کد خبر : 1796503 | 15 آذر 1400 ساعت 13:56 | 41K بازدید | 17 دیدگاه

شگفتی شهرآورد با تاریخ‌سازی این دو سرمربی

فرهاد و یحیی؛ پروین و پورحیدریِ زمانه! (عکس)

تقابل یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی، پرتکرارترین دربی پایتخت از زمان حرفه‌ای شدن لیگ برتر بوده است.

 

به گزارش "ورزش سه"، علی دایی - امیر قلعه‌نویی یا برانکو ایوانکوویچ - وینفرد شفر؟ این دوئل‌های جذاب را فراموش کنید چرا که تقابل یحیی گل‌محمدی با فرهاد مجیدی، باسابقه‌ترین دیدار در تاریخ معاصر دربی تهران بوده است. شش بازی که میانگین بیشتر از یک گل در هر شهرآورد را داشته و البته تنها یک بار با نتیجه غیر از مساوی در جریان بازی به اتمام رسیده است.

 

از زمان حرفه‌ای شدن فوتبال ایران، پرسپولیس و استقلال 48 بار در مقابل هم قرار گرفتند. در این بین پرسپولیس 15 سرمربی مختلف را روی نیمکت داشته: "پروین، بگوویچ، زوبل، آری هان، دنیزلی، قطبی، وینگادا، کرانچار، دایی، استیلی، دنیزلی، ژوزه، گل‌محمدی، ایوانکوویچ و کالدرون" و استقلال با 12 سرمربی متفاوت: "پورحیدری، کخ، قلعه‌نویی، مرفاوی، حجازی، کریمی، مظلومی، منصوریان، شفر، استراماچونی، مجیدی و فکری" به مصاف پرسپولیس رفته است.

 

دربی رفت و برگشت لیگ اول حرفه‌ای بین علی پروین و منصور پورحیدری برگزار شد که هیچ برنده‌ای نداشت اما نخستین پیروز شهرآوردها، پرسپولیسی بود که از وضعیت آشفته استقلال در دوران پس از اخراج رولاند کخ استفاده کرد و با هدایت پروین، شاگردان پورحیدری را از ایش رو برداشت. نکته جالب اینکه نخستین برد استقلال با هدایت یک مربی ایرانی در مقابل مربی خارجی حریف رقم خورد.

 

از زمان پیروزی با هدایت علی پروین در لیگ دوم حرفه‌ای تا برتری با سرمربیگری مصطفی دنیزلی و گل مهرداد اولادی، پرسپولیس هرگز نتوانست استقلال را شکست دهد و در این بین امیر قلعه‌نویی رکورد شکست ناپذیری را از خود به جای گذاشت. ژنرال جوان آبی‌ها در این مدت شش بار روی نیمکت تیمش نشست  و پرسپولیس چهار سرمربی متفاوت را داشت و اگر قرمزها در این دوره، وضعیتی باثبات را سپری می‌کردند، حالا قلعه نویی هم یک طرف باسابقه‌ترین دوئل دربی قرار می‌گرفت.

 

1671465

 

ناصر حجازی اگرچه بیشترین دوره کاری اش را در دهه 70 سپری کرد اما یک تقابل به یادماندنی هم با افشین قطبی داشت که با تساوی خاتمه یافت. از آن بازی (دربی شصت و چهارم) تا دیدار علی دایی با صمد مرفاوی (دربی شصت و نهم) پرسپولیس و استقلال با مربیان مختلف (قطبی، وینگادا، کرانجار - حجازی، کریمی، قلعه‌نویی، مرفاوی) به نتیجه تساوی 1-1 رسیدند تا اینکه تیم علی دایی با شوت استثنایی کریم باقری حریف را از پیش رو برداشت.

 

1671467

 

پس از ورود پرویز مظلومی، او نیز شش بار روی نیمکت استقلال نشست اما دوره بی ثبات سرخپوشان بار دیگر دست یک سرمربی را از رکوردی مهم بازداشت. با این حال پرویز مظلومی موفق شد دایی و استیلی را شکست دهد و عدد چهار را از خود به یادگار بگذارد؛ هرچند که بازگشت تاریخی قرمزها با ایمون زاید و مصطفی دنیزلی، دست پرویز مظلومی را از رکوردهای بعدی کوتاه کرد.

 

پس از شش دربی با پرویز مظلومی، این بار امیر قلعه نویی همین تعداد سرمربیگری را روی نیمکت استقلال سپری کرد که این بار پرسپولیس 5 بار مربی مختلف را روی نیمکت داشت! به عبارتی استقلال پیش از دوره اخیر، سه بار با قلعه نویی و مظلومی، دوره با ثبات سه ساله را پشت سر گذاشت که در همین مدت پرسپولیس 12 سرمربی مختلف را روی نیمکت خود دید. البته در شش دربی آخر قلعه نویی، او هرگز قرمزها را شکست نداد.

 

برانکو ایوانکوویچ تنها مربی تاریخ لیگ برتر از سال 1380 است که 9 بار متوالی هدایت یکی از دو تیم را در شهرآورد برعهده داشته. برانکو در این مدت با قلعه نویی، مظلومی، منصوریان و شفر دیدار کرد که اگر دربی سوپرجام برگزار می‌شد، آنها به رکورد 5 شهرآورد می‌رسیدند. همچنان دوئل برانکو و شفر باسابقه‌ترین دربی از نظر متوالی بودن محسوب می‌شود.

 

آخرین تقابل سرمربیان خارجی در دربی به دیدار کالدرون و استراماچونی مربوط می‌شود که سرخپوشان با گل مهدی عبدی به پیروزی رسیدند. در محموع پرسپولیس با سرمربی خارجی توفیق بیشتری در شهرآورد داشته و اساسا شاید نتایج ضعیف پیشکسوتان پرسپولیس در دهه 1380 و اوایل دهه 1390 باعث شده بود که در این باشگاه، اقبال بیشتری به استخدام سرمربی خارجی نشان داده شود.

 

1671466

 

 

با این حال از دربی لیگ نوزدهم تا شهرآورد اخیر، فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی 6 بار در مقابل هم قرار گرفتند تا باسابقه‌ترین دربی‌بازهای لیگ برتر ایران لقب بگیرند؛ در این بین یحیی یک بار با گل عیسی آل کثیر پیروز شد و یک بار هم مجیدی در ضربات پنالتی به پیروزی دست یافت.

 

1671479

 

 

نکته مهم اینکه باتوجه به پایگاه اجتماعی یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی، احتمالا این دو همین روند را ادامه خواهند داد. آنها قراردادی سه ساله با باشگاه خود امضا کرده‌اند و تعجب آور نخواهد بود که اگر تقابلشان دو رقمی بشود.

دیدگاه‌ها