید؟ 
نویدکیا- قاسم یکی از دوستان خوب است. البته نمی‌‎خواهم خیلی وارد این بحث بشوم، چون ذوب‌آهن رقیب ماست، ولی به عنوان یک همشهری من قاسم را خیلی دوست داشتم و حتی خودم به او پیشنهاد دادم و گفتم اگر واقعا تصمیم داری بازی کنی و در ذوب آهن مشکل داری، من مشکلی ندارم که پیش ما بیایی و بعد از یکسال خداحافظی کنی، اما گفتم باید در مورد این موضوع خیلی خوب فکر کنی. چون به هر حال سال‌های سال در ذوب‌‌آهن کرده‌ای؛ مثل خودم که سال‌های سال در سپاهان بوده‌ام. سپاهان و ذوب‌آهن اگر بازیکنان بینشان رد و بدل بشود، خیلی جذاب نیست. گفتم بعد از این همه سالی که در ذوب‌آهن بازی کرده‌ای باید تصمیم خوب بگیری. با اینکه می‌دانم خیلی کار سختی است، که بعد از این همه سال بازی کردن در این تیم تصمیم بگیری جدا شوی یا بمانی. این خیلی خیلی کار سختی است و من هم در چنین شرایطی قرار گرفتم. اما با اینکه می‌دانم فوتبالیست فوق‌العاده حرفه‌ای هستی، گفتم اگر دلت بخواهد من با کمال می‌خواهم بیایی اینجا و بازی کنی و بعد خداحافظی کنی، اما تصمیم گرفت که این کار را نکند؛ به نظرم کار فوق‌العاده خوبی هم کرد. من هم می‌خواستم با این کار فقط به او بگویم که یکی از بهترین‌های ایران است و می‌دانم و شک ندارم که یک روزی ذوب‌آهن حتما و قطعا سراغ قاسم حدادی‌فر را خواهد گرفت.

 


*خب می‌خواستم همینجا در مورد رسول نویدکیا هم صحبت کنید، چون ایشان در اردوهای پیش فصل تیم حاضر نبوده و به نظر می‌رسد از تیم جدا شده‌اند. به نوعی اگر بخواهیم عامیانه صحبت کنیم شما حتی به برادرتان هم رحم نکردید (باخنده)؟
نویدکیا- رسول هم ما باید صحبت کردیم به صورت خیلی کوتاه، اما رسول تصمیمش را گرفته بود که نباشد. حتی ما بحثی در کادر فنی داشتیم و از هفت هشت نفر در کادر فنی، پنج نفرشان معتقد بودند که رسول امسال هم بماند، اما رسول تصمیمش را گرفته بود و بیشترش را احتمال می‌دهم که به خاطر من بوده است. چون سال قبل رسول در ابتدای فصل آسیب دید و نتوانست به تیم کمک کند. سال قبل‌تر زمان آقای قلعه‌نویی خیلی بازی نکرد و پیش خودش حس می‌کرد که ماندنش خیلی به تیم کمک نمی‌کند و از لحاظ شخصیتی هم برای هیچ کدام از ما خوب نیست. من همیشه معتقدم که ما باشگاه‌های ایرانی یک مقدار باید راهمان را بهتر رو به جلو برویم، به خاطر اینکه یک چنین بازیکنانی مثل رسول و قاسم که سال‌ها در تیم‌هایشان بازی کرده‌اند، ولو اینکه یکسال را هم به خاطرشان از خودگذشتگی کنیم، چیزی از دست نمی‌دهیم. برای شخصیت باشگاه‌هایی مثل سپاهان و ذوب‌آهن یا باشگاه‌های دیگر خوب است که بازیکنانشان در تیم‌های خودشان از فوتبال خداحافظی کنند و این کلاس و شخصیت آن باشگاه را یک پله بالاتر می‌رود.

 

 

*تقریبا یک دهه می‌شد که سپاهان نتوانسته بود بازیکنانی در سطح ریگی و شهریار مغانلو را از دو تیم پایتخت نشین بگیرد. این اتفاق چطور رخ داد؟
نویدکیا- اگر بخواهم در مورد این دو بازیکن صحبت کنم، واقعیت این است که من سبک فوتبالی این دو را دوست داشتم. از یک طرف در مورد شهریار موضوع این بود که باشگاه سانتاکلارا محمد محبی را می‌خواست و محمد محبی هم می‌خواست از سپاهان جدا شود و به فوتبال اروپا برود. آنها حتی حاضر بودند، پول آزادسازی‌اش را هم بدهند که محمد به آنها اضافه بشود. بعد ما متوجه شدیم که شهریار مغانلو با باشگاه سانتارکلارا قرارداد دارد و به صورت قرضی به پرسپولیس آمده است. حتی صحبت‌هایی با باشگاه سانتاکلارا انجام دادیم و گفتیم ایشان الان بازیکن باشگاه پرسپولیس است و دو سه هفته دیگر هم از لیگ باقی مانده است؛ آیا باشگاه پرسپولیس صحبتی کرده و اتفاقی افتاده است؟ حالا واقعیتش را نمی دانم و نمی‌خواهم در موردش بحث کنم ولی آنها گفتند که باشگاه پرسپولیس به ما نامه‌ای زد و ما مبلغی پیشنهاد کردیم، ولی دیگر پرسپولیس جواب نداد و الان هم یکماه می‌شود که جواب ما را نداده‌اند. گفتند ما فکر می‌کنیم باشگاه پرسپولیس نیازی به جذب این بازیکن ندارد که جواب ما را نداده است. اگر مبلغ ما زیاد بود، می‌توانستیم نامه بزنیم و در موردش صحبت کنیم، ولی هیچ جوابی به ما نداده‌اند و ما احتمال دادیم که شاید اصلا باشگاه پرسپولیس نیازی به شهریار مغانلو ندارد و ما می‌خواهیم اگر شما پیشنهادی دارید، در موردش صحبت کنیم. حتی آنها پیشنهاد تعویض محبی و شهریار را دادند و من چون می‌دانستم محبی قصد رفتن دارد، فکر کردم بهترین گزینه این است که با انجام این کار یکی از مهم‌ترین نقاط تیمم را پوشش بدهم. درنهایت هم این اتفاق در آرامش و بدون اینکه مشکلی پیش بیاید، رخ داد. حتی من در دو سه هفته پایانی لیگ از باشگاه خواستم که این موضوع درز پیدا نکند. چون بعد از آن هر اتفاقی ممکن بود بیفتد؛ ممکن بود پرسپولیس یک بازی را از دست بدهد و بعد برای سپاهان مشکل درست شود که شما با باشگاه صحبت کردید و به گوش بازیکن رسید و این بازیکن برای ما بازی نکرد و تیم ما قهرمان نشد. من خیلی دلم می‌خواست این کار خیلی محرمانه باشد و فقط من، آقای فتاحی و آقای ساکت در این مورد می‌دانستیم.

 


