کد خبر : 1807293 | 08 بهمن 1400 ساعت 18:56 | 127.2K بازدید | 52 دیدگاه

14 تیم در قطر، 18 سهمیه در انتظار

راهنمای جامع انتخابی جام جهانی 2022 (گزارش)

در این گزارش می توانید هر آن چه که باید در مورد تیم های صعود کننده به جام جهانی 2022 و فرایند انتخاب 18 تیم باقی مانده بدانید را بخوانید.

راهنمای جامع انتخابی جام جهانی 2022 (گزارش)

به گزارش ورزش سه، تیم ملی ایران روز گذشته با کسب پیروزی یک  بر صفر مقابل میهمان خود عراق، در فاصله سه بازی مانده تا پایان رقابت های مقدماتی در آسیا، صعودش به قطر 2022 را قطعی کرد. شاگردان اسکوچیچ به عنوان چهاردهمین تیم، نام خود را در بین حاضرین در جام جهانی ثبت کردند تا بدون در نظر گرفتن قطر میزبان، اولین تیم آسیایی باشند که از مجرای مسابقات مقدماتی جواز حضور در جام جهانی 2022 را کسب می کنند. در این گزارش نگاهی داریم به اوضاع مقدماتی در قاره های مختلف و روند تکمیل شدن 32 سهمیه ای که تنها 18 تای آن باقی مانده است.

 

1686632

 

تیم هایی که صعودشان به جام جهانی 2022 قطعی شده است: 


آرژانتین، بلژیک، برزیل، کرواسی، دانمارک، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایران، هلند، قطر (میزبان)، صربستان، اسپانیا و سوئیس.

 

تیم هایی که به دور نهایی انتخابی در افریقا راه یافته اند:


الجزایر، کامرون، کنگو، مصر، غنا، مالی، مراکش، نیجریه، سنگال و تونس

 

تیم هایی که در پلی آف اروپا حضور خواهند داشت:


اتریش، چک، ایتالیا، مقدونیه شمالی، لهستان، پرتغال، روسیه، اسکاتلند، سوئد، ترکیه، اوکراین و ولز

 

افریقا: ( 5 نماینده)


ده تیم به دور نهایی انتخابی جام جهانی 2022 در قاره آفریقا راه یافتند. برندگان پنج مسابقه رفت و برگشت که برای مارس 2022 برنامه ریزی شده است، نماینده آفریقا در قطر 2022 خواهند بود.

 

1686633

 

برنامه تقابل ها:


مصر – سنگال
کامرون – الجزایر
نیجریه – غنا
کنگو – مراکش
مالی - تونس


(بازی های رفت: 3 فروردین 1401 – بازی های برگشت: 9 فروردین 1401)

 

آسیا: (5 یا 6 نماینده)


دو تیم برتر هر گروه ( 2 گروه 6 تیمی – دور سوم و نهایی) جواز حضور در قطر 2022 را کسب خواهند کرد. تیم های سوم هر گروه در تک بازی به مصاف هم خواهند رفت تا شانس خود را برای شرکت در پلی آف بین قاره ای حضور در جام جهانی محک بزنند. علاوه بر این، قطر به عنوان میزبان دیگر تیم آسیایی راه یافته به جام جهانی است. قاره آسیا 4.5 سهمیه دارد که تکلیف یک مورد آن (ایران) شب گذشته مشخص شد. تیم دوم گروه یک هم کره جنوبی است که به احتمال زیاد صعود می کند. در گروه دوم اما رقابت نزدیکی بین عربستان، ژاپن و استرالیا شاهد هستیم که دو تیم به صورت مستقیم با کسب رتبه های اول و دوم صعود و تیم سوم برای زنده کردن شانس خود به مصاف تیم سوم گروه اول خواهد رفت.

 

1686634

 

ایران در فاصله سه بازی مانده به پایان مسابقات، صعود خود به قطر را قطعی کرده است.

 

1686635

 

برخلاف گروه اول، در گروه دوم هنوز هیچ چیز قطعی نشده و عربستان، استرالیا و ژاپن سه مدعی اصلی صعود مستقیم هستند.

