کد خبر : 1795313 | 09 آذر 1400 ساعت 16:27 | 139.9K بازدید | 119 دیدگاه

واکاوی یک انتخاب بحث‌برانگیز؛

چرا توپ طلا حق لیونل مسی بود؟ چرا نبود؟

توپ طلای 2021 به لیونل مسی رسید؛ انتخابی که موافقان و مخالفان بی شماری داشته است.

چرا توپ طلا حق لیونل مسی بود؟ چرا نبود؟

به گزارش "ورزش سه"، از چند هفته قبل و به خصوص در روزهای پایانی بحث و اخبار زیادی در مورد انتخاب مرد سال فوتبال  جهان وجود داشت. گرچه از شروع فصل جدید بارها شایعاتی در مورد قطعی شدن اهدای این جایزه به لیونل مسی منتشر شده بود، اما بسیاری نیز بازیکنان دیگر از جمله رابرت لواندوفسکی را لایق دریافت توپ طلای سال 2021 می دانستند. نوشته ذیل در واقع خلاصه ای از نظرات کاربران سوشال مدیا، کارشناسان، رسانه های مختلف ایرانی و خارجی و منتقدان در کمتر از 24 ساعت اخیر است.

 

1669385

 

چرا توپ طلا حق لیونل مسی بود؟

 

توپ طلا یک جایزه فردی است. در واقع فلسفه این جایزه این است که شاید دیگر همبازیان یک بازیکن سال درخشانی نداشته اند و به همین علت یک تیم قادر به کسب پیروزی های متوالی و جام های متعدد نبوده، اما یک بازیکن می تواند به قدری عملکرد فوق العاده ای از خود ارائه دهد که از نظر فردی، بهترین در جهان لقب گرفت و جایزه توپ طلا را از آن خود کند.

 

هواداران لیونل مسی معتقدند این بازیکن در سال 2021 نیز به مانند سال های دیگر فوق العاده بوده است. کافی ست نگاهی به این جدول بیندازید؛ به جز آمار گلزنی و در تمامی فاکتورهای دیگر(ستاره آرژانتینی مهاجم هدف و نوک نیست)، لیونل مسی در صدر قرار داشته و از این منظر به وضوح لایق دریافت جایزه مرد سال جهان در سال 2021 است.

 

1669542

 

نباید فراموش کرد بارسلونا (باشگاه اول لیونل مسی در سال 2021) شاید در بدترین روزهای دو دهه اخیر خود به سر می برد و بی تردید کسب عنوان قهرمانی در لالیگا دشوارتر از بوندسلیگا است. اما از سوی دیگر بایرن مونیج در اوج قرار دارد و بر اساس منطق هواداران لیونل مسی، گلزنی برای بارسلونا در فصل قبل دشوارتر از بایرن مونیخ بوده است.

 

همچنین تنها زننده گل نقش اصلی را در فوتبال ایفا نمی کند. ارسال پاس گل، پاس های حیاتی، خلق موقعیت، حتی تکل های درست و ... نیز نقش مهمی در به ثمر رسیدن یک گل و در واقع نیل به اهداف در زمین ایفا می کند. بر اساس این جدول، لیونل مسی شانس های گلزنی بسیار کمتری از رابرت لواندوفسکی خراب کرده و همچنین موقعیت های کمتری نیز نصیب این بازیکن شده است.

 

پس در واقع لیونل مسی در تیم ضعیف تری نسبت به ستاره لهستانی بازی می کرده، اما توپ طلا یک جایزه فردی بوده و از نامش مشخص است که به بازیکنی اهدا می شود که بهترین عملکرد را از نظر فردی داشته، نه تیمی.

 

1669543

 

به تصویر بالا نگاه کنید؛ نشریه فرانس فوتبال از رای دهندگان خواسته سه فاکتور را برای شرکت در نظرسنجی در نظر بگیرند: عملکرد انفرادی و جمعی (فتح عناوین) در طول سال- کلاس بازی یک بازیکن (استعداد و رعایت بازی جوانمردانه)- بررسی و قضاوت کلی در مورد دوران حرفه ای یک بازیکن.

 

هواداران لیونل مسی معتقدند این ستاره آرژانتینی در سال 2021 در این سه فاکتور بهتر از لواندوفسکی عمل کرده است. همچنین لیونل مسی در سال 2021 بعد از حدود سه دهه با تیم ملی آرژانتین موفق به فتح کوپا آمه ریکا نیز شد، هشتمین ال پیچی چی خود را نیز کسب کرد و به بهترین گلزن تاریخ آمریکای جنوبی نیز تبدیل شد. از نظر هواداران لیونل مسی عملکرد فردی این بازیکن در سال جاری نیز به قدری درخشان بوده که توپ طلای هفتم حق این بازیکن بوده است.

