کد خبر : 1797091 | 18 آذر 1400 ساعت 12:55 | 46.8K بازدید | 62 دیدگاه

سقوط آزاد امارات و قطر

رسمی شد: سهمیه 3+1 ایران در لیگ قهرمانان

کنفدراسیون فوتبال آسیا ظهر امروز به صورت رسمی سهمیه کشورها در لیگ قهرمانان آسیا 2023 را اعلام کرد.

رسمی شد: سهمیه 3+1 ایران در لیگ قهرمانان

به گزارش "ورزش سه"، همانطور که طی روزهای گذشته نیز عنوان شده بود، کنفدراسیون فوتبال آسیا به دنبال اعلام سهمیه جدید کشورها در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در سال 2023 است. سالی که قرار است با تقویم اروپا و طی دو سال برگزار شود و بدین ترتیب باید آن را فصل 2023-2024 لیگ قهرمانان آسیا نامگذاری کرد. مسئله ای که البته نیازمند اعلام رسمی AFC است ولی این امر نیز تقریبا قطعی و تصویب شده است.

 

با این حال، امروز کنفدراسیون فوتبال آسیا به شکل رسمی سهمیه کشورها در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرد. برای تعیین این سهمیه ها، از فرمول ویژه ای استفاده شده که پیش از این نیز برای تعیین سهمیه کشورها به کار برده می شود. مکانیسم طبقه بندی بدین صورت است که در لیگ قهرمانان آسیا به هر باشگاهی 3 امتیاز برای برد و یک امتیاز برای تساوی تعلق می گیرد و در صورت صعود به مراحل بالاتر، 3 امتیاز اضافی داده می شود. در پلی آف نیز 0.3 امتیاز برای پیروزی و 0.15 امتیاز برای تساوی و 0.3 امتیاز صرفا برای شرکت در این پیکارها تعلق می گیرد.

 

در این فرمول، با توجه به عملکرد تیم های هر کشور اعم از پیروزی، تساوی و صعود به مراحل بالاتر، برای هر آیتم و هر مرحله امتیاز خاصی در نظر گرفته می شد و پس از اینکه امتیازات هر تیمی به دست می آمد، با امتیازات سایر تیم های آن کشور جمع و بر تعداد نمایندگان کشور مذکور تقسیم می شد.

 

1672375

 

در رقابت های فصل گذشته، عملکرد تیم های استقلال، پرسپولیس، تراکتور و فولاد در نظر گرفته و امتیاز هر تیم به صورت جدا جمع زده شد و در نهایت تمام امتیازات به دست آمده بر عدد 4 بخاطر تعداد نمایندگان تقسیم شد و امتیاز کلی و نهایی ایران به دست آمد. این کار برای 3 دوره گذشته لیگ قهرمانان آسیا نیز انجام شد و در نهایت امتیاز کلی ایران به عدد 77.92 رسید و در رتبه دوم غرب آسیا و بالاتر از قطر قرار گرفت.

 

بدین ترتیب برای لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2023-2024 کشور ایران دارای سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم خواهد بود. این 3 سهمیه مستقیم نیز به قهرمان و نائب قهرمان لیگ بیست و یکم و قهرمان جام حذفی رقابت های امسال خواهد رسید و تیم سوم لیگ امسال نیز که در حال برگزاری است، راهی دیدار پلی آف می شود. اگر هم قهرمان لیگ بیست و یکم و جام حذفی کنونی یک تیم باشد، بدیهی است که تیم های اول تا سوم لیگ برتر راهی مرحله گروهی شده و تیم چهارم نیز به دیدار پلی آف می رود.

 

 

در سهمیه بندی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دو فصل بعد لیگ قهرمانان، در غرب آسیا تنها ایران و عربستان موفق به دریافت 3 سهمیه مستقیم شدند. ازبکستان و قطر سهمیه 2 + 2 خواهند داشت و نکته جالب سقوط آزاد فوتبال امارات در این رتبه بندی است. پس از نتایج ضعیف نمایندگان این کشور، یکی از سهمیه های آنها کسر شد و امارات تنها یک سهمیه مستقیم در لیگ قهرمانان 2023 خواهد داشت که از آن قهرمان لیگ این کشور است و دو تیم نیز راهی دیدار پلی آف می شوند. خبری که برای مهدی قایدی و احمد نوراللهی دو بازیکن ایرانی شباب الاهلی ناخوشایند خواهد بود.

 

نکته مهم دیگر نیز کاهش سهمیه های عراق است. این کشور دارای یک سهمیه مستقیم و 2 سهمیه غیرمستقیم بود که به دلیل کسب نتایج ضعیف نمایندگان این کشور در سالهای اخیر، آنها فقط یک سهمیه مستقیم در لیگ قهرمانان آسیا 2023 خواهند داشت. اعطای یک سهمیه غیرمستقیم به کشور بنگلادش نیز از نکات جالب توجه است.

دیدگاه‌ها