*خود شهریار از ماجرا آگاهی داشت؟ 
نویدکیا- نه اصلا ما با بازیکن کاری نداشتیم و باشگاه سانتاکلارا در حال مذاکره بودیم. اصلا کاری به بازیکن نداشتیم. حتی در مورد محبی هم نگذاشتیم این بازیکن تا پایان لیگ موضوع را بداند، چون محمد یک پیشنهاد هم از بواویشتا داشت و اصلا با محمد بحث سر بواویشتا بود. اما نگذاشتیم بازیکنان از این موضوع مطلع شوند، چون نمی‌خواستیم تمرکزشان به هم بریزد و از لحاظ اصول حرفه‌ای فیرپلی چیزهایی به ذهن بازیکنان بیاید و در بازی دچار اشتباه شوند. خدا را شکر لیگ هم تمام شد و این دو بازیکن را تعویض کردیم و هیچ حرف و حدیثی هم ایجاد نشد.
بخش بعدی صحبت‌های محرم نویدکیا در رابطه با جذب مسعود ریگی بود و او ضمن اشاره به مدیریت باشگاه استقلال به جزئیات تازه‌ای در مورد این بازیکن و روند جذبش اشاره کرد:« در مورد آقای ریگی، چون مدیر برنامه‌هایش همان مدیر برنامه‌های محمد محبی است، واقعیت این است که گفت اولویت او با استقلال است. من هم گفتم مشکلی نیست و من بازیکنانی که به تیم‌هایشان وفادارند را دوست دارم و حس خوبی به آنها دارم. قابل تحسین هم هست. امیدوارم در باشگاه‌شان موفق باشند، اما بعد از چند روزی گفتند که ما به مشکل خورده‌ایم و باشگاه استقلال به ما پیشنهادی نمی‌دهد. در مورد این موضوعات کمی صحبت کردیم و بعد بحثی پیش آمد که ریگی از ما 9 میلیارد پول خواسته و ما چنین پولی نمی‌دهیم. من با خود ریگی صحبت کردم و قسم می‌خورد که من اصلا پیشنهادی نداشتم. کمی دلخوری پیش آمد و ریگی تصمیمش را گرفت و جدا شد. ما هم پیشنهادمان را دادیم؛ با هم صحبت هایمان را کردیم؛ در مورد مسائل فنی خیلی با هم صحبت کردیم. چون من با تمام بازیکنانی که گرفتم، قبل از اینکه به صورت رسمی جذب شوند، بحث فنی کردم، چون دلم می‌خواست که بدانم دوست دارند اصلا به سپاهان بیایند یا نه. برای من خیلی مهم است بدانم بازیکنی که به اینجا می‌آید، دوست داشته باشد.  اینکه صرفا یک قراردادی ببندد چون استقلال، پرسپولیس یا سپاهان است، خیلی به این موضوع اعتقادی ندارم. دوست دارم بازیکنانی که می گیرم اول از هر چیزی دلشان بخواهد که در تیم بازی کنند. بعد بحث فنی کنیم تا بدانند من چه دیدگاه‌هایی در مورد فوتبال دارم و اینکه آیا می‌توانند با دیدگاه‌‎های من کنار بیایند یا خیر؟ اگر این مسائل مشکلی نباشد، بعد می‌نشینیم و در مورد بحث مربوط به تمدید قرارداد و مسائلی از این دست صحبت می‌‍کنیم. در مورد مسائل دیگر هم مدیر برنامه هایش با باشگاه صحبت کرد و مشکلی نبود و اضافه شد. درنهایت می‌توانم بگویم با تمام احترامی که برای استقلال قائلم، خیلی راحت مسعود را از دست دادند. مسعود خیلی فوتبالیست با کیفیتی است. من اجازه نمی‌دهم یک چنین بازیکنی به راحتی از تیمم جدا شود. برای همین فکر می‌‍کنم یک ذره معمولی مدیریت کردند و باید در مورد بازیکنان تراز اولشان سخت‌گیرانه‌تر مدیریت می‌کردند. همانطور که مثل ما که سعی کردیم با بچه‌هایمان صحبت کردیم و از آنها مراقبت کنیم تا تیممان به مشکل نخورد که الحمدالله همه چیز به مشکل خورد.

 

 

 

 

 


*این سوال را از این جهت پرسیدم که شما چندین مرتبه علی‌رغم اینکه در مصاحبه‌های خود تاکید کردید که هر کسی بازیکنی بخواهد برود، مخالفتی نخواهید داشت، نه تنها برخی بازیکنان نظیر سروش و شهباززاده که زمزمه جدایی پیرامونشان وجود داشت، ماندند که چند بازیکن تراز اول هم اضافه شدند.
نویدکیا- من مطمئنم که بازیکنان من پیشنهادات خیلی بهتری از سپاهان داشتند. هم سروش، هم محمدرضا حسینی و سجاد را هم که قطعی می‌دانم. خیلی پیشنهادات بهتری از سپاهان داشتند، ولی شاید به خاطر این یکسالی که با باشگاه سپاهان با من و مدیریت تیم آقای ساکت کار کردند. دیدند که هیچ وقت من به خاطر  یک برد یا یک باخت بازیکنانم را زیر سوال نمی‌برم. به خاطر یک برد یا یک باخت حاضر نیستم به آنها دروغ بگویم؛ به هیچ وجه. همه چیز را صادقانه حرف زدم، چون می دانم شغلی را انتخاب کردم که هر لحظه ممکن است ساکم را بردارم و بروم و این دلیل نمی‌شود که شغلی که هیچ قطعیت صد در صدی ندارد، به بازیکنانم دروغ بگویم تا نتیجه خوب بگیرم و چهار نفر تشویقم کنند؛ به هیچ وجه. نهایت این است که اگر بتوانم کار را انجام بدهم، ادامه می‌دهم و اگر نتوانستم خداحافظی می کنم تا نفر بعدی بیاید. و فکر می‌کنم بچه ها دیدند سال راحتی داشتند. البته سال سختی بود. راحت از نظر دیدگاهی می‌گویم. بالاخره نوعی که من می‌خواهم، فوتبال سختی است و فوتبالی با فشار بالا و پرسینگ بالا بازی می‌کنند. این فوتبال سختی است و بازیکنان باید توان زیادی بگذارند. این از نظر کاری شاید برایشان سخت باشد، ولی فکر می‌کنم از نظر ارتباط فنی و انسانی رابطه ما طوری بود که ترجیح دادند در تیم بمانند.

 


* چند سوال کوتاه هم بپرسم. کاپیتان‌های سپاهان به ترتیب چه بازیکنانی هستند؟
نویدکیا-ترتیب که نمی‌توان گفت، چون متاسفانه در فوتبال ما بازیکنان زیاد جابجا می‌شوند، ولی در رئال و بارسلونا بازیکنان هشت سال یا 10 سال بازی می‌کنند. در این شرایط کاپیتان انتخاب کردن راحت‌تر است. من چهار پنج بازیکن دارم که از لحاظ سنی بزرگتر از سایر بچه ها هستند. خلعتبری، جلال علی‌محمدی، عزت پورقاز و حتی گولسیانی که خودم سال گذشته انتخابش کردم.

 

 

*در مورد کادر فنی هم توضیح بدهید که با یک تغییر نسبت به فصل گذشته وارد مسابقات می شوید؟ 
نویدکیا- آقای ربانی رفتند یونان و آقای دکتر خدادی به ما اضافه شدند. ایشان سال‌هاست که در لیگ برتر کار می‌کنند. من با 5 بدنساز به طور مفصل صحبت کردم و از بین آنها به این نتیجه رسیدم که با ایشان کار کنیم و امیدوارم سال خوبی باشد.

 

 

 

 

 

*خیلی از اهالی رسانه این انتقاد را به باشگاه سپاهان وارد می‌کنند که چرا تیمی به این بزرگی نباید مدیر رسانه داشته باشد؟
نویدکیا- روز اول که با آقای ساکت و هیئت مدیره صحبت کردم، به یک جمع بندی رسیدیم که من به عنوان سرمربی در حیطه وظایف خودم کار کنم و سایر ارکان باشگاه هم در حیطه وظایف خودشان. فکر می‌کنم این مسائل در حیطه وظایف هیئت مدیره و مدیرعامل است؛ اینکه چرا مدیر رسانه داریم یا نداریم؟ یا اصلا بودنش به دردمان می‌خورد یا نه. این در حیطه وظایف من نیست.

 

*کمی در مورد خودتان صحبت کنید. شما تقریبا سه چهار سال از فضای فوتبال به طور کامل دور بودید، اما وقتی که بازگشتید در ملاقاتی که با آقای اسکوچیچ داشتید، ایشان در صحبت‌هایشان شما را کاملا مسلط به اوضاع توصیف کرد. این چند سال برای شما چطور گذشت؟
نویدکیا- اتفاقا برخلاف خیلی از بازیکنان که وقتی از محیط مطبوعات و رسانه‌ها فاصله می‌گیرند، خیلی اذیت می‌شوند، واقعیت این است که من چهار سالی که بیرون بودم، خیلی زندگی خوبی داشتم. خیلی به من خوش می‌گذشت و خیلی از زندگی لذت می‌بردم، اما دوباره خودم را وارد یک چالش سخت کردم و روزهای سختی را هم سپری می‌کنم. الکی هم نمی‌توانم بگویم به من خوش می‌گذرد و اصلا اینطور نیست. درست است که این چالش برایم لذت بخش است، اما چالشی است که همه‌اش درگیری. من آدمی نیستم که خیلی اهل مصاحبه باشم. من در این چهار سال یکبار هم مصاحبه نکردم و حتی یکبار هم به تلویزیون نرفتم. به زندگی خودم می‌رسیدم و خیلی هم به من خوش می‌‍گذشت؛ اما بازی‌ها را می‌دیدم. بازی‌های ملی را می‌دیدم و به خصوص بازی‌های سپاهان که همه را تماشا می‌کردم.

 


*چقدر هم احتمالا بعد از خداحافظی تان از دیدن فوتبال های سپاهان اذیت می شدید چون دوران افتش بود؟
نویدکیا- بله چندسالی واقعا خیلی سخت بود حالا دوسال اخر که اقای قلعه نویی آمدند، باز اوضاع بهتر بود سپاهان توی کورس بود داشت برای قهرمانی تلاش می کرد چون من توی فوتبال معتقدم ثبات مهم هست. نباید یک سال اول شد یک سال دهم و باشگاه های بزرگی مثل سپاهان باید همیشه جز تیم های اول تا سوم باشند. اینکه دیگر یکسال اول شود و یک سال دوم یا سوم زیبایی و طبیعت فوتبال است اما اینکه یک سال اول شود و یک سال دهم، در شان باشگاهی مثل سپاهان نیست. سپاهان در برهه ای به این شرایط رسید که خیلی برای سپاهان خوب نبود و من حرص می خوردم که تیمی که سالها برایش تلاش کردم دچار تزلزل شده اما با حضور قلعه نویی اوضاع بهتر شد. خداروشکر و الان هم شرایط خوبی داریم.