 

1669545

 

چرا توپ طلا حق لیونل مسی نبود؟

 

سوال اول منتقدان اهدای این جایزه به ستاره آرژانتینی این است که در واقع دیگر بازیکنان بزرگ دنیای فوتبال باید چه کاری انجام دهند تا لایق دریافت توپ طلا باشند؟ رابرت لواندوفسکی، گلزن لهستانی بایرن مونیخ در سال 2021 از نظر گلزنی (وظیفه اصلی مهاجم) در بهترین شرایط ممکن قرار داشته و گرچه چهار بار کمتر از لیونل مسی بازی کرده، اما 15 بار بیشتر از او موفق به گلزنی شد.

 

فتح دوباره بوندسلیگا و حذف از لیگ قهرمانان با بدشانسی (بی تردید اگر رابرت لواندوفسکی در دو دیدار مقابل پاری سن ژرمن حاضر بود شانس بایرن مونیخ برای صعود چند برابر می شد) و کفش طلای اروپا، دستاوردهای مهم این گلزن قهار در سال جاری بوده است.

 

1669544

 

همچنین نشریه فرانس فوتبال در سال 2020 در تصمیمی غیرمنتظره برگزاری مراسم توپ طلا را به علت شیوع ویروس کرونا لغو کرد. منتقدان مدعی بودند مانند بسیاری از رویدادهای جهانی دیگر، این مراسم نیز باید به صورت آنلاین برگزار شده و توپ طلا به رابرت لواندوفسکی تعلق پیدا می کرد؛ خواسته ای که حتی لیونل مسی نیز متواضعانه دیشب به آن اشاره کرد.

 

همچنین برخی تصور می کنند فاکتورهای روشنی برای تبدیل شدن به مرد سال جهان وجود ندارد. به عنوان مثال یک سال عملکرد فردی اهمیت بیشتری پیدا می کند و یک سال موفقیت های تیمی ارزش بیشتری دارد.

 

به عنوان مثال کیلیان امباپه که در این رده بندی رتبه نهم را کسب کرد در سال 2021 هم بیشتر از لیونل مسی گلزنی کرده، هم در لیگ قهرمانان موفق تر و گلزن تر بوده (دو برابر)، هم فاتح لیگ ملت های اروپا شده، یک جام بیشتر گرفته و حتی سه پاس گل بیشتر مسی داده است.

 

1669405

 

اما رابرت لواندوفسکی در سال 2021 رکورد فوق العاده 54 گل را به نام خود به ثبت رساند و هم رکورد گلزنی در یک فصل بوندسلیگا را شکست (فراموش نکنیم لیگ آلمان 34 هفته ای است و لالیگا 38 هفته ای).

 

بالاتر عنوان شد که یکی از فاکتورهای رای گیری بررسی عملکرد دوران حرفه ای یک بازیکن است. در حال حاضر در تاریخ ثبت شده لیونل مسی هفت توپ طلا دارد و بازیکنانی چون رابرت لواندوفسکی، ژاوی، آندرس اینیستا و ... حتی یک بار هم موفق به دریافت این جایزه نشده اند  که این از نظر بسیاری عادلانه نیست.

 

در واقع منتقدان اهدای جایزه در سال های اخیر معتقدند ستاره ای مانند رابرت لواندوفسکی که ثبات فوق العاده ای داشته، در گلزنی بی رقیب بوده و موفق به فتح عناوین مختلف شده، برای کسب عنوان توپ طلا دیگر چه کاری باید انجام دهد؟ سال دیگر جام جهانی برگزار می شود و با توجه به عضویت رابرت لواندوفسکی در تیم ملی لهستان، بعید است دیگر این بازیکن 34 ساله موفق به فتح توپ طلا شود و از نظر منتقدان مراسم دیشب، اینجا عدالت رعایت نشده است.

 

1669547

 

نتیجه گیری؛


راه حل مشخص و روشنی در مورد جایزه توپ طلا وجود ندارد. این عنوان معتبر به هر حال به سلیقه صاحبان رای بستگی دارد و حتی کارشناسان بزرگ نیز بارها سلایق و علایق خود را در قضاوت لحاظ کرده اند. برخی معتقدند توپ طلا به واسطه انتخاب های ادوار اخیر اعتبار خود را از دست داده و بعضی نیز تصور می کنند فاصله ای فوق ستاره هایی مانند لیونل مسی و کریستیانو رونالدو با دیگر بازیکنان بیش از اندازه است. اما به هر حال شاید به نظر برخی 2010، 2013، 2014، 2019 و دیشب، این جایزه می توانست به بازیکنانی چون آندرس اینیستا (حتی ژاوی یا وسلی اسنایدر)، فرانک ریبری، مانوئل نویر، ویرژیل فن دایک یا رابرت لواندوفسکی تعلق پیدا کند.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها