کد خبر : 1788768 | 08 آبان 1400 ساعت 14:04 | 30.1K بازدید | 2 دیدگاه

لطیفی: به من و فرهاد دوقلوهای فوتبال پایه می گفتند

آقا فیروز فرهاد مجیدی را ستاره کرد!

علی لطیفی هم تیمی و همبازی سابق فرهاد مجیدی معتقد است که فیروز کریمی در رسیدن سرمربی استقلال به جایگاه کنونی، نقش ویژه ای داشته است.

آقا فیروز فرهاد مجیدی را ستاره کرد!

 

به گزارش "ورزش سه"، فرهاد مجیدی امروز در شرایطی به مصاف تراکتور و فیروز کریمی می رود که سرمربی استقلال فوتبالش را به صورت جدی و حرفه ای از تیم بهمن کرج آغاز کرد. زمانیکه کریمی هدایت این تیم قدیمی را برعهده داشت و فرهاد توانست با درخشش در این تیم راهی تیم ملی و استقلال شود. برای صحبت درباره نقش فیروز کریمی در رشد فرهاد مجیدی و دوران حضور این بازیکن در بهمن، پای صحبت های یکی از همبازیان قدیمی سرمربی استقلال نشستیم. علی لطیفی که هم در رده های پایه و بزرگسالان بهمن و هم در استقلال با مجیدی هم تیمی و همبازی بود، صحبت هایی را در این خصوص مطرح کرد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

لطیفی این گفتگو را با حضور فرهاد در تمرینات تیم های پایه بهمن آغاز می کند. جایی که پدر مجیدی، او را سر تمرینات بهمن آورده و به لطیفی سفارش کرده است که مراقب فرهاد باشد: «تیم فوتبال بهمن در سال 72 تأسیس شد و من به عنوان کاپیتان جوانان در این تیم بودم. باید یادی کنیم از برادران مداح که خدمت بزرگی به فوتبال ایران کردند. بهمن اولین تیمی بود که لباس های یک دست داشت و پیش از آن هر کسی در تمرینات لباس های مختلفی از تیم های خارجی و ایرانی بر تن می کرد. از 25 بازیکنی که فیروز کریمی جذب کردند، نزدیک به 20 نفر آنها در سطح بالایی قرار داشتند. فرهاد مجیدی یکی از جوانانی بود که به عنوان یک استعداد جذب بهمن شد. از آنجایی که او از جنوب شهر و محله دیگری می آمد، پدر مرحوم فرهاد او را بر سر تمرین آورد و به من گفت شما که بزرگتر و کاپیتان تیم هستی، دست فرهاد را در دست تو می گذارم که با هم مثل برادر باشید. دوستی ما از آنجا شکل گرفت.»

 

1659260

 

بازیکن سابق استقلال از روابط نزدیکش با مجیدی می گوید و اینکه آنها در خانه یکدیگر زندگی می کرده اند و رفت و آمد خانوادگی داشته اند. لطیفی با اشاره به اینکه این دو توسط فیروز کریمی به همراه هم به تیم بزرگسالان بهمن راه یافتند و حتی مجیدی نیز به این واسطه توسط محمد مایلی کهن به اردوی تیم ملی دعوت شد، از پیشنهاد آبی های پایتخت به فرهاد می گوید: «استقلال و پرسپولیس همزمان برای جذب مجیدی پیشنهاد هایشان را برای بهمن ارسال کردند. نکته جالب اینکه من و فرهاد همزمان پیشنهادهای یکسان داشتیم. من و مجیدی هر دو از کشاورز پیشنهاد داشتیم ولی به آنجا نرفتیم. حتی در آن سال فرهاد بهترین پاسور امیدهای تهران شد و من آقای گل. در نهایت مجیدی به همراه محمد نوازی جذب استقلال شد اما باشگاه رضایت نامه من را صادر نکرد. من حتی با پیراهن استقلال نیز عکس گرفتم ولی در نهایت این انتقال شکل نگرفت. در رده های پایه به من و فرهاد دوقلوها می گفتند چون هر جا که می رفتیم با هم بودیم.»

 

لطیفی از پرداخت هزینه سنگین 20 میلیونی استقلال برای دریافت رضایت نامه مجیدی از بهمن می گوید که در آن زمان مبلغ سنگینی محسوب می شد و اینکه آنها بالاخره در سال 77 در استقلال هم تیمی شدند اما فرهاد در انتهای فصل راهی راپیدوین شد و پس از حضور در امارات به جمع آبی های پایتخت بازگشت. لطیفی اعتقاد دارد که یک نفر بیش از همه در فرهاد مجیدی شدن این بازیکن نقش ویژه ای داشته است: «آقای فیروز کریمی جای خودش را دارد به هر حال او ما را به بهمن برد و نقش غیر قابل انکاری دارد اما مرحوم ناصرخان حجازی بیشترین تأثیر را در پیشرفت فرهاد داشت. چرا که مجیدی در سری دومی که به فوتبال ایران بازگشت، استقلال در جذب او شک و تردید داشت چون کسانی که از امارات برمی گشتند، به نوعی فوتبالشان تمام شده بود. اما ناصر حجازی او را جذب کرد. به نظر من فرهاد مجیدی در 29، 30 سالگی بود که در استقلال محبوب شد. او در دوره اول از لحاظ شهرت و محبوبیت در حد سایر بازیکنان بود اما پس از اینکه مرحوم حجازی او را برگرداند و مجیدی در دوران مظلومی در 4 دربی گلزنی کرد و این باعث محبوبیت او شد.» هم تیمی سابق مجیدی با اشاره به اینکه سرمربی استقلال منتقدانی دارد و اینکه عده ای بابت جدایی های فرهاد از او گله دارند، می گوید که فرهاد در یک دوره تحت فشارهای شدید مجبور به جدایی شد و او در این زمینه کاملا حق را به مجیدی می دهد.