 

* درمورد خودتان اگر بخواهیم بیشتر صحبت کنیم اقای نویدکیا می خواستم در مورد سن دقیق تان بپرسم چون در برنامه ای گفته بودید که اختلاف هست بین سن شناسنامه ای و حقیقی تان و اینکه آیا تاثیری هم در فوتبال تان داشته یا خیر؟
نویدکیا- تاثیر که من یک سال و چندماه شناسنامه ام برای تیم جوانان کوچک شد اما تاثیر نداشت چون خطم زدند از نظر فنی!

 


*چقدر بی سلیقه بوده اند...
نویدکیا- نه اصلا. بالاخره فوتبال مخصوصا در سن پایین سلیقه است یکی از مواردی که من در فوتبال کشورم با آن مشکل دارم همین است که بعضی وقت ها بچه های کم سن و سال را بخاطر یک حرکت تکنیکی تحت فشار می گذارند که تو فوتبالت خیلی خوب است و به پدر و مادر بچه سفارش می کنند که بچه تحت چه شرایطی قرار بگیرد و وقتی بچه به سن بلوغ می رسد می بیند سیستم عضلانی و قلبی عروقی اش اصلا برای فوتبال مناسب نیست. چون در سن شانزده هفده سالگی مشخص می شود یک نفر برای فوتبال مناسب است یا خیر و فوتبال هم مدام تغییر می کند یک زمان فیزیکی یک زمان تکنیکی و .... الان هم هر فوتبالیستی که سرعت بیشتری داشته باشد و میزان دوندگی اش در سرعت بالا بیشتر باشد، موفق تر است. خیلی وقت ها هم به بازیکن معمولی می گویند فوتبالیست نمی شوی ولی می شود مثل خود من که در سنین پایین خیلی فوتبالیست خوبی نبودم ولی با بزرگتر شدن از نظر ژنتیکی قدرت تنفسی ام بیشتر شد و هرچه هم دوره ای هایم درجا زدند من پیشرفت کردم. برای همین سیستم تنفسی ام بود که با وجود مصدومیت های متوالی با دوهفته تمرین می توانستم بازی کنم. این موارد ژنتیکی بود و اینطوری نیست که هرکسی موفق می شود بگوییم شبانه روزی زحمت کشیده است. بایداین فشارها را از فوتبالیست ها مخصوصا کم سن و سال ها برداریم تا نرمال زندگی کنند. غذایشان، تفریحشان، درس خواندنشان و ... باید مثل بقیه باشد تا در سنین بالاتر حرفه ای زندگی کنند.

 

*اقای نویدکیا من دقیقا یادم می آید که شب بازی با مس رفسنجان در هفته هشتم در کنفرانس گفتید که هیچ زمانی راجع به داوری صحبت نخواهید کرد. شما هم در دوران بازی و هم در این سالی که مربی بودید، می دیدیم که بعضا حریفان می خواهند با اعتراض به داور او را تحت تاثیر قرار دهند، به نظر شما این مربیان یا بازیکنان که تعدادشان هم کم نیست در برابر مربیانی مثل شما موفق می شوند این تاثیر را روی داور و عملکردش بگذارند؟

نویدکیا- ببینید من سالها در این مورد فکر کردم از زمان بازی تا الان و دیدم که اگر من خودم را وارد چالش با داور شوم این احساس را به تیمم تزریق می کنم و بازیکنانم را نسبت به داور بدبین می کنم و اگر مثلا بگویم این داور برای من بد می گیرد بازیکنانم هم تحت تاثیر قرار می گیرند و از لحاظ روحی روانی تیمم را زیر فشار قرار می دهم؛ بنابراین تصمیم گرفتم هیچ کاری با داور نداشته باشم. ما باید انقدر از نظر فنی قوی باشیم که نتیجه یک صفر باخته را برگردانیم اگرنه چرا اسم سپاهان یا استقلال و پرسپولیس روی ماست. اگر ادعای کیفیت می کنیم باید بتوانیم یک نتیجه یک بر صفر را تغییر دهیم. اگر همه چیز با اشتباه داور از بین برود که دیگر نمی توانیم بگوییم ما تیم درجه یکی هستیم. برای همین این ذهنیت را از بچه ها گرفتم. اوایل هم خیلی صحبت می شد که با این روش به مشکل می خوری و به هیچ جا نمی رسی و هفته دهم بیرونت می کنند ولی چون فکر می کردم کار درستی است ادامه دادم و به بازیکنان القا کردم که ما با کسی مشکلی نداریم.

 

 

* خیلی ها معتقدند محرم لب خط می ایستد و کاری با داور ندارد و باعث می شود حق تیمش خورده شود.
نویدکیا- خیلی ها از این حرف ها زدند ولی بنظر من از آن تیم هایی بودیم که یک جاهایی به نفع مان شد داوری و یک جاهایی به ضررمان ولی وقتی روی هم حساب می کنم می بینم انقدری تاثیرگذار نبود که من بگویم قهرمانی ام از دست رفت بخاطر داور. نه یک جاهایی تقصیر خودمان بود و اشتباهات فنی مان، یک جاهایی بدشانسی یک جاهایی هم اگر نگرش مان بهتر بود شاید این گونه نمی شد. مثلا بازی ماشین سازی در تبریز  که نیمه اول سه بر یک جلو هستم و نیمه دوم سه بر سه می شود با اینکه داور پنج پنالتی گرفت اما اتفاقات فوتبال است و من دلم نمی خواهد راجع به آن صحبت کنم چون مطمئن هستم داور از عمد اشتباهی نمی کند. اما خب یک جاهایی هم دیدم که با شرایط مربیان داور دچار تزلزل می شد و یک جاهایی این موضوع به نفع تیم ها می شد و یک جاهایی هم به ضررشان و من هم برای همین است که سعی می کنم خودم و تیمم را از بحث داوری کنار بگذارم تا لااقل بازیکنانم را نسبت به داور بدبین نکنم که آنها استرس داشته باشند که در محوطه جریمه با بازیکنی برخورد نکنند که مبادا پنالتی شود و راحت بازی کنند.

 


* اما در دوره های قبل هم در لیگ یک یا دو دیده ایم که داوران نه به صورت سیستماتیک اما تک بازی اشتباهاتی می کنند!
نویدکیا- بله در دنیا این اتفاقات یپش آمده و ممکن هست در کشور ما هم در دسته های پایین تر بخاطر نظارت کم این اتفاقات افتاده باشد اما در لیگ برتر چنین اتفاقاتی فکر نمی کنم پیش بیاید چون داورها هم انسان هستند و می دانند که در معرض دید و قضاوت همه بینندگان هستند و مردم کشورمان هم با تمام احترامی که برایشان قائل هستم صد نکته مثبت را راحت از رویش رد می شوند ولی نکته منفی را روزها در ذهن خود نگه می دارند پس داور هم دلش نمی خواهد آن رزومه خود را خراب کند خودم را هم که جای داور می گذارم دلم نمی خواهد اشتباهی کنم که مردم آن را ببینند مگر من به عنوان مربی تعویض اشتباه نمی کنم؟ من تاکتیک اشتباه نمی دهم؟ داور هم ممکن است اشتباه کند.

 

 

 

 

 

* به نظر من از سالی که شما وارد لیگ شدید حداقل یکی از تیم های بزرگ از چرخه اعتراضات خارج شده که امیدوارم در تیم های دیگر هم گسترش پیدا کند  و مخصوصا در نسل شما  امیدوارم رخ بدهد. بفرمایید گه در کل حضور آقای گل محمدی ، آقای نکونام و آقای مجیدی به آینده فوتبال ایران امیدوارتان می کند؟
نویدکیا- قطعا امیدوارم می کند اما نظر شخصی ام این است که توقع از من بیشتر است بالاخره من خیلی نه اما دو سال در بوندسلیگا بودم و با چندین مربی تراز اول ایرانی و خارجی کار کردم و فکر می کنم باید یک قدم جلوتر برویم. قطعا هم سن و سالان من ایده های جدیدتری خواهند اورد و جسورتر خواهند بود. دلشان می خواهد که به موفقیت برسند. اما این را از صمیم قلبم می گویم که مربیگری خیلی کار سخت و پرتنش و استرس زایی است. یک روزی وقتی خودم بیرون بودم می گفتم که چرا فلان مربی این بازیکن را تعویض نمی کند وقتی معمولی بازی می کند یا چرا سیستمش را عوض نمی کند و از این دست حرف ها از بیرون نشسته بودم و پیش خودم فکر می کردم ولی از وقتی وارد این کار شدم می بینم که واقعا کار سختی است و اگر بخواهی کار خوب بکنی مخصوصا در تیم های بزرگ، واقعا کار سختی است و احتیاج داری که آدم های قوی تری از خودت در کادرت داشته باشی اتفاقی که برای من هم افتاده تمام همکاران کادر من تجربه بیشتری از من دارند و همه آنها واقعا به من کمک می کنند. دنبال این نبودم کسانی را کنار خودم بیاورم که هرچه می گویم به به و چه چه کنند دلم می خواست مشکلاتم را هم گوشزد کنند و فکر می کنم که دیدگاه بدی نبود.

