کد خبر : 1805795 | 01 بهمن 1400 ساعت 16:53 | 26.2K بازدید | 23 دیدگاه

یک اتفاق بسیار مهم در دولت رئیسی؛

علم‌الهدی: مکان های ویژه برای تماشای فوتبال توسط زنان در نظر گرفته شود

مهم‌ترین ائمه جمعه ایران سخنان صریحی در مورد ورود زنان به استادیوم‌ها داشت.

به گزارش "ورزش سه"، در ادامه اخباری که پیرامون سخت‌گیری‌های فیفا و فراهم شدن زمینه‌های ورود بانوان در ایران وجود دارد، امروز (یکم بهمن ماه 1400) شاهد اتفاق مهمی بودیم و در مشهد آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه که در حرم مطهر امام رضا برگزار شد، به صورت صریح در رابطه با این موضوع صحبت کرد.


علم‌الهدی که به مناسبت در پیش بودن ولادت حضرت فاطمه و همینطور هفته گرامیداشت مقام زن، عمده صحبت‌های خود را معطوف به دختران و زنان کرده بود، پس از اشاره به چند آیه قرآن در خصوص حجاب زنان و تاکید بر اینکه اسلام ضد زن و آزادی‌ها‎‌ی زن نیست، به موضوع ورود بانوان به استادیوم‌ها نیز ورود کرد و در رابطه با این بحث خبرساز فوتبال ایران اینطور صحبت کرد:« ورزشگاه‌های فوتبال جای هیجان اند و طبیعتا زنان که از نظر عاطفی از مردان حساس‌ترند، هیجان بیشتری پیدا می‌کنند و مراجع تقلید بروز و ظهور این هیجان در حضور مردان را حرام اعلام کرده‌اند. اینکه می‌گویند فیفا فدراسیون فوتبال ما را مجبور کرده است که زنان را در تماشای فوتبال شرکت دهند، ناشی از شیطنت‌ها و رذالت‌های عده‌ای بی‌دین خارج‌نشین است که فیفا را تحریک کرده‌اند، وگرنه فیفا به این مسائل کاری نداشت.»


خطیب نماز جمعه مشهد در ادامه با تاکید بر اینکه باید در ورزشگاه‌های کشور مکان‌هایی مخصوص بانوان در نظر گرفته شود، به صورت صریح در رابطه با موضوع مورد درخواست فیفا موضع‌گیری کرد و گفت:« البته این‌ها بدین معنا نیست که زنان از تماشای فوتبال محروم باشند و مجبور شوند فوتبال را تنها از طریق تلویزیون تماشا کنند.

 

مسئولین نظام اسلامی ما باید در ورزشگاه‌ها مکان‌هایی را مخصوص بانوان آماده کنند تا زنان در عین تماشای مستقیم فوتبال، صیانت داشته باشند و هنگامی که دختری موقع تماشای فوتبال از هیجان فریاد می‌زند، یک مرد هرزه از این هیجان او سوء استفاده نکند. دستگاهی که مسئولیت توسعه ورزش قهرمانی در کشور را بر عهده دارد، باید برای تماشای مستقم فوتبال برای زنان صیانت ایجاد کند.»


آنچه که از صحبت‌های این روحانی متنفذ برمی‌آید این است که او از این تریبون به صورت ضمنی موافقت خود را با ورود زنان به ورزشگاه‌ها به صورت مشروط و رعایت برخی نکات اعلام کرده است؛ اتفاقی که اگر به وقوع بپیوندد، رویدادی بسیار مهم در دولت ابراهیم رئیسی به شمار خواهد آمد.


در همین رابطه طی ماه‌های اخیر و به خصوص چند روز گذشته نیز که به دیدار ایران برابر عراق نزدیک می‌شویم، جلسات فشرده‌ای میان مسئولان کشور برگزار شده و در این بین، تلاش‌ها و رایزنی‌های انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور که امروز نیز به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و آغاز هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلا بود، تاثیرگذار بوده است. خزعلی که فرزند ابوالقاسم خزعلی عضو سابق مجلس خبرگان است، دو مرتبه نیز پیش از اعزام تیم ملی زنان به هند به کمپ تیم‌های ملی رفته بود و طی سه روز گذشته نیز در جلسات مهمی پیرامون ورود بانوان به ورزشگاه‌‎ها شرکت کرده و گفته می‌شود به خوبی از این حق بانوان دفاع کرده است.


با این صحبت‌ها به نظر می‌رسد قدم بعدی حضور زنان در ورزشگاه‌ها است و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید خود را آماده ایجاد شرایطی به منظور حضور زنان در ورزشگاه‌ها در رقابت‌های لیگ کنند.

 

*الزامات فیفایی
چندی پیش بود که رونمایی از نامه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران توجه اهالی فوتبال را به خود جلب کرد. نامه‌ای که پس از مصاف ایران مقابل کامبوج در مرحله مقدماتی جام جهانی انشا شده بود و طی آن به مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران تاکید کرده بودند که باید تمام بازی‎های ملی فوتبال، لیگ داخلی و همینطور رقابت‌های باشگاه‌های ایرانی در سطح لیگ قهرمانان آسیا با حضور بانوان برگزار شود.


این موضوع البته به دلیل شیوع ویروس کرونا و خالی شدن ورزشگاه‌ها از تماشاگر برای دو سال مسکوت ماند. حالا اما علاوه بر اصلاح بند یک اساسنامه فوتبال ایران که تا تاریخ دهم اسفندماه مهلت برای آن تعیین شده است، موضوع دیگری که به شدت مورد توجه فیفا قرار دارد، فراهم کردن شرایط ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در ایران است و به همین دلیل هم جانی اینفانتینو در مصاف ایران و عراق میهمان ویژه این مسابقه است. آنها همچنین اصرار دارند پس از دیدار برابر کامبوج که با حضور هواداران زن در استادیوم آزادی برگزار شد، بار دیگر شاهد این اتفاق در مصاف با عراق باشند و می‌خواهند این موضوع در سایر مسابقات ملی و همینطور رقابت‌های لیگ داخلی و آسیایی نیز تداوم داشته باشد و در غیر اینصورت به مسئولان فوتبال ایران هشدارهای جدی‌ای داده شده است.

 

دیدگاه‌ها