کد خبر : 1796664 | 16 آذر 1400 ساعت 12:43 | 65K بازدید | 138 دیدگاه

دربی مدیریتی قرمز و آبی

صدری VS آجورلو؛ چه کسی موفق‌تر است؟

مدیران پرسپولیس و استقلال چند ماه دشوار و پرتنش را تجربه کردند و حالا در آستانه ورود به دوره‌ای جدید هستند.

صدری VS آجورلو؛ چه کسی موفق‌تر است؟

به گزارش "ورزش سه"، مجید صدری و سردار آجورلو در زمره مدیرانی هستند که به نظر رقابت آشکاری با یکدیگر دارند و شاید حتی کری‌خوانی و شدت رقابتشان از بازیکنان داخل زمین هم بیشتر باشد. به طوری که در برنامه زنده و مصاحبه‌های متنی علیه یکدیگر موضع می‌گیرند و با کنایه صحبت می‌کنند؛ یک روز آجورلو به حضور صدری در کنار تیم کنایه می‌زند و روز دیگر مدیر پرسپولیس، سردار را به عوام فریبی و رفتارهای پوپولیستی متهم می‌کند.

 

امروز نود و یکمین روزی است که از حکم سرپرستی مجید صدری می‌گذرد و این در حالی است که هیئت مدیره پیشنهاد 90 روز حضور او به عنوان سرپرست را به وزیر ورزش داده بود و حالا همه در انتظار این هستند که ببینند حمیدرضا سجادی چه واکنشی به درخواست هیئت مدیره برای مدیرعاملی او خواهد داشت.

 

آجورلو اما به شکلی متفاوت به صندلی مدیریت باشگاه رسید و با حکم مدیرعاملی سجادی، با خیال راحت پای به باشگاه گذاشت تا اهداف خود را دنبال کند. از دوره مدیریت آجورلو جدود 75 روز می‌گذرد و شاید اتفاقاتی که در این مدت رخ داده، از نظر خبری، دامنه گسترده‌تری نسبت به اتفاقات 75 روز قبل از ورود او باشند.

 

اما چه کسی موفق تر بوده؛ سردارِ استقلال یا مهندس پرسپولیس؟

 

 

* مجوز حرفه‌ای؛ آزمون مهم و ادامه‌دار در AFC

 

در نخستین روزهای کاری هر دو مدیرعامل بود که ماجرای مجوز حرفه‌ای به وجود آمد. آنها در 5 دسته بندی مختلف، مدارک را آماده کردند اما مسئله اصلی این بود که باید بدهی داخلی و خارجی هر دو باشگاه باید تسویه حساب می‌شد. زمزمه‌های مسئولان کمیته مجوز حرفه‌ای، همه چیز را به سمتی می‌برد که حذف دو تیم سرخ و آبی قریب الوقوع باشد اما در نهایت فدراسیون فوتبال به صورت مشروط مجوز آنها را صادر کرد.


نکته مهم اینکه شاید در این ماجرا صدری و آجورلو چندان مقصر نباشند چرا که تاریخ تسویه حساب با طلبکاران پیش از حکم مدیریت آنها بوده اما به هر حال کنار رفتن پرسپولیس و استقلال برای اولین بار به این شکل، بی تردید تبعات سنگینی برای هر دو خواهد داشت. زمانی که مجوز حرفه‎‌ای مشروط صادر شد، کاظم اولیایی از مهلت 90 روزه به این دو تیم صحبت کرد و حالا باید دید تا آن چه زمان چه اتفاقی رخ می‌دهد. پرسپولیس و استقلال همچنان در جدول ای اف سی ستاره دار هستند.

 

 

* تبلیغات محیطی؛ برد 150 میلیاردی قرمز و آبی


تاریخ شروع جنگ برای تبلیغات محیطی 28 مهر ماه است؛ زمانی که استقلال از کارگزار 500 میلیاردی رونمایی کرد و سپس مشخص شد که 150 میلیارد از این رقم مربوط به تبلیغات محیطی خواهد بود. در ابتدا دستیابی به چنین حقی باورنکردنی و دور از ذهن به نظر می‌رسید اما پافشاری مدیرعامل استقلال معادلات را تغییر داد تا در نهایت روز 13 آذر مشخص شود که تبلیغات محیطی به پرسپولیس و استقلال واگذار شده است.


باشگاه پرسپولیس قرارداد 110 میلیاردی برای تبلیغات محیطی بسته که نشان می‌دهد قرمزها برای هر بازی مثل استقلال 10 میلیارد را دریافت خواهند کرد چرا که تا پایان فصل 11 بازی خانگی سرخپوشان باقی مانده است. البته مشخص نیست تکلیف 4 بازی خانگی قبلی چه خواهد شد و همچنین از این رقم 110 میلیاردی، سازمان لیگ و شرکت توسعه چه سهمی خواهند داشت. گفته می‌شود سازمان لیگ 30% سهم خواهد داشت که در این صورت باید 40 میلیارد از این رقم را برای سهم سازمان لیگ کسر کرد.

