کد خبر : 1793458 | 30 آبان 1400 ساعت 19:11 | 7.1K بازدید | 9 دیدگاه

اسکوچیچ و کادرش فوتبال ایران را از بحران نجات دادند؛ 

مرزبان: سپاهان هرگز دست از مبارزه قهرمانی نمی‌کشد

مربی تیم فوتبال سپاهان معتقد است این تیم در مسیر خوبی قرار گرفته و از دست رفتن 4 امتیاز در شرایط خاص رخ داده است.

مرزبان: سپاهان هرگز دست از مبارزه قهرمانی نمی‌کشد

به گزارش "ورزش سه"، شرایط سپاهان که سه پیروزی پیاپی در شروع لیگ کسب کرده است، در ادامه با یک شکست مقابل ذوب آهن و تساوی خانگی برابر تراکتور به مخاطره افتاده و آنها 180 دقیقه است که در گلزنی نیز موفق نبوده‌اند.
پیرامون حال و روز این روزهای طلایی پوشان اصفهانی و همینطور وضعیت تیم ملی با علیرضا مرزبان مربی سپاهان هم صحبت شدیم که در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

 


*بعد از تغییرات بزرگ نیاز به ترمیم داشتیم
بعد از تغییرات بزرگی که در تیم داشتیم، نیاز به ترمیم تیم بود. به هر حال بازیکنان مهمی جمع ما را ترک کردند؛ پیام نیازمند، احسان حاج صفی کاپیتان تیم ملی، محبی، شایان مصلح، ترکمان، روح الله باقری و کی روش. ما نیاز این مسئله را داشتیم که چطور تیم را ترمیم کنیم و در چه نقاطی بازیکن بگیریم که به هدف ما کمک کنند. فصل را بدنسازی خوبی شروع کردیم که تیم را از نظر بدنی به کیفیت خوبی برساند و این برای ما خیلی مهم بود.

 

*با توجه به حضور ریگی باید سریعا تغییراتی ایجاد می‌کردیم
از طرف دیگر با توجه به اینکه مسعود ریگی به عنوان یک هافبک کلاسیک 6 به ما اضافه شده بود، باید سریعا تغییراتی را در مدل کاری خودمان و گردش در سیستم دفاعی و هجومی خودمان درست می کردیم. این مسئله خیلی به ما کمک کرد. از طرف دیگر ما به یک مهاجم هدف نیاز داشتیم و شهریار توانست مسائل بخش جلوی زمین ما را به خصوص زمانی که نیاز به قطع توپ داشتیم و به عنوان یک دیوار مقابل بازیکن های 6 ما بازی کند. این برای ما فوق العاده مهم بود و او توانست این مشکل را حل کند. همینطور اضافه شدن کنت به عنوان دروازه بان کلاسیک که در بازیسازی تیم نقش داشته باشد، تغییر بسیار مثبتی بود. اضافه شدن فرشاد احمدزاده هم به عنوان یک نیم فوروارد که توانایی بازی در پست پشت مهاجمین و همینطور وینگر را دارد، کمک دیگر برای ترمیم تیم بود. 

 

*برداشت بازیکنان از مسائل تاکتیکی بسیار مهم بود
در مجموع تیمی که الان داریم مجموعه ای از بازیکنانی هستند که تفکرات استراتژیک خوبی دارند؛ درک فوق العاده خوبی دارند و به تنظیمات تیمی ما خیلی کمک کنند. مهره دیگری که به کار گرفتیم حسن شوشتری است که از لیگ یک آمده که فوق العاده با کیفیت است و می تواند در تمام پست های وسط زمین بازی کند؛ او هر روز در حال هماهنگی بیشتر با تیم است. ما همینطور کیفیت کاری خودمان را با تفکرات فنی خودمان و بازیکنان. برداشت بازیکنان و درک آنها از مسائل تاکتیکی خیلی مهم بود و خیلی خوب توانستیم استارت بزنیم و سه بازی را بردیم.

 

 

 

 

 

*مقابل ذوب‌آهن درگیر مسائل خاصی شدیم
در بازی با ذوب آهن درگیر مسائل خاصی شدیم. مالکیت فوق العاده خوبی داشتیم. توانستیم با توپ خیلی کار کنیم و بدون توپ توانستیم فضاهای بازی را خیلی خوب به دست بگیریم. ریتم بازی را به دست گرفتیم. شانس های خیلی خوبی داشتیم و به پنالتی رسیدیم ولی متاسفانه پنالتی گل نشد. به نیمه دوم رسیدیم؛ جایی که یک اخراج بی ربط باعث شد تیممان کنترل بازی را از دست بدهد و ما مجبور شدیم ریسک بزرگی کنیم. بعد از خوردن گل هم باید یک پنالتی داده می شد که این اتفاق رخ نداد.

