کد خبر : 1794025 | 03 آذر 1400 ساعت 14:57 | 167.2K بازدید | 75 دیدگاه

او معمار منچستر قهرمان بود

یک پیشنهاد هیجان‌انگیز؛ کی‌روش را برگردانید

اسطوره منچستریونایتد درخواست کرد تا سران باشگاه کارلوس کی‌روش را برگردانند. او مطمئن است که کارلوس برای منچستر هدایت مصر را رها خواهد کرد.

یک پیشنهاد هیجان‌انگیز؛ کی‌روش را برگردانید

به گزارش "ورزش سه"، منچستریونایتد روزهای بحرانی ای را سپری می کند و پس از برکناری اوله گنار سولسشر فعلا با مایکل کریک به عنوان مربی موقت ادامه می دهد تا یک مربی جدید روی نیمکت بنشیند.

 

از گزینه های مختلفی برای هدایت منچستریونایتد نام برده می شود. ابتدا نام زین الدین زیدان مطرح شد ولی مربی فرانسوی پیشنهاد یونایتد را رد کرد. سپس از مائوریسیو پوچتینو نام برده شد ولی او دیروز اعلام کرد که از هدایت پی اس جی رضایت تمام دارد و به چالشی دیگر فکر نمی کند.

 

 

1654637

 

 

اریک تن هاگ سرمربی آژاکس و ارنستو والورده سرمربی سابق بارسا نیز دیگر گزینه های مطرح شده هستند ولی ریو فردیناند اسطوره منچستریونایتد معتقد است در این شرایط کارلوس کی روش بهترین گزینه برای هدایت شیاطین سرخ است. کسی که دو دهه پیش به عنوان دستیار سر الکس فرگوسن انتخاب شد و تاثیری شگرف در موفقیت های این تیم داشت. کی روش که سال ها نیز مربی تیم ملی کشورمان بود، پس از ناکامی در تیم ملی کلمبیا اکنون سرمربی تیم ملی مصر است و با این تیم شانس بالای برای صعود به جام جهانی دارد.

 

 

1580698

 

 

ریو فردیناند که خاطرات خوشی از کار با کی روش دارد گفت:« صحبت از مائوریسیو پوچتینو است. زمانی که او از تاتنهام برکنار شده بود نیز یکی از گزینه های منچستر بود و می دانیم که او رویای رسیدن به نیمکت یونایتد را دارد ولی پوچتینو اکنون سرمربی پی اس جی است و باید به این باشگاه احترام گذاشت. پی اس جی جزو باشگاه هایی نیست که در نیم فصل مربی یا بازیکن خود را به راحتی از دست بدهد. من اگر باشم روی پوچتینو برای فصل بعد حساب می کنم و بهتر این است که او پروژه خود را از ابتدای فصل شروع کند.

خوب، حالا سوال من این است که چرا کارلوس کی‌روش نه؟

من فکر می‌کنم اگر منچستریونایتد به دنبال کارلوس کی روش باشد، او هر کاری که انجام می‌دهد را کنار می‌گذارد.»

 

 

رازهای ذهن کی روش از زبان ستاره یونایتد :: ورزش سه

 

 

کی‌روش در منچستریونایتد

سال 2002 بود که سر الکس فرگوسن در تصمیمی شجاعانه و رویایی کارلوس کی‌روش را به عنوان دستیار خود انتخاب کرد.

 کارلوس کی‌روش به اولدترافورد آمد تا جانشین استیو مک‌لارن شود. کی‌روش پیش از آن با تیم‌های ملی امارات و آفریقای جنوبی کار کرده بود و فرگوسن قصد داشت کسی را به تیمش بیاورد که کارایی بسیار بیشتری نسبت به مک‌لارن داشته باشد.

 

کی‌روش در نخستین فصل حضور در یونایتد بسیار عالی کار کرد و این تیم توانست جام قهرمانی در لیگ برتر را از آرسنال پس بگیرد. در تابستان همان سال یونایتد تصمیم گرفت شیوه بازی خود را تغییر دهد. به همین دلیل دیوید بکام را به رئال مادرید فروخت و بازیکن جوانی به نام کریستیانو رونالدو را به ترکیب خود اضافه کرد. پیش از آمدن رونالدو، صحبت‌هایی در مورد حضور رونالدینیو و آرین روبن در یونایتد شنیده شده بود ولی هیچ کدام از این انتقال‌ها انجام نشدند. این آغاز فصلی جدید برای یونایتد بود تا بازی سازی و دریبل زنی جای سانترهای زیاد در این تیم را بگیرد. البته در همان تابستان کارلوس کی‌روش هدایت رئال مادرید را پذیرفت و به اسپانیا رفت تا سرمربی پر افتخارترین تیم اروپا شود.

 

 

کی‌روش: از منچستر تا تهران برخلاف مسیر آب :: ورزش سه

 

 

حضور در سانتیاگو برنابئو برای کی‌روش موفقیت آمیز نبود. به دلیل نتیجه‌هایی که در دوران افت رئال مادرید با این تیم بدست آورد از رئال کنار گذاشته شد. حضور کی‌روش در یونایتد و همکاری دوباره با فرگوسن به سود هر دو طرف بود. در آن فصل آرسنال 15 امتیاز بیشتر از یونایتد جمع آوری کرده بود و فرگوسن قصد داشت از والتر اسمیت در این زمینه کمک بگیرد.

