کد خبر : 1793867 | 02 آذر 1400 ساعت 20:40 | 30.2K بازدید | 2 دیدگاه

ایبیزا و آرزوهای بزرگ؛

باشگاهی در قلب زیبایی‌های جهان (عکس)

باشگاه ایبیزا در جزیره ای زیبا به این نام در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

باشگاهی در قلب زیبایی‌های جهان (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، باشگاه ایبیزا به رهبری آمادئو سالوو رئیس سابق والنسیا، تنها بعد از گذشت شش سال از عمر حیات خود در یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان با صعود به سطح دسته دوم لالیگا، تاریخ ساز شد.

 

چیزی منحصر به فرد در مورد جزیره ایبیزا وجود دارد و این موضوعی است که بارها و بارها توسط مدیران و بازیکنان تکرار می‌شود؛ آنهایی که به حضور تیم یونیون دپورتیوا ایبیزا از دسته پنجم فوتبال اسپانیا به دسته دوم، آنهم طی تنها شش سال حضور کمک کرده‌اند.

 

1667023

 

روز 23 می 2021 برای همیشه روزی تاریخی در دوران حیات جزیره باقی خواهد بود. پیروزی ایبیزا بر مورسیا در پلی آف که باعث شد این تیم برای اولین بار راهی دسته دوم فوتبال اسپانیا شود. تا امروز هرگز تیمی از سومین جزیزه بزرگ از جزایر بالئاریک در رده حرفه‌ای اسپانیا حضور نداشت، اما سرانجام این رویا محقق شد.

 

البته نیروی محرکه ظهور این باشگاه را باید آمادئو سالوو خطاب کرد. او که در والنسیا به دنیا آمده، همیشه به فوتبال و ایبیزا به عنوان مقصد مورد علاقه خود برای تعطیلات علاقه داشته است. در جوانی و قبل از شروع یک دوره موفق در تجارت با شرکت پاور الکترونیکس، سالوو برای تیم‌های جوانان والنسیا سی‌اف بازی می‌کرد. خانواده او نیز مدت‌هاست که از مسیر همین این شرکت ورزش و البته نه فقط در فوتبال، بلکه در بسکتبال محلی یا موتو جی پی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در ادامه و در بین سال های 2013 تا 2015، او رئیس باشگاه والنسیا نیز شد.

 

سالوو در مورد دوران حضورش در والنسیا و ماجراجویی های خود در فوتبال گفته است: "شما هر روز یاد می گیرید و چیزهای زیادی می آموزید. شما یاد می گیرید که فوتبال سطح بالا و حسی که یک باشگاه می تواند ایجاد کند، چه معنایی دارد. شما در مورد مدیریت آموخته و در مورد مشکلاتی که یک باشگاه فوتبال بزرگ می تواند با آن روبرو شود آشنا می شوید. شما چیزهای زیادی یاد می گیرید، اما این روند آموزش در سطوح پایین تر رخ می دهد."

 

1667025

 

آغاز افسانه ایبیزا

 

سالوو و خانواده‌اش پس از ترک دفاتر مستایا در تابستان 2015، این باشگاه را خریداری و دوباره آغاز به کار کردند و اینگونه داستان پریان آغاز می‌شود. اگرچه رشد باشگاه سریع بوده ، اما طی این مسیر همیشه ساده نبوده است.

 

فصل اول و در سال 2015/16، ایبیزا در لیگ های منطقه ای سطح پنجم فوتبال اسپانیا، با صدها باشگاه تازه تاسیس که در  رویای رسیدن به سطح فوتبال حرفه ای بودند ، به رقابت پرداخت. نتایج اولیه خوب نبودند و سالوو حتی به این فکر می کرد که آیا این همه تلاشی که برای باشگاه انجام می شود ارزشش را دارد یا خیر. با این حال، او و همکارانش همیشه می‌دانستند که نیاز به صبر وجود دارد؛ به ‌ویژه آنجایی که قوانین حتی به باشگاه تازه‌ تاسیس ‌شده‌ای مانند ایبیزا اجازه نمی‌داد در اولین فصل خود به دسته بالاتر صعود کند.

 

سالوو آن روزها را به یاد می آورد: "در حالی که می می دانستیم به کجا می خواهیم برسیم، باید صبوری می کردیم. ما حالا به دسته دوم لالیگا رسیده‌ایم، اما اتفاقات زیادی در این مسیر افتاده است. برنامه ما ساخت یک پروژه حرفه ای در محلی با برند و تصویر منحصر به فرد و خاص خود بود."

 

1667026

 

یک شب معروف مقابل بارسلونا و صعود به دسته دوم لالیگا

 

بین سال‌های 2018 و 2021، ایبیزا در سطح سگوندا بی شرکت کرده، سال به سال روند بهتری از خود نشان داده و به ترتیب در گروه خود ششم، دوم و در نهایت اول شد. ایبیزا رقابت‌های فصل 2018/19 در رده ششم قرار گرفت و این باعث شد این تیم جزیره‌ نشین در مرحله مقدماتی کوپا دل ری فصل بعد حضور داشته باشند. ایبیزا پس از غلبه بر پونتودرا و آلباسته، میزبان بارسلونا در یک بازی خانگی در مرحله بعدی جدول رقابت های جام حذفی بود.