 

*طبیعی است که تراکتور برای دفاع بیاید
در بازی با تراکتور تیم ما فوق العاده نیمه اول خوبی داشت، شانس های گل زیادی داشتیم و تیم با کیفیت بود، در 20 دقیقه آخر بچه ها احساسی بازی کردند. سعی می کردیم به گل برسیم. البته طبیعی است که تراکتور با اندیشه تساوی و دفاع کردن به اصفهان آمده بود، اما مسیری که می رویم مسیر فوق العاده خوبی است، چون اعتماد قلبی به بازیکنان داریم و می دانیم بازیکنان ما در محورهای تاکتیکی و روانی قوی هستند.

 

*این مجموعه روند بسیار خوبی در پیش خواهد داشت
 اعتماد بزرگی میان مجموعه اعضای تیم وجود دارد. از همین کانال در حرکتیم تا هر روز کیفیت کاری خودمان را افزایش دهیم. طبیعی است که از روند امتیازگیری خودمان راضی نیستیم، اما از مبارزه ای که بازیکنان انجام می دهند، اعتمادی که به هم دارند و در مجموع فاکتورهای مثبتی که در کنار تیم هست، این مجموعه روند بسیار خوبی در پیش خواهد داشت.


*محرم فاکتورهای قهرمانی را می‌داند
نویدکیا که در تمام قهرمانی های سپاهان بوده، معیارهای قهرمانی را می شناسد. می داند تیم نیاز به آرامش بزرگ دارد. می‌داند کجای تیم باید بهتر باشد و برنامه های تمرینی تمام آنها روی همین معیارها سازماندهی می شوند. این مسئله خیلی خیلی مهم است که بدانیم وقتی یک مربی با تفکرات اروپایی تیم را هدایت می‌کند، موفق خواهد شد و این مسئله هم بی نهایت به ما کمک می کند تا سپاهان را تا روز آخر در جمع مدعیان نگه داریم و جام قهرمانی را به اصفهان یکبار دیگر برگردانیم.

 

*هیچ وقت دست از مبارزه برای قهرمانی برنمی‌داریم
ما فصل گذشته بعد از 5 بازی 9 امتیاز داشتیم و 2 شکست بد پشت سرمان بود. با توجه به کارشناسی خوبی که انجام دادیم و اینکه مشکلات اساسی کجا هستند و ترمیم آن نقاط، توانستیم بی نهایت فصل خوبی را استارت بزنیم. سال گذشته هم نتایج خیلی خوبی گرفتیم و با 65 امتیاز در تاریخ فوتبال سپاهان رقم جدید را ثبت کردیم ولی تمام این ها تاریخ و گذشته است و می دانیم تاریخ می تواند دروغگوی خوبی باشد. پس ما تمرکز بالایی داریم برای اینکه تیم را بهتر در زمین هدایت کنیم و چیزی که خیلی مهم است اینکه بازیکنان ما خودشان خودشان را زیر فشار می گذارند؛ چون بی نهایت وفادار به آرمان های سپاهان هستند؛ وفادار به تمام الگوهای یک جامعه هستند و این مسئله بی نهایت به ما کمک می کند. تشکر بی پایان دارم از هواداران تیم. این مسئله را ما همیشه با قلب باز گفتیم که هیچ وقت دست از مبارزه برای قهرمانی برنخواهیم داشت و هواداران مثل همیشه که ما را حمایت کرده اند، دوباره این کار را تکرار کنند.

 

 

 

 

 

*انتقادهای اولیه به عملکرد اسکوچیچ طبیعی بود
بعد از نتایج بدی که ما با مارک ویلموتس گرفتیم و حاشیه هایی که برای فوتبال ایران پیش آمد؛ بحث غرامت به این مربی بود و اینکه فدراسیون چطور با این بحران برخورد خواهد کرد. موضوع بعدی بحث آمدن اسکوچیچ بود که اعتماد زیادی را در جامعه ما نداشت و از سوی کارشناسان ما مورد انتقاد بزرگی قرار گرفت و باید بگویم در همان لحظات اول این اعتراضات به حق بود. نیاز بود مربی ای انتخاب داشته باشد که مقبولیت در بین جامعه و مردم ایران و در بین کارشناسان ما داشته باشد. 