 

 

*پس اینطور که متوجه شدم انتظارتان از هم نسلان خود که در اروپا هم کار کرده اند این است که بیشتر به فوتبال ما کمک کنند؟
نویدکیا- دقیقا چون من می گویم این ها با مربیان بزرگ تری کار کرده اند، در رختکن های بزرگ دنیا بوده اند و باید فوتبال ما را تغییر بدهند، اگر همان کاری که مربیان نسل قبل کردند را ما بکنیم باز هم کاری نکرده ایم و باید حق را بدهیم به نسل گذشته در این صورت که آنها کار کنند ما این همه در اروپا رفته ایم و با مربیان بزرگ کار کرده ایم پس چه کنیم؟ بازی های بین المللی دیدیم باید چه کنیم؟ ما باید یک پله بالاتر کار کنیم شاید موفق نشویم ولی باید جسارت ایجاد تغییر را داشته باشیم.

 


* با همین مقدمه برویم روی قسمت بعدی مصاحبه؛ مصاحبه‌ای از شما در چند وقت اخیر دیدم که راجع به علی کریمی صحبت می‌کردید و با افسوس راجع به استعدادی که به آن‌جایی که می‌توانست نرسید. می‌خواستم در این قسمت راجع به شخصیت‌های بزرگ فوتبال‌مان صحبت کنید. یعنی من یکسری اسم‌ها می‌گویم شما راجع به آن‌ها صحبت کنید. اول در مورد خودتان (محرم نویدکیا) صحبت کنید.

نویدکیا- این سوال را من نمی‌توانم جواب بدهم، دیگران باید در مورد من نظر بدهند.

 

* از خودتان راضی هستید؟
نویدکیا- من آره، حالا خیلی‌ها می‌گویند که اگر آسیب‌ندیده بود می‌توانست در اروپا موفق باشد اما من می‌گویم که این‌ها حرف‌های عامیانه است؛ باید با واقعیت‌ها زندگی کرد و در موقعیت واقعیت‌ها حرف زد. این‌که اگر من مصدوم نمی‌شدم چه می شد و ... حالا شدم. نمی‌توانم که بشینم و غصه بخورم. شاید آسیب‌دیدگی‌ام باعث شد تا برگردم به سپاهان و سال‌ها در اینجا زندگی کنم. بالاخره با سپاهان صاحب موفقیت‌ها در فوتبال ایران شدم. این شانس را داشتم که به من بدون مدرک مربیگری یک تیمی مثل سپاهان را بدهند. شاید هیچ‌وقت در فوتبال ایران کسی نمی‌تواند به این راحتی تیم‌های بزرگی مثل سپاهان، پرسپولیس و استقلال را بگیرد.  اینکه یکی از راه برسد و بدون مدرک به او تیم بدهند. از آن‌طرف هم هست که آسیب‌دیدگی‌ام شاید باعث این شد که این اتفاقات برای من بیفتد. اینکه در سپاهان سال‌های زیادی را زندگی کنم، کار کنم و موفقیت‌های خوبی را به دست آورم و این شانس را به من بدهند که بتوانم به عنوان سرمربی اینجا کار کنم. پس همه‌اش هم نمی‌تواند منفی باشد. باید با واقعیت‌ها زندگی کرد و به گذشته خیلی فکر نکرد. پارسال تمام شده، تیم من خوب نتیجه گرفته یا بد نتیجه گرفته، تمام شده و امسال مهم است؛ از روز اولی که شروع می‌کنیم. پارسال دیگر معنایی ندارد و این چیزها مال گذشته است و فراموش می‌شود.

 

 

* درست است و این‌که درس بگیریم از گذشته....
نویدکیا- بله درسی که خود آدم از خودش می‌گیرد، چرا که خیلی‌ها می‌گویند که نصیحت‌ها را باید گوش کرد اما من معتقدم که پدر من به نصیحت‌های پدرش گوش کند، یک پله بالاتر نمی‌آمد؛ من اگر به نصیحت پدرم یا او به نصیحت دیگری گوش می‌کرد، با نصیحت ما رو به جلو نمی‌رویم، با جسارت، پشتکار و دیدگاه‌های مثبت است که ما جلو می‌رویم اگر نه همه از پدر و مادرشان چیزهایی یاد گرفتند ولی اگر می‌خواستند درجا بزنند و عین پدر و مادرشان باشند، دنیا روی مثلا 2000 سال پیش مانده بود و تغییری ایجاد نمی‌شد. فکر می‌کنم که باید گوش کنی ولی باید تغییر ایجاد کنی و رو به جلو بروی، نمی‌توانی بنشینی و چون که فلانی چیزی بگوید، باید همان را انجام بدهیم، آن موقع جسارت دیگر معنایی پیدا نمی‌کند، ریسک دیگر معنایی پیدا نمی‌کند، رو به جلو رفتن معنایی پیدا نمی‌کند.

 

 

* در مورد علی کریمی صحبت کنید که گفتید می‌توانست یکی از سه فوتبالیست برتر دنیا باشد اما به هر حال نشد.

-نویدکیا: من واقعا به این اعتقاد داشتم، ما این همه فوتبالیست دیده بودم، این نظر شخصی‌ام بود؛ من از نزدیک سال‌ها با او در تیم ملی بودم، سالی که علی آمد بایرن مونیخ، من بوخوم بودم و دیدم که فلیپس ماگات در بایرن مونیخ به او بازی می‌داد، علی کریمی یکی از بهترین و قوی‌ترین فوتبالیست‌های ایران بود، در اوج قدرتش تکنیک فوق‌العاده‌ای داشت و واقعا اگر علی کریمی در زمان خودش در اروپا می‌توانست چند سالی دوام بیاورد و اگر آن اتفاق و آسیبی که روی مچ پایش افتاد و مجبور شدند جراحی کنند، آن اتفاق نمی‌افتاد و واقعا اگر علی اروپا ماندگار بود و به این اعتماد به نفس می‌رسید، قطعا یکی از سه نفر اول دنیا می‌شد. من اصلا در موردی حرفی که می‌زنم شکی ندارم، چون من واقعا حسم بود و این را به چشم دیده بودم.

 

 

* و علی دایی که رکوردش را چند وقت پیش رکوردش را رونالدو زد و پشت سرش گذاشت.

نویدکیا- دیگر نمی‌شود خیلی در موردش صحبت کرد، بخاطر این‌که این همه گل زده و بازی ملی دارد، صحبت کردن فکر می‌کنم که بیهوده است؛ همه در موردش می‌دانند و شاید خیلی از جاها فوتبال ما را با علی دایی می‌شناسند، برای همین قابل احترام است.

 

* فکر می‌کنم حضور علی دایی می‌توانست فوتبال ما را داغ‌تر کند.
نویدکیا- دقیقا.

 

* وقتی حتی علی دایی در کنفرانس خبری حضور دارد، خیلی به نظر من جالب‌توجه است و حیف که آقای دایی چند سالی است که نیستند.
نویدکیا- امیدوارم که باشند، چون که بالاخره می‌گویم سال‌های سال در رختکن بایرن مونیخ و هرتابرلین و بیله‌فلد و ... تیم‌هایی خارجی بودند، در رختکن تیم‌های خارجی بودن بالاخره چیزهایی دارد که قطعا می‌تواند به فوتبال ما کمک کند.


