کد خبر : 1811677 | 01 اسفند 1400 ساعت 15:59 | 18.1K بازدید | 5 دیدگاه

قانون باید برای همه اجرا شود؛

پیشنهاد کاپیتان سابق تیم ملی برای موضوع نظام وظیفه

موضوع نظام وظیفه در دهه 1360 نیز مسئله‌ای مهم در فوتبال ایران بود و جنجال‌هایی را بین طرفداران تیم‌های مختلف به‌وجود می‌آورد.

پیشنهاد کاپیتان سابق تیم ملی برای موضوع نظام وظیفه

به گزارش "ورزش سه"، اگرچه حالا موضوع خدمت سربازی دوباره به مسئله اول لیگ برتر تبدیل شده اما این موضوع ریشه در گذشته دارد و حتی در دهه 1360 نیز مسئله‌ای مهم در فوتبال ایران بود و جنجال‌هایی را بین طرفداران تیم‌های مختلف به‌وجود می‌آورد.

در سال 1364 حتی حضور رضا عابدیان به‌عنوان بازیکن مشمول خدمت سربازی باعث شد تا این تیم با نتیجه 3-0 چند بازی خود را واگذار کند و نتایجش تحت تاثیر این باخت‌های انضباطی قرار بگیرد.

محمد پنجعلی که از این سال‌ها گذر کرده و اتفاقات مربوط به ماجرای بازیکن سرباز را دیده، حالا در گفت‌وگو با خبرنگار ما به سوالات پیرامون این ماجرا پاسخ داده است:

* در ابتدا درباره عملکرد پرسپولیس مقابل آلومینیوم صحبت کنید.
پرسپولیس نسبت به اوایل فصل هماهنگ تر شده و بازیکنان بازی های بهتری را ارائه می‌دهند. با وجود اینکه بازیکنانی به دلیل مصدومیت نتوانستند بازی کنند اما بازیکنان جایگزین خیلی خوب کار کردند. بازی با آلومینیوم بازی سختی بود که بچه ها ۲-۰ بردند.

* عملکرد رامین رضاییان در سمت راست پرسپولیس را چطور دیدید؟
رامین یک فوتبالیست حرفه ای است و فوتبال حرفه ای بازی کرده. قبل از اینکه از پرسپولیس جدا شود هم یک دفاع راست شش‌دانگ بود. او مقابل با آلومینیوم با اینکه اولین بازی اش را انجام می‌داد اما خیلی خوب بازی کرد. رامین خیلی بیشتر از اینها جا دارد. ما بازی هایی خیلی بهتری از رامین دیده‌ایم و به اعتقاد من حضور رضاییان در پرسپولیس هم به نفع پرسپولیس و هم به نفع تیم ملی است. شک نکنید با این شرایط مربی تیم هم او را انتخاب می‌کند.

* پرسپولیس تنها سه امتیاز با صدر جدول فاصله دارد و با این شرایط به نظر شما پرسپولیس چقدر شانس قهرمانی دارد؟
اختلاف سه امتیازی چیزی نیست که نشود آن را جبران کرد. حتی اگر اختلاف امتیاز بیشتر هم باشد باز هم حاشیه امنیتی برای تیمی وجود ندارد و الان هم با توجه به اینکه پرسپولیس از همه تیم ها بهتر کار می‌کند شانس بسیار بالایی برای کسب عنوان قهرمانی این فصل دارد.

* این روزهای بحث های زیادی پیرامون سربازی دو بازیکن تیم استقلال مطرح می‌شود. در دوره بازیگری شما قوانین سربازی چطور بود؟
قوانین در زمینه سربازی فوتبالیست ها مشکلات زیادی دارد چون در هر مقطعی بازیکنان زیادی مشمول می‌شوند که همه نمی‌توانند جذب تیم های نظامی شوند و تیم های نظامی نهایتا پنج بازیکن می‌توانند جذب کنند و باقی بازیکنان از بین می‌روند. در دوره ما هم همین شرایط بود. ما به انقلاب خوردیم و معاف شدیم اما بازیکنان دیگر، تعدادی جذب تیم های نظامی می‌شدند و بعضی ها هم از بین می‌رفتند و نابود می‌شدند. همانطور که در گذشته این اتفاق افتاده در آینده هم بدون قانون مناسب، استعداد های زیادی از بین خواهند رفت.

* در آن دوره استقلال برای بازیکنانی امریه می‌گرفت و در استقلال بازی می‌کردند. آیا پرسپولیس هم برای بازیکنی این کار را انجام داد؟
نه؛ هیچوقت برای پرسپولیس چنین اتفاقی نیفتاد‌. این مساله با قانون مغایر است. باید قانون وضع شود و همه بتوانند از قوانین استفاده کنند نه اینکه صرفا یک تیم از قوانین سود ببرد.

* در سال ۶۴ به‌خاطر حضور رضا عابدیان که مشمول بود در روی نیمکت پرسپولیس، چند بازی این تیم ۳-۰ شد.
بله؛ این اتفاق افتاد چون قوانین سست است. قوانین باید محکم و شفاف باشد.

* از نظر شما راه حل این مشکلات چیست؟
من قبلا پیشنهاد دادم و گفتم راهش این است که در آینده قانونی تصویب شود تا بازیکنانی که در سطح بالا فوتبال بازی می‌کنند ۵۰ درصد قراردادشان را به نظام وظیفه بدهند و با این شرایط بتوانند در تیم خودشان بمانند. باشگاه برای بازیکنش با نظام وظیفه در ارتباط باشد و بازیکن بتواند در باشگاهش بماند و در عوض با بخشی از قراردادش به نظام وظیفه کمک شود و نظام وظیفه هم این مبالغ را خرج سرباز ها کند. واقعا سرباز ها در نظام وظیفه چیزی نمی‌گیرند و حتی بعضی ها خرج خانواده می‌دهند.

* با این وجود از نظر شما در شرایط فعلی سربازی نرفتن دو بازیکن استقلال درست است؟
اصلا اینطور نیست. الان می‌بینیم که بازیکنان دیگر تیم ها مثل احمدرضا زنده‌روح از گل گهر جدا شده و برای سربازی به فجر رفته اما سربازی دو سه بازیکنان را به صورت عمدی به تعویق می‌اندازند. این تبعیض است. قانون باید اجرا شود و تبعیض نباشد. نباید بین بازیکنان یا تیم ها تفاوتی قائل شوند و قانون باید برای همه اجرا شود. درست نیست که شخصی از ارتباطاتش استفاده کند و سربازی نرود. قانون باید برای همه اجرا شود و ما چنین مشکلات را نداشته باشیم.


* صحبت پایانی‌تان چیست؟
حتما هر چه سریع تر قوانینی گذاشته شود و برای همه هم اجرا شود. بدون قانون درست ما بازیکن ملی پوش در پرسپولیس داشتیم که به‌خاطر نرفتن سربازی در قطر ماند و آینده اش نابود شد اما از طرفی ۴-۵ سال قبل به‌ بازیکنی به خاطر چشم هایش معافی دادند در صورتی‌که مشکلی نداشت و بعدها این مساله مورد تمسخر واقع می‌شد چون همان بازیکن با آن شرایط فوتبال بازی می‌کرد. این مسائل زشت است. قانون باید برای همه اجرا شود و استثنایی قائل نشوند.

 

دیدگاه‌ها