کد خبر : 1790892 | 17 آبان 1400 ساعت 16:00 | 247.1K بازدید | 116 دیدگاه

برای 43 سالگی جادوگر؛

حرکت تاریخی علی کریمی برای لباس پرسپولیس! (عکس)

43 ساله شده؛ نماد یک استعداد خالص و عصیانگر، کارهایی می کرد که به عقل هیچکس نمی رسید.

حرکت تاریخی علی کریمی برای لباس پرسپولیس! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، علی کریمی از همان اوایل دوران درخشش خود در لباس پرسپولیس و تیم ملی، تیم های زیادی را در حاشیه خلیج فارس و البته اروپا خواهان خود می دید و بازگشت به ترکیب قرمزپوشان در بهمن سال 78 و بعد از تحمل یک سال محرومیت، باعث افزایش تقاضا برای جذب ستاره جوان و تکنیکی آن روزهای فوتبال ایران شده بود.

 

علی کریمی در فصل 79-80 و در آخرین دوره لیگ آزادگان در اوج آمادگی قرار داشته و شاید بهترین ماه های حضور خود در لباس پرسپولیس را سپری می کرد. فصل اما برای تیم علی پروین با جدایی مهدی هاشمی نسب و با نتایجی پرفراز و نشیب آغاز شد و در نهایت جنجال های دربی دی ماه 79، محرومیت چند بازیکن مهم، نتایج درخشان استقلال و البته حواشی اختلاف علی پروین و احمدرضا عابدزاده، باعث شد بعد از چند فصل، استقلال تیم برتر دربی و البته فاتح لیگ لقب بگیرد.

 

در اواخر سال 79 اما پرسپولیس دیگر امید چندانی به کسب عنوان قهرمانی در لیگ نداشت و شکست در اسفند در دربی باعث شد استقلال بخت اول فتح جام لقب گیرد. در نیمه دوم اسفند مرحله یک چهارم جام باشگاه های آسیا به میزبانی پرسپولیس برگزار شد و علی کریمی در همان اولین دیدار مقابل الاتحاد می توانست یک گل مارادونایی دیگر به کارنامه خود اضافه کند که توپ روی خط برگردانده شد. دو تساوی بدون گل مقابل الاتحاد و ایرتیش کار را به بازی سوم مقابل الهلال کشاند.

 

جادوگر در آن مقطع به قدری درخشان ظاهر می شد که نماینده باشگاه اتلتیکومادرید شخصا برای تماشای بازی او راهی تهران شده (اتفاقی بی سابقه در تاریخ فوتبال ایران) و در وی آی پی استادیوم آزادی برای دیدن مسابقه برابر الهلال مستقر شد. علی کریمی در آن دیدار نیز فوق العاده بازی کرد و گل اول روی حرکت تکنیکی او به ثمر رسید تا نماینده باشگاه اتلتیکومادرید  با حرکتی عجیب و از شدت ذوق زدگی، از شدت خوشحالی جشن شادی برپا کند.

 

پرسپولیس با برتری مقابل الهلال راهی نیمه نهایی شده و همه چیز آماده انتقال علی کریمی به اروپا بود. اما جادوگر با روحیه خاص و منحصر به فرد خود این شانس فوق العاده را رد کرده و تمایلی به انتقال به لالیگا در اوایل سن 23 سالگی نشان نداد.

 

اما قرارداد علی کریمی در پایان سال 79 با پرسپولیس به اتمام می رسید و او می توانست به راحتی از این تیم جدا شده یا هر تصمیمی برای آینده خود بگیرد. جادوگر سودای حضور در فوتبال امارات را در سر داشت و در همان مقطع شایعاتی در مورد توافق با الاهلی به گوش رسیده بود.

 

 

اما یک مصاحبه تاریخی با ابرار ورزشی هواداران فوتبال در ایران را میخکوب کرد. این نشریه با تیتر "علی کریمی: به خاطر یک مشت دلار از پرسپولیس نمی روم"، خبر از ماندن جادوگر در این تیم بدون قرارداد و دریافت دستمزد داد.

 

بعدها ابوالفضل جلالی، مدیر برنامه و دوست صمیمی جادوگر در مصاحبه ای از علاقه بیش از اندازه این بازیکن به سینما پرده برداشته و مدعی شد حتی در مقطع برگزاری جام جهانی 2002، علی کریمی به جای تماشای بازی های حساس آن دوره، علاقمند به دیدن فیلم های سینمایی بوده است. پس احتمالا او در آن مقطع تحت تاثیر هنرنمایی فیلم "به خاطر یک مشت دلار" بوده که تصمیم گرفته چنین کار عجیبی انجام دهد.