در همان زمان بود که کارلوس کی‌روش به یونایتد بازگشت و قرارداد 3 ساله‌ای را به امضا رساند. زیر نظر او بود که کریستیانو رونالدو رشد کرد و با آموزش‌های او بود که به بهترین بازیکن جهان تبدیل شد. در پایان آن فصل یونایتدها هیچ جامی را به خانه نبردند ولی فرگوسن و تیمش توانستند با راه اندازی شیوه بازی جدیدی در این تیم به فکر پرورش بازیکنان جوان و بسیار با استعداد این تیم یعنی رونالدو و رونی باشند.

آمدن بازیکنانی مانند نمانیا ویدیچ، ادوین فن در سار و پاتریس اورا خط دفاعی بسیار محکمی را ساخت. رفتن روی کین از این تیم در سال 2005 نیز یکی از تصمیم‌های تاثیرگذار در یونایتد بود. گفته می‌شد دلیل اصلی خروج کین از یونایتد، کارلوس کی‌روش بوده است. کین به هیچ وجه از تاکتیک‌های کی‌روش خوشش نمی‌آمد و از آزادی عملی که به او داده بودند ابراز نارضایتی می‌کرد.

بازیکنانی که در آکادمی جوانان یونایتد پرورش یافته بودند، یکی پس از دیگری از این تیم می‌رفتند. دیوید بکام، فیل نویل، نیکی بات و حالا هواداران باید شاهد خروج روی کین از این تیم می‌بودند. تمام این رخدادها نشان از آن داشت که فرگوسن به دید باز و ایده‌های کی‌روش اعتماد کرده و در حال ساخت تیمی است که نه تنها می‌خواهد در انگلیس آقایی کند، بلکه به دنبال فرمانروایی در اروپا است.

 

 

1667534

 

 

 

تغییر از یک تیم انگلیسی به یک تیم اروپایی

یکی از انتقادهایی که همواره از الکس فرگوسن می‌شود این است که تیم او همواره در اروپا ناکام است. رسیدن به 4 فینال اروپایی در دوران طولانی حضور او روی نیمکت شیاطین سرخ نشان از آن دارد که موفقیت‌های اروپایی او به هیچ وجه قابل مقایسه با موفقیت‌های داخلی او نیستند. حضور دستیارانی مانند برایان کید و استیو مک‌لارن اگر چه در این تیم موفقیت‌های زیادی را به همراه داشت ولی در هر حال در اروپا به هیچ وجه موفق عمل نکردند. تفکری که کی‌روش به من‌یونایتد آورد این بود: «موفق شدن منچستریونایتد در اروپا با مدرن کردن شیوه بازی آنها».

تغییرات کی‌روش تابستان 2006 با خروج رود فن نیستلروی از این تیم ادامه پیدا کرد. او معتقد بود حضور نیستلروی مانع بروز استعدادهای کریستیانو رونالدو خواهد شد. فرگوسن از میان این دو، رونالدو را انتخاب کرد و بدین ترتیب نیستلروی به رئال مادرید فروخته شد. پسر پرتغالی در آن فصل بسیار عالی بود و 23 گل برای تیمش به ثمر رساند،‌ کاری که در مقایسه با 3 فصل قبل‌ حضور او در این تیم بسیار عالی به نظر می‌رسید. از این پس رونالدو به عنوان یک گلزن در یونایتد مطرح شد. در ادامه دگردیسی یونایتد، تاکتیک و تکنیک بیش از هر زمان دیگری وارد سیستم بازی آنها شد و سانتر کردن از کناره‌ها ذهنیتی بود که کمتر از آن استفاده می‌شد.

 

 

1667535

 

 

کی‌روش به درستی می‌دید فوتبال در حال پیشرفت و توسعه است و هافبک‌های کناری مانند رونالدو را در مواقع مورد نیاز به یک گلزن بالفطره تبدیل کرد. به نظر می‌رسید کی‌روش آینده فوتبال را می‌دید و از بازیکنانی مانند رونالدو برای مدرن کردن فوتبال در یونایتد استفاده کرد.

شیوه جدید کی‌روش موجب شد او گل‌های فراوانی به ثمر برساند و با ذهنیتی که کی‌روش به او داده بود، موفقیت بی نظیری برای خود و باشگاهش بدست آورد. او در سال‌های اوج خود توانست عنوان بهترین بازیکن سال، بهترین بازیکن جوان و بهترین بازیکن از دید هواداران را بدست آورد. او در سال 2008 به همراه تیمش لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرد و به عنوان نخستین هافبک، توانست کفش طلای فوتبال اروپا را بدست آورد.

کی‌روش همچنین سیستم 2-4-4 سنتی در فوتبال انگلیس را به شکلی قابل انعطاف درآورد. خواست فرگوسن این بود که یونایتد فوتبالی روان و پر تحرک مانند تیم‌های هلندی و بارسلونا ارائه کند.

از آن پس همه نوع مدرن و شیوه بسیار عالی فوتبال یونایتدها را دیدند. تمام این تغییرها مدیون کارهایی بود که کی‌روش در این تیم انجام داده بود. او معمار خلاقیت در خط دفاع، حمله و هافبک منچستریونایتد بود. این تیم فوتبالی روان ارائه می‌کرد و دل هواداران را به تسخیر خود درآورده بود.

 

 

 

دیدگاه‌ها