 

در  تاریخ 22 ژانویه 2020، تیم ناشناخته ایبیزا در مقابل شش هزار و پانصد تماشاگر در ورزشگاه استادی کن میسس، با فوق ستاره‌های باشگاه بارسلونا روبرو شد و حتی صندلی‌هایی اضافی برای این مراسم بزرگ در استادیوم در نظر گرفته شد. اهمیت فوق العاده این دیدار برای ایبیزا به کنار، اما گل زودهنگام خاوی پرز باعث شد این تیم دسته سومی بیش از یک ساعت از بارسلونا پیش افتد. اما مدافع عنوان قهرمانی در لالیگا با گل دیرهنگام آنتوان گریزمان در نهایت خودس را از آن مهلکه نجات داده و با نتیجه 1-2 موفق به غلبه بر ایبیزا شد.

 

اما این نتیجه به وضوح قدرت باشگاه ایبیزا را نشان می داد. آنها درخشش خود را در لیگ نیز تکرار کردند و در فصلی که به دلیل شیوع ویروس کرونا نیمه تمام شد، قبل از شکست در پلی آف در جدول سگوندا بی دوم شدند.

 

با این حال و در فصل 2020/21، آبی های آسمانی در صدر گروه خود قرار گرفتند و سپس از پلی آف به دسته دوم لالیگا راه پیدا کرده و البته در بازی تعیین کننده خود برای صعود مورسیا را شکست دادند. جالب اینجا بود این موفقیت با انتصاب دو فرد تازه‌کار در پست‌های کلیدی باشگاه حاصل شد.

 

سالوو دوباره هوش و استعداد خود را نشان داده و اولین مدیر ورزشی باشگاه را به فرناندو سوریانو داد و همچنین خوان کارلوس کارسدو پس از 14 سال کار به عنوان دستیار اونای امری در باشگاه هایی مانند والنسیا، سویا، پی اس جی و آرسنال، اولین تجربه سرمربیگری خود را اینجا سپری کرد.

 

1667028

 

این زوج در گذشته زمانی که سوریانو بازیکن بود و کارسدو کمک مربی، در آلمریا با هم همکاری کرده بودند. بنابراین آنها به طور هماهنگ برای ساخت و توسعه تیمی که در آن هر بازیکنی از توانایی برای قرار گرفتن در ترکیب ثابت برخوردار بود، فعالیت و تلاش می کردند.

 

جذب استعدادهای برتر برای جزیره

 

خریدهای هوشمندانه یکی از اجزای کلیدی رشد  باشگاه در این چند سال گذشته بوده است. ایبیزا همیشه جذب بازیکنان باکیفیت و دارای تجربه بازی در سطوح پایین را در اولویت قرار داده و البته چند نام مطرح را نیز به ترکیب تیم اضافه می کند.

 

یکی از آنها مارکو بوریلو، بازیکن سابق آث میلان بود که دوران حرفه ای خود را در این باشگاه اسپانیایی به پایان رساند. همچنین در تیم فعلی چند بازیکن با تجربه لالیگا نیز حضور دارد. بازیکنانی چون کریستین هررا، میگل آنخل گوئررو، پاپ دیوپ، جاوی لارا و الکس گالوز که سه نفر آخری نیز بخشی از یکی از دیگر داستان‌های خاص فوتبال اسپانیا در باشگاه ایبار بودند.

 

دیوپ هنگام مقایسه این دو شرایط مدعی شد: «اینجا یک مورد متفاوت وجود دارد." این هافبک باسابقه ترین آفریقایی تاریخ لالیگا (362 بازی قبل از فصل 2021/22) بوده و کاملا فوتبال اسپانیا را می شناسد. او در ادامه گفت: "من زمانی راهی ایبیزا شدم که تیم در اولین فصل خود در دسته دوم رقابت می کند. شما بخشی از این فرآیند بوده و با آن زندگی می کنید، بسیاری از مردم  نیز مشتاق دیدن تیمی مانند ایبیزا در لالیگا هستند."

 

اما بوریلوی ایتالیایی نیز می خواست به شرکا در این پروژه ادامه دهد، اما نگرانی در مورد شرایط جسمانی این بازیکن را مجبور به خداحافظی از فوتبال کرد. خود بوریلو در این رابطه توضیح داد: "من به جایی رسیدم که دیگر نمی توانستم بازی کنم، بنابراین به رئیس باشگاه گفتم که به طریق دیگری به شما کمک خواهم کرد، اما از نظر آمادگی منطقی تر است که با یک بازیکن جوان تر توافق کنیم، اما من هنوز اینجا هستم. من ماندم تا اینجا زندگی کرده و بعد از دوستی با آمادئو سالوو به عنوان سفیر باشگاه کار کرده و بخشی از هیئت مدیره بودم. الان سه سال است که اینجا هستم. نمی توانم این شهر را ترک کنم و اگر می توانستم تمام عمرم را اینجا می ماندم، چون اینجا مثل یک هدیه برای انسان است."

