کد خبر : 1806924 | 07 بهمن 1400 ساعت 12:30 | 42.6K بازدید | 67 دیدگاه

محبوبیتی که تاریخ انقضا ندارد 

اصفهان پشت نویدکیاست، تا اطلاع ثانوی

محرم نویدکیا در ابتدای راه خود در مربیگری این روزها فشاری را تحمل می‌کند که هرگز در دوران بازی آن را تجربه نکرده بود.

اصفهان پشت نویدکیاست، تا اطلاع ثانوی

به گزارش "ورزش سه" با اینکه سپاهان از نظر خلق موقعیت و ارائه نمایش تهاجمی، تماشاگران مسابقه را پای تلویزیون میخ‌کوب می‌کند، اما از نظر کسب امتیاز مانند سال گذشته موفق عمل نکرد و باعث شد کم‌کم صدای اعتراض هواداران این تیم به گوش برسد.


‌کنار رفتن این تیم از جام حذفی، باعث شد آتش زیر خاکستر زبانه بکشد و سپاهانی‌ها این‌بار اعتراضات خود را از جمع‌ها و گروه‌های هواداری، به زیر پست‌های بازیکنان و کادرفنی این تیم بکشند. صدای این عدم رضایت به گوش نویدکیا هم رسیده بود و در نشست خبری پس از بازی گفت: "من اینجا نیامده‌ام که با یکی دو باخت بروم و اصلا همچین چیزی نیست. موضوع اصلی این است که من از روزی که از فوتبال خداحافظی کرده‌ام تا روزی که سرمربی تیم شده‌ام، هیچ وقت مصاحبه‌ای نکرده‌ام و ارتباطی با مسئولین باشگاه نداشته‌ام. هیچ‌وقت دست و پا نزده‌ام و خودم را به کسی وصل نکرده‌ام به اینجا بیایم. یک روز از من خواستند به سپاهان بیایم." 


محرم قبل از این بازی هم در خصوص فشار شدیدی که روی بازیکنانش وجود دارد و انتقاداتی که در فضای مجازی از بعضی از این بازیکنان شده گفته بود:"فشار بر روی تیم‌های بزرگ طبیعی است و برای بازیکنان و سرمربی ‌وجود دارد. اگر قرار باشد نتوانیم این فشار را تحمل کنیم نباید مسئولیت تیمی مثل سپاهان را قبول کنیم. اگر بازیکنان نتوانند این فشار را تحمل کنند نباید با یک تیمی مثل سپاهان قرارداد ببندند. بازیکنان و ‌کادر فنی که به این تیم‌ها می‌آیند از روز اول می‌دانند که باید این فشار‌ها را تحمل کنند. می‌دانند ممکن است خیلی حرف‌ها را به آن‌ها بزنند و آن‌ها را تحت فشار قرار دهند."


‌با این صحبت‌ها، نویدکیا به‌نوعی حق را به هواداران‌ داده و به بازیکنان این پیغام را داد که اعتراض حق طبیعی هوادار است، مخصوصا به تیمی که ‌برابر چهار تیم برتر جدول موفق به کسب پیروزی نشده است. هرچند شکست برابر سرخابی‌های پایتخت مزید بر علت شده تا سپاهانی‌ها که همواره در کری هواداری با تیم‌های تهرانی هستند، اصلا از شرایط تیم‌شان راضی نباشند. 

 

1686043

 

محرم بازیکن، مهم‌ترین چهره فوتبالی تاریخ اصفهان است.علاقه به او ریشه‌ای عمیق در دل هواداران سپاهان دارد. (عکس: امیر حسینی)

 


دیدار با مس رفسنجان برای نویدکیا و شاگردانش بهترین فرصت برای خروج از بحران بود. بحرانی که به‌ زعم بسیاری از هواداران این تیم خودساخته و حاصل تفکر کادر فنی این تیم بوده. چرا که با جست‌وجویی ساده در فضاهای هواداری این تیم، می‌توان به این نتیجه رسید که آنها معتقدند نگرش کادرفنی برای لیگ ایران مناسب نیست. گزاره‌ای که با توجه به صدرنشینی استقلال، شاید خیلی هم دور از منطق نباشد.


