کد خبر : 1812762 | 08 اسفند 1400 ساعت 12:10 | 11.2K بازدید | 1 دیدگاه

گزارش ورزش سه از پشت صحنه نبرد خبرساز

اختصاصی - هالک؛ چند می‌گیری کتک بخوری؟

شاید همه این ماجرا یک بازی باشد اما یک چیدمان واقعی و یک تجارت جدی پشت ماجرای نبردهای MMA است.

اختصاصی - هالک؛ چند می‌گیری کتک بخوری؟

به گزارش ورزش سه، همانطور که می‌دانید مسابقات موسوم به داخل قفس، که بنا به تعریف سازمان UFC هنرهای رزمی ترکیبی نام دارد (mixed martial arts) و به اختصار آن را  MMA می‌نامند، در دنیا طرفداران بی‌شمار و درآمدها بسیار زیادی دارد و حتی به بازنده ها نیز جایزه نقدی تعلق می‌گیرد.
ورود به این مسابقات نیاز به معرف دارد، کسی که می‌تواند به آن مسابقات مبارز معرفی کند در اصطلاح به آن منیجر می‌گویند اما در ایران از آنها به عنوان دلال نام برده می‌شود.
برخی از افراد که سطح تمرینات آنها بیشتر در بدنسازی معطوف شده و علاقه به مطرح شدن دارند، توسط رابطین کشف می‌شوند و به آنها پیشنهاد مسابقات و دریافت وجه نقد در صورت برد و حتی باخت را می‌دهند. عده ای نیز خود به دنبال این دلالان هستند تا برایشان مبارزه ای را ترتیب دهند. تا بتوانند مطرح شوند. برخی از این دلال‌ها با سازمان‌های مربوطه و با منیجرهای حریف مذاکره کرده و به آنها این قول را می‌دهند که حریفی برایشان خواهند آورد که در مقابل فایتر (مبارز) شما شکست خواهد خورد و باعث بالا رفتن رنکینگ شما می‌شود. در واقع این افراد قربانی می‌شوند که در اصطلاح خود این سازمان‌ها به آن (چیکن) می‌گویند، در اصطلاح ما یعنی، آنها را مانند جوجه وارد سیخ کرده و کباب می‌کنند. در واقع مبارزین بی‌تجربه را در ازای دریافت پول و امتیاز، قربانی می‌کنند.

 

1694735


این مسابقات در سطح های مختلف آماتور، نیمه حرفه ای و حرفه ای برگزار می‌شود، و رابطین برای اطمینان خاطر از اینکه مبادا مبارزی که به مسابقات می‌برند برنده شود و از آن طرف که قرارداد باخت بسته، دچار ضرر و جریمه های سنگین شود، از افرادی استفاده می‌کنند که سابقه رزمی و مبارزه زیادی نداشته و فقط اندام درشتی داشته باشند و مطمئن از اینکه در مسابقات بازنده خواهد شد.
در سال‌های گذشته خیلی از هموطنان آقا و حتی خانم که علاقمند به اینکار بودند، در ازای دریافت مبلغی حاضر بودند اینکار را انجام بدهند، و مبلغی در ازای باخت و کتک خوردنشان دریافت کنند. این داستان در چند سال اخیر اپیدمی شد و اکثر کسانی که دارای قدی بلند و اندامی ورزیده بودند را تحریک کرد تا آنها نیز شانس خود را بیازمایند.
این روزها در فضای مجازی افرادی را می‌بینیم که با هیکلی تنومند و عکس و کلیپ‌هایی مونتاژ و تدوین شده خود را قهرمان جهان و مبارزان MMA معرفی می‌کنند  و با راه اندازی تبلیغات و حاشیه های قبل از مسابقات و تحریک و تهدید، و خط و نشان برای حریف، خودشان را مطرح و شهرت زیادی  کسب می‎‌کنند و سود اینکار را با جمع کردن فالور و بازدید و تبلیغات و دریافت تیک های آبی مجازی می‌برند، گاها سود این موضوعات بیشتر برایشان جنبه سرگرمی دارد.
این موضوع معضل بزرگی برای جوانان و علاقمندان به ورزش‌های رزمی شده است، و دغدغه بزرگی برای والدین که جلودار فرزندان خود نیستند و گاها، فرزندان با بی اطلاعی والدین اقدام به شرکت در این مسابقات می‌کنند. مسابقاتی که در ایران هنوز به استاندارد اصلی نرسیده است. به جرات می‌توان گفت ۸۰ درصد این مسابقات در زیرزمین‌ها و پارکینگ‌ها و باشگاه‌های خصوصی به صورت غیر قانونی برگزار می‌شود و تعهدات بسیار سنگینی از شرکت کننده ها می‌گیرند تا قبل از بروز هرمشکلی رضایت آنها را گرفته باشند.
در مطلب بعدی درباره نحوه برگزاری این مسابقات در ایران توضیح خواهیم داد. 
*علی محمدی  تحلیلگر و منتقد  و نویسنده  ورزشهای رزمی

دیدگاه‌ها