کد خبر : 1792355 | 25 آبان 1400 ساعت 12:18 | 217K بازدید | 59 دیدگاه

مثل آن تصویر حماسی علی دایی؛

پایان مقاومت؛ ملتی که پشت نگاه عابدزاده تسلیم شد! (عکس)

مقاومت احمدرضا عابدزاده هم بالاخره شکست؛ اما این تصویر نیز مانند لگد خشن گلر بحرین به طحال علی دایی در تاریخ ماندگار شد.

پایان مقاومت؛ ملتی که پشت نگاه عابدزاده تسلیم شد! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، فراتر از شکست و پیروزی، بارها شده که تصاویری در حافظه تاریخی و دسته جمعی یک ملت ثبت شود. مثلا کمتر کسی در خاطر دارد تیم ملی ایران در هیروشیما یکی از بدترین و لجام گسیخته ترین تیم های تاریخ را روانه مسابقات کرده و هیچ دستاوردی هم نداشت، اما آن عکس تاریخی نادر داووی از خطای خشن و غیر ورزشی دروازه بان بحرین به طحال علی دایی، تا ابد از ذهن هواداران پاک نخواهد شد.

 

1664987

 

بعضی مسابقات در تاریخ فوتبال تا ابد به نام یک نفر ثبت می شود. 24 سال پیش در چنین روزی و در کوالالامپور و در مرحله اول پلی آف جام جهانی 1998 در مقابل تیم ملی ژاپن به میدان رفته و با نتیجه دردناک 2-3 مغلوب شدیم.

 

خاطره زیادی از آن دیدار در ذهن هواداران فوتبال باقی نمانده و این شکست تلخ هم تفاوت چندانی با دیگر روزهای آزاردهنده در فوتبال ایران ندارد. 9 روز بعد از مغلوب شدن در مقابل درخشش محمد سالم العنزی در قطر و اهدای بلیت شانس صعود مستقیم به جام جهانی به عربستان، فرصت داشتیم تا با کسب پیروزی مقابل ژاپن راهی فرانسه شویم که این اتفاق رخ نداد.

 

1664985

 

اما بی تردید یکی از مهم ترین خاطراتی که از یک بازیکن در ذهن هواداران فوتبال ایران باقی مانده، نمایش دلاورانه احمدرضا عابدزاده در آن مسابقه است. کاری به حرکت غیرمنتظره و دریبل کردن کازویوشی میورا در آن دیدار نداریم و این کارهای احمدرضا اینقدر تکراری بود که چند روز بعد هم مشابهش را در نبرد رفت مقابل استرالیا در مقابل هری کیول دیدیم.

 

حتی احمدرضا عابدزاده نمایش عجیب غریبی هم در آن مسابقه نداشت و ما روزهای خیلی بهتری از این دروازه بان در ذهن خود سراغ داریم. اما عقاب آسیا آن روز با فداکاری های فراموش نشدنی خود 114 دقیقه شانس های تیم ملی ایران برای صعود به جام جهانی را زنده نگه داشت.

 

1664988

 

1664984

 

در طول مسابقه و در چند صحنه دروازه ما با درخشش احمدرضا عابدزاده بسته ماند و زمانیکه با درخشش زوج رویایی مان علی دایی و خداداد عزیزی فاصله ای تا صعود به جام جهانی نداشتیم، دروازه ایران باز شده و بازی به اوقات اضافی کشیده شد. اما در سال هایی که قانون کشنده گل طلایی در فوتبال اجرا می شد، ژاپن بارها با حملات ویرانگر خود فرصت داشت گل برتری را وارد دروازه ما کرده و جشن صعود برپا کند، اما هر بار با سد محکمی به نام احمدرضا عابدزاده مواجه می شد.

 

1664983

 

اوج این درخشش حماسی اما روی یک صحنه رقم خورد. این دروازه بان باتجربه روی یک توپ ارسالی به بدترین و دردناک ترین شکل ممکن به دیرک دروازه برخورد کرد و از ناحیه کمر به شدت آسیب دید. در حالیکه به نظر می رسید امکان ندارد یک دروازه بان با چنین مصدومیتی قادر به ادامه حضور در میدان باشد، احمدرضا عابدزاده با اصرار فراوان در زمین مانده و به درخشش برابر ژاپن ادامه داد. حتی نیما نکیسا، دروازه بان دوم تیم ملی خود را بالای سر احمدرضا رسانده و آماده ورود به میدان بود، اما او خواهان ماندن در مسابقه و به سرانجام رساندن شب تاریخی خود در پایتخت مالزی شد.

 

1664989

 

اما این داستان پایان خوشی برای فوتبال ایران نداشت؛ در دقیقه 114 و روی ریباند یک ضربه که توسط احمدرضا عابدزاده مهار شده بود، ماسایوکی اوکانو سریع تر از مدافعان ما خود را به محوطه رسانده و دروازه خالی ایران را باز کرد و تمام؛ ژاپن با تکیه بر همین گل موفق به صعود به جام جهانی شد.

 

اما این تصویر از نگاه حسرت بار احمدرضا عابدزاده هرگز از ذهن کسی پاک نمی شود؛ محبوبیت این دروازه بان فراتر از دستاوردهای ورزشی اوست و رابطه احمدرضا با هوادارانش با همه فرق داشت.

 

1664986

 

1664981

 

آن روز دسته جمعی یکی را بالای دست گرفته بودیم که بلکه حسرت نرفتن به جام جهانی را طولانی تر نکند، اما افسانه که نیست، پس مقاومت احمدرضا عابدزاده همینجا و با این نگاهی که انگار سنگینی مسئولیت رویای یک ملت در آن متلاشی شده، در هم شکست و تمام.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها