کد خبر : 1792345 | 25 آبان 1400 ساعت 11:32 | 21.6K بازدید | 13 دیدگاه

اولین کلمه‌ای که در فوتبال ایران یاد گرفتم حاشیه بود

قطبی: مربی همیشه باید مدافع بازیکن باشد

سرمربی پیشین تیم ملی ایران عملکرد تیم تحت هدایت اسکوچیچ را نقد می‌کند.

قطبی: مربی همیشه باید مدافع بازیکن باشد

به گزارش ورزش سه، افشین قطبی سرمربی سابق تیم ملی و پرسپولیس که تا چندی پیش در سوپرلیگ چین سرمربیگری می‌کرد، شب گذشته در برنامه فوتبال برتر حضور یافت و در خصوص وضعیت تیم ملی ایران اظهار نظر کرد.

 

* این یک وضعیت استثنایی است
ما دو گروه مختلف [از بازیکنان] داریم. گروهی که ایران هست که خیلی باید تبریک بگویم از نتایج خیلی خوب تیم ملی ایران و کیفیت فوتبالیست های تیم ما. فکر نمی‌کنم در تاریخ فوتبال انقدر لژیونر داشته باشیم. از ۲۳ بازیکن تیم ملی، ۱۹ بازیکن بیرون از کشور و در لیگ های مختلف بازی می‌کنند و این هم تجربه های مختلفی را می‌آورند و هم کیفیت فوتبالیست‌های کشور ما را نشان می‌دهد.

 

* نسل فعلی استثنایی است
در جام جهانی ۹۸ ما یکی از بهترین نسل های فوتبال را داشتیم و این سالها صبر کردیم و این زمان و این جام جهانی یک نسل بسیار خوب و بی نظیری داریم. وقتی من نگاه می‌کنم و می‌بینم انصاری‌فرد، حاج صفی و... روی نیمکت هستند و این تیم انقدر قوی هست، واقعا هیچ مشکلی برای تیم ملی بزای رفتن به جام جهانی نمیبینم. 

 

* می‌توانیم به مرحله دوم جام جهانی برویم
در گروه ایران، شاید کره جنوبی در ده سال اخیر این ضعیف ترین تیمش است و تیم عراق و تیم امارات هم ضعیف ترین تیمشان باشد و باید برای همین باید از این‌ بازی ها برای رفتن به جام جهانی استفاده کنیم و یک تیم خیلی خوب بسازیم که در جام جهانی بتواند به مرحله دوم برود. 

 

* جهانبخش یکی از بهترین‌های آسیاست
در ترکیب تیم ملی بیرانوند بهترین گلر آسیا است و من فکر نمی‌کنم کسی به این شک کند و هیچ فورواردی با کیفیت سردار در آسیا نداریم و احساس می‌کنم طارمی بازیکنی است که همیشه برای تیم مقابل خطر به وجود می‌آورد و نگران شدم که یک حاشیه ای درست شده بود و ایشان در ترکیب نبود. این مسایل به تیم ملی ما ضربه می‌زند و نباید اجازه بدهیم این اتفاقات بیرون از زمین رخ بدهد و اگر مشکلی داریم، بازیکن و مربی ها باید با هم صحبت کنند و اجازه ندهند این مشکلات به رسانه ها و زمین بیاید. بازی های جهانبخش را من در فاینورد هم می‌بینم و بازیکن بسیار خوبی است و شاید یکی از بهترین های آسیا در پست خودش باشد.

 

* باید مقابل تیم‌های اروپایی نتیجه بگیریم
وقتی این چهار بازیکن را می‌بینم، هیچ مشکلی برای رفتن به جام جهانی نداریم و تیم ایران صد در صد به جام جهانی صعود خواهد کرد‌. خیلی مهم است ما لحظه ای و فقط به یک بازی فکر نکنیم. ما الان باید برنامه ریزی کنیم که تیمی بسازیم که بتواند در جام جهانی مقابل تیم های سخت اروپایی و آمریکای جنوبی نتیجه بیاورد. 

 

1664975

 

* چرخش توپ در تیم ملی باید تندتر باشد
این دو بازی اخیر تیم ملی ایران خیلی من را نگران کرد. مقابل کره ۴۲ دقیقه طول کشید تا ما بتوانیم یک موقعیت خوب بسازیم و ۶۰ دقیقه بازی را ما واقعا بازی نکردیم و بعد از ۶۰ دقیقه انرژی که بازیکنان آوردند چون نمی‌خواستند بازی را در خانه ببازند، اجازه داد که برگردند و نتیجه را مساوی کنند. دربازی با لبنان هم زمین شرایط خیلی بدی داشت ولی ما نمی‌توانیم اینطور فوتبال بازی کنیم. اگر در آنالیز نگاه کنیم، فاصله بین بازیکنان در دفاع زیاد است و ما خیلی باز هستیم و وقتی حمله می‌کنیم، شکل حمله ای که باید بسازیم که بتوانیم بازی را ساده تر و چرخش توپ را تندتر انجام بدهیم خوب اجرا نکردیم.

 

* این مشکل طولانی فوتبال ماست
فقط شکل چهار دفاع عقب اینطور نیست و این بر می‌گردد به فوروارد ها و هافبک ها، فاصله بین هافبک ها و دفاع ها. این (فاصله بین خطوط) مشکل طولانی فوتبال ما است. ما باید بیشتر تیمی و گروهی فکر بکنیم.

 

* طوفان حواشی به صورتم خورد
فکر می‌کنم سه نکته در تیم خیلی مهم است؛ عشق به وطن، عشق به بازی و پیراهنی که می‌پوشی. دومی احترامی است که در تیم وجود دارد بین بازیکن و مربی. اگر این خدشه دار شود، فضا را خراب خواهد کرد. سومی ایمان به یکدیگر است. من در ایران این تجربه را داشتم که اولین لغتی که به من یاد دادند «حاشیه» بود. در زبان انگلیسی اصلا چنین چیزی نداریم اما 4-5 ماه بعد در پرسپولیس این مثل یک طوفان روی صورت من آمد و واقعا دیدم که اگر این حاشیه مدیریت نشود، می‌تواند تیم را به هم بزند.

 

* مربی همیشه باید مدافع بازیکن باشد
ممکن است یک لغتی از طرف مربی در رسانه ها بیاید که اصلا مربی این را نگفته. من نمی‌دانم آقای اسکوچیچ درباره تاکتیک پذیری یا ناپذیری بازیکنان تیم ملی چیزی گفته یا نگفته اما من فکر کنم اگر مربی بخواهد درباره ضعف تیم ملی چیزی بگوید، باید این را شخصا به آنها بگوید. مربی همیشه باید در رسانه حامی بازیکنان باشد و از آنها دفاع کند؛ خوب بازی کنند و بد بازی کنند و ببرند یا ببازند باید محکم بایستد و تمام مسئولیت را روی شانه اش تحمل کند.

 

* موضوعات کوچک نباید در تیم ملی اثر بگذارند
چیز دیگری که باید بگویم این است که آقای طارمی هم نباید در رسانه‌ها درباره مربی صحبت کند. ما روابط مختلف صوتی و تصویری داریم و باید این چیزهای کوچک را حل کنیم. تیم ملی باید همیشه در اولویت بگذاریم و سایر موضوعات خیلی کوچک هستند و نباید در نتایج تیم اثر بگذارند. این بازی لبنان خیلی مهم بود و طارمی می‌توانست خیلی موثر باشد. 

 

* ممکن است از هیرو به زیرو برسید
چیزی که من یاد گرفتم، من مربیگری را در جوانی یاد گرفتم اما وقتی مویم سفید و سفیدتر شد، این را یاد گرفتم که شما ممکن است 10 بازی ببری اما یک بازی را ببازی فضا ممکن است خیلی سریع عوض شود. میگوییم «هیرو تو زیرو» و این در فوتبال مدرن وجود دارد و بالا پایین مربی با یک تصمیم، حرکت و بازی به سرعت ممکن است عوض شود. زمانی نیست که به خودمان ضربه بزنیم و باید به خودمان اعتماد به نفس بزنیم، تیمسازی کنیم و من فکر کنم ترکیبی که داریم خیلی خوب هستند و این گروه اگر همدل شوند، می‌توانند نتیجه بیاورند. دیدیم که در بازی لبنان و کره جنوبی وقتی عقب هستند، غرور و نیروی ایرانی برای بازگشتشان بی نظیر است.

 

* روحیه پیروزی تیم ملی من را شاد می‌کند
همه می‌خواستند نتیجه عوض شود و بعد از نتیجه 1-1 سردار به نیمکت اشاره می‌کند که همه آرام باشند تا بازی ادامه پیدا کند. وقتی این را می‌بینیم، میفهمیم بازیکنان توانا و با تجربه ای داریم که روحیه پیروزی دارند و این برای من خیلی مثبت است و من را به عنوان یک طرفدار ایرانی شاد می‌کنند.

دیدگاه‌ها