کد خبر : 1811437 | 30 بهمن 1400 ساعت 12:37 | 9.7K بازدید | 3 دیدگاه

تحقیق جالب در لیگ برتر:

آیا بازیکنان ساتهمپتون عمدا مصدوم می‌شوند؟

تعدد مصدومیت‌های بازیکنان ساوتهمپتون در نیمه دوم دیدارهای لیگ برتر توجه برخی از رسانه‌ها را جلب کرده است.

آیا بازیکنان ساتهمپتون عمدا مصدوم می‌شوند؟

به گزارش "ورزش سه"، در 14 بازی از 24 بازی برگزار شده لیگ برتر در این فصل، یکی از بازیکنان ساوتهمپتون در حد فاصل دقیقه 60 تا 70 به دلیل مصدومیت به زمین افتاده است. 
رقابت‌های لیگ برتر به خشن و فیزیکی بودنش معروف است و این اتفاقی است که بارها در بازی‌های این لیگ تکرار می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که الگوی خاصی پشت این مصدومیت‌ها وجود دارد. 
تحقیقی که از سوی اتلتیک صورت گرفته نشان می‌دهد که توقف‌های ایجاد شده در بازی به احتمال زیاد بخشی از برنامه تاکتیکی گسترده‌تری است تا این که صرفا اتفاقی تصادفی باشد.
هربار که یکی از اعضای کادر پزشکی ساوتهمپتون از سوی داور برای حضور در زمین فراخوانده می‌شود، رالف هازنهوتل، سرمربی این تیم، این فرصت را دارد که بازیکنانش را روی خط طولی جمع کرده و دستوراتی را به آنها ابلاغ کند. 
این توقف‌های کوتاه نه تنها زمان کافی برای راهنمایی‌های تاکتیکی را به آنها می‌دهد، بلکه بازیکنان اغلب در همین بازه زمانی از ژل‌های انرژی‌‍زا استفاده می‌کنند و نوشیدنی‌هایی را در کنار خط می‌نوشند. 
ذات پر تنش و پر فشار سطح اول فوتبال انگلیس باعث شده که افت سطح عملکرد در دقایق پایانی بازی غیرقابل اجتناب باشد. 
آیا مصدومیت‌های متعددی که در حوالی دقیقه 60 بازی‌های ساوتهمپتون رخ می‌دهد در واقع راهی برای غلبه بر این افت به حساب می‌آید؟ 

 

1692540


فیل هیوارد، فیزیوتراپ ورزشی درجه یک که تا سال 2020 هدایت دپارتمان پزشکی وولوز را برعهده داشت، تاثیرگذاری این الگو از دیدگاه پزشکی را تایید کرده است. 
او به اتلتیک گفت:« آنها از ژل‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنند که حاوی مالتودکسترین (نوعی از کربوهیدرات) است و خیلی زود وارد جریان خون می‌شود. می‌توان اثرگذاری آن را در حدود 10 دقیقه بعد در بدن دید. دلیل استفاده از این ژل‌ها این است که اگر بخواهید همین حجم از مالتودکسترین را از طریق نوشیدنی وارد بدن خود کنید باید نوشیدنی زیادی مصرف کنید.»
هیوارد با اشاره به اثرگذاری این مواد روی عملکرد بازیکنان اظهار داشت:« این ژل‌ها تمرکز و توانایی آنها را افزایش داده و به بازیکنان اجازه می‌دهد که سطح انرژی خود را تا آخر بازی حفظ کنند. وقتی من در وولوز بودم، اکثر بازیکنان بین دو نیمه از این ژل‌ها استفاده می‌کردند اما این برای آنها تا پایان بازی کافی نبود.»
بخشی از برنامه مصدومیت‌های ساوتهمپتون در نیمه دوم از سوی بازیکنان هجومی این تیم اجرا می‌شود که بیشتر از بقیه در معرض خطا قرار دارند. 
آدام آرمسترانگ، مهاجم این تیم، در سه بازی متوالی این فصل بین دقایق 62 تا 70 مصدوم شده و اعلام کرد که نیازمند درمان است. چه آدامز، دیگر بازیکن حاضر در خط حمله این تیم، نیز در این فصل و در همین بازه زمانی بارها مصدوم شده است. 
نکته جالب اینجاست که حضور پزشکان در زمین در این مواقع به ندرت به انجام تعویض به دلیل مصدومیت منجر شده است. 
در حالی که سایر هم تیمی‌ها روی خط طولی در حال مصرف ژل انرژی‌زا هستند، این بازیکن مصدوم نیز در زمین ظاهرا در حال دریافت درمان است اما عملا در حال مصرف ژل خود و صحبت با کادر پزشکی است. 
با این حال آمارها نشان می‌دهد که این وقفه در تمامی بازی‌های ساوتهمپتون ایجاد نشده است. برای مثال وقتی آنها با چهار گل از لیورپول عقب بودند، هیچ یک از بازیکنان این تیم نیازی به درمان پیدا نکردند. 
کارشناسان باور دارند که دلیل این اتفاق این است که هازنهوتل معتقد بود بازی از دستش خارج شده و هیچ مقداری از ژل انرژی‌زا نمی‌تواند بازیکنانش را به این بازی برگردانده و نتیجه را تغییر دهد. 

 

1692542


علاوه بر این، اگر ساوتهمپتون در حد فاصل دقیقه 60 تا 70 گلی بزند یا گلی از حریف دریافت کند نیز هیچ مصدومیتی در کار نخواهد بود و همین نشانه دیگری از این است که این اتفاق کاملا عمدی است. 
در واقع این وقفه در دقایق مشخص تنها زمانی برای ساوتهمپتون رخ می‌دهد که متوقف شدن بازی بتواند سودی به آنها رسانده و اتفاق مثبتی برای این تیم تلقی شود. 
این الگو هم برای ساوتهمپتون کارساز بوده است و هم نه. آنها این فصل 9 بار پس از دقیقه 60 موفق به باز کردن دروازه حریف شده‌اند. با این حال، آنها 14 گل نیز در همین بازه زمانی دریافت کرده‌اند. هیوارد معتقد است که آمار دفاعی ضعیف ساوتهمپتون در یک سوم دفاعی اتفاقی بوده اما در هر حال نشانه مثبتی نیست. 
اگر ساوتهمپتون واقعا به صورت عمدی از بازیکنانش خواسته باشد که خودشان را در بازه زمانی خاصی به زمین بیاندازند، پس این اقدام از نظر اخلاقی قابل بحث است. با این حال، هیوارد معتقد است که دیگر تیم‌های لیگ برتر دلیلی برای ناراحت شدن از این اتفاق ندارند. در عوض، او آنها را تشویق کرده که از این موقعیت درس بگیرند.

هیوارد به اتلتیک گفت:« همه چیز به خلاق بودن و انجام کاری مربوط است که می‌تواند در چارچوب قوانین آن را انجام داد. آنها هیچ کار اشتباهی انجام نمی‌دهند چون بازیکن این حق را دارد که خواهان حضور پزشک در زمین برای بررسی مصدومیت احتمالی‌اش باشد.»
او با تمجید از این الگو اضافه کرد:« اگر من در تیمی بودم و این اتفاق را می‌دیدم حتما فکر می‌کردم که ایده خوبی است و ما هم باید آن را به کار بگیریم. به جای انتقاد کردن، بهتر است که از آن یاد بگیرید و تکرارش کنید.»
در لیگی که کوچک‌ترین برتری می‌تواند تعیین کننده باشد، ساوتهمپتون مطمئنا به دنبال استفاده از قوانینی است که بتواند در این فصل به سود آنها باشد.

منبع: گیومی اسپورت

دیدگاه‌ها