کد خبر : 1787330 | 01 آبان 1400 ساعت 13:24 | 109.3K بازدید | 269 دیدگاه

قهرمانی ششم، هم سخت‌تر هم ممکن تر؛

شما بگویید: پرسپولیس می‌تواند دبل هت‌تریک کند؟

نقطه مشترک شکستهای پرسپولیس در سالهای اخیر بازگشت سریع به مسیر موفقیت بوده؛ با این حال چرا طرفداران پرسپولیس این بار نگرانی بیشتری برای پیدا کردن این راه دارند؟

شما بگویید: پرسپولیس می‌تواند دبل هت‌تریک کند؟

به گزارش "ورزش سه"، نمایش پرسپولیس در یک ساعت اول بازی با فولاد به شکلی بود که حتی خوشبین‌ترین هواداران را نگران و متعصب‌ترین‌ها را به اظهارنگرانی وا می‌داشت اما اوضاع در نیم ساعت بعدی آنچنان تغییر کرد که پرسپولیس به یک قدمی گل‌گهر صدرنشین رسید که بهترین پیروزی تاریخش را در هفته گذشته کسب کرده بود.

 

عمده نگرانی و اظهار آن در بین طرفداران پرسپولیس در حین بازی با فولاد، شاید نه به خاطر تساوی برابر فولاد و شکست مقابل الهلال، بلکه به دلیل نمایش ضعیف این تیم در این 150 دقیقه بود. اینکه بازیکنان از گردش سالم توپ، مالکیت بر آن و ایجاد موقعیت ناکام بودند و حتی در دفاع نیز متزلزل نشان می‌دادند.

 پرسپولیس در فصل جدید 270 دقیقه بازی کرده که با ارفاق یک نیمه آن را می‌توان «درخشان» نامید. در باقی موارد نشانی از تیمی که برای پنجمین بار متوالی قهرمان لیگ برتر شد، در نمایش این تیم نبود. با این وجود آنها در دو بازی به پیروزی رسیدند و یک باخت برابر الهلال قدرتمند در ریاض و با حضور طرفداران این تیم رقم خورد؛ این را می‌توان یک نشانه مثبت تلقی کرد اما برای المان‌های بعدی باید به سراغ نکات مثبت و منفی پرسپولیس رفت:

 

* اوضاع نگران کننده؛ انحراف از مسیر موفقیت؟

1. پرسپولیس 3 ستاره خود را از دست داده که نقشی پررنگ در موفقیت فصل گذشته این تیم داشتند. احمد نوراللهی و محمدحسین کنعانی‌زادگان دو بازیکن ملی پوش، با فرشاد فرجی و رضا اسدی جایگزین شده‌اند که شاید روی کاغذ بازیکنان ضعیفتری باشند. در خط حمله نیز مغانلو به تیم رقیب یعنی سپاهان رفته و حامد پاکدل جای او را گرفته است.

2. ستاره‌های پرسپولیس از سنین اوج فوتبال رد شده‌اند و در آخرین فصول زندگی فوتبالی خود قرار دارند. سیدجلال حسینی سه ماه بعد شمع 40 سالگی را فوت خواهد کرد و وحید امیری هم در آستانه 34 سالگی قرار دارد. حامد لک، بوژیدار رادوشویچ، مهدی شیری، کمال کامیابی‌نیا، حامد پاکدل، عیسی آل کثیر و... دیگر بازیکنان بالای سی سال پرسپولیس محسوب می‌شوند.

3. قرمزها نسبت به فصول گذشته، بازیکنی که توانایی بازیسازی داشته باشد را از دست داده‌اند. فصل قبل پرسپولیس بشار رسن و احمد نوراللهی را در لیگ قهرمانان 2020 در اختیار داشت که حالا یکی در القطر حضور دارد و دیگری در شباب الاهلی. از بین هافبک‌های کنونی پرسپولیس جملگی یا وینگر هستند یا هافبک تدافعی!

4. پرسپولیس در پست دفاع کناری با مشکلاتی مواجه است و این تا حدی پیش رفته که وحید امیری و سیامک نعمتی به این قسمت از زمین منتقل شده‌اند. در بازی با الهلال این ضعف بیشتر به چشم آمد و سالم الدوساری و موسی مارگا از این نقطه قرمزها را آزار دادند.

5. در پست هافبک دفاعی اسدی و سرلک هنوز به طور کامل هماهنگ نشده‌اند و این مشکل بزرگی است. در بازی دیروز هافبک‌های فولاد بارها و بارها از این سد عبور کردند و به مقابل چهار مدافع پرسپولیس رسیدند؛ اتفاقی که در بازی الهلال و استقلال تاجیکستان هم تکرار شده بود.