 


* کارگزار اسپانسری؛ غول‌هایی با ریشه مشترک


از «ایده پروران تبلیغ» که در مهرماه به عنوان کارگزار استقلال معرفی شد تا «ایده پویان ماژ» که دو روز پیش کارگزار اسپانسری قرمزها شد، به نظر نمی‌رسد تفاوت چندانی در ریشه و ماهیت باشد. کارگزار استقلال با رقم 500 میلیارد معرفی شد و کارگزار پرسپولیس با رقم 630 میلیاردی پای به این عرصه گذاشت.


آنطور که اعلام شده از رقم 500 میلیاردی استقلال، 150میلیارد همانطور که گفته شد برای تبلیغات محیطی است و 200میلیارد برای حق پخش؛ بنابراین 150 میلیارد باقی مانده احتمالا رقمی است که برای تبلیغات روی پیراهن و سایر فضای تبلیغاتی باشگاه یا شاید فروش پیراهن در نظر گرفته شده است.


از رقم 630 میلیاردی پرسپولیس نیز 300 میلیارد برای حق پخش خواهد بود، 110 میلیارد برای تبلیغات محیطی و 220 میلیارد برای فضای مجازی و تبلیغات روی پیراهن. به نظر می‌رسد فارغ از حق پخش، در این مسئله قرمزها شرایط بهتری دارند و درآمد بیشتری را خواهند داشت.

 

1671698

 

 * تمدید با یحیی و فرهاد؛ خیال راحت از نیمکت


سردار آجورلو در بدو ورود به باشگاه استقلال، قرارداد فرهاد مجیدی را به مدت سه سال تمدید کرد تا نشان دهد حمایت کافی را از سرمربی تیم دارد. او بعدها گفت که مسئله داخل زمین را به مجیدی سپرده و هیچ حضوری در تمرینات نخواهد داشت و به این شکل تمام اختیارات را به سرمربی تیم واگذار کرد.


مجید صدری اما ترجیح می‌دهد برای حمایت از تیم در تمرینات حضور یابد ولی او نیز انتخاب مشابهی داشت. پیش از بازی یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، صدری برای اعلام حمایت از یحیی گل‌محمدی، قراردادی سه ساله را با او امضا کرد تا نشان دهد با هرنتیجه‌ای در بازی با الهلال، حامی او خواهد بود.


این بی تردید امتیازی مثبت برای هر دو مدیرعامل خواهد بود چرا که یحیی و مجیدی دارای پایگاه اجتماعی قوی در بین طرفداران قرمز و آبی هستند.

 

 

 * پنجره و پرونده؛ عملیات دشوار تحریمی


یکی از بزرگترین چالش‌های سردار آجورلو و مجید صدری، مسئله پرونده‌های خارجی بوده است. باشگاه پرسپولیس البته زودتر از استقلال با حکم نهایی طلبکار اصلی خود یعنی گابریل کالدرون مواجه شد تا در روزهایی که این باشگاه کارگزار نداشت، صدری از طریق ارتباطاتش رقم 740 هزار دلاری را قرض کند و به کالدرون بدهد. البته همه چیز خوب پیش رفت تا اینکه مسئله تحریم بانکی و FATF دردسرساز شد و حالا باگذشت چندین هفته از آغاز پرداخت پول، قسط سوم به دست سرمربی آرژانتینی نرسیده است.


اما استقلال هم از این مسئله مبرا نیست و به زودی آجورلو با حکم نهایی پرونده آندره استراماچونی مواجه خواهد شد که طلب میلیون دلاری را روی دست استقلال خواهد گذاشت. علاوه بر این مسئله پادوانی هم شاید تا آخر این فصل برای استقلال دردسرساز شود.


اما این‌ها آخرین پرونده‌های خارجی پرسپولیس و استقلال هستند و صدری و آجورلو می‌توانند باشگاه را بدون قرض خارجی تحویل مدیرعامل بعدی بدهند که در این صورت نامی نیک از خود به جای خواهند گذاشت.

 

 

 * مطالبات داخلی؛ تلاش برای جلوگیری از شورش بازیکنان


صدری و آجورلو فعلا عملکرد چندان موفقی در پرداخت مطالبات بازیکنان نداشته‌اند. باشگاه پرسپولیس پیش از دربی دریافتی بازیکنان را به 20 درصد افزایش داد و بازیکنان استقلال نیز همین حدود دریافتی داشته‌اند.


این در حالی است که همیشه دریافتی پایین بازیکنان، یک مسئله خطرناک برای مدیرعامل است چرا که شورش بازیکنان علیه هر مدیری، می‌تواند به پایان کار او در باشگاه تبدیل شود و هیچ مدیری در پرسپولیس و استقلال، نتوانسته باوجود اختلاف با بازیکنان و مربیان، سمت خود را طولانی مدت حفظ کند.


حالا این رقم 80 درصدی باید تا خرداد ماه پرداخت شود و باید دید که دو مدیرعامل در این باره چه خواهند کرد.

 

به نظر شما در این مدت کوتاه، کدام یک عملکرد بهتری داشته‌اند؟ اگر طرفدار پرسپولیس هستید، همچنین دیدگاه خود درباره عملکرد مجید صدری را بنویسید و اگر استقلالی هستید، درباره مصطفی آجورلو نظر بدهید.

 

1671699

دیدگاه‌ها