‌سپاهانی‌ها اعتقاد دارند این‌که تیم‌شان در هر بازی بالای هشت موقعیت گل ایجاد می‌کند و از نظر مالکیتی کاملا بر حریفان غلبه می‌کنند نکته خوبی است، اما همیشه به فوتبال زیبا امتیاز نمی‌دهند و در پایان فصل به تیمی که بیشتر صاحب توپ بوده و موقعیت خلق کرده جام نمی‌دهند. اما در بازی برابر مس رفسنجان هم سپاهان با همان تفکر همیشگی در اختیار داشتن توپ، پای به زمین مسابقه گذاشت. اشتباه حسن جعفری منجربه گلزنی شهریار مغانلو شد. یکی از بازیکنانی که هواداران سپاهان اصلا از او رضایت نداشتند و معتقد بودند با موقعیت‌سوزی‌های مداومش، نقش پررنگی در عدم امتیازگیری تیم‌شان دارد. پس همه چیز برای سپاهان رویایی شروع شده بود. گلزنی در دقیقه اول یک بازی حیاتی آن هم توسط بازیکن مورد انتقاد تماشاگران. 


اما طولی نکشید که بازی باز سپاهان بلای جان این تیم شد و مس خیلی سریع با زدن گل مساوی، گل‌های دوم و سوم را هم وارد دروازه کنت کرد تا سپاهان یک بار دیگر طعم تلخ شکست را بچشد. اما شکستی که نسبت به نتایج مشابه قبلی، یک تفاوت عمده داشت. سپاهانی‌ها این بار در خلق موقعیت گل هم عاجز بودند و دیگر نتوانستند مانند بازی‌های گذشته با خیمه زدن روی دروازه حریف، چندین و چند موقعیت گل خلق کنند.


با پایان بازی، محرم نویدکیا سرمربی تیم یکی از سخت‌ترین نشست‌های خبری خود را پشت سر گذاشت. نه به‌خاطر این که خبرنگاران از او سؤال‌های چالشی بپرسند، بلکه به این‌خاطر که چهره محبوب هواداران که همیشه به صداقت در گفتار و صراحت لهجه مشهور بود، باید تعارف را کنار می‌گذاشت و از عملکرد ضعیف تیمش صحبت می‌کرد:"روی اشتباهات خیلی بچه‌گانه‌ به حریف موقعیت دادیم و خیلی هم نتوانستیم موقعیت‌سازی کنیم. آن بازی که همیشه از ما انتظار می‌رفت، نبود. بازی خوبی انجام ندادیم که بخواهم اینجا دفاع کنم و باید این واقعیت را بگویم که خودم، کادر فنی، مدیریت و بازیکنان بابت باخت‌های اخیر واقعاً ناراحت هستیم. آمدم اینجا که به تیمم کمک کنم، اما شرایط خوب پیش نمی‌رود. از سال گذشته تا الان سعی کردیم برنامه‌ریزی بهتر و سازماندهی خوب باشد و کارهای تمرینی، روحی، روانی و آنالیز و ... را خیلی دقیق انجام می‌دهیم، اما آن بازدهی که باید باشد حاصل نشده است. باید بهتر از این باشیم و شرمنده هواداران هستیم. در سپاهان بازی کردن و مربی بودن، لیاقت می‌خواهد و باید واقعاً برای آن تلاش کرد و از جان مایه گذاشت. در این چند روز تعطیلی تصمیماتی می‌گیریم که به صلاح باشگاه و تیم باشد تا هواداران را بیش از این ناراحت نکنیم." 

 


بازیکنان سپاهان در دو تورنمنت باقیمانده باید نهایت تلاش خود رو برای تغییر شرایط انجام بدهند.غیر از این جو سنگینی متوجه آنها خواهد بود.