 

در واقع علی کریمی از ابتدای سال 80 تا خرداد همان سال، حدود سه ماه و تا پایان بازی های پرسپولیس در نیمه نهایی اسیا بدون قرارداد و پول برای این تیم بازی کرده و در ادامه راهی امارات شد. اولین بازی بعد از تعطیلات پرحاشیه قرمزپوشان در نوروز 80 و اخراج ستاره هایی چون عابدزاده، شاهرودی، بزیک و ... با درخشش علی کریمی در شیراز همراه شد (همان دیداری که سروش رفیعی خردسال جلوی حامد کاویانپور ایستاده است) و پرسپولیس با گل او و لیث ناصری از سد برق گذشت.

 

در ادامه علی کریمی در دیدارهای پایانی لیگ و البته حادثه استادیوم ساری نیز در ترکیب پرسپولیس حاضر شد و پاس گل استثنایی او در خرداد 80 به حامد کاویانپور می توانست اولین فینال تاریخ قرمزپوشان در تاریخ جام باشگاه های آسیا را رقم بزند، اما سامسونگ در 10 دقیقه پایانی دو بار به گل رسید و رویای ترک پرسپولیس با قهرمانی در آسیا برای کریمی تعبیر نشد.

 

در ادامه علی کریمی چهار سال در امارات به هنرنمایی پرداخته و در نهایت در تابستان سال 84 تصمیم گرفت به یکی از پیشنهادات خود پاسخ مثبت داده و راهی بایرن مونیخ شود. چه حیف که جادوگر چهار سال قبل از آن فرصت بازی کردن در لالیگا و در لباس اتلتیکو را به راحتی از دست داد و اگر کمی روحیه جاه طلب تری داشت، بی اغراق عنوان بهترین بازیکن تاریخ آسیا دستاورد غیرقابل دسترسی برای او نبود.

 

به هر حال علی کریمی به جز توانایی های بی مثال فنی خود در فوتبال ایران به تصمیماتی اینچنینی و منحصر به فرد نیز معروف است. پس او در اوج آمادگی فنی و تکنیکی، بدون ترس از احتمال مصدومیت و هر اتفاق غیرمترقبه ای، قید دستمزد و استراحت و انتقال سریع تر به امارات را زده تا سه ماه مجانی برای پرسپولیس بازی کند؛ اتفاقی که شاید در تاریخ فوتبال ایران برای همیشه بی سابقه بماند.

 

 

اولین فصل درخشان حضور در لباس پرسپولیس و روزی که آن حرکت مارادونایی در دی 77 برابر پاس که به دیرک خورد؛ علی کریمی در جدال با جواد نکونام و مارکار آقاجانیان و در گوشه تصویر بهنام سراج

 

 

درخشش در برتری 0-2 مقابل ذوب آهن در زمستان 77؛ پرسپولیس با گل های کریمی و مهدی هاشمی نسب حریف خود را مغلوب کرد و این یک پیروزی از 14 برتری سریالی تیم علی پروین

 

 

آخرین قهرمانی علی کریمی در لیگ با لباس پرسپولیس؛ 16 اردیبهشت 79- برتری با تک گل بهنام سراج در مقابل پاس و جشن گل خاص روی بیلبوردهای آزادی با حضور علیرضا امامی فر، حمید استیلی و مهدی تاتار

 

1662454

 

تصاویر "عکس وسط" نشریات آن زمان و حضور علی کریمی و مهدی هاشمی نسب در مقابل لنز دوربین فرشاد عباسی

 

1662453

 

شاید بهترین روز علی کریمی در لباس پرسپولیس؛ دربی جنجالی 79 و هنرنمایی های پیاپی جادوگر در زمین که با گرفتن یک پنالتی و البته یک گل دقیقه نودی و قیچی برگردان همراه شد.

 

 

آخرین دربی در اولین دوره حضور در لباس پرسپولیس آنهم در هفته های پایانی قرارداد؛ پنج اسفند 79- روزی که علی کریمی بدشانس بود که در چند صحنه مغلوب درخشش هادی طباطبایی شد.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها