کد خبر : 1797011 | 17 آذر 1400 ساعت 21:50 | 33.6K بازدید | 4 دیدگاه

باید با همدلی این مسئله را حل کنیم؛

واکنش فدراسیون به نامه فیفا درباره زنان

فدراسیون فوتبال با تائید نامه فیفا درباره بانوان، اظهار داشت که این مسئله باید با همدلی حوزه‌های فرهنگی حل و فصل بشود.

واکنش فدراسیون به نامه فیفا درباره زنان

به گزارش "ورزش سه"، ورود بانوان مسئله‌ای مهم و البته چالش برانگیز در فوتبال ایران بوده و در سالهای اخیر با رشد شبکه‌های اجتماعی، این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و با ورود فدراسیون جهانی فوتبال به این مسئله، ابعاد تازه‌ای برای آن ایجاد شده است.

 

چهار روز پیش بود که روزنامه شرق پرده از نامه‌ای برداشت که از الزام ورود بانوان به استادیوم‌ها در تمام مسابقات ورزشی به میزبانی ایران حکایت داشت. فیفا در این نامه صراحتا نوشته: «از سوی معاون وزیر ورزش مورد موافقت گردید که  زنان اجازه خواهند یافت تا در همه بازی‌های ملی و بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا، لیگ خلیج فارس از ماه ژوئن 2020 حضور یابند.»

 

این نامه که بهمن 1398 ارسال شده بود، فوتبال ایران را ملزم به ورود بانوان از آغاز لیگ بیستم می‌کرد اما تنها یک ماه پس از این تاریخ با شیوع ویروس کرونا، همه ورزش‌ها در جهان تعطیل و سپس بدون حضور تماشاگر برگزار شد تا این توافق نیز در یک تعلیق دو ساله قرار بگیرد. اما حالا با واکسیناسیون گسترده و کاهش نسبی آمار و ورود تماشاگران، شرایط تغییر پیدا کرده.

 

چالش اصلی فوتبال ایران، ورود بانوان در فیفادی بعدی و در دیدار مقابل عراق است و حتی مسئولان فدراسیون نیز اعلام کرده‌اند که «جشن صعود در حضور بانوان و میهمان ویژه یعنی جیانی اینفانتینو» برگزار خواهد شد.

 

با این حال انتشار این نامه، یک توافق گسترده‌تر را نشان می‌داد که ورود زنان را نه فقط برای بازیهای رسمی ملی، بلکه برای بازیهای باشگاهی در لیگ قهرمانان و لیگ برتر هم آزاد می‌کرد. حالا بهرام رضاییان عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با تائید ارسال این نامه گفته: «بحث بعدی تعهدات و قول هایی بود که فدراسیون فوتبال در سال ١٣٩٨ به فیفا داده که بخشی از آن مربوط به حضور بانوان در رقابت‌های باشگاهی و ملی در ورزشگاه‌هاست. بدون شک این موارد نیازمند همدلی بیشتر در حوزه های مختلف فرهنگی است تا بتوانیم موانع را برداریم.»

 

باتوجه به اینکه این نامه با عنوان «توافق با معاون وزیر» حالا به تائید عضو فدراسیون هم رسیده، به نظر می‌رسد مسئله فراتر از نهادهای فوتبالی باشد و با این وصف، با عبور از وضعیت بحرانی کرونا، باید منتظر روزهای سرنوشت ساز پیرامون ورود زنان به ورزشگاه در بازیهای داخلی هم ماند؛ هرچند که همین چند ساعت پیش یک عضو مجلس شورای اسلامی گفته بود که این مسئله به فدراسیون فوتبال ربط دارد و فیفا نباید در آن دخالت کند.

دیدگاه‌ها