 


با تمام شدن کنفرانس و مخابره صحبت‌های نویدکیا در سایت‌ها، گمانه زنی‌ها شروع شد؛ آیا محرم استعفا می‌دهد؟ آیا باشگاه با او قطع همکاری می‌کند؟ آیا محرم بازیکنانی که توقع او را برآورده نکردند را کنار می‌گذارد؟ هواداران سپاهان که همیشه بعد از شکست‌ها، به واسطه بازی‌های خوبشان خود را متقاعد به حمایت می‌کردند، این بار هیچ راهی برای قانع کردن خودشان نداشتند و نوک پیکان انتقادات را متوجه بازیکنان کردند. نویدکیا که از شکست برابر پرسپولیس، صدای انتقادات هواداران را شنیده بود، به دفاع از شاگردانش پرداخت و تلویحا خودش را مسئول نتایج دانست تا به‌نوعی فشار را از روی بازیکنان بردارد:" باید بگویم، بازیکنان ما تمام تلاش‌شان را برای تیم می‌کنند. دلم می‌خواهد از صمیم قلب به هواداران بگویم، اینجا هر اتفاقی رخ می‌دهد، مسئولیتش با من است. بازیکنان، بازی‌ای را انجام می‌دهند که من می‌خواهم و آن کارآیی را از خود نشان می‌دهند که مسئولیتش با من است. اگر هر بحثی در مورد سپاهان هست، هواداران درباره من صحبت کنند. بازیکنان تمام تلاش خود را برای تیم کرده‌اند و در ادامه هم تلاش می‌کنند. تا الان هم عالی کار کرده‌اند، اما این بازی دور از انتظار بود و بازی بدی انجام دادیم."


 با این صحبت‌های نویدکیا، یک دوراهی پیش روی هواداران سپاهان قرار گرفت؛ آنها یا باید شروع به انتقاد از نویدکیا می‌کردند یا باید صبر را در پیش می‌گرفتند و به کادرفنی فرصت می‌دادند. راهی که آنها انتخاب کردند، قابل پیش بینی بود.


‌"حمایت". کلیدواژه‌ای که در خصوص نویدکیا تاریخ انقضا ندارد. محرم نویدکیا برای سپاهانی ها یک اسطوره تمام‌عیار است. چهره ای که به‌واسطه درخشش چشمگیر در سپاهان و رد پیشنهادات کشورهای عربی و تیم‌های پایتخت نشین، محبوبیتی باورنکردنی در نزد هواداران سپاهان و مردم شهر اصفهان دارد. شاید در بین استقلالی‌ها دوگانگی‌هایی مقطعی بین هواداران قلعه نویی و مجیدی ایجاد شود یا در پرسپولیس هواداران کریمی و دایی با هم اختلاف نظر پیدا کنند، اما در سپاهان همه دور یک نام جمع می‌شوند، "محرم نویدکیا". حمایتی که هواداران این تیم از او دارند شاید برای بسیاری از فوتبال دوستان ایرانی قابل هضم نباشد. 


سپاهان در لیگ شرایط خوبی ندارد و شانس قهرمانی اش نسبت به سرخابی‌ها کمتر است. و  از جام حذفی هم کنار رفته‌اند ولی هنوز محرم نویدکیا را تنها راه حل خروج از بحران می‌دانند. هیئت مدیره باشگاه سپاهان هم ارتباط خوبی با سرمربی تیمشان دارند، از طرف دیگر مدیرعامل این تیم، محمدرضا ساکت هم اعتقاد ویژه‌ای به محرم دارد. همه این‌ها باعث می‌شود احتمال این که همکاری سپاهان با محرم در میانه‌های فصل به پایان برسد چیزی نزدیک به صفر باشد. 


هوادران سپاهان معتقدند با بازگشت احتمالی نیازمند و محبی از پرتغال و جذب یکی دو بازیکن کلیدی خارجی یا داخلی در کنار تقویت کادر فنی در بخش دستیاران، احتمالا نقاط ضعف این تیم در نیم فصل اول برطرف شده و آنها می‌توانند به قهرمانی در فصل جاری و صعود از گروه‌شان در لیگ قهرمانان آسیا خوش‌بین باشند. توقعی که با توجه به دست باز باشگاه از نظر مالی خیلی بعید نیست و باشگاه هم در برآورده کردن خواسته هواداران، مصمم به نظر می‌رسد.

 


امیرحسام رنگچیان

دیدگاه‌ها