* مهدی مهدوی‌کیا آیا می‌تواند طلسم المپیک را بشکند، به هر حال خودتان هم در رده‌های المپیک بوده‌اید و ما از قبل از انقلاب نتوانستیم به المپیک برویم؛ آیا مهدوی‌کیا می‌تواند این طلسم را بشکند؟
محرم نویدکیا- به نظر من همان‌طور که من ریسک بزرگی کردم برای این‌که تیم سپاهان را با این شرایط قبول کردم، فکر می‌کنم مهدی مهدوی‌کیا یک ریسک فوق‌العاده بزرگ کرده است. تیمی که شما ببینید من الان بحث داوران را کردم که از لحاظ روحی-روانی بازیکنانم را کنار گذاشتم. ببینید الان همین بحث در تیم ملی امید است که من نمی‌دانم 44 سال است یا 48 سال است که ما به المپیک نرفتیم و همه هم این مسئله را می‌گویند و همین نقاط منفی را داریم توی ذهن بازیکنان و مربیان به وجود می‌آوریم که وای چه اتفاقی افتاده که ما به المپیک نرفته‌ایم. به خاطر همین می‌گویم که چالش خیلی سختی را قبول کرده است. می‌دانم که روزهای سختی در انتظارش است. امیدوارم با همه احترامی که برایش قائلم، امیدوارم با یک برنامه‌ریزی دقیق آمده باشد، به همه چیز فکر کند، چه از لحاظ بدنی، چه از لحاظ روحی-روانی، چه از لحاظ تاکتیکی. بازیکنان را کامل چک کند و لیگ ایران را خیلی خوب ببیند. با یک برنامه‌ریزی فوق‌العاده خوب که بتواند موفق شود. قطعا با رعایت این موارد موفق می‌شود، ولی می‌دانم که کار خیلی خیلی سختی در انتظارش است. واقعا سخت است. مسئولیت‌های بزرگ کار سختی است. من تا وقتی که خودم این مسئولیت را قبول نکرده بودم، اصلا فکرش را نمی‌کردم که اینقدر سخت باشد، فکر می‌کردم که خب تیم تمرین می‌دهی، ارنج می‌کنی، تعویض می‌کنی و اتفاقات روتینی که در فوتبال است؛ اما واقعا سرمربیگری خیلی سخت است، اگر شما همکار باشی، کمک مربی باشی، شاید این فشار را تحمل نکنی و سعی کنی با آرامش بیشتر به نفر اصلی کمک کنی، ولی نفر اول خیلی چیزها در ذهنش دقیقه به دقیقه می‌آید و می‌رود. باید همه چیز را تحت کنترل داشته باشد و باید سعی کند که اشتباه نکند. در صورتی‌که ممکن است اشتباه هم پیش بیاید. برای همین سرمربیگری به نظر من فوق‌العاده سخت است؛ مخصوصا در تیم‌های بزرگ و هم‌چنین تیم‌های ملی چون انتظارات فوق‌العاده بالاست.

 

* دو مربی خارجی که در سال‌های اخیر در فوتبال ما بوده‌اند؛ اول برانکو که به هر حال شما هم با او کار کردید و بعد از ایشان هم کارلوس کی‌روش.
محرم نویدکیا- برانکو به من خیلی خدمت کرده است، اولین نفری بود که من را به تیم ملی بزرگسالان ایران دعوت کرد؛ منی که نه تیم ملی نوجوانان بودم و نه تیم ملی جوانان و امید. هیچ‌وقت من در رده‌های پایه تیم ملی نبودم و هر وقت که آمدم، خط خوردم و رفتم ولی برانکو سال 80 بود فکر می‌کنم که من را به تیم ملی دعوت کرد و برای من باورنکردنی بود. اولین سالی بود که در تیم سپاهان داشتم فیکس بازی می‌کردم و من را به تیم ملی دعوت کرد و باعث شد در فوتبالم تغییر ایجاد شود و دیدگاه من را نسبت به فوتبال تغییر داد. من یک هافبک دفاعی بودم، ایشان من را یک خط جلوتر آورد و هافبک نفوذی بازی داد و اصلا فوتبالم عوض شد، به همان نسبت آقای فرهاد کاظمی آن را تکمیل‌ترش کرد که من شدم یک هافبک نفوذی وگرنه من تا قبل از این‌که به تیم ملی بزرگسالان بروم، یک هافبک دفاعی بودم و اصلا فوتبالم عوض شد. این دیدگاه را اول برانکو در ذهن من انداخت و با تغییری که در پست بازی‌ام داد، برای این‌که به عنوان شماره 8 بازی کنم. من نه بازیکن پست 10 بودم و نه بازیکن پست 6، ولی آقای کاظمی من را به عنوان بازیکن پست 10 بازی داد و رو به جلوتر رفتم. در هر صورت فکر می‌کنم برانکو با ساختارهایی که در تیم‌های ایرانی به وجود آورد، نیازی به تعریف من ندارد. یکی از بهترین‌هایی بود که وارد فوتبال ایران شد و از همه مهم‌تر چون معتقدم کسانی باید سرمربی تیم‌های باشگاهی یا ملی شوند که به فرهنگ آن باشگاه یا تیم ملی بخورند، الان خیلی‌ها می‌گویند یعنی چی؟ یعنی این‌که یک مربی مثل مربی تیم ملی عراق به فرهنگ این کشور نمی‌خورد؛ هرچند ایشان سرمربی تراز اولی باشد و چه می‌دانم تیم‌های بزرگ داشته باشد. یک هلندی با ساختار تاکتیکی منظم و دیدگاه خودش. من می‌گویم فرهنگ سرمربی‌ها به باشگاه‌ها و تیم‌های ملی بخورد و برانکو از آن‌ها بود که واقعا فرهنگش به فوتبال ما می‌خورد و برای همین هم خیلی موفق بود.

 

 

 

 

 


* و کارلوس کی‌روش؟
محرم نویدکیا- در مورد کارلوس کی‌روش هم ایشان یک تحول خیلی بزرگ در فوتبال ما ایجاد کرد. فکر می‌کنم این فوتبالیست‌هایی که ما الان داریم همه حاصل زحمت‌های 8 ساله کی‌روش بود که به آن‌ها این اعتماد به نفس را داد که بروند در کشورهای دیگر فوتبال بازی کنند و صرفا آرزوی‌شان این نباشد که در پرسپولیس و سپاهان و استقلال بازی کنند. نشان داد باید دیده‌شان را نسبت به فوتبال تغییر دهند، حتی اگر پول کمتری به دست آورند یا شرایط بدتری دارند ولی باید این ریسک را بکنند تا بروند در تیم‌های اروپایی روی نیمکت بنشینند و انتظار بازی را بکشند تا این‌که توی سپاهان یا پرسپولیس بازی کنند. این نوع نگرش او باعث شد تا فوتبال‌مان یک پله رو به جلو بیاید و به نظر من کار خیلی بزرگی کرد. شاید خیلی‌ها هم از او برای برخی مسائل انتقاد می‌کنند، اما به نظر من این نگرش تیم و بازیکن‌ها را عوض کردند. این‌که باید رو به جلو برویم حتی اگر ضرر کنیم. این اتفاق خیلی بزرگی است که هر کسی به این راحتی نمی‌تواند به فوتبال و فوتبالیست‌ها این را القا کند ولی کارلوس کی‌روش این کار را خیلی خوب توانست انجام بدهد.

 

* در بین صحبت‌هایتان در مورد برانکو، این‌که شما را از هافبک دفاعی جدا کرد و آقای کاظمی این اتفاق را تکمیل کرد، ممکن است اتفاق برای محمد کریمی و یاسین سلمانی بیفتد؟ به خصوص یاسین سلمانی.

محرم نویدکیا- ببینید من الان واقعیت این است که با شماره 6 بازی نمی‌کنم و فقط دارم با شماره 8 بازی می‌کنم؛ تغییراتی هست که من دوست دارم انجام بشود، ولی تنها کسی که شاید من یک ذره دارم به آن فکر می‌کنم که تغییراتی در فوتبالش ایجاد کنم، یاسین سلمانی است؛ محمد (کریمی) به عنوان یک 8 فکر می‌کنم ایده‌آل است و نباید 10 بازی کند، بازیکنان دیگر هم فکر می‌کنم شرایط‌شان خوب است. چرا من یک ریسک خیلی بزرگ روی امید نورافکن کردم که از هافبک او را به دفاع چپ آوردم و بازی‌اش دادم. خب اوایلش کمی برای خودش و من سخت بود اما خداراشکر این اتفاق خوب شد و حتی به تیم ملی رفت و آن‌جا هم بازی کرد؛ چون من معتقد بودم که امید نه هافبک طراح است و نه هافبک مخرب صددرصد و ایشان نباید جزو هافبک‌ها بازی کند، چون کیفیتش پایین می‌آید. به همین علت او را به دفاع چپ آوردم و شاید اوایلش خودش هم خیلی برایش لذت‌بخش نبود و آن را دوست نداشت، اما به مرور زمان برایش جا افتاد و الان فکر می‌کنم خیلی راضی است که دارد در دفاع چپ بازی می‌کند و بازیکنان دیگر هم فکر نمی‌کنم که بخواهم تغییرات خیلی محسوسی را روی آن‌ها ایجاد کنم. فکر می‌کنم فقط یاسین سلمانی باشد.

 

 

* در مورد آقای قلعه‌نویی هم صحبت کنید. چقدر تیمی که از ایشان تحویل گرفتید، در موفقیت شما تاثیر داشت؟ منظورم این است که بی شک اگر شما مثلا پس از پایان لیگ هفدهم هدایت سپاهان را قبول می‌کردید، قطعا کار سخت تری داشتید.
محرم نویدکیا- من حتی روزی که آمدم، خیلی‌ها به من گفتند که این‌ها بازیکنان آقای قلعه‌نویی هستند و اگر این‌ها را نگهداری به مشکل می‌خوری و ... و حتی یک بحث دیگر را با من مطرح کردند که آقای قلعه‌نویی از تراکتور رفت، تراکتور شرایط خوبی نداشت، از استقلال رفت، استقلال شرایط خوبی نداشت، از ذوب‌آهن رفت، ذوب‌آهن دیگر شرایط خوبی نداشت ولی من واقعا به این موضوع اعتقادی نداشتم و اگر می‌خواستم با این دید منفی وارد این موضوع شوم که فردا این بازیکنان برای من بازی نمی‌کنند و این حرف‌های عامیانه‌ای که وجود دارد، که من هیچ کاری نمی توانستم بکنم. بعد از آن‌هم واقعیت این بود که من دیدم فوتبالیست‌های خیلی خوبی به تیم اضافه شده‌اند؛ شاید من اگر زمان بعد از آقای ابراهیم‌زاده می‌آمدم خب من باید بازیکن می‌گرفتم، اما وقتی آمدم دیدم که در دو سال گذشته‌ای که آقای قلعه‌نویی بودند، نفراتی اضافه کرده‌اند که بازیکنان خیلی خوبی هستند. حالا اینجا می‌ماند انتهایش دیدگاه‌های من، من در حد 2-3 نفر تغییر دادم و بقیه را حفظ کردم، نفرات فوق‌العاده خوبی هم بودند و خیلی‌هایشان هم به من کمک کردند و تنها بازیکنی که فکر می‌کنم به اصرار قطعی خود من ماند، شهباززاده بود. شاید نه هواداران به این موضوع اعتقادی داشتند و نه باشگاه خیلی اعتقادی داشت و من تنها کسی بودم که معتقد بودم واقعا سجاد شهباززاده باید بماند. چون سجاد سال قبلی‌اش 3 گل زده بود و سال قبل‌تر 5 گل زده بود و در دو سال 8 گل زده بود و اصلا دید خوبی نسبت به سجاد در اصفهان نبود.

 

 

* ولی آقای قلعه‌نویی اعتقاد ویژه‌ای به سجاد شهباززاده داشت.
محرم نویدکیا- بله درست است و من هم همان اعتقاد را به او داشتم و شاید هواداران رضایت نداشتند و خود باشگاه هم خیلی رغبتی به ماندن سجاد نداشت، اما به اصرار من سجاد ماند و خیلی خوشحالم که این‌چنین تصمیمی گرفتم و سجاد شهباززاده را حفظ داشتم.

 


* او را احیا کردید و بهترین فصل فوتبالی‌اش را پشت سر گذاشت.
محرم نویدکیا- نمی‌شود بگویید که من او را احیا کردم، سجاد شهباززاده اصلا قابلیت این‌که یک فوتبالیست درجه یک باشد را داشت، من فقط سعی کردم از لحاظ اعتماد به نفسی آن‌چیزی که واقعا فکر می‌کنم لیاقتش را داشت، به او بدهم و او هم خیلی خوب جواب داد و سال خیلی خوبی داشت و امیدوارم که امسال بتوانیم همان مسیر را ادامه بدهیم.

 

 

* آقای نویدکیا، چند روز اخیر صحبت‌هایی بوده درباره بازی دوستانه با پرسپولیس. شما بارها درباره این موضوع صحبت کردید که ما نباید بین هواداران خودشیرینی کنیم، باید کاری کنیم که هواداران رو به جلو باشند و باید این تنش‌ها کم شود، کری‌خوانی باشد اما این‌که توهین‌کنند، خیر. در اصفهان چند بار اتفاقاتی افتاده و ماشین آتش گرفته، در آزادی بارها درگیری شده است. شما هم از دیدگاه حرف و هم از دیدگاه عمل، دو کار انجام دادید، از موقعی که آمدید با صحبت‌هایتان گفتید که پرسپولیس خوب است و ما باید به سمت پرسپولیس حرکت کنیم که مثلا تیم خوب چندسال اخیر ما بوده است، این از نظر حرف و در عمل هم این‌که با بازی تدارکاتی به پرسپولیس قبل از آسیا کمک کردید. من در تیم رقیب اگر بخواهم بگویم می‌توانم به مصاحبه آقای پیروانی در تمرین پرسپولیس در عذرخواهی از آقای ساکت بابت صحبت‌هایشان اشاره کنم. در مجموع شما چقدر از طرف باشگاه رقیب دیده‌اید که این حرکت شما پاسخ داده شود و چقدر این تغییر در هواداران ایجاد شده است؟


محرم نویدکیا- شاید هر کسی غیر از من بود، نمی‌توانست این بازی دوستانه را بازی کند؛ به نظرم هیچکس نمی‌توانست این کار را بکند ولی من یک جایی به این نتیجه رسیدم که باید منی که اینجا می‌نشینم و سخنرانی می‌کنم برای هوادار و مردم که می‌گویم باید تغییر ایجاد کنیم، یکی‌اش همین است. نمی‌توانم فقط حرف بزنم، باید در عمل هم نشان بدهم که این دیدگاهی که دارم را انجام می‌دهم. نمی‌گویم حتما درست است. شاید جاهایی از آن را هم اشتباه کنم. هیچ بحثی نیست ولی بالاخره دلم می‌خواهد حرکتی انجام بدهم که کارم متفاوت‌تر باشد. من برایم خیلی تفاوتی نمی‌کند مسئولین تیم پرسپولیس جواب می‌دهند یا خیر. من کار خودم را می‌کنم. من منظورم این نبود که ما مثل پرسپولیس شویم، من گفتم که ما باید راه خودمان برویم. من نمی‌خواهم بگویم پرسپولیس الگوی ماست یا ما اول سه قهرمانی پشت هم داشتیم و ما الگوی پرسپولیس هستیم، این خیلی دیدگاه قشنگی نیست. من می‌گویم هر کسی با دیدگاه خودش باید راه خودش را برود. من بحثم این است که ما به عنوان باشگاه سپاهان باید راه خودمان را برویم و تلاش‌مان را بکنیم تا بتوانیم شرایط‌مان را بهتر کنیم، برای این‌که بتوانیم خودمان رو به جلو برویم و تفاوتی هم نباید بکند که تیم‌های دیگر چه می‌کنند. ما باید راه خودمان را برویم، الان هم روی عقاید خودم هستم و می‌گویم کاری به استقلال و پرسپولیس و تراکتور و فولاد و ذوب‌آهن و بقیه نداشته باشیم، ما فقط باید راه خودمان را برویم. ما باید با فرهنگ فوتبالی خودمان برویم، با دیدگاه خودمان برویم جلو، با آن سیاست‌های عالی که در هیات‌مدیره و مدیرعامل‌مان داریم و بعد که به من می‌رسد. ما باید رو به جلو برویم و سعی کنیم که روز به روز خودمان بهتر شویم و شرایط‌مان را بهتر کنیم. تکراری است، من می‌گویم خیلی وقت‌ها من فوتبالیست یا من مربی و من مدیرعامل و ... برای این‌که نشان بدهیم خیلی زحمتکش هستیم، الکی مردم را به جان هم نیندازیم. من می‌گویم که گردن هم نیندازیم، هی نگوییم تقصیر آن‌هاست و ... طوری هم شده که همه ناراحتند. حالا نمی‌گویم ولی یک تیمی همیشه می‌گوید ما نداریم، ما بدبختیم بعد می‌بینیم مربیان و بازیکنان آن‌ها تمدید می‌کنند و بازیکن خارجی می‌خرند. نمی‌دانم چرا اینقدر هی اصرار داریم که نشان بدهیم که ما بدبختیم، ما بیچاره‌ایم. این‌ها خیلی به نظر من در فوتبال قشنگ نیست، همه دارند تلاش می‌کنند، مثل این می‌ماند که اتلتیکو بگوید بارسلونا چرا این خریدهای گران را کرده است و بگویند ما دیگر نمی‌توانیم کاری کنیم ولی نه، آنها می‌آیند چون ساختارشان درست است راه‌شان را ادامه می‌دهند. من واقعا برای تیم پرسپولیس در این زمینه احترام قائلم. در چند سال گذشته خیلی از بازیکنانش را از دست داده، ولی بازهم نتیجه گرفته است، پس این قابل‌احترام است، اصلا فرقی نمی‌کند پرسپولیس است، استقلال است یا سپاهان. یادم هست آقای قلعه‌نویی سال 88 سرمربی تیم ما شد، 88 و 89 ما قهرمان شدیم، بعد به هر دلایلی که نمی‌خواهم در موردش صحبت کنم، آقای قلعه‌نویی جدا شدند و آقای ساکت هم جدا شدند و 12 بازیکن ما هم از تیم رفت، ولی ما بازهم قهرمان شدیم. آن سال قهرمانی ما قابل احترام است؛ حالا هر کسی هر چیزی که میخواهد بگوید، آن سال قهرمانی سپاهان قابل‌احترام است. ما با از دست دادن 12 بازیکن‌مان بازهم قهرمان شدیم.
برای همین من می‌گویم که کار پرسپولیس به خصوص در دو سال گذشته قابل‌احترام است. این همه فوتبالیست تراز اول خود را از دست داده اما بازهم توانسته قهرمان ایران شود، حالا خیلی‌ها می‌گویند وزیر کمک‌شان می‌کند و ... من می‌گویم اصلا همه این‌ها درست ولی وزیر توی زمین که گل نمی‌زند. برای همین قابل احترام است کارشان، اما از آن‌طرف این‌که خیلی همه‌اش ناله و گریه و این چیزها هم هست، خیلی قشنگ نیست. من همیشه از روزی که آمدم به بازیکنانم می‌گویم شخصیت‌تان و کلاس سپاهان برای من از برد و باخت مهم‌تر است. دوست دارم تیمم یک تیم باکلاس و باکیفیت باشد. نوع لباس پوشیدن‌شان، نوع ادبیات‌شان، در زمین باید مبارزه کنند اما باید جنتلمن باشند. این برای من خیلی مهم‌تر از فوتبال است و همه‌شان هم می‌دانند، برای همین می‌گویم ناله کردن و گریه کردن و این‌که آی بدبخت شدیم، این‌ها خیلی در دنیای امروز جذاب نیست.