 

1667029

 

بوریلو یک بازیکن تمام عیار بوده که برای بیش از ده باشگاه مختلف در ایتالیا و همچنین در انگلیس بازی کرده است و البته هرگز افسانه ای مانند ایبیزا پیدا نکرده است. او در ادامه گفت: "کالیاری نیز شاید شبیه اینجا باشد زیرا در یک جزیره است، اما ساردینیا مانند ایبیزا نیست و اینجا یک تاریخ منحصر به فرد دارد. شاید پالما مایورکا؟ نه، آنجا نیز این جادو را در خود ندارد. مونزا در ایتالیا؟ آنها در گذشته سابقه خود را داشتند، قصد بی احترامی ندارم، اما مونزا این یک شهر کوچک بوده و وزن جهانی ایبیزا را ندارد.

 

لذت بردن از فوتبال در جزیره 

 

بوریللو اولین یا آخرین فردی در جهان نیست که عاشق ایبیزا شده است. به عنوان جزیره ای زیبا با آب و هوای مدیترانه ای و با بهترین تفریحات شبانه در جهان، برای سال های متمادی جمعیت کثیری از گردشگران به ایبیزا سرازیر شده اند. اما آیا جزیره می تواند کانون توجه بازیکنان نیز باشد؟ زندگی یک بازیکن حرفه ای در ایبیزا چگونه است؟

 

فرناندو سوریانو مدیر ورزشی باشگاه ایبیزا و یکی از بازیگران کلیدی در ساخت تیم است. او می گوید که گستره وسیع تفریحات جزیره، در نام بازیکنانی را که باشگاه به دنبال جذب آنهاست تاثیری نمی گذارد.  سوریانو گفت: "بازیکنان حرفه ای بوده و به خوبی می دانند چه مواردی ممنوع بوده و انجام کدام کار ایرادی ندارد. برنامه های تفریحی، مهمانی ها و کلوپ های شبانه در هنگام امضای قرارداد مهم شمرده نمی شود.

 

کادر فنی فقط بازیکنانی را برای تیم‌های خود می‌خواهد که به بلوغ فکری رسیده، خانواده ای کامل داشته و می‌توانند بهتر با وسوسه‌های اطراف خود کنار بیایند. از قضا، یکی از آخرین خریدهای باشگاه ایبیزا با همین مشخصات همخوانی دارد: پاپه دیوپ. این بازیکن سنگالی ادعا می کند که فضای متفاوتی در رختکن تیم ایبیزا نسبت به تیم های سابقش ندیده است.

 

او گفت: "من با خانواده ام اینجا هستم و این مسائل برایم مهم نیست. بازیکنان حرفه ای بوده و آنها می دانند که چه کاری باید انجام دهند." در نهایت به هر حال، فوتبال در این جزیره تفریحی و مجلل نیز مانند هر جای دیگری است.

 

اما از طرف دیگر، بسیاری از گردشگران هوادار فوتبال بوده و حالا یک باشگاه حرفه ای در ایبیزا وجود دارد که آنها می توانند در طول اقامت خود در این جزیره از آن دیدن کنند. در حال حاضر پیراهن های فوتبال ایبیزا نسبت به بسیاری از باشگاه های دیگر که در دنیای فوتبال در رده بالاتری قرار دارند، بیشتر به فروش می رسد.

 

1667034

 

این باشگاه همچنین سخت تلاش کرده تا بازدیدکنندگان خود را افزایش داده و یک بخش انگلیسی در وب سایت و رسانه های اجتماعی انگلیسی زبان خود را مدت ها قبل از رسیدن به دسته دوم لالیگا راه اندازی کرده است.

 

سالوو و هیئت مدیره همچنین با دولت محلی برای کمک به تبلیغ بیشتر برای جزیره از طریق باشگاه ایبیزا همکاری نزدیکی داشته اند؛ به ویژه با توجه به اینکه تجارت مهم گردشگری جزیره بعد از شیوع ویروس کرونا ویران شده است.

 

سالوو هنگام بحث در مورد جایگاه این ورزش در اکوسیستم منحصر به ‌فرد جزیره به این نتیجه رسید: "در اینجا، فوتبال را می‌توان به سطح دوم یا سوم تفریحات تنزل داد، زیرا اینجا پیشنهادهای فوق العاده برای تفریحات شبانه وجود دارد. اما هرکسی که از ایبیزا بازدید کرده خاطرات خوبی از اینجا دارد. مردم برای تفریح ​​و تعطیلات به اینجا می آیند. ما نیز حالا در حال بنای یک باشگاه فوتبال با یک برند تجاری بزرگ هستیم که حس مثبت و وابستگی هواداران در قاره های مختلف را برانگیزد."

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگا 
This Content Is Provided By LaLiga In Partnership With Varzesh3

دیدگاه‌ها