 

1659261

 


لطیفی درباره فیروز کریمی نیز صحبت هایی را به زبان آورده است. او می گوید با اینکه در زمان همکاری در اکسین البرز اختلاف نظرات شدیدی با کریمی داشته، اما صحبت های مطرح شده بین این دو حالت پدر و فرزندی داشته است چرا که لطیفی درس های زیادی از کریمی آموخته است. لطیفی همچنین معتقد است اگر جای کریمی بود، هیچ گاه هدایت استقلال را قبول نمی کرد: «اگر من جای فیروز خان کریمی بودم هرگز مربیگری استقلال را قبول نمی کردم. به هر حال ایشان جایگزین ناصر خان حجازی شد که خیلی محبوب بود. مانند اکنون آنسو فاتی که جانشین لیونل مسی شده است. آقا فیروز مربی بزرگی بودند و قهرمان آسیا شده بودند اما تحمل آن فشارها خیلی سخت بود چون جانشین محبوب ترین شخصیت تاریخ استقلال شده بود ضمن اینکه تیم هم آن سال خوب کار نکرد و متأسفانه ایشان در استقلال ناموفق بودند اما آقا فیروز یکی از فنی ترین مربیانی بودند که ما در ایران داشتیم. هیچ کس اندازه ایشان مربی تربیت نکرده اند. افرادی چون مهدی تارتار، ساکت الهامی، فرزا کمالوند، فرهاد کاظمی، فرهاد مجیدی، خود بنده و... دست پرورده آقا فیروز هستیم و در عرصه مربیگری کسانی دنباله رو ایشان بودند ولی من این را نمی پسندم. من آقا فیروز را در مربیگری خیلی قبول دارم. من اعتقادم این است از ایشان یاد بگیرم ولی تقلید نکنم و فلسفه خودم را داشته باشم. ایشان در مسائل روحی روانی که از مسائل فنی مهم تر است، فوق العاده بودند.»

 

لطیفی همچنین درباره نقش فیروز کریمی در پیشرفت فرهاد مجیدی نیز گفت: «اعتقاد من این است که بیشترین تأثیر را در فوتبال فرهاد مجیدی تا رسیدنش به استقلال، فیروز کریمی داشت. ایشان واقعا برای فرهاد مجیدی زحمت کشید که البته بعدا نیز فرهاد کاظمی این را ادامه دادند و در رده های پایه نیز مرحوم ناصر احمدپور و صادق درودگر برای فرهاد خیلی زحمت کشیدند. چون در آن سالها فیروز کریمی بهترین مربی فوتبال ایران بود، حرف ها و صحبت هایش بسیار تعیین کننده و تأثیرگذار بود. فیروز کریمی در شناساندن جوانانی نظیر من، فرهاد مجیدی، حمید استیلی، محمد خاکپور و... بسیار تأثیرگذار بود. ایشان چندین و چند بار در رسانه ها اسم ما را آوردند. این گفته ها باعث می شد تا کسانی مانند فرهاد مجیدی خیلی زود مطرح شده و هم جذب تیم ملی و هم استقلال شود. مهمترین شخص در زندگی مجیدی و چهره شدن او در آن مقطع، آقای کریمی بود.»

 

پیشکسوت باشگاه استقلال و هم تیمی سابق مجیدی صحبت هایش را اینگونه به پایان رساند: «من کنکاش و تحقیق زیادی کردم و به این نتیجه رسیدم که دوران بازیگری جز تجربه آن، در باقی موارد و در عرصه مربیگری به کار نمی آید. فقط در دوره بازیگری است که طرف چهره می شود و این باعث می شود نسبت به کسانی که شناخته شده نیستند، پیشرفت کند. یکی از آنها فرهاد مجیدی است. او اگر این محبوبیت را در استقلال نداشت، شما شک نکنید که سرمربی این تیم نمی شد. سرمربی استقلال و پرسپولیس شدن نیاز به تلاش، دوندگی، زحمت زیاد و کسب افتخار دارد. کسی که بخواهد سرمربی استقلال شود باید حداقل 3، 4 بار قهرمان شود. فوتبال حافظه ندارد و هوادار فراموش می کند که شخص در دوره بازیگری چکار کرده است. سال گذشته نتایج مجیدی خوب نبود و من فکر می کنم اگر فرهاد مجیدی امسال نتایج خوبی نگیرد، درب های مربیگری را به روی خودش می بندد. چون او مراحل مربیگری را پله پله طی نکرده و صرفا روی محبوبیتش سرمربی شده، اگر خدایی نکرده امسال نتیجه نگیرد، کارش برای مربیگری در فوتبال ایران سخت خواهد شد اما من امیدوارم فرهاد مجیدی بتواند امسال نتایج خوبی بگیرد چون راه برای مربیان جوان نیز باز می شود.»

دیدگاه‌ها