 

 

 

 

 

* اسم خاصی هم از تیمی نبردید.
محرم نویدکیا- کلی می‌گویم، به خدا اصلا منظورم یک تیم خاص نیست، کلیات این است.

 

 

* آقای نویدکیا الان راجع به پرسپولیس و سپاهان صحبت کردیم. در امتداد این اتفاق فصل جدید که شروع شود، نه بازی در نقش‌جهان داریم و نه در آزادی؛ حالا از هواداران و ... این‌ها بگذریم که نمی‌دانیم داریم یا نداریم، واکسن زده می‌شود یا نه و مسئله VAR پیشکش. بی شک وقتی زمانش برسد در مورد محل بازی پرسپولیس و سپاهان هم کلی بحث و حاشیه وجود خواهد داشت. می‌خواهم بگویم این تصمیماتی که کمیته انضباطی می‌گیرد و یا گرفته است، به هر حال شما هم در دوره‌ای تصمیم کمیته انضباطی باعث شد تا چند ماه دور از خانه باشید و قهرمانی را از دست دادید که خیلی تیم تحت فشار بود چون همه‌اش باید سفر می‌کردید و در اصفهان بازی نداشتید. به طور کلی می‌خواستم در رابطه با تصمیم کمیته انضباطی صحبت کنید و اینکه آیا کمکی به کم کردن حواشی می کند یا خیر؟
محرم نویدکیا- چطوری بگویم، من فکر می‌کنم با این‌که ما تماشاگران را محروم کنیم یا اینکه تیم‌ها به شهر دیگر بروند و بازی کنند، مشکل‌مان حل نمی‌شود؛ قبلاً هم برای استقلال و پرسپولیس این کار را کردند، مگر اتفاقی افتاد؟ برای سپاهان و پرسپولیس بعد از آن اتفاقاتی که در اصفهان افتاد، ما را سه ماه محروم کردند، هر روز در این شهر و آن شهر بازی کردیم، مگر الان تغیری ایجاد شده است؟ از نظر من کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مهم‌ترین قسمت فدراسیون است، این نظر من است، شاید خیلی‌ها بگویند سازمان لیگ و ... اما از نظر من کمیته انضباطی از همه مهم‌تر است. در حیطه وظایف من نیست و شاید من دیدگاه خیلی خوبی را هم نداشته باشم اما من می‌گویم باید راهکاری پیدا کنند که اصل موضوع را پیدا کنند. من می‌گویم اگر دو بازیکن در زمین بحث‌شان می‌شود، هواداران آن بالا دچار مشکل می‌شوندد. در واقع همه اتفاقات گردن هوادار نیست. یا بازی پرسپولیس-سپاهان هواداری نبود که آن تنش‌ها به وجود آمد. من فکر می‌کنم کمیته انضباطی باید راهکاری بهتری بیاورد، این‌که چه راهکاری بیاورد دیگر آن‌ها تصمیم گیرنده هستند اما با این اتفاقات تغییری ایجاد نمی‌شود.

 

 

* در مورد تیم ملی صحبت کنیم؛ دو دیدگاه وجود دارد، یکی می‌گویند آقای اسکوچیچ را همین الان بردارید و دیدگاه دیگر این‌که می‌گویند بعد از این‌که به جام جهانی رفتیم ایشان را از سمت‌شان بردارید. شما کلاً فضای اطراف تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
محرم نویدکیا- من از آقای اسکوچیچ حمایت کردم، شاید خیلی‌ها هم می‌گویند که اشتباه می‌کنی و ما تاکتیک‌مان خوب نیست و تاکتیک نداریم اما من می‌گویم که تیم‌مان دارد نتیجه می‌گیرد و 4 بازی کرده و 10 امتیاز گرفته و صدرنشین است و ما الان شانس این را داریم که راحت به جام جهانی برویم؛ من فکر می‌کنم الان وقت این حرف‌ها نیست و باید بگذاریم تیم ملی کارش را بکند.

 

 

* یعنی می‌گویید اگر قرار است تغییری در تیم ملی انجام شود، الان راجع به آن صحبت نکنیم.
محرم نویدکیا- اصلا الان دلیلی ندارد که بخواهیم در این‌باره صحبت کنیم، وقتی که تیم شرایط خوبی دارد، دلیلی وجود ندارد که بخواهیم درباره این مسئله صحبت کنیم. من می‌گویم اختلاف سلیقه در فوتبال وجود دارد، غیر از این هم نیست. من می‌گویم اگر کسی می‌خواهد ایراد بگیرد، می‌تواند بنشیند و در زمان مناسب انتقاد کند. از بازی بارسا و یا رئال هم شما می‌توانید ایراد بگیرید؛ کاری ندارد، اما الان وقتش نیست که بشینیم و هجمه و فشار بیش از حدی را به سرمربی تیم ملی بیاوریم، من می‌خواهم ببینم آن موقعی که وضعیت تیم ملی بد بود و احتیاج داشت از سه بازی آخرش هر سه بازی را ببرد، چرا هیچکس قبول نمی‌کرد سرمربی تیم ملی شود؟ خب سخت بود؛ واقعا شرایط خیلی سختی بود و ممکن بود همه چیز را از دست بدهیم اما نتیجه گرفتیم، الان از 4 بازی 10 امتیاز آوردیم، بعد می‌گویند زیبا بازی نمی‌کنیم، من می‌گویم اگر زیبا بازی می‌کرد و امتیاز نمی‌گرفت، همه می‌گفتند به به؟ همان ویلموتس اوایل چقدر همه به به و چه چه کردند. الان وقت این‌طور صحبت‌ها نیست، از روی غرض و از روی این‌که حرص‌مان بگیرد، نباید یک نفر را زیر سوال ببریم. روزهای سخت، تیم ملی را دست او داده‌ایم؛ تیم ملی‌مان را از مرحله مقدماتی بالا آورده و الان هم 10 امتیاز داریم. من حتی شنیدم بحث این بود که ما باید کسی را بیاوریم که از مرحله‌مان در جام جهانی صعود کنیم ولی من بازهم می‌گویم که معتقدم ما هنوز به آن بلوغ تاکتیکی در فوتبال نرسیده‌ایم که به راحتی از گروه‌مان صعود کنیم. نمی‌گویم که نمی‌شود اما من می‌گویم خیلی سخت است. اگر بشود، چیز غیرعادی نه ولی کار سختی را انجام داده‌ایم. من می‌گویم ما هنوز در فوتبال دنیا آنقدر فوتبالیست در تیم‌های تراز اول نداریم که انتظار داشته باشیم به این راحتی صعود کنیم. شما ببینید یک تیمی مثل ژاپن، کره جنوبی و استرالیا در تیم‌های تراز اول دنیا چند بازیکن دارند؟ ما نداریم، پس ما از لحاظ تاکتیک‌پذیری مشکل داریم و باید این واقعیت را قبول کنیم چون از بچگی یاد ندادند. من هم که اینجا نشسته‌ام، می‌دانم که به بچه‌های کوچک‌ترمان خیلی یاد نمی‌دهیم، به خاطر همین من فکر می‌کنم توقع خیلی زیادی است که ما انتظار داشته باشیم کسی را بگذاریم که از الان مطمئن باشیم که جام جهانی اصلا صعود می‌کنیم. به نظر من حرف عامیانه‌ای است، اما در مورد این‌که اختلاف سلیقه است، ساختار دفاعی‌مان مشکل دارد، یکی می‌گوید در کار هجومی‌مان خیلی خوب نبودیم و ... این‌ها را می‌شود در موردشان بحث کرد و ایرادی ندارد که بحث‌های فنی شود. اما این‌که اصرار کنیم یکی را برداریم و یکی دیگر را بگذاریم وقتی شرایط تیم خوب است، به نظر من بحث بی‌خودی است.

 

 

* این‌که گفته می‌شود تیم ملی روی کاکل ستارگانش می‌چرخد، به عنوان یک مربی و شخصی از بیرون مجموعه تیم ملی کلیت این حرف را را قبول دارید؟
محرم نویدکیا- به نظر من وقتی شما تعداد بازیکن خوب زیاد داشته باشی، اداره کردن آن‌هم سخت است. فقط این‌که ما بازیکن خوب زیاد داریم نیست؛ خیلی‌ها الان به می‌گویند که سپاهان تیم خوبی را بسته است، ولی یک مقدار هم قبول کنیم من نوعی که دارم آن‌جا کار می‌کنم، آیا واقعا می‌توانم آنجا را مدیریت کنم؟ آیا بازیکنان را می‌توانم از لحاظ تاکتیکی به جایی برسانم که نتیجه هم بگیرم؟ من می‌گویم حرف زدن خیلی راحت است. یک فوتبال تراز اول دنیا را بنشینید و نگاه کنید. 100 موضوع را می‌توان درباره آن صحبت کنید ولی در عمل چقدر می‌توانید فوتبالیست‌های ایرانی را قانع کنید که با یک ساختار تاکتیکی منظم از دقیقه 1 تا آخر بازی کنند. مثلا من می‌گویم که در تیم‌های ملی دیده‌ام که انگلستان دفاع‌های مرکزی‌اش را از یک باشگاه می‌گیرد یا دفاع راست و دفاع مرکزی راست خود را از یک باشگاه می‌گیرد یا دو هافبک میانی‌اش را از یک باشگاه می‌گیرد. ما حتی نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم، چون همه بازیکنان‌مان را به صرف این‌که بفرستیم به اروپا، یک گوشه داریم بازی می‌دهیم. ما نمی‌توانیم خیلی توقع داشته باشیم. سه روز می‌آیند به اردو و بعد باید بازی کنند. در تیم خودشان بازی کرده‌اند و باید اینجا ریکاوری کنند؛ کاری نمی‌توانند کنند. به نظر من خیلی سخت است و بیرون نشستن و درباره آن صحبت کردن کار راحتی است و به نظر من الان وقت این حرف‌ها نیست.

 

* پس اینطور معتقدید که اگر قرار است اتفاقی هم بیفتد، بعد از مرحله گروهی که تیم ملی به جام جهانی می‌رود، درست است؟

محرم نویدکیا- دقیقا، قرارداد یک مربی تمام است، تیم رفته جام جهانی یا اصلا نرفته یا هر چیز دیگری. اگر ما واقعا دیدگاه بلندمدت داریم، آن‌موقع باید بنشینیم فکر کنیم؛ به نظرم همه این‌ها کارهای مدیریتی است و الان وقت این نیست که بخواهیم راجع به تعویض مربی و این حرف‌ها بنشینیم و صحبت کنیم.

 


* در مورد خودتان صحبت کنید، راجع به بازی خداحافظی که معمولاً در اصفهان برای بزرگان فوتبال گرفته نمی‌شود و در ایران هم گرفته نمی‌شود.

محرم نویدکیا- قبلش هم گفتم، در مورد رسول نویدکیا و حتی من خیلی دلم می‌خواست حسین پاپی بیاید در سپاهان از فوتبال خداحافظی کند، حتی قاسم حدادی‌فر دلم می‌خواهد در یک بازی رسمی در ذوب‌آهن این کار را انجام بدهد. به نظر من این شخصیت باشگاه را یک پله بالا می‌برد، چیزی که برای من خیلی مهم است. آقای ساکت از آن دسته مدیران است که برایش این مسئله مهم است و برای من هم این مهم است که باشگاه کلاس داشته باشد و شخصیت و به این نکته‌های کوچک خوب فکر کند چرا که این نکات کلاس کاری باشگاه را بالاتر می‌برد. برای همین من دلم می‌خواست در اصفهان و جلوی تیم ذوب‌آهن از فوتبال خداحافظی کنم، چون سال‌های سال تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن باهم رقیب بوده‌اند و من دوست داشتم جلوی رقیب دیرینه‌مان از فوتبال خداحافظی کنم، چون همیشه فکر می‌کنند رقیب‌ها باید همدیگر را بزنند و بکشند، اما من می‌گویم دشمن که نیستیم و رقیب هستیم و در این رقابت، باخت است، برد است و مساوی هم بوده و چیز طبیعی در فوتبال است.

 

* یعنی می‌گویید که اگر باشگاهی این مسئله را در دستور کار خود قرار دهد، کلاس خودش را بالا برده که متاسفانه این مسئله خیلی کم است. حالا شما در مورد آقای ساکت توضیحاتی را دادید اما فکر می‌کنم در کشور ما این مسئله چندان مورد توجه نیست.

محرم نویدکیا- در کشور ما این مسئله جا نیفتاده است، مثلا در اروپا دیده بودم که بسیاری از بازیکنان تراز اول فوتبال دنیا، سال اول فوتبالی‌شان را نه به خاطر پول گرفتن و نه برای شهرت، چون دیگر واقعا نیازی ندارند، به خاطر این‌که به جایی که در آن بزرگ شده‌اند احترام بگذارند و باشگاه به همان نسبت به بازیکنی که از آن بازیکن رفته و پیشرفت کرده احترام بگذارند، سال آخر به آن باشگاه باز می‌گردد و در آن‌جا از فوتبال خداحافظی می‌کند. آنجا فوتبالش را شروع کرده و همانجا هم خداحافظی می‌کند. این در اروپا خیلی من دیده‌ام، به ویژه در کشور آلمان خیلی باب بود که این کار را انجام می‌دادند، امیدوارم در فوتبال سپاهان باشم و این دیدگاه را جلو ببرم که کسانی که اینجا وارد فوتبال می‌شوند، اینجا هم از فوتبال خداحافظی کنند.

 

 

* شما درباره سقف مربیگری‌تان گفتید که می‌خواهید در جام باشگاه‌های جهان باشید و یک عملکرد خوب داشته باشید، حالا با توجه به عملکردی که در یک فصل گذشته داشتید، خیلی چیز دور از دسترسی نیست، می‌خواستم الان درباره‌اش صحبت کنید.

محرم نویدکیا- من اول مصاحبه هم گفتم، گفتم اولش خب تجربه‌اش را نداشتم و خیلی راحت‌تر صحبت می‌کردم، اما الان می‌توانم بگویم که خیلی سخت است، کار راحتی نیست ولی کار نشدنی هم نیست؛ ما یکبار جام باشگاه‌های جهان رفته‌ایم و پرسپولیس 2 بار فینال لیگ قهرمانان آمده که اگر یکی از آن‌ها را قهرمان شده بود، به جام باشگاه‌های جهان می‌رفت و چه بسا آن‌جا هم می‌توانست بازی‌های خوبی ارائه کند و نتایج خوبی بگیرد. فکر می‌کنم شدنی است ولی واقعا کار سختی است.

 

 

* هنوز سقف مربیگری‌تان همین است یا چیزهای دیگری برایتان در این یکسال اولویت گرفته است؟
محرم نویدکیا- بالاخره خیلی چیزها در ذهنم است که گفتنش شاید جذاب نباشد، اما دیدگاهم این است؛ چون من یک روزی بازی می‌کردم، آن‌موقع برنامه نود یک آیتمی داشت که سوال و جواب می‌کرد که آرزویت چیست، من بارها با خودم کلنجار می‌رفتم که بگویم دوست دارم با سپاهان قهرمان لیگ و حذفی شوم، بعد هی به خودم می‌گفتم می‌گویند که از راه نرسیده می‌گوید که می‌خواهد قهرمان لیگ و حذفی شود. ولی بعدها کم کم به این دستاورد رسیدیم ولی درباره مربیگری می‌گویم که فوق‌العاده سخت است اما شاید اگر واقعا یک نفر هنرش را داشته باشد، شاید بشود.

 

 

* اسم برنامه نود را آوردید، یادم آمد که در آن برنامه گفتید زمان در مورد اتفاقاتی که در این برنامه رخ داد قضاوت می‌کند، الان زمان گذشته است، می‌توانید در موردش صحبت کنید؟

محرم نویدکیا- خیلی نمی‌خواهم چون دیگر جذابیتی هم ندارد و بعد بحث‌های مدیریتی بود و برای خودم ناراحت‌کننده است، شاید اگر رو به عقب برگردم اصلا راجع به این موضوعات صحبت نمی‌کردم و اینجاست که آدم بالاخره جوان است و تحت تاثیر قرار می‌گیرد و شاید صحبت‌هایی کند که خیلی جذاب نباشد، خیلی خوب نیست که در مورد گذشته حرف زد.

 


گفتگو از احمدرضا خلیلی

دیدگاه‌ها