6. پس از پنج قهرمانی متوالی، حالا فشار بیشتری روی بازیکنان پرسپولیس برای دفاع از عنوان قهرمانی وجود دارد. نکته مهم اینکه رقبای این تیم با توپ پری وارد لیگ برتر شده‌اند و حداقل اسکواد سه تیم سپاهان، گل گهر و استقلال اگر بهتر از پرسپولیس نباشد، بدتر هم نیست.

 

1657075

 

* تکرار یک مسیر؛ عبور از روزهای سخت؟

1. پرسپولیس حتی در روزی که یک ساعت ناامیدکننده داشت به پیروزی رسید؛ آنهم با سه گل! شاگردان یحیی گل‌محمدی 10 شوت را هم در این بازی داشتند که نرخ قابل قبولی در سطح لیگ ایران محسوب می‌شود.

2. بازیکنان جدید شاید در مجموع نمایش خوبی نداشته‌ باشند اما کارآمد و موثر ظاهر شده‌اند. رضا اسدی یک گل زد و دو بار مهاجمان را در موقعیت گلزنی قرار داد. حامد پاکدل یک گل زد و یک فرار خوب داشت. سایرین هم که فعلا رونمایی نشده‌اند.

3. در بین بازیکنان پرسپولیس یک تیم کامل از بازیکنانی دیده می‌شود که تجربه حداقل سه قهرمانی لیگ برتر و یک فینال لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه دارند. هیچ تیمی در ایران بازیکنانی با این تجربه در اختیار ندارد و همین نکته می‌تواند کار یحیی گل‌محمدی را آسانتر کند.

4. پرسپولیس در نیم فصل اول لیگ بیستم باوجود جدایی شجاع، علیپور، ترابی و... توانست صدرنشین شود. حالا مهدی ترابی به عنوان بازیکنی ارزشمند که در دو سال اخیر روی بیش از 30 گل اثرگذار بوده، در ترکیب این تیم حضور دارد؛ بازیکنی که در یک لحظه می‌تواند نتیجه را تغییر دهد.

5. پرسپولیس باخت چهار گله به الهلال، شکست سه گله در دربی، ناکامی در دو فینال آسیا، باخت چهار گله به سپاهان و... را تجربه کرده و از مسیرش خارج نشده. بنابراین یک باخت به الهلال هم شاید دلیل روشنی برای خروج از موفقیت نباشد.

6. پرسپولیس صاحب باثبات ترین نیمکت لیگ ایران است و قرارداد سرمربی هم تا سه سال دیگر پابرجاست. بسیاری اعتقاد دارند که کادرفنی سرخپوشان، از نظر فنی در جایگاه نخست نیمکت‌های مربیگری لیگ برتر ایران قرار دارد. در سالهای گذشته هواداران پرسپولیس می‌دانستند که در صورت جدایی بازیکنان، سرمربی می‌تواند جانشینانی را «بسازد یا معرفی کند» این بار هم همین الگو پیش روی یحیی گل‌محمدی خواهد بود.

 

1657076

 

 

اما فارغ از این 12 نکته مثبت و منفی، برای سقوط یک امپراطوری که 5 فصل موفق را سپری کرده، وجود آلترناتیو نکته بسیار مهمی است. به طور مثال اگر در لیگ هجدهم، سپاهانی بود که 64 امتیاز می‌گرفت، شاید پرسپولیس برانکو که با 61 امتیاز قهرمان شد، به جام قهرمانی نمی‌رسید. در واقع فارغ از نتایج پرسپولیس، اینکه تیمهای مدعی مقابل تیمهای میانه و پایین جدولی چه نتایجی کسب کنند، اهمیت بالایی در سرنوشت تیم گل محمدی خواهد داشت.

به عبارت بهتر، علاوه بر تمام متغیرهای مربوط به قهرمانی که بخشی از آن تلاش پرسپولیسی‌ها در تمرین، وضعیت نیروی انسانی، عملکرد کادرفنی و...، یک مولفه مهم هم در راه تکرار قهرمانی پرسپولیس وجود دارد که آن هم رفتار رقبای پرسپولیس است. اگر مثل لیگ شانزدهم نایب قهرمان 57 امتیازی باشد، تیم یحیی گل‌محمدی حتی با افت 8-9 امتیازی، یعنی با سه شکست بیشتر نسبت به فصل گذشته هم قهرمان خواهد شد. اما در غیر این صورت نمایشهای ممتاز، فرصت طلبی حداکثری و دفاع مستحکم نیاز جدی پرسپولیس برای دفاع دوباره از عنوانش خواهد بود.

 

شما مخاطبان "ورزش سه" درباره سرنوشت لیگ بیست و یکم و ماموریت پرسپولیس برای دفاع از قهرمانی چه نظری دارید؟ دیدگاه شما به زودی مورد بررسی و تائید قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها