کد خبر : 1787969 | 04 آبان 1400 ساعت 09:53 | 43K بازدید | 17 دیدگاه

در ستایش ذوب آهن و استقلال؛ این نمایش تماشایی

نمایشی زیبا برای هفته‌ی دوم لیگ. این خلاصه‌ای از جدال استقلال و ذوب‌آهن است.

در ستایش ذوب آهن و استقلال؛ این نمایش تماشایی

به گزارش ورزش سه، جدال ذوب‌آهن و استقلال را می‌توان یک جدال تاکتیکی قابل قبول برای هفته دوم لیگ دانست. جدالی در این سطح و با این سرعت بازی و تعداد پاس‌ها و وقفه‌های کم در جریان بازی آن هم در هفته دوم می‌تواند نشانه‌ای بر یک فصل خوب برای هر دو تیم استقلال و ذوب‌آهن باشد.

 

نکته مهم جدال دیروز اصفهان، سرعت بازی به نسبت سرعت معمول بازی‌های لیگ برتر و همچنین وقفه‌های کمتر باز هم نسبت به سطح متوسط وقفه‌های مرسوم در لیگ برتر بود. اینکه دو تیم تلاش جدی برای گلزنی آن هم از طریق بازی روی زمین و چرخاندن توپ داشتند بازی دیروز را به یک جدال زیبا تبدیل کرد.

 

 

در حالی که جدال استقلال و ذوب‌آهن بیشتر نگاه‌ها را به سمت یامگا، خارجی تازه‌وارد استقلال جلب کرده اما نباید از نمایش ذوب‌آهن نیز غافل شد. نمایشی که از نظر آمار پاس تنه به تنه آمار تیم‌هایی چون پرسپولیس و سپاهان در فصل پیش می‌زند.

 

ذوب‌آهن در بازی با استقلال ۵۵۵ پاس با دقت ۸۳ درصدی ردوبدل کرد در حالی که  این آمار برای استقلال ۴۳۳ پاس با دقت ۷۹ درصدی بوده است. ضمن اینکه مالکیت نیز ۵۴ به ۴۶ درصد به نفع ذوب آهن بوده است.

 

 

هر چند امتیاز زیاد قائل شدن برای این  آمار‌ها در تعیین کیفیت فنی یک تیم یا یک بازیکن در مواردی ختم به نتیجه‌گیری‌های اشتباه می‌شود و به خصوص از آنجا که این آمار عملکرد تاکتیکی بازیکنان مثل پوشش دادن فضاها و یا هماهنگی با سایر بازیکنان و میزان دوندگی‌شان را پوشش نمی‌دهد بعضا منجر به این می‌شود  که نمره نهایی بیانگر عملکرد کلی یک بازیکن نباشد، اما ذوب‌آهن در بازی دیروز توان خود در چرخاندن توپ، تعویض سریع منطقه بازی، استفاده از پاس‌های طولی زمینی برای رسیدن به یک سوم دفاعی استقلال و انجام کارهای ترکیبی برای باز کردن دفاع استقلال را نشان داد و از این نظر تیم مهدی تارتار، آینده‌دار نشان داد.

 

مهدی تارتار در پایان بازی، نتیجه را به اختلاف سطح بازیکن خارجی استقلال ربط داد و به نوعی تیمش را مغلوب هنر و توان یامگا دانست. با این حال تیم او در فاز دفاعی آنچنان که معمولا تیم‌های تارتار منسجم دفاع می‌کردند،منسجم ظاهر نشد و در فاز حمله نیز ضعف این تیم در خلق موقعیت در محوطه جریمه است. با این همه این سطح بازی ذوب‌آهن در هفته دوم و در شرایطی که هم بدن بازیکنان و هم هماهنگی بین آنها در شرایط ایده‌آل قرار ندارد، قابل ستایش است.

 

 

تمجید از ذوب‌آهن به معنای نادیده گرفتن سبک بازی و توان فنی استقلالی که با فرهادمجیدی فصل را به خوبی آغاز کرده نیست. اتفاقا آنچه باعث توجه به نمایش ذوب‌آهن می‌شود،عملکرد این تیم در مقابل تیم مقتدری چون استقلال است که به خوبی در هفته دوم، فاز انتقال توپ از خط دفاعی به حمله را انجام می‌دهد و در خلق موقعیت گل آن هم با سرعت زیاد توانمند نشان داده است.

حجت شفیعی

 

دیدگاه‌ها