*اسکوچیچ و کادرش فوتبال ایران را از بحران خارج کردند
این انتخاب انجام شد و خوشبختانه با توجه به حمایتی که از همه طرف صورت گرفت تا اسکوچیچ بتواند کارش را انجام بدهد، تیم مرحله به مرحله بهتر شد و ما توانستیم نتایج بی نهایت خوبی را بگیریم. باید به اسکوچیچ و کادر فنی تیم ملی تبریک گفت که فوتبال ایران را از یک بحران بزرگ خارج کردند و ما توانستیم به جام جهانی برویم.

 

*رفتن‌مان به جام جهانی قطعی است، اما مشکلات تاکتیکی داریم
رفتن ما به جام جهانی قطعی شده است، اما مشکلات تاکتیکی داریم، مشکلات روانی داریم، مشکلات سازماندهی درون گروهی داریم که این مسائل باید حل بشود. ما نباید فقط به این مسئله استناد کنیم که نیاز به بازی های دوستانه خوب داریم. من فراموش نمی کنم عربستان صعودی پیش از جام جهانی روسیه با مطرح ترین تیم های دنیا بازی کردند ولی با شکست بزرگی مواجه شدند؛ پس فقط استناد کردن به اینکه بازی های دوستانه خوبی باید انجام بدهیم، غلط است. ما باید راه‌حل های جدید را پیدا کنیم. به خصوص اینکه در مسائل درون گروهی، ساختارهای دفاعی، ساختارهای خط میانی باید تفکرات جدید را حاکم کنیم؛ در مورد پرسینگ؛ گگن پرسینگ؛ در چه شرایطی. این ها مسائلی است که الان مسئولیت مستقیم کادر فنی ماست که در شرایط خاص بتوانند مشکلات درون گروهی را حل کنند. برای این کار شما نیاز به یک آنالیز عمومی دارید در مورد روانشناسی گروهی و مسائل تاکتیکی ای که مورد نظر هست؛ در مورد استفاده از موقعیت توپ، استفاده از فضاهای خاص که در این زمینه ها وقتی یک آنالیز اساسی داشته باشیم از بازی های گذشته و از شخصیت و فرهنگ فوتبالی بازیکنان خودمان، می توانیم در مسیر خوبی حرکت کنیم. 

 

*باید تیم از هر لحاظ آماده جام جهانی شود 
ما الان وقت کافی داریم که با بازیکنان جلسات خاصی را بگذاریم و مسائل خاصی را مطرح کنیم تا بازیکنان را با توجه به شرایط روانی ای که دارند به هم نزدیک تر کنیم. اینکه در چه شرایطی می توانیم وارد بحث پرسینگ و گگن پرسینگ شویم؛ اینکه چطور از ضربات ایستگاهی بهتر استفاده کنیم. الان موقع مناسبی برای شادی کردن نیست؛ الان باید شرایطی ایجاد کنیم تا تیم از هر نظر آماده جام جهانی شود؛ هم از نظر مسائل تاکتیکی و هم مسائل روانی درون گروهی.
بحث طارمی و سرمربی تیم ملی مسئله باید بهتر و زودتر بررسی می شد و در مورد آن صحبت می شد تا به این بحران بزرگ نرسد. احساسم این است که می تواند خیلی خوب انجام بشود. وظیفه ما مربیان هست تا از هر کانالی می توانیم به تیم ملی کمک کنیم. اگر ما مسائلی را می بینیم که لازم است در مورد آنها صحبت شود، ما کادر فنی خوبی را داریم که می توانیم این مسائل را با آنها مطرح کنیم و نظراتمان را بگوییم. ولی این مسائل باید درون گروهی بماند و نباید این احساس را داشته باشه باشیم که انتقاد زیاد از کادر فنی و بازیکنان داشته باشیم. این مسئله هم احساس خوبی را به کادر فنی و بازیکنان نمی دهد، بلکه ما باید وفادار باشیم نسبت به مسائلی که می تواند تیم ما را قوی تر کند و حس بهتری را می تواند به ما بدهد. بهتر است کسانی که احساس خوبی به تیم ملی ایران دارند، در شرایط خاص بتوانند چه به صورت گفتاری و چه نوشتاری مسائل خودشان را با کادر فنی تیم ملی ایران مطرح کنند و واقعا این مسئله خیلی مهم است که درون گروهی و در خانواده بماند. اگر ما اعتقاد قبلی به کار خودمان و خانواده فوتبالی خودمان، باید حمایت کنیم. این حمایت ها نباید فقط زبانی باشد، بلکه باید ساختاری باشد که ما بتوانیم به تیم هم خیلی خوب کمک کنیم. آرزو داریم که تیم ما در جام حهانی سربلند باشد و در این مسیر احساس خوبی به مردم بدهیم و سبب شادی آنها بشویم.

دیدگاه‌ها