 

اروپا: (13 نماینده)


10 تیم اول گروه های ده گانه انتخابی جام جهانی در قاره اروپا، تکلیف بخش زیادی از سهمیه این قاره در جام جهانی 2022 را مشخص کرده اند. بلژیک، کرواسی، دانمارک، انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند، صربستان، اسپانیا، سوئیس با کسب رتبه نخست گروه های خود به این مهم دست یافتند. اتریش، جمهوری چک، ایتالیا، مقدونیه شمالی، لهستان، پرتغال، روسیه، اسکاتلند، سوئد، ترکیه، اوکراین و ولز هم برای کسب 3 سهمیه باقی مانده اروپا در مسیری دشوار به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. برنامه مسیر انتخابی به گونه ای است که شش تیم در یک سمت و شش تیم در سمتی دیگر قرار دارند. برندگان این شش بازی در سه دیدار که طبق قرعه کشی مشخص شده، تکلیف سه سهمیه باقی مانده را مشخص می کنند.

 

1686636

 

بر اساس قرعه کشی، مسابقات در این مرحله به شرح زیر خواهد بود:

 

گروه A: ولز، اتریش، اسکاتلند و اوکراین
ولز - اتریش
اسکاتلند - اوکراین
برندگان این دو بازی برای صعود به جام جهانی با هم دیدار می‌کنند.

گروه B: سوئد، جمهوری چک، روسیه و لهستان
سوئد - جمهوری چک
روسیه – لهستان
برندگان این دو بازی برای صعود به جام جهانی با هم دیدار می‌کنند.

گروه C: ایتالیا، مقدونیه شمالی، پرتغال و ترکیه
پرتغال - ترکیه
ایتالیا - مقدونیه شمالی


برندگان این دو بازی برای صعود به جام جهانی با هم دیدار می‌کنند.


(بازی ها به صورت تک بازی است و نام میزبان اول آمده است. بازی های این دور از روز پنجم فرودین 1401 شروع می شود.

 

1686637

 

این که یکی از دو تیم پرتغال یا ایتالیا را در جام جهانی نخواهیم دید، یکی از بدترین اتفاقات قرعه کشی پلی اف در اروپاست.

 


امریکای شمالی: (4 یا 3 نماینده)

 

امریکای شمالی 3.5 سهمیه در جام جهانی 2022 خواهد داشت. سه تیم نخست مرحله انتخابی که با حضور هشت تیم به صورت رفت و برگشت در حال انجام است، به صورت مستقیم راهی قطر خواهند شد و تیم چهارم شانس خود را در پلی آف بین قاره ای جست و جو می کند. در حال حاضر کانادا، امریکا و مکزیک شانس های اصلی صعود از این قاره هستند.

 

1686638

 

 

اقیانوسیه: (صفر یا یک نماینده)


قاره اقیانوسیه تنها قاره ای است که احتمال عدم حضور هیچ نماینده ای از آن در جام جهانی  2022 وجود دارد. برای این قاره 0.5 سهمیه در نظر گرفته شده است. برنده های پلی آف بین قاره ای در قطر با نماینده این قاره برای صعود به جام جهانی دیدار خواهند کرد.

 

برای انتخاب نماینده اقیانوسیه جهت دیدار با برندگان پلی آف بین قاره ای، مسابقاتی در دو گروه 8 تیمی از روزهای 22 اسفند 1400 تا 10 فروردین 1401 در قطر برگزار می شود که به صورت تک بازی است. تیم های اول و دوم دو گروه راهی نیمه نهایی می شوند و برنده دیدار فینال، نماینده نهایی اقیانوسیه خواهد بود که می تواند شانس حضور در جام جهانی را داشته باشد. تیم قهرمان در ژوئن 2022 با نماینده کونکاکاف دیدار می کند.

 

1686639

 

گروه بندی مسابقات در این قاره به شرح زیر است:


گروه A:
جزایر سلیمان
تاهیتی
وانواتو
تونگا

گروه B:
نیوزلند
نیو کالدونیا
فیجی
پاپو گینه

امریکای جنوبی: (4 یا 5 نماینده)

 

قاره امریکای جنوبی مثل آسیا 4.5 سهمیه در قطر دارد. 4 تیم نخست مرحله مقدماتی که در قالب یک مینی لیگ برگزار و 10 تیم در آن حضور دارند، به صورت مستقیم راهی جام جهانی می شوند و تیم پنجم به پلی آف بین المللی می رود. برزیل و آرژانتین، پیش از این صعود خود از این قاره را قطعی کرده اند. رقابت برای کسب دو سهمیه مستقیم باقی مانده بین اکوادور، اروگوئه، کلمبیا و پرو داغ است.

 

1686640

